n1k0 Публикувано Януари 10, 2011 Публикувано Януари 10, 2011 Здравейте, имам следния казус: Как се озвучават заедно хор и бенд на една малка сцена? Ето и малко подробности: хорът е сравнително малък - около 30 души - и за него има 2 микрофона, които висят отгоре; бендът е в следния състав: 2 китари (акустична и електрическа), бас, барабани, 3 клавира (1 за пиано, 1 за щрайх и 1 за брас). Въпросът е как да се направи мониторинг за бенда и хора. Сцената е малка, няма отделна ложа за бенда - той е сбутан в единия ъгъл. Ако мониторите (2 бр.) са усилени повече, микрофоните за хора ги ловят и става микрофония; ако пък мониторите са намалени, бендът се оплаква, че не се чува. Как би могъл да се реши този проблем? Има ли вариан за слушалки за бенда - някакво устройство, което да миксира бенда и да подава на всеки музикант звук към слушалки, като да може да се регулират и нивата на всеки чифт слушалки (напр. китариста да си чува по-силно китарата и по-слабо другите инструменти)? Колко евентуално би струвало такова устройство? Ако има един монитор за хора, който е намален, не би трябвало да се лови от микрофоните (поне така мисля). Всякакви предложения за решаване на този казус са добре дошли. Ако има някой, който се е сблъсквал с такава ситуация, или знае как да се реши, да помага. Благодаря Цитирай
VSTi Отговорено Януари 10, 2011 Отговорено Януари 10, 2011 привет! първо ще попитам защо само два микрофона за хора? няма канали на пулта, или липсват микрофони? защото ако имаш повече микрофони, просто няма да ги усилваш толкова... и следователно микрофониите няма да са толкова чести, но това е друга тема. Ти говориш за озвучаване - ще правиш ли запис, или това си е само звук? Щото има много техники за запис на живо, като идеята е да имаш повече директни сигнали. А относно мониторинга - ако пулта ти позволява да си правиш два или дори три различни мониторни микса, просто раздели бенда и хора с различни миксове, и естествено с различни нива. Може също да обръщаш мониторите на различни посоки - така също ще изолираш още микрофониите. А ако ти се занимава, можеш да подадеш сигналите към две крайни стъпала, и да навържеш слушалки към хора на едната линия, и на бенда в другата - пак става, но бюджетно вече си в друга посока... Успех! Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Януари 10, 2011 Отговорено Януари 10, 2011 По принцип това което предлага VSTi е правилно, но имам малко забележки. можеш да подадеш сигналите към две крайни стъпала, и да навържеш слушалки към хора на едната линия, и на бенда в другата Това не е добро решение по няколко причини. -30 слушалки с кабели за хора никак не са приемливо решение. -Навръзването паралелно на слушалки е калпаво решение, защото различните слушалки имат различна чувствителност, всеки изпълнител има свое мнение за силата на звука в ушите си , а споменатото решение не гарантира никаква индивидуалност. Така изпълнителите няма да се чувстват комфортно, и даже могат да захвърят слушалките. По-добро решение, дори в икономически аспект е да се използват няколко микса ( както посочва VSTi), но крайните изпълнителни устройства да се подберат както следва: -За "хор-а" - монитори с високоговорители, понеже им трябва само един микс и са групирани в пространството, което позволява да се използва акустическо облъчване. -За "бенда", ако може да се нарече така група от 5 човека, е най-подходящо да се използва многоканален/ни усилвател/усилватели за слушалки, които да имат възможност за избор на входните сигнали, така, че да се използват няколко микса - например ритмична секция, солисти, и на всяка цена общ микс (еквивалент на Sidefill). Освен това усилвателите за слушалки е добре да позволяват използване на различни слушалки и индивидуално регулиране на силата на звука, за да може всеки изпълнител да си нагласи звука съгласно своите предпочитания. Така със сравнително разумни капиталовложения ще може да се осигури каквото е необходимо за комфортно прослушване, което да помага, а не да дразни изпълнителите. Цитирай
peterko Отговорено Януари 10, 2011 Отговорено Януари 10, 2011 Обикновено 2ри озвучителен кръг има всеки среден клас миксер. но 3-4 различни озвучителни кръга ... това вече е доста сериозна апаратура за малка сцена... Има подобни устойства - In-ear Monitoring System ... http://www.thomann.de/gb/samson_sphone.htm Това което може би търсиш или нещо от тоя сорт но заедно със слушалките и прочие ще ти легне соленичко но какво ще подадеш към него и колко мониторни кръга ще са това вече е въпрос дали пулта има такава възможност ... защо мястото ти е ограничено ? Студио? лайв сцена ? ако залата ти е малка няма смисъл от микрофони за хора ... барабаниста свири по-тихо а всичко останало има копче за намаляне... за какъв концерт става дума ? училищен ? ТВ ? голяма сцена ... Много често (особено ако са неопитни музиканти ) музикантите искат да се чустват като на Уембли и товарят узвочителя със изисквания. докато те самите не си налегнат парцалите и се опитат да работят с каквото имат защо само 2 микрофона и какви най-важното ако са динамични и си ги усилил много ясно че ще влизат в мониторите ако са кондензаторни и стоят зад мониторите а не пред тях е друго ! Друга идея : Бенда - пред хора. Хора повдигнат ( стъпаловидна конструкция или нещо такова не знам с какво разполагаш ) като мониторите са най-отпред пред бенда. микрофоните за хора са след тях... (при положение че имаш дълбочина на сцената ... Защо ти е лайв бенд при положение че може да запишеш бенда ...? кой не чува най-много (това звучи като виц ама си е верно ) ако е барабаниста сложи му на него само слушалки а всички други да са на ефир... трудно мога да дам идеи при положение че не съм на място а и не описваш техниката с която разполагаш както и финансови възможности Цитирай
n1k0 Отговорено Януари 11, 2011 Автор Отговорено Януари 11, 2011 Благодаря за отговорите. Група от 7 човека би могла да се нарече бенд, при положение, че създава звук за такъв (синтезатора за брас-секцията, например, симулира 4+ духови инструмента ). Мястото е ограничено, защото е сцена на читалище, което пък е достатъчно голямо, за да има нужда от микрофони за хора. Мисля, че микрофоните са кондензаторни - аз лично не се занимавам пряко с озвучаването, беше ми поверено да проуча въпроса. Бюджета също не го определям аз - има вариант да се купят повече микрофони, както и миксер с повече аукс изходи. За сега варианта с усилвател/и за слушалки на Parni_Valjak ми се струва най-удачен - няколко различни микса от аукс-изходите на пулта за инструменталистите (към слушалки) и един микс към един монитор за хора. Цитирай
Stoyko Lisichkov Отговорено Януари 19, 2011 Отговорено Януари 19, 2011 Има още един вариант, който е съответно е и по-скъп - един миксер за FOH, и един отделен миксер за мониторинг, съответно с повече аux-ове. Сигналите ги делите със сплитери и готово Но мисля, че може да стане и с пулт с 4 мониторни кръга. Хора така или иначе повече от 2 няма да вземе, а бенда може да се справи и с останалите 2, дори да работите на мониторни колони, а не на слушалки. Доста хора, си мислят, че да бачкаш с отделни мониторни слушалки означава, че не ти трябват никакви други озвучителни тела - това не е напълно вярно. По сцените винаги има наредени sidefill-ове, както и монитрони кръгове. Мониторната слушалка ти дава добра представа за звука при движение по сцената, нещо което е доста важно в шоубизнеса, но при положение, че сцената е малка и се говори за статично свирене, не смятам, че слушалките са единствено решение. Просто е по-скъпо и трудоемко откъм окабеляваве, комфорт при свирене и тн. Имал съм случай, когато музиканти отказват да свирят с слушалки, защото просто не са свикнали да работят така. Цитирай
Parni_Valjak Отговорено Януари 19, 2011 Отговорено Януари 19, 2011 От друга страна, Слушалките елиминират проблема с акустичната обратна връзка. Предпазват от проникване на съседен акустичен сигнал, който обикновенно нарушава баланса на избраната мониторна смес. Позволяват нивото на прослушване да е независимо/индивидуално. Последното позволява комфортно слушане, без да има спорове кой колко силно да се чува, което е основен психологичен проблем. Що се отнася до това, че някои изпълнители оставят слушалките - винаги има такива. Както и такива, които не могат да свирят или да чуват . Преди години в студиото на Георги Бейков, (Светла му памет!) голям Цигански оркестър използва четири четириканални усилвателя за слушалки (общо 16 броя слушалки). Противно на някои очаквания за отношението им, не е имало захвърляне на слушалките. И записът е станал професионално! В края на краищата всеки има право на избор и собствена преценка. Важно е да има достъп до необходимата информация, за да не вземе погрешно решение. Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.