Jump to content
Българският форум за музиканти

Прогресии на акордите


Crimson

Recommended Posts

Хора,вчера се запознах с прогресиите ама не ми стана напълно ясно!Може ли да ми дадете обяснение на следните въпроси:

1Къде мога да намеря различните видове ключове и тоновете, които звучат най-добре в тях ??Имам предвид линк, ако може :green:

2)Кои са основните видове прогресии???Интересуват ме главно за метъл, рок , блус!

 

Мерси предварително !!! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имай предвид, че тия последователности се наричат и "каденци" (cadence) - така ще намериш по-полезни неща в Google :)

 

Основната идея е, че всеки акорд, построен върху съответна степен от звукоред, има функция. Основните функции са 3:

 

T - тоника (tonic) - aкордът на 1ва степен;

S - суб-доминанта (sub-dominant) - на 4та;

D - доминанта (dominant) - на 5та.

 

Тониката се характеризира със стабилност, суб-доминантата - с натрупване на напрежение, а доминантата - с кулминиране на напрежението, което създава очакване и се разрешава в тоника.

 

Това, което прави нещата интересни е, че всеки от тези основни акорди предава функционалността си на терца нагоре и надолу. Получава се следната картинка (примерът е с А минор):

 

СТЕПЕН       1       2       3       4       5      6     7     8(1)

 

АКОРД         Аm   Bdim   C      Dm    Em   F     G     Am

 

ФУНКЦИЯ     Т      SII     TD3   S       D    TS6  D7    T

 

 

Акордът на 2ра получава суб-доминантов характер от 4та, която е на терца над него;

Акордът на 3та - тонически и по-слаб доминантов;

Акордът на 6та - суб-доминантов и по-слаб тонически;

Акордът на 7ма - доминантов.

 

По този начин всеки акорд от лада получава функционална стойност. И подреждайки ги, можеш да оформяш "емоционални пътища" в хармонията - това са т.нар. прогресии или каденци. Например: T-TS6-S-D7-D-T е една плавна и изразена прогресия, а T-D-T-TD3-S-T e по-лъкатушеща и прикрита. Използвайки дори този ограничен инструментариум можеш да рисуваш разнообразни, богати и интересни картини.

 

Според мен заучаването на прогресии е крайно бедствено, защото ограничава, без да дава разбиране, и така ще си циклиш само върху едно и също. Важното е да разбираш горните принципи, за да можеш да създаваш свои си хармонии.

 

Разбира се, акордите могат да бъдат всякакви - 3-звучия и 4-звучия в различните им обръщения, акорди с чужди тонове, дори заместени акорди - при които акордът от една тоналност замества този от друга. Една проста, но много ефективна замяна е въвеждането на мажорна доминанта в минора (която вкарва 7ма висока).

 

В класиката се използват предимно т.нар. пълни каденци (всяка си имаше име, но сега не се сещам)- T-S-T, T-S-D-T, Т-D-T.

 

В по-съвременната музика се въвежда каденцата Т-D-S, и любимата на джазмените Т-D-S2. При нея обаче S2 се тълкува като D на друга тоналност, и там почват забавленията :)

 

В блуса се използват, доколкото знам, традиционно T-S-T, T-D-T, и понякога пълни. На мен поне, когато свиря блус (не че много мога да го свиря), на пентатониките много ми тупа T-S-T.

 

В метъла, заради стремежа към колкото се може по-голяма изразителност се ползват повече пълни каденци, но и всички останали. Тя метъл хармонията с тия квинти, кварти, терци и сексти е голяма свобода :cheers: А ако използваш само квинти, си почти неограничен. Обаче и не звучи много като хармония :)

 

Всичко това, разбира се е много условно. Във всеки стил всеки може да си свири каквото си иска :)

 

 

Уф аман от тоя пост вече. Половин учебник написах :ph34r:

Редактирано от Glacierise
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ми мен лично ме интересува практическото приложение на каденците при композирането - в рамките на един риф и на композицията като цяло.

 

:cheers:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което е доста интересно, че аз например, повечето от тези зависимости и настроения на съответните степени някакси започнах да ги усещам, когато започнах да композирам и то дълго време преди да се запозная издълбоко с теорията, така че Glacierise дава изключително полезна и систематична информация, която според мен лично е абсолютно адекватна с истинските усещания за функциите на акордите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:metalist:

Евала за постинга.

В предвид многото неясноти се поразрових в нета и достигнах до интересно сайтче за основните акорди и техните разновидности.

Поствам го, защото мисля, че може да е полезен на някого. http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/

Редактирано от VeleV
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ето ви и основни акордови прогресии от които се почва:

 

п.с. всичко е в F МАЖОР:

 

1. F 7+ / B flat 7+ / Em 7/5- / Am7 /

 

2.Gm7 / C7 /F7+ / B flat 7+ /

 

3.Am7 / Dm7 / Gm 7 / C7 /

 

4.B flat 7+ / Em7/5- /Am7 / Dm7

 

5.C7 / F7+ / B flat 7+ / Em7/5-

 

6.Dm7 / Gm7 /C7 / F7+

 

7.Em7/5- / Bflat 7+ /Am7 /Dm7 //

 

 

Е ТОВА Е ,ОТ МЕН.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@AXE:

 

Значи, какъв е номера, ако говорим за метъл :)

 

В общи линии, има два случая. В единия хармонизираш някаква мелодия, на която искаш да сложиш ритъм китара. Мелодията може да бъде на другата китара, вокала или дори бас - няма значение. В другия искаш да конструираш риф, който да си стои самостоятелно.

 

Ето един пример за първия случай.

 

Тук има една мелодия, която, очевидно, е мислена около каденцата Т-S6-D. Тоест мелодията е една фигура, вариации на която се построяват от основните тонове на тези три акорда в D минор. Toва е лесен начин да се даде на мелодията посока и развитие.

 

Тази мелодия съвсем естествено може да се хармонизира със същите три акорда. В конкретния случай е избран точно този вариант. Разбира се, нещата са пооцветени ритмически, а на последния акорд е добавено и едно E отдолу (което е 5та степен на съответния акорд, но една октава по-ниско). Използването на същите акорди, около които е изградена мелодията, дава на ритъм китарата монолитност, и цялото звучи плътно и стегнато. Ако искаш да постигнеш друг ефект, можеш да хармонизираш мелодията по друг начин - T-S-D7 например, или колкото ти се ще други.

 

Aко има заинтересовани, ще постна и за втория случай :)

 

P.S. Китарата ми е в D, така че всички тонове да се четат с 2 полутона надолу :)

Редактирано от Glacierise
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

10кю :)

 

За да не прекъсваме комуникацията, аз продължавам да питам :)

Значи винаги като си композираш някаква мелодийка, я построяваш около определена каденца!?

 

И кажи и за самостоятелните рифове, че там е по-интересно :)

 

 

П.П. Ицо президент :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.