Crimson Публикувано Август 3, 2005 Публикувано Август 3, 2005 Хора,вчера се запознах с прогресиите ама не ми стана напълно ясно!Може ли да ми дадете обяснение на следните въпроси: 1Къде мога да намеря различните видове ключове и тоновете, които звучат най-добре в тях ??Имам предвид линк, ако може :green: 2)Кои са основните видове прогресии???Интересуват ме главно за метъл, рок , блус! Мерси предварително !!! Цитирай
npace Отговорено Август 3, 2005 Отговорено Август 3, 2005 първот, което намери google http://www.torvund.net/guitar/progressions...rimary%20chords Цитирай
Glacierise Отговорено Август 4, 2005 Отговорено Август 4, 2005 (Редактирано) Имай предвид, че тия последователности се наричат и "каденци" (cadence) - така ще намериш по-полезни неща в Google Основната идея е, че всеки акорд, построен върху съответна степен от звукоред, има функция. Основните функции са 3: T - тоника (tonic) - aкордът на 1ва степен; S - суб-доминанта (sub-dominant) - на 4та; D - доминанта (dominant) - на 5та. Тониката се характеризира със стабилност, суб-доминантата - с натрупване на напрежение, а доминантата - с кулминиране на напрежението, което създава очакване и се разрешава в тоника. Това, което прави нещата интересни е, че всеки от тези основни акорди предава функционалността си на терца нагоре и надолу. Получава се следната картинка (примерът е с А минор): СТЕПЕН 1 2 3 4 5 6 7 8(1) АКОРД Аm Bdim C Dm Em F G Am ФУНКЦИЯ Т SII TD3 S D TS6 D7 T Акордът на 2ра получава суб-доминантов характер от 4та, която е на терца над него; Акордът на 3та - тонически и по-слаб доминантов; Акордът на 6та - суб-доминантов и по-слаб тонически; Акордът на 7ма - доминантов. По този начин всеки акорд от лада получава функционална стойност. И подреждайки ги, можеш да оформяш "емоционални пътища" в хармонията - това са т.нар. прогресии или каденци. Например: T-TS6-S-D7-D-T е една плавна и изразена прогресия, а T-D-T-TD3-S-T e по-лъкатушеща и прикрита. Използвайки дори този ограничен инструментариум можеш да рисуваш разнообразни, богати и интересни картини. Според мен заучаването на прогресии е крайно бедствено, защото ограничава, без да дава разбиране, и така ще си циклиш само върху едно и също. Важното е да разбираш горните принципи, за да можеш да създаваш свои си хармонии. Разбира се, акордите могат да бъдат всякакви - 3-звучия и 4-звучия в различните им обръщения, акорди с чужди тонове, дори заместени акорди - при които акордът от една тоналност замества този от друга. Една проста, но много ефективна замяна е въвеждането на мажорна доминанта в минора (която вкарва 7ма висока). В класиката се използват предимно т.нар. пълни каденци (всяка си имаше име, но сега не се сещам)- T-S-T, T-S-D-T, Т-D-T. В по-съвременната музика се въвежда каденцата Т-D-S, и любимата на джазмените Т-D-S2. При нея обаче S2 се тълкува като D на друга тоналност, и там почват забавленията В блуса се използват, доколкото знам, традиционно T-S-T, T-D-T, и понякога пълни. На мен поне, когато свиря блус (не че много мога да го свиря), на пентатониките много ми тупа T-S-T. В метъла, заради стремежа към колкото се може по-голяма изразителност се ползват повече пълни каденци, но и всички останали. Тя метъл хармонията с тия квинти, кварти, терци и сексти е голяма свобода А ако използваш само квинти, си почти неограничен. Обаче и не звучи много като хармония Всичко това, разбира се е много условно. Във всеки стил всеки може да си свири каквото си иска Уф аман от тоя пост вече. Половин учебник написах Редактирано Август 4, 2005 от Glacierise Цитирай
Glacierise Отговорено Август 4, 2005 Отговорено Август 4, 2005 Ми питай, и шъ се опитам да отговоря Цитирай
AXE Отговорено Август 4, 2005 Отговорено Август 4, 2005 Ми мен лично ме интересува практическото приложение на каденците при композирането - в рамките на един риф и на композицията като цяло. Цитирай
BlueZone Отговорено Август 4, 2005 Отговорено Август 4, 2005 Това, което е доста интересно, че аз например, повечето от тези зависимости и настроения на съответните степени някакси започнах да ги усещам, когато започнах да композирам и то дълго време преди да се запозная издълбоко с теорията, така че Glacierise дава изключително полезна и систематична информация, която според мен лично е абсолютно адекватна с истинските усещания за функциите на акордите. Цитирай
Telerig Отговорено Август 4, 2005 Отговорено Август 4, 2005 Glacierise евалата брат стига писа повече..тва да научим и тогава пак Цитирай
VeleV Отговорено Август 5, 2005 Отговорено Август 5, 2005 (Редактирано) Евала за постинга. В предвид многото неясноти се поразрових в нета и достигнах до интересно сайтче за основните акорди и техните разновидности. Поствам го, защото мисля, че може да е полезен на някого. http://www.8notes.com/guitar_chord_chart/ Редактирано Август 5, 2005 от VeleV Цитирай
nasko Отговорено Август 6, 2005 Отговорено Август 6, 2005 ето ви и основни акордови прогресии от които се почва: п.с. всичко е в F МАЖОР: 1. F 7+ / B flat 7+ / Em 7/5- / Am7 / 2.Gm7 / C7 /F7+ / B flat 7+ / 3.Am7 / Dm7 / Gm 7 / C7 / 4.B flat 7+ / Em7/5- /Am7 / Dm7 5.C7 / F7+ / B flat 7+ / Em7/5- 6.Dm7 / Gm7 /C7 / F7+ 7.Em7/5- / Bflat 7+ /Am7 /Dm7 // Е ТОВА Е ,ОТ МЕН. Цитирай
Glacierise Отговорено Август 9, 2005 Отговорено Август 9, 2005 (Редактирано) @AXE: Значи, какъв е номера, ако говорим за метъл В общи линии, има два случая. В единия хармонизираш някаква мелодия, на която искаш да сложиш ритъм китара. Мелодията може да бъде на другата китара, вокала или дори бас - няма значение. В другия искаш да конструираш риф, който да си стои самостоятелно. Ето един пример за първия случай. Тук има една мелодия, която, очевидно, е мислена около каденцата Т-S6-D. Тоест мелодията е една фигура, вариации на която се построяват от основните тонове на тези три акорда в D минор. Toва е лесен начин да се даде на мелодията посока и развитие. Тази мелодия съвсем естествено може да се хармонизира със същите три акорда. В конкретния случай е избран точно този вариант. Разбира се, нещата са пооцветени ритмически, а на последния акорд е добавено и едно E отдолу (което е 5та степен на съответния акорд, но една октава по-ниско). Използването на същите акорди, около които е изградена мелодията, дава на ритъм китарата монолитност, и цялото звучи плътно и стегнато. Ако искаш да постигнеш друг ефект, можеш да хармонизираш мелодията по друг начин - T-S-D7 например, или колкото ти се ще други. Aко има заинтересовани, ще постна и за втория случай P.S. Китарата ми е в D, така че всички тонове да се четат с 2 полутона надолу Редактирано Август 9, 2005 от Glacierise Цитирай
AXE Отговорено Август 10, 2005 Отговорено Август 10, 2005 10кю За да не прекъсваме комуникацията, аз продължавам да питам Значи винаги като си композираш някаква мелодийка, я построяваш около определена каденца!? И кажи и за самостоятелните рифове, че там е по-интересно П.П. Ицо президент Цитирай
Old_Shetarhand Отговорено Август 10, 2005 Отговорено Август 10, 2005 П.П. Ицо президент така поне ще си направим коалиция от музиканти Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.