dinox Публикувано Ноември 5, 2007 Публикувано Ноември 5, 2007 Така! Става дума за сина ми който учи пиано в музикалното училище. Пича има проблеми със заучаването на пръстовката на гамите. Чуствам се безпомощен, защото не мога да му помогна, а и не съм пианист. Ще се радвам ако някой сподели някаква тънкост или някакъв хитър номер за запомняне. Попитах учителката му, но тя не можа да ми каже нищо. Четох в нета и единственото което ми би могло да ми послужи е съвпадението на пръстите в двете ръце - за CDEGA мажор има пръстовка: 12312341231234... дясна 54321321432132... лява тук третите пръсти на двете ръце свирят заедно .. да ама това важи само за октавно свирене, а те свирят на терца, секста и децима. С арпежите няма проблеми, но те са лесни. Тези гами направо ме влудяват. Карам го да свири постепенно гамата примерно от 1 до 5та степен с връщане, после 1 до 6та докато свикне и така увеличавам с по една степен след като е заучил правилната пръстовка. Проблема е, че след като направим една гама и тя тръгне добре, минем на терци например, после се върнем отново на гамата и нещата започват отначало. Друг е въпроса, че мисълта му е някъде другаде, но това е друга тема... Всакакви съвети ще са ми полезни. Предполагам, че много от вас са минали по този път и май-малкото могат да споделят как и колко бързо са се справили с този проблем. Най-много се страхувам да не затвърди някоя удобна за него грешна пръстовка когато свири сам... Цитирай
SGEORGE Отговорено Ноември 5, 2007 Отговорено Ноември 5, 2007 Ами аз като малък като имах проблем с пръстовката си пишех пръстите над нотите и така ги заучавах.А и учителката ми не ми даваше да свиря с други пръсти и ме караше да повтарям...та начина е повторението.Трябват месеци...дори години, за да се усвоят някои неща, така че не се притеснявай-това е нормално.Просто трябва повече внимание и...нали знаеш, хубавите неща стават бавно.Наистина е малко досадно, но няма начин.Та като конкретно предложение:предлагам ти да разпишете гамите на ноти и над всяка нотичка да напишете с кой пръст да се свири...и след това почват едни упражнения...Но с достатъчно упорство ще постигнете успех! Стискам палци всичко да бъде ОК и да имате големи успехи!!! Цитирай
dinox Отговорено Ноември 5, 2007 Автор Отговорено Ноември 5, 2007 Благодаря за окуражителните думи! Иначе всичко това го направих - написах всяка гама прилежно на лист с отбелязани пръсти и във всички варианти в които я свирят. На един лист се хванаха и арпежите и акордите. Прав си, че става бавно, но аз не съм се и надявал да стане веднага. По скоро се притеснявам да не стане по-трудно отколкото е, т.е. да се наложи да се изкореняват лоши навици. Е, да си призная щеше ми се да има някой супер магически начин за запомняне... Цитирай
SGEORGE Отговорено Ноември 6, 2007 Отговорено Ноември 6, 2007 Ами да.Трябва да се внимава...аз поне 1000 пъти съм си оправял постановката.Е...сега вече е ок, ама първите няколко години все се опитвах да свиря не както трябва. А за магическия начин...ами и на мен ми се искаше да има...ако го откриеш-обади се Ще се възползвам! А до тогава ти пожелавам много успех!Ако имаш нужда от помощ-насреща сме.В този форум има много хора, които с удоволствие ще помогнат! Поздрави! Цитирай
nofearinc Отговорено Ноември 6, 2007 Отговорено Ноември 6, 2007 Друг е въпроса, че мисълта му е някъде другаде, но това е друга тема... Ако ти го тормозиш да свири и не иска, само ще си загубите и двамата времето. Така се отказах от уроците по пиано преди 6-7 години, защото имаше тормоз от вкъщи и аз напук - не! Като ме оставиха по- късно, започнах сам да си работя вкъщи. Повторението е вариант, стига да не е изсмукано от пръстите. Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 14, 2007 Отговорено Ноември 14, 2007 (Редактирано) Здравей и от мен! Колко е голямо момчето ти? Виж, има 2 неща, които искам да кажа - повторение и другото е малко по-сложно за 1 дума, т.е. трябва да направиш така, че на детето да му е интересно да свири и да повтаря - било чрез някакви залъгалки от сторта на: ако научиш тази гама, ще играеш с приятелите на топка, или ако научи това за да се изфукаш пред връсниците и така. Аз лично свиря на пиано от 5 годишен и едва ли съм разбирал какво точно правя тогава - ако не беше моя татко, не знам какво точно би станало, така че помагай му хитро, но има и друго - детето не трябва да го караш на сила (или не прекомерно) защото има обратния ефект, както и да се бие през пръстите - СТРОГО ЗАБРАНЕНО - познавам 10 души, които са се отказали от пианото поради тази причина! А за гамите - 1-во свири дясна, после лява ръка - по отделно! След това ги съединява, но бавно и с много повторения. Когато ги е повтаряло достатъчно много по отделно, като ги събере няма да е голям проблем, но 1-во БАВНО и по отделно! Така си спомням, че ми повтаряше моята учителка в 1-ви клас До тук 5 лв. - още инфо трябва ли ти? Поздрави и успех на младия момък !!! Редактирано Ноември 14, 2007 от Ивелин Цитирай
dinox Отговорено Ноември 14, 2007 Автор Отговорено Ноември 14, 2007 Здравей и от мен!Колко е голямо момчето ти? Виж, има 2 неща, които искам да кажа - повторение и другото е малко по-сложно за 1 дума, т.е. трябва да направиш така, че на детето да му е интересно да свири и да повтаря - било чрез някакви залъгалки от сторта на: ако научиш тази гама, ще играеш с приятелите на топка, или ако научи това за да се изфукаш пред връсниците и така. Аз лично свиря на пиано от 5 годишен и едва ли съм разбирал какво точно правя тогава - ако не беше моя татко, не знам какво точно би станало, така че помагай му хитро, но има и друго - детето не трябва да го караш на сила (или не прекомерно) защото има обратния ефект, както и да се бие през пръстите - СТРОГО ЗАБРАНЕНО - познавам 10 души, които са се отказали от пианото поради тази причина! А за гамите - 1-во свири дясна, после лява ръка - по отделно! След това ги съединява, но бавно и с много повторения. Когато ги е повтаряло достатъчно много по отделно, като ги събере няма да е голям проблем, но 1-во БАВНО и по отделно! Така си спомням, че ми повтаряше моята учителка в 1-ви клас До тук 5 лв. - още инфо трябва ли ти? Поздрави и успех на младия момък !!! Благодаря за консултацията! Хонорара може да е доста повече от 5 лв, но във вид на бира и мезета! Мисля, че вече имаме някакъв успех. Работим точно както сте го описали. В момента се справя добре, а и оценките на учителката са отличен. Не мога да кажа, че прекалявам с намесата си, но това е много субективна оценка. Сина ми е на 9 години и е трети клас в музикалното училище. И той свири от 5 годишен. Във възрастта в която се намира единствените стимули за работа са разрешение за игра на компютъра, както и фукнята пред съучениците. Още малко остана и ще мога да ползвам и ученичките . По принцип се подготвя сам, с изключение на ситуации като тази с гамите например. Всъшност той свири гами доста отдавна, но явно грешно. Понякога ме вика за да му разчета някой пасаж, който го затруднява, но няма проблеми с четенето. Да, понякога се налага да съм настоятелен, когато виждам, че свиренето е от типа "да ми мине часът за свирене". За щастие това ми се налага вече по-рядко. Мисля, че и средата в училището го кара да иска да бъде добър. Ами много пъти съм разсъждавал по въпроса как трябва да постъпя. Да бъда по-строг или да измисля начин да стимулирам желание за работа. Логиката сочи, че първо трябва да се опита с добро, поне доколко има търпение човек. Имам опит със сестра му, която е на 22 вече и това което съм установил е, че истината е някъде по средата. Ако трябва да си послужа с примери от математиката, то освен, че формулата за успех няма константи, а само променливи величини, то и самата формула се променя с течение на времето. Отделните възрасти изискват и отделен подход, а различните характери изисква различни по сложност формули. Но това си е цяла наука, подценявана понякога, и се нарича педагогика :-) . Следвайки принципите на педагогиката които не познавам, разчитам на квалифицирани преподаватели. Подготовката на уроците на сина ми съм поверил на частна занимална където мисля, че се подготвя перфектно, а и оценките го показват. На същия принцип води самоподготовката по пиано при друга преподавателка в дните когато не е на уроци при основната му учителка. Целта е моята намеса да бъде сведена до минимум защото аз не съм квалифициран за това. Е, налага се понякога, особено като учителите стачкуват или когато свирим през ваканциите и почивните дни, да участвам по-активно, което не ми е много приятно. През почивните дни обаче не оставаме без някаква семейна лиготия като пародии на някоя група (то не че мога да свиря друго освен пародии) или пък сваляме разни ноти на известни парчета и се опитваме да ги свирим. За съжаление вече не мога да му бъда съперник, както преди, защото той си напредва. Напоследъка само му държа бас или ритъм с китарата, а и още някоя годинка и едва ли ще предпочита моята компания. Явно мъдри хора са измислили едни подобни на правила сентенции, които не знам от къде знам, но става дума за следното: Първите седем години детето трябва да бъде цар. Вторите седем години трябва да бъде роб, а третите седем години трябва да бъде приятел... и подобно: До седем годишни децата казват: Тати знае всичко! от 7 до 14: Тати не знае всичко! от 14 до 21: Какво ли пък знае тати! а от 21 нагоре: Абе да бях послушал тати! Цитирай
annimm Отговорено Ноември 14, 2007 Отговорено Ноември 14, 2007 ами това което мога да кажа е, че и аз съм минала през музикалното училище и без допълнителна помощ не може, то се знае.иначе има много литература изписана по въпроса за пръстовката. но като цяло Ивелин е много прав за повторението и свиренето отделно ръцете БАВНО. така концентрацията е много по-силна. може да се измисли нещо като игри с награди може да е писане на чертички - колко пъти го е изсвирил правилно, или прехвърляне на кибритени клечки...има методи много но наистина трябва да се забавлява докато свири, за да се научи на дисциплина докато е малък, т.е. да отделя време за това което иска да направи и да постигне.защото всеки знае, че никой голям музикант не е станал такъв само от слушане на музика. а когато се забавлява (по принцип) човек има вътрешна удовлетвореност, няма усещане че се лишава от нещо докато седи на пианото. а на 9 годишно дете трябва да му се помогне за да види и забавната и сериозната страна..абе малко е сложно и отговорно, защото в крайна сметка то може да реши след време че не иска да се занимава с това, но какво да се прави. Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 14, 2007 Отговорено Ноември 14, 2007 (Редактирано) Хехе - това според мен е много вярно - колко хора си блъскат главите, че родителите им не са им помагали докато са били малки! Което е и тъжно... Така, че помагай на момчето си! Във всичко... Таткото си е татко, майката - майка (макар, че аз моята я изгубих точно, когато започнах да свиря на пиано...) както и да е. annimm също е дала интересно предожение Но според мен момченцата и момиченцата са доста различни - едно момиченце е по-лесно да му притегиш интереса към пианото, докато при момченцата неща като PC и т.н. са по-интересни в днешно време... Та и аз като него съм минал през "часа за свирене" хаха - но това е нормално. Btw, давам съвети, които и на мен са били давани - учителката ми по пиано е страхотен музикант и й вярвам 100%. Макар, че и аз съм педагог от скоро - също съм и действащ музикант и съдя по себе си - а пианистите не минаваме по различен път - хаха, общо взето при всички е едно и също (с малки разлики) проблема е единствено в преподаването! Така, че добър учител - добър ученик ... п.п. ами айде деее, няма ли какички на които да прави серенади??? хихихи Редактирано Ноември 14, 2007 от Ивелин Цитирай
annimm Отговорено Ноември 15, 2007 Отговорено Ноември 15, 2007 а пианистите не минаваме по различен път - хаха, общо взето при всички е едно и също (с малки разлики) проблема е единствено в преподаването! Така, че добър учител - добър ученик ... абсолютно си прав за учителите! ако няма кой да ти отвори очите..има да се луташ в мрака но има и друго, че не може да чакаш цалата работа да ти свърши някой друг. за това до голяма степен зависи и това колко е амбициозен ученика...т.е. личността и характера, това колко си инат, защото това е голям плюс в музицирането Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 16, 2007 Отговорено Ноември 16, 2007 (Редактирано) абсолютно си прав за учителите! ако няма кой да ти отвори очите..има да се луташ в мракано има и друго, че не може да чакаш цалата работа да ти свърши някой друг. за това до голяма степен зависи и това колко е амбициозен ученика...т.е. личността и характера, това колко си инат, защото това е голям плюс в музицирането Относно абициозните ученици...всеки може да бъде амбициозен, стига учителя да има индивидуален подход към него (повечето учители преподават предмета си комвеирно и който се закачи - закачи ... т.е. става амбициозен, а на другите не им е толкова интересно - за това пак казвам, че проблема е в индивидуалното преподаване според мен - познавам учител (Ангел Везнев), чиито всички ученици са амбициозни! Добрия учител е този, който не кара ученика да свири насила, а привлича интереса на ученика - сам да свири! Редактирано Ноември 16, 2007 от Ивелин Цитирай
annimm Отговорено Ноември 17, 2007 Отговорено Ноември 17, 2007 абсолютно си прав за учителите! ако няма кой да ти отвори очите..има да се луташ в мракано има и друго, че не може да чакаш цалата работа да ти свърши някой друг. за това до голяма степен зависи и това колко е амбициозен ученика...т.е. личността и характера, това колко си инат, защото това е голям плюс в музицирането Относно абициозните ученици...всеки може да бъде амбициозен, стига учителя да има индивидуален подход към него (повечето учители преподават предмета си комвеирно и който се закачи - закачи ... т.е. става амбициозен, а на другите не им е толкова интересно - за това пак казвам, че проблема е в индивидуалното преподаване според мен - познавам учител (Ангел Везнев), чиито всички ученици са амбициозни! Добрия учител е този, който не кара ученика да свири насила, а привлича интереса на ученика - сам да свири! е, само мога да кажа, че добрите или известните - ако е по - ясно, си избират учениците.. и да, при тях наистина няма случайни Цитирай
Ивелин Отговорено Ноември 18, 2007 Отговорено Ноември 18, 2007 е, само мога да кажа, че добрите или известните - ако е по - ясно, си избират учениците.. и да, при тях наистина няма случайни Има го и този филм във висшия пилотаж... Цитирай
dinox Отговорено Ноември 21, 2007 Автор Отговорено Ноември 21, 2007 абсолютно си прав за учителите! ако няма кой да ти отвори очите..има да се луташ в мрака но има и друго, че не може да чакаш цалата работа да ти свърши някой друг. за това до голяма степен зависи и това колко е амбициозен ученика...т.е. личността и характера, това колко си инат, защото това е голям плюс в музицирането Относно абициозните ученици...всеки може да бъде амбициозен, стига учителя да има индивидуален подход към него (повечето учители преподават предмета си комвеирно и който се закачи - закачи ... т.е. става амбициозен, а на другите не им е толкова интересно - за това пак казвам, че проблема е в индивидуалното преподаване според мен - познавам учител (Ангел Везнев), чиито всички ученици са амбициозни! Добрия учител е този, който не кара ученика да свири насила, а привлича интереса на ученика - сам да свири! е, само мога да кажа, че добрите или известните - ако е по - ясно, си избират учениците.. и да, при тях наистина няма случайни Да! Съгласен! Макар, че има много ако!? Ситуация: - добър/известен учител - Цитирай
dinox Отговорено Ноември 21, 2007 Автор Отговорено Ноември 21, 2007 (Редактирано) абсолютно си прав за учителите! ако няма кой да ти отвори очите..има да се луташ в мрака но има и друго, че не може да чакаш цалата работа да ти свърши някой друг. за това до голяма степен зависи и това колко е амбициозен ученика...т.е. личността и характера, това колко си инат, защото това е голям плюс в музицирането Относно абициозните ученици...всеки може да бъде амбициозен, стига учителя да има индивидуален подход към него (повечето учители преподават предмета си комвеирно и който се закачи - закачи ... т.е. става амбициозен, а на другите не им е толкова интересно - за това пак казвам, че проблема е в индивидуалното преподаване според мен - познавам учител (Ангел Везнев), чиито всички ученици са амбициозни! Добрия учител е този, който не кара ученика да свири насила, а привлича интереса на ученика - сам да свири! е, само мога да кажа, че добрите или известните - ако е по - ясно, си избират учениците.. и да, при тях наистина няма случайни Да! Съгласен! Макар, че има много ако!? Ситуация: - добър/известен учител - избира сам, но в същото време не всеки родител е запознат със способностите на детето си - и ето ситуация в която амбициозен учител получава добър материал... Редактирано Ноември 21, 2007 от dinox Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.