15.07.09
Попитали Шопа :
-Какво можеш да работиш?
-Мом да копам.
-А какво друго?
-Мом да не копам.
Този анекдот, макар, че има друго направление, в смисъл "по добре да не копам". Аз го възприемам така: Има пеене и не пеене. Има хора които не могат, не знаят, но пеят и то с голяма полза за тях. Те казват, че трябва да се пее просто природно. Когато се опиташ данаправиш нещо просто, ако не си майстор, то излиза или недодялано или префърцунено.Даже шопа е бил потомствен копач – учил е при баща си. Един гвоздей да забиеш, ако не знаеш как, ше го изкривиш. Познавах един майстор който забиваше криви гвоздеи, ама той в началото е бил чирак, че после калфа и т.н. А за природата, да не говорим, още дълго време не бихме могли да я опознаем.Така е и с пеенето. Както разбирам от написаното до сега , по вече от вас сте убедени, че не може да се пее така просто - природно. Простите неща на сцена се постигат най трудно.
Пеенето изисква многогодишна трудна работа. Работа на италиански е ОПЕРА. Онези които цитирах по горе не обичат Опера, значи .........вземат микрофоните надуват високоговорителите и ето ти музика - парата да падне. Едно време се пееше без микрофони.
Така, че да почнем от начало.
Що е музика? Има много определения както един колега изброи някои от тях.Едно от многото е "Музиката е език на душата както словото- на разума". Между двете има преход – лирика. Преди години имаше един съветски поет който четеше сам стиховете си, след това всички поети започнаха да си четат стиховете си със същата интонация. Хубави стихове. Не знам на вас, на мене ми стигаха до съзнанието, но когато същите стихотворения четеше Йордан Матев, положението беше друго.Това още повече се отнася за музиката. Поп, Джаз и другите видове са също музика .Важно е обаче как се изпълняват. Музиката е наука като другите науки. В математиката законите се учат в училище, а законите на музиката и в хоровете. Един от законите на музиката например, е: Не трябва да се поема въздух по средата на фраза и още по вече по средата на дума. Чуите какво прави Том джонс! Значи той не е пял даже и в хор. По нататък, тембъра по целия диапазон на гласа трябва да е изравнен. Как пеят тези които не са учили? ( Павароти е учил 7години, Карузо през целия си живот е имал педагог до себе си ) В долната част на диапазона си са баритони или баси и то добри защото по начало са добри певци, има природно поставени гласове. Като се придвижват на горе,те вече губят от тембъра си. След "Бръмбарите" всички искат да пеят високо и тембъра им се превръща в детски, така, че когато пее един имаш чувство, че пеят няколко. Така "пеят" всички, даже Големият Франк Синатра, а най ясно се усеща при Грамадния Елвис.Чуйте
Го още веднаж. Луис Армстронг, например, даже пее дрезгаво, но пее с опора и културно. За да свири на тромпет сигурно е учил в музикално училище, не знам,а може би е чиракувал дълго при някой добър музикант И така на следващия доклад ще се върнем към дишането.