Jump to content
Българският форум за музиканти

Какво стана с музиката след 2004 година?


michel

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Някои биха попитали "Какво стана с музиката след Елвис и Бийтълс?"Всяко поколение има своите идоли и кумири.Всяко десетилетие има и своите shit but hit .

Редактирано от enuffZnuff
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вероятно от 2004-а насам има измислени, изсвирени и записани неща, каквито дори не можем да си представим как звучат, защото хора, които искат да направят нещо ново няма как да липсват. Обаче няма да ги чуем никога, демотата гният в някой склад. Следващите стъпки в еволюциите на жанровете, за които всички мрънкат, че не се развивали вече. И с право мрънкат. Добре, че в музиката не е като в природата - там организъм, който не се развива и не се движи се нарича "мъртъв."

Кой знае какви неща са били отхвърлени от издателите. Защото бизнесменът не се впечатлява от изкуство или от иновация. Той дори не знае какво означават тези думи, камо ли да е в състояние да ги разпознае, когато ги чуе.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още един щрих към проблема.

 

Надявам се сте чували за SOPA и Protected IP, което се опитват да наложат в САЩ сега. За това протестира Уикипедия, преди няколко дни. Днес пък Паулу Коелю е написал, че предпочита пиратите да да "крадат" произведенията му (дава пример с Русия, където първото му издание е било от 3000 бройки, които се изкупили и били направени няколко десетки хиляди пиратски копия, тъй като издателството в този момент нямало хартия :dance: . След 2 години обаче продажбите му надминали 2 млн. продадени книги ........ )

 

Според мен липсата на достатъчно качествена музика, намалява продажбите, а не толкова пиратството в Интернет. По времето на касетките, пиратството пак беше разпространено, но хората имаха доходи и имаше достатъчно качествена музика (от музикалните гиганти), която се продаваше отлично.

 

Сега доста хора едва намират пари за храна ...... Още едно сведение - един Фолксваген Beetle - кола за масите - през 1970г. е струвала $2000, средната заплата в САЩ е била към $800. Сега автомобилът със същото име струва $25 000, а средната заплата не е повече от $1500. Нормално е хората да режат разходи ......

 

Факт е, че най-продаваният албум за последното десетилетие в световен мащаб е ........ "1" на Бийтълс с повече от 30 млн. копия. Тоест - което е харесвано и е наистина стойностно, продължава да се продава.

Освен това хората ходят на концерти не по-малко от преди 10 години, така че всеки си намира начин и пиратството е последния проблем. Просто корпорациите са решили да промиват мозъците на аудиторията с блудкави песни (Риана, Кеша, Бийбър, Кати Пери и още хиляди други кукли на конци)

 

Спадът на продажбите е ответната реакция ........ И още нещо доста странно - махат много от клиповете на музикални звезди от миналото, дори и кавъри и караокета от youtube, поради "нарушения на авторското право". С песните на Риана, Адел и ко. обаче такива проблеми няма и всичките нерегламентирано качени клипове си стоят.

Яко .................

Редактирано от vane
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Човекът е такова създание което може най-хубавото и чисто нещо на света да го поквари за нула време, обратното още не е доказано :) Например музиката е един страхотен дар с който се злоупотребява и проблема не е че вссички изпълнители са такива а че тези които държат парите определят тези правилата , Самите Лейди Гага и Джъстин Бийбър съвсем не им са лоши песните , но примерно ако се изпълнят по

начин Редактирано от emo_tion1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако говорим за качеството но музиката и неговия спад, трябва да отбележим, че това си е тендненция с всички стоки в световно отношение. Всичко се прави по-скъпо и по-калпаво. Идеята е да е много напудрено, но да се скапе за точно определено време (за кола примерно да има много екстри, да върви 2-3 години максимум, а след това да се скапе, за да си купиш нова) - това е икономиката на непрестанния растеж. Тя е продиктувана от постоянната лакомия на педерасите, които държат финансово света. Това е дало отражение и в музиката. Както спомена колегата по-горе - махат се готините парчета от миналото в тубата, само и само да се слушат повече нещата които се правят в момента. И това е идеята - сегашното поколение да се кефи на сегашния продукт. Утрешното - на утрешния. Непрекъснато да се произвежда и да се продава. И педерасите да прибират парите. Обаче както всички забелязват, като няма качествени материали, колкото и да е развита технологията, не може да направиш качествен продукт. Както имаше един виц на времето, дори да направиш лайна с шоколадова глазура, пак си остават лайна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип е горе долу така това което казваш само , че аз лично не съм за това да се върне старата музика за сметка на новите дори и старите парчета да са по-добри. Трябва да се прави нова и добра музика , а не да се гледа назад. А сега също има хубави парчета , но просто нещата се изчерпват и трябва да се мисли по нов начин. Примерно 60-те и 70-те години масово започнаха да навлизат електронните технологии което внесе свежест в цялата обстановка, Но пазарът продължава да следва старата максима за правене на музика ( 3-4 минути = хит ) което не е лошо, но от 1 век някъде се движим по този модел и се усеща някакъв застой , но пък и като гледам как животът става все по-забързан , друг вариант за сега е немислим

Редактирано от emo_tion1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип е горе долу така това което казваш само , че аз лично не съм за това да се върне старата музика за сметка на новите дори и старите парчета да са по-добри. Трябва да се прави нова и добра музика , а не да се гледа назад. А сега също има хубави парчета , но просто нещата се изчерпват и трябва да се мисли по нов начин. Примерно 60-те и 70-те години масово започнаха да навлизат електронните технологии което внесе свежест в цялата обстановка, Но пазарът продължава да следва старата максима за правене на музика ( 3-4 минути = хит ) което не е лошо, но от 1 век някъде се движим по този модел и се усеща някакъв застой , но пък и като гледам как животът става все по-забързан , друг вариант за сега е немислим

Всъщност нови парчета има. Има и не малко групи, които творят неща нови и много интересни, и като структура са новатори, и като мелодии, хармонии, аранжименти. Въпроса е, че машината наречена музкален бизнес се опитва да прави максимум печалби с минимум усилия и влагане на средства. За това един мой приятел, който пееше в нашата банда едно време и завърши тон режисура преди няколко години, беше много учуден че в някакъв от курсовете които е учил се натъкнал на факта, че много голям процент от съвременните хитове всъщност са N-та кавърверсия на някое много старо парче. И въпреки всичко има групи които хем са новатори, хем са популярни, хем въобще не са за отминаване - правят интересни и качествени неща. Просто са много малко. Пък в БГ има новатори, но според мен им липсва качеството. А както много пъти се коментира вече, липсата на качество е резултат от липсата на силна музикална среда, в която да има силна конкуренция. Това беше мнение на колегите живеещи в чужбина, в по-богатите държави, където такава среда има.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 9 years later...

Само година-две след като пуснах тази тема бях опроверган както от световните звезди с хитовете им през 2011-2014 така и от родни изпълнители като Графа, Михаела Филева и Рафи.

Ако 2005-2010 са били по-смотан период то 2011-14 бяха сууупер за слушане на радио без преувеличение. Най-добрия период за поп музиката след 1995-та. Но всичко е циклично и от 2015 насам пак не слушам модерно заради Дара, Гери Никол, Били Айлиш и подобни. Може би някой ден. :)

Редактирано от mikko
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Надежда има - ABBA се връщат, макар и за последно. Освен това тази (2021) година всичко живо старо се изцепи ако не с цял нов албум, то поне със ново EP, сингъл или в най-лошия случай - нещо ремастерирано. Ей на преди 2 седмици май беше - Billy Idol някакви нови песньовки (за мен той е доста поп, не само рок), ABBA ги казах и те са ми най-светлия лъч в поп-музиката. Alphaville издадоха няколко ремастъра и ремикса, New Order имаха нов албум май, казвам май щото никакво впечатление не ми направи, но поне се напъват но и на Били песните хич не ми харесаха, за останалите изброени нямам никаква забележка - впрочем ремастърите на Alphaville редовно слушам. Дотука двете песньовки на ABBA не ме грабнаха, чакам целия албум но поне си звучат 100% ABBA. Най-най-най-доброто дотук за тази година ми е новото от Erasure или поне мен това ме грабна веднага и на 100%. Най-интересното от западния поп на второ място след ABBA са записите над които Steve Coy и Pete Burns от Dead or Alive са работили през последните години, преди да починат. Въпросните не са били издадени и са били предвидени за нов албум, но не са били завършени та в момента един по един изплуват като сингли и скоро ще се пръкне и албума. Не е супер-грабващо, но е едно от култовите поп неща. А да, пропуснах че от синт-поп групите и Soft Cell се разписаха с нов сингъл. Не че и той ме грабна.

Както казах, от западния поп доста неща не ме грабнаха, но поне старите пушки се размърдаха. Плюс че изплуването на ABBA си е сериозно събитие.

Ако трябва да говорим за баш-поп, единственото на което обръщам внимание е чат-пат новото от карибите - любимите реге изпълнители драснаха по нещо ново за 2021, както има и ново от любимите денсхол изпълнители. Обаче баш-баш-попа като Карди Би-Марди Би-Не Мерси! Нищо от там не ме грабва. Мадона и тя сериозно западна. Това новия поп е един такъв напълно бездушен. Слушаш песен и тя само звучи, но не говори. Поне това е моето мнение. Това като да гледаш един филм със страшни визуални ефекти и грам съдържание. Да, става за развлечението за веднъж. Като казвам "звучи" да се има предвид яките басове и напудрения мастъринг, особено номера с компресорите да надупват всичко. Е верно, да се отчете че вече съм на 46г. Сигурно и нашите така са мислели за това, което съм слушал като тийнейджър. Знам ли и аз. Но за мен една песен трябва не само да звучи, но и да говори и то не само с текста (даже да звучи често не ми е важно). Това новото реге и денсхола и те са в категорията само за звучене повечето, но поне не е толкова еднотипно, като новия поп и има бая къртещи песньовки.

Връх на упадъка за мен е тоз Lil Nas X. Това като го чух за първи път 2019 с Billy Ray Cyrus си беше супер, дори купих на сина ми фанелка с тия двамата тогава. И като излезна "Монтеро" и като видях за какво иде реч и единодушно с жена ми изхвърлихме фанелката. Маратонките на Nike, дето ги префасонираха и повлекоха дори Тони Хоук да пусне серия дъски с кръв няма да коментирам, не ми се мисли горкия Били Рей какви обяснения е трябвало да даде на феновете, за това че извратената му щерка се появи със същите маратонки, но айде отиваме в друга тема.

Колкото до българския поп и аз съм така - след 2004г много малко неща ми хванаха ухото. Имаше един Орлин, забравих името, не беше лошо. Но като цяло всичко ми е копи-пейст на западния поп и не става. Даже чалга спрях да слушам ей :) :) :)  Ама някъде мернах че Дони и Момчил щели пак да пеят, това ако стане много подкрепям.

Всъщност сериозно внимание след 2005 вече отделям само на новия рок и метъл. За рока специално аз живях последните 11г в Канада и съм доста повлиян от местните, но от метъла има много свежи неща, ей на наскоро открих Alien Weaponry, направо са си новата Sepultura от периода на "Chaos AD". Макар че и там отидох по-назад, щото напоследък покрай годишнината от издаването най-много слушах Saxon "Denim & Leather".

Та така. Чакам новата ABBA целия албум. Бьорн и Бени никога не са се усирали, както в ABBA, така и извън нея (за мюзикълите говоря), така че там чакам с нетърпение.

А иначе, че всичко се променя ми е ясно. Ей на, Даниел Крейг за последно ще играе Бонд и после кой знае кой ще е. Спрягат дали да не е жена. Новият лошко от Hellraiser поредицата, което ще е тв-сериал от 3 дни се знае че ще е жена. Никой няма да замести Дъг Брадли, ама никой. Но специално за Хелрейзър да е жена лошка нямам против, дип че съм хардкор фен на цялата поредица а и някой спрягаше че в оригиналната новела на Баркър, то било жена така или иначе (трябва пак да я прочета че съм забравил).

И както казах - това всичкото е мое мнение. Не го налагам.

PS: А дааа, забравих една малка тенденция в западния поп дето много ми топли душата - готиците са адаптирали онова старото хубавото итало-диско в мрачен вариант и ремиксират дори стари хитове с нови синтезатори и става приятно. Но в дъното пак си е онова старото хубавото итало от детството ми. Не е мейнстрийм, но много ми топли душата.

 

Редактирано от RaverWild
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 months later...

Пускам една статия по темата, заглавието е нещо като "Убива ли старата музика новата музика?" ;)

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/01/old-music-killing-new-music/621339/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нищо чудно. "Дигиталната революция" даде възможност всеки да има достъп до бърза слава - нареждаш три семпъла в DAW-а, изпял/недоизпял хлопваш tune correction-а отгоре, една мощна каса в стил "808 на стероиди" и толкоз. Текста от ясен по-ясен - "аз съм греховен, и търся спасението, помогни ми и т.н.". Колко може да изтрае едно такова нещо, като замисъла в основата му е вял? Музика на конвейер ... от там и критерия за майсторство намалява. Тотално. Живите изпълнения няма да ги коментирам дори. Да не говорим, че дори тези, които в момента са "топа на топа" завръщат synthy-wave звученето на 80-те, защото им стана ясно, че си стигнаха тавана като изобретателност. Миналата седмица слушах последния албум на The Weeknd, retro-wave отвсякъде, същата работа беше с Daft Punk преди няколко години и прочие. Най-много ми е тъжно обаче за поколението, което в момента расте и е възможно никога да не се докосне до истински инструмент през живота си, а ще реди семпли и ще си мисли, че създава нещо. Да не говорим, че ценностната система е също различна - повечето хора предпочитат iPhone пред  Fender American Stratocaster ... нищо, че парите им са горе-долу еднакви. :)

Освен това слушането на музика се измени доста. На времето беше цяло изживяване, първо да намериш оригинален диск, отвориш му обложката, прочетеш текстовете, прочетеш за staff-а, който е участвал, през какви предизвикателствата са минали докато го издадат. Това добре, ама тоя диск си го чакал цяла година и ще го въртиш до припадък, щото я не заредят в музикалния магазин с нови, я другите не струват и нов албум чак догодина ... в най-добрия случай. И освен това няма да го въртиш на някакви индонезийски слушалки за 25 цента, а на някаква hi-fi система, барем чуеш какво е "искал да каже автора" и да чуеш всичките инструменти в записа.

Сега имаме един Spotify, дето ти дава практически космически възможности, ако нещо не те кефи, айде бам следващата песен и така ... първите 7-секунди били най-важни.
Не знам къде ще му излезне края, ама засега според мен няма да е много добър.

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Koobenot, прав си с няколко изключения. Първото е едно време не всеки имаше достъп до хубава техника. Аз нямах. Слушал съм на какви ли не изтърбушени колонки и слушалки и може би затова и никога не станах аудиофил. Виж - меломан - да. Второ семплите - зареждайки 3 семпъла в daw... зависи кой daw и daw ли изобщо. Да почнем оттам, че ако е ableton примерно, там има възможност за изпълнение, не просто просвирване. Имам предвид изпълнение на живо. И не само там. С един хардуеърен семплър също става за изпълнение на живо. И под изпълнение имам предвид че имаш тотален контрол върху патерна, стига да искаш и знаеш как да го използваш.

Пример: Не е нужно да създаваме патерн от нищото, нека го имаме предварително програмиран, но натискайки плей бутона оттам нататък можем не само да налагаме ефекти на всеки семпъл по отделно, да променяме параметри на семпъла като стандартен volume envelope примерно, добавяне на акцент или суинг в реално време, но и също при желание можем да променим самия патерн, променяйки какво точно свири малкия барабан или нещо друго и евентуално ако daw/семплъра подържа транспозиция в реално време - да си поиграем и с това. Корекцията на нивата на звука на отделните семпли променя характера на патерна, та и това може да се ползва. Изобщо зависи от възможностите на daw/семплъра, на изпълнителя, неговото желание и неговите умения.

Да не казвам какъв още контрол би имал, ако пред теб стои синт, дори нещо простичко монофонично като DSI Mopho, недай си боже да е от Virus нагоре. (не говоря за ковид ей!!)

Така че бих казал семплите не са лошо нещо, стига да знаеш как да ги ползваш креативно. Това че повечето не го правят виж - то е друго. Но механизма сам по себе си е достатъчен за изпълнение. Да, няма да си Джо Сатриани, нито Карлос Сантана, нито Джери Гарсия - нивото на изпълнение няма да е такова майсторско. Но изпълнение може.

Хората не разбират. За тях един пуснал музика с едни машини. Дали виждат DJ, който просто смесва бийтове от две плочи или още по-мързеливото - напасва две вече бийт-мачнати неща в трактор/серато за тях е едно и също. Ако видят търнтаблист може и да се замислят, но няма да е голяма разликата. Ако им пуснем обаче електронен изпълнител със семплъри грам няма да го различат и ще им е като DJ. Изобщо няма и да разберат какво се случва на масата. Или ако е контролерист момчето.

Ние обаче разликата трябва да я правим. Наясно съм че бая народ са бая консервативни, но също и изобщо не са запознати. Знаят си китарата и извън нея малко неща признават. Също и изобщо не се интересуват. По тази причина толерирам всякакви изказвания, но все пак апелирам за малко повече разбиране.

Впрочем daw или един хардуеърен семплър притежава често и сериозен синтезаторен енджин, така че не говорим само за семпли, но и синтез, генериран не само от натискане на клавиш, както би направил пианист, но и програмиране на патерн с други бутони или нещо друго.

Като стартова точка за незапознатите - най-известният ни електронен изпълнител за който аз лично знам е KiNK. От години го наблюдавам в тубата, добре си прави нещата. Аз ако не бях семеен, още повече и родител щях да се стремя и аз да правя това наживо. Айде да не се оправдавам само с брака, отне ми и време да установя какъв начин на работа и звук искам та едва неотдавна се сдобих с каквото исках, макар нищо да не правя от над 1 година по други причини.

Но пак да завърша - семплър/daw не е равносилно на "нискокачество" или "некадърност".

Я да видим мога ли да изкопая нещо да се подкрепя, че иначе са само празни приказки и локуми.... мое видео няма да дам, че не съм на нужното ниво. Но ще покажа неща, които аз харесвам...

Дам. Ето първото видео е много старо. Много обичам чилхоп. Кутиите на земята са Roland SP-404sx - имам един от тия. Стар хардуеърен семплър, подобен на MPC, но за разлика от mpc-то има вградени ефекти доста. Падовете не са велосити-чувствителни. Но на хората изпълняват. Ако е някой, който е пуснал една цяла мелодия дълъг семпъл и само цъка ефектите не го признавам, но тези както се вижда блъскат по падовете.

Второто видео е на KiNK и демонстрира каквото казах, само дето за незапознатите - зелената кутия не е семплър а ромплър и съдържа най-известните дръмкитове на Роланд, нещо като virtual-analog мисля се води официално. Както и да е. За бас използва запис от плоча, макар че това лесно би станало с басов синтезатор или просто коригиран касов барабанен семпъл. Момчето добре си върши работата и изпълнението е добро. Видеото е много старо но търсих видео без лаптоп и без много неща на масата, да е по-ясно какво става.

Та за такива неща говоря. Вижте и двете видеа. Чилхопа е оргазмичен.

Хм... тоз що не показва превю на първото видео нямам идея. Но линка е веднага на долния ред...

https://www.youtube.com/watch?v=pw5LC3pc1F0

 

 

Редактирано от RaverWild
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

^ Съжелявам, че съм бил разбран в грешна светлина. Аз не казвам, че DAW и контролери означава некадърност. Щом хора като Paul Van Dyk имат концерти със симфоничен оркестър, значи не са случайни. Нека не забравяме, че светилата от неговия ранг преди всичко са музиканти и владеят инструмент, най-малко задължително "облигат пиано", както се е казвало на времето в БГ и контролерите и DAW-а са изразни средства за тях. Винаги съм си представял, че просто "свирят на контролери и DAW". Макар че съм израстнал с рок музика, на по-късен етап от живота си открих прекрасни електорнни музиканти, чиито композиции също харесвам. Avicii, Tiesto, Paul Van Dyk, Armin Van Buuren, Jean-Michel Jarre дори drum and bass изпълнители като Pendulum и прочие светила не са случайни хора и заслужават да са точно там където са. В България, доколкото знам, най-успелият DJ за съвременна dance музика е MASCOTA. Поправете ме ако греша. Собственикът на дискотеката Showroom в Русе, по известен като DJ Peter, има не един и два спечелени  международни конкурса по scratching/mixing на винилови плочи. Адмирации и респект. 

Самите ФСБ, които не веднъж са споменавани като светилата на българския прогресив в последните им лайфове работят съвместно с DJ Borche за раздвижване и осъвременяване на композициите. Мисля, че са малко хората в този форум (ако изобщо съществуват такива), които имат опита и познанията да критикуват обективно решенията на тези музиканти.

Това, върху което по-скоро исках да акцентирам е замяната на ценностите - поставянето на "популярността на всяка цена" пред перфекционизма. Това не ми дава мира и покой. Уморен съм да виждам YouTube реклами, в които някой обяснява "хей, изтегли тoзи MIDI pack и товите композиции ще придобият съвсем нов chill и vibe". Славата с три клика ме отврaщава. Резултатите, до които води, обикновено граничат с трагичното. 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.