Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Dj Groovy George,
"Според него няма нищо по-лошо от това да видиш статичен диджей: - “Някои от диджеите не правят това заради самото шоу и заради тръпката хората да останат усмихнати и доволни, а го правят предимно, за да си вземат хонорара и да си приберат парите от поздрави. За мен това е пагубно за един диджей, защото той след около пет-шест-седем или осем години става толкова меркантилен, че започва да мисли единствено и само за пари и тръпката изчезва."

Интервю по радио Хр.Ботев

"Диджей е човек, който избира и пуска музика – най-често клубна. Другото наименование е дисководещ, което произлиза от водещ на музикална програма в дискотека".
Това е цитат от интервюто и не е моя дефиниция.

Моята е - натискач на бутончета и пускач на заучени тъпи лафове, който паразитира върху чуждо творчество най-вече с меркантилна цел(бакшиши). Но тази дефиниция е ограничена и е само от наблюденията ми у нас. До тук няма лошо - има нужда и от такива, както продавачите на билетчета, например. Тъпото и смешното е когато някои от тях се вземат на сериозно и се облизват за важност, която не отговаря на количеството положен труд, почти лишен от всякакво творчество.
Познавал съм няколко такива и знам, че повечето от тях са отказали се музиканти, които са ми споделяли следното: Бях музикант и се скъсвах по цял ден да репетирам и разучавам всякакви парчета - поне 200 с цел да задоволявам всякакви желания на публиката и да ме ангажират често, за да не оставам без работа. Освен това трябваше да полагам и много старание за артистичният си вид, влагайки доста пари за облекло и аксесоари. Към това се добавя и най-важното -  почти непосилна инвестиция в професионална апаратура и досадната скъпа поддръжка.
Резултат - след няколко години си съсипан от умора, болести, съдран глас и отегчение от еднообразие и тъпи проблеми. Все някой е недоволен, че не си му изсвирил любимото му и неизвестно парче(а бе, какъв музикант си ти бе, та не си чувал за тази песен). Накрая след дълго чакане и освирепял от глад, ти донасят студена подметка, подобна на пържола и топла бира плюс жалък хонорар, за който понякога чакаш и няколко дена.
И така(продължава разказа си той) реших, че най-добре е да се откажа от свирене и да използвам апаратурата си за по-сладката дейност, като се обявих за Ди'джей. Продадох и някои от аксесоарите, ефектите, китарите и си купих професионална диджей-апаратура. Сега си седя на столчето, пия си питието, натискам си бутончетата и декламирам банални поздрави със заучени шегички. Моментално изпълнявам всякакви желания, защото цялата световна музика ми е достъпна и прибирам банкнота след банкнота. Прибирам се леко уморен, но добре заплатен и заспивам спокойно.Чакам следващият ангажимент.

Това е обобщеното ми мнение от тези диджеи, с които съм говорил.

Но знам, че по света има и други диджеи, които композират, миксират на живо, и дори пеят, танцуват и забавляват остроумно публиката. Раздават се страстно. Бих желал да ми посочите и такива наши таланти - сигурен съм, че има, защото аз не познавам клубният живот у нас.

 

 

Редактирано от Лими
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има. Също да кажа - не съм dj, но ще се изкажа за няколко неща.

1) Не му знам името - около 2001г единият ми братовчед се ожени. В ресторанта човека който пускаше музика беше по-възрастен от мен, пускаше от чисти аудио-CD-та, нямаше нищо особено за миксер (демек не беше с dj-миксер) и смесваше като господ парчета които на пръв поглед не си тичаха особено.

2) DJ Любо Кей - около 1999г за малко работех в Радио ВИВА (София). Единият от хората които ме учеше беше Любо и ми е разказвал неща. През комунизма в консерваторията е имало дисциплина "диско водещ" и са ги изпитвали с жури. Любо каза че е минал този път. Любо честно казано ми е еталон как трябва да се държи един водещ, защото съм виждал онова, което слушателите нямаше как да видят - поведението на Любо докато пуска и особено - изражението на лицето. По онова време бях твърд метъл с леки заченки на фен на електронното. Тогава не понасях неща като Бритни и Бекстрийт Бойс (сега понасям много неща вече). Ами дори песни които хората си поръчваха от поздравите и бяха откровено тъпи, на 30тата секунда човека беше в музиката и си смесваше добре.

Налага се да уточним и няколко други неща - да си dj не е да натискаш "бутончета". Чисто технически повечето от нас в тоя форум предвид ЕГН-тата ни знаят че грамофоните имаха буквално 2 копчета - 1) включване 2) пускане на двигателя (някои популярни грамофони нямаха това, щото преместването на иглата над зоната на плочата автоматично включваше двигателя) 3) врътка с фиксирани позиции за с колко оборота да върти 4) професионалните грамофони имат и pitch bend контролен плъзгаш за да догонващ скоростта на другата плоча, допълнително помагайки си с пръст като забавяш плочата отстрани.

Толкоз за чисто техническия аспект. Но има и психологичен - трябва да "четеш тълпата". Тоест това което си пуснал харесва ли им и ако не - да правиш преход към по-вървящо парче.

Междувременно да вмъкна че не е редно да категоризираме абсолютно, защото абсолютни стойности няма и всяко стадо е с черните и белите овце. Тоест да кажем че да си вокалист си баси бездарника, защото 80те години една камара бяха на плейбеци, а сега са на autotune - и веднага някои таланти от консерваторията ще се обидят и с право. И въпреки че и едно време имаше плейбеци, хора като (ай да вземем разнородни) Джеймс Хетфилд, Фреди Меркюри и Том Джоунс никога не са го правили.

Ма има и други технически аспекти. Хората не разбират и не им се налага да разбират. Те наричат всичко живо де седи само пред пулта в дискотеката "dj". Само дето всъщност този който седи там може да прави различни неща.

1) класически dj - пуска и смесва музика от два или повече плейъра, независимо дали грамофони, CD-плейъри, MP3 или кой знае какво дето ще излезне. Това е откак е измислен грамофона и клуба с грамофонна уредба, та до днес

2) търнтаблист - dj от много високо техническо ниво - пуска фрагменти звуци от обикновено две плочи, но с малките фрагменти прави абсолютно ново изпълнение. Тия се появяват по състезанията за dj-и, не се виждат де бъде и вече са поизместени от долните категории по популярност

3) контролерист - човек който ползва лаптоп (обикновено с ableton live) и миди-контролер към лаптопа и опитва да направи повече като изпълнение, отколкото чистото смесване на песни, защото контролира директно патерни и семпли. Типичен пример - Скрилекс. След 2000г

4) това дори не знам как да го нарека, но е човек който ползва машини, тоест семплъри, дръм машини, синтезаторни модули итн, не ползва лаптоп, прави изпълнение директно на машините. В този случай както и в предния можем да направим чисто ново парче като в реално време създаваме нови патерни или променяме съществуващи или характера на патерните/звука чрез контрол на филтри и параметри на машините. Пак казвам - това се прави и чисто само с ableton, но има хора които опитват само с машини. Аз също съм от тия дето опитват. В тоя случай нещата видимо изглеждат само като натискане на  бутончета и въртене на врътки буквално, докато под капака стават бая повече неща.

Да споменем, че има хора ползващи хибридна техника от всички категории до тук. Ако се върнем назад във времето - така е сътворена хаус музиката - с управление в реално време на патерните и звука на Роланд tb-303/808/909, както и доста от техното. В тубата може да се види живо изпълнение на Джеф Милс от преди само 3г, изцяло на 909 и го докарва така, че не му трябва друга машина. Междудругото има и хора които вкарват нормален синтезатор в целия сетъп или електронни барабани и си свирят на синта/барабаните наживо, демек музиканти са си.

Има и българи правещи такива неща, но повечето или не се показват, защото у нас цари някаква народопсихология "набарах нещо яко и няма да го покажа да не ми краднат идеята" или се показват внимателно по западните форуми и ютюб каналите им не са насочени към българи. Знам за един такъв дето в тубата свири на разни машини и се е показвал да води на edm-фестивал. Тъпо е, защото така ние сме нация която не може да си създаде собствена общност от такива хора. Консервативни сме.

5) finger drumming - не е официално отделна категория, а би трябвало. Така са сътворени хип-хоп хитовете откак са пипнали Akai MPC и има хора, които все още хвърлят живи изпълнения на супер звучащи хип-хоп парчета от съвременно MPC или Maschine. Най-ярък пример - Araab Music

В Торонто, където живях 11г един път засекох плакат за един клуб, където правеха състезание, но нямах време да ида. Там хората си се събират по такива интереси и всякакви други странности, един път присъствах лично на "фестивал" на дронната музика. Умрях от тъпотия, защото не си падам по това, но пък отчетох колко е хубаво, че има място и време когато тези хора се събират като общност и обсъждат нещата които ги вълнуват, правят си демонстрации и дори идват хора, които правят машини специално за такава музика с разнородни алгоритми.

Отплеснах се. Мисълта ми беше, че повечето хора наричат dj просто човека зад пулта. И не е речено че всички нищо не разбират. Всяко стадо е с черните и белите овце все пак.

И да - за втория ти въпрос - тук хората не се показват, затова не се и знаят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Благодаря за подробната информация! Точно това ми трябваше. Но аз трябва да уточня терминологията, което пропуснах по-горе. Това, което описах всъщност не трябва да се нарича Dj, а "човека джубокс", за тях говоря , че са натискачи на бутончета и аз най-вече такива познавам. Да не говорим, че този ишлеме занаят подби и взе част от хляба на много добри, но скромни музиканти. Още през 80-те джубокс-"диджеят" стана все по-предпочитан избор по сватби и други тържества, защото е по-евтино от живи изпълнители, което наложи сваляне хонорара на последните.

А сега един познат си е купил много скъпа Dj техника и въобще не я разбира, но ме уведоми, че така впечатлявал клиентите си, докато тя си стои пасивно на масата, а той от лап топ си пуска песнички всякакви. Та за такива говорех, защото само такива съм познавал.

Редактирано от Лими
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1 hour ago, Лими said:

А сега един познат си е купил много скъпа Dj техника и въобще не я разбира, но ме уведоми, че така впечатлявал клиентите си, докато тя си стои пасивно на масата, а той от лап топ си пуска песнички всякакви. Та за такива говорех, защото само такива съм познавал.

Да, разбирам. И специално това последното с този ти познат е жалко. Но всеки се оправя както може, колкото и да ми е неприятно да го кажа.

Иначе е много дразнещо да имаш нещо и да не го разбираш. Аз поне тотално откачам, отварям официалните инструкции и почвам да чета как се ползва.

Но напълно разбирам какво казваш. И аз не съм фен на сватбените които спомена.

Аааа сега погледнах - бил съм се объркал - не преди 3 а преди 6г е изпълнението на Милс. Ето за какво говоря - натиска бутони и врътка врътки. И му викат dj, но аз на това нямам идея как да кажа - изпълнение е - прави и моделира патерни в реално време:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполага хората, които колегата @Лими визира са тъй наречените pop DJ-s, а именно (цитат от Уикипедия):

Quote

За този вид музика от диджея не се очаква особена техника при пускането на музиката. Задачите на диджея се свеждат до това, да усети настроението на публиката и да сменя отделните тракове без прекъсване.

Въпреки липсата на високо техническо майсторство, добрите pop DJ-и, които аз съм виждал имат богата обща култура, знаят много различни песни/албуми/проекти, чувство за хумор, добро облекло и сценично поведение, част от тях дори са ходили на курсове по дикция за правилно говорене. Трябва да се прави разлика между entertainment и изкуство, няма как да търсим под вола теле. Така че отново си е въпрос на личностно търсене и себеразвитие, което важи за всяка сфера на живота. По същата логика можем да кажем, че поп музикантите, които свирят 4 акорда взимат хляба на джазмен, който знае всички ладове и може да импровизира във всички тоналности - в крайна сметка пазара решава кой какви пари за какво да взема и факта, че на някого не му се получава означава, че или наистина няма качества или пазарните му познания са слаби и трябва да се преориентира.

Без да разбирам много от DJ-стване, българските DJ-и, които са ме впечатлявали обикновено прибавят още едно умение към музикалното си майсторство, а именно - свирене на DJ конзола. Голяма част от тях, както величията по света, владеят пиано, аранжимент, пеят, музицират, аранжират и конзолата е изразно средство. Синхронизирането на песни, усета за ритъм, тоналност, ползване на плочата като ефект за скреч, независимо дали физическа или jogwheel, динамично ползване на cutoff филтри с цел преходни ефекти са си все умения - искат време, внимание, специфична техника, както и владеенето на инструмент и не бива да принизяваме тези хора до някакви кокошкари. Все пак, който се мисли за добър да иде и да се пробва зад пулта и тогава да изкаже мнение. Българите, с които можем да се гордеем според мен са:

  •  DJ Borche - единият от синовете на Румен Бояджиев (ФСБ)
  • DJ Mascota
  • DJ Peter Yordanov - собственик на дискотека Showroom в Русе и победител на многобройни състезания по скреч през 90-те
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, Koobenot написа:

в крайна сметка пазара решава кой какви пари за какво да взема и факта, че на някого не му се получава означава, че или наистина няма качества или пазарните му познания са слаби и трябва да се преориентира.

Точно това съм описал в по-горните си коментари, как един свирещ музикант зарязва свиренето и се превръща в джубокс, паразитиращ върху чуждо творчество, а някои от тях са и с незаслужени претеции. Точно такива визирам и тях наричам натискачи на бутончета. Та и аз съм бил такъв. През 80те години с два двукасетни декове и два куфара с касети. Тетрадка с описание и дежурни лафове, сортирани за всякакви случаи. Но едновременно с това съм бил и музикант. Т.е. нямах никакво време за почивка. Свиря 45 минути и 20 минути в паузата вместо да почивам и да хапна нещо пускам музика и търся по списък какво да пусна в следващата пауза. А човека , за който споменах си е купил точно професионална Dj- конзола за над хиляда и нещо си лв. по цени от преди 7-8 години. С тази конзола и до ден днешен нищо не прави, а само свети авторитетно и през нея минава аудио сигнал, за да покаже, че уж я владее.

И както съм написал преди, не подценявам и техният труд, но някои от тях много се надценяват. А истинските талантливи Dj, за които и двамата говорите, наистина заслужават голямо възхищение, защото си личи, че са всеотдайни и са положили много труд за себеусъвършенстване, така както и всеки един сериозен и професионален музикант прави с години.

Благодаря ви за информацията, защото ми беше полезна и коригираща!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако трябва да сме точни - Serato и Traktor утрепаха истинския DJ. Щото преди трябваше да знаеш много песни, всяка песен какъв bpm е, какъв ключ (до,ре,ми...) да знаеш коя песен съответно с коя си пасва, да знаеш къде са точките където можеш да смесиш... И най-вече - да слушаш кога да смесиш, демек хем да знаеш момента, хем да си точен почти колкото метроном, за да смесиш навреме. Сега с новите конзоли и програмчетата първо имаш визуализация на звука на екрана, виждаш точно бийтовете, предварително у вас си си записал cue-точките в програмата или на конзолата, в момента в който укажеш - ще смесвам тая песен и оп - програмчето знае къде. Не е като едно време у вас в слушалките първо внимателно слушаш всеки удар на касата къде е, мислиш как да вмъкнеш другата песен, ама тая с оная ще пасне ли... Същото беше с аудио-cd-тата - не съм dj както казах, но в радиото имаше една Denon конзола с която можеше да превърнеш иначе нормалния дек в dj-конзола и да смесиш две cd-та - играл съм си. А сега... 

А най-ме дразнят Барби-"dj"-ките (натъртвам "dj" да е в кавички и то двойни) - разголила се тя почти по цици и прашки бански, застанала зад конзолата и вече е хаус-dj. Не съм женомразец в никакъв случай, но съм за уменията все пак. Около 2015г стана скандал - седял си у тях Deadmau5 и гледал наживо някакъв фестивал и там изпълнение на Krewella (те са 2 мацки) и забелязал че кабели в конзолата не влизат изобщо а музика тече. Те после се оправдаваха че ползвали безжична технология ама знам ли. Цитираха нещо на Apple, ма аз не съм запознат с техните неща. И така. В Deadmau5 никой не се съмнява, човека е работохолик и ужасно много неща знае.

Иначе нека разделим поп-dj-ите на два вида - тия дето си разбират нещата и ги правят и тия дето са позьори. В тубата има много клипове с такива, дето само се правят че пипат конзола. По мои наблюдения да си поп-dj е дори по-трудно, защото от теб се очаква да правиш и шоу, не просто да миксираш, за разлика от техно-dj за който всички чакат просто да им пусне размазващ звук, без оглед как се е облякъл и никой не очаква от него да говори, докато поп-колегите им които съм наблюдавал са смес от всичко останало. Да не говорим че Cool Herc за времето си се е водел категория "поп-dj" все пак !! 

За който не е запознат - DJ Cool Herc е кръстникът на хип-хопа - бащата. И в началото е разбивал с тогавашни соул и фънк хитове, което е било тогавашния "поп".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изобщо темата е много обширна. Новите технологии имат хубава и лоша страна. Лошата е, че развалиха новото поколение. Хубавата е, че са достъпни по цена и са прекрасно средство за каквото желаеш да правиш. Така да се каже, ако музикантите имат градинарска лопатка за да копаят, грамофона би бил една солидна лопата, то новите конзоли и новите синтезаторни модули/дръм машини/семплъри са си чист багер, с който да засадиш цяла гора за отрицателно време.

Някъде у нас имам една книга на тема как да станеш DJ. Така и не я четох цялата, но има цитат от Бой Джордж, който освен певец е и dj и неговия цитат ми беше като шамар като го четох - казваше че от време на време е хубаво да сгрешиш, за да може публиката да усети че зад пулта седи човек, който прави нещо, а не всичко е автоматизирано и тече.

И да не забравяме че у нас има една камара момчета и момичета, които прекрасно смесват, но живота ги е стиснал за гушата и работят с което могат да изкарат пари или са заети със семейството. Имам такъв познат, виждал съм го с прости касетки с поп и рок какво правеше през 2001г. Но тези хора никога няма да се покажат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.