Jump to content
Българският форум за музиканти

Marshall JCM 2000 DSL 100 - смяна на лампи ECC 83


Radoykata
 Share

Recommended Posts

Нещата се променят, мераците на потребителите също, съответно някои компании следват тенденциите. Търсят се по-евтини неща - започват да произвеждат по-калпави ампове: малки трафчета, тънички платки, кьопави елементи, какви да е лампи, смотани говорители, гадни кутии... нещата се наслагват. ;)

И като цяло - не всичко ново е добро/смотано, както и всичко старо е добро/смотано.

 

По другата тема... "Търкалянето" на лампи с цел подобряване/промяна на звука не е чак толкова проста работа. Трябва да се има предвид, че:

  • С течение на времето лампите променят параметрите/звученето си;
  • Всички елементи по веригата оказват влияние в една или друга степен.

Пример: купуваме си най-великата и скъпа лампа на света, примерно Мулард Блекбърн ала-бала, за $300 долара, тествана, с перфектни параметри 100% отговаряща на дейташийта и т.н. Слагаме я на V1 и нищо. Тя свири, ама общо взето имаме 99% същия тон като преди малко с JJ от 9 евро (ОК, вече ги вдигнаха ;) ). Причината може да е, че:

  • След тази V1 позиция имаме още 2-3 други лампи, които са овехтели;
  • Имаме крайни лампи, които също са взели-дали;
  • Имаме съмнителен евтин говорител и (да не дава Господ) комбо усилвател 😆

Всичко това са компоненти, които силно филтрират "файдата" от новата вълшебна V1 лампа. Тя сама по себе си може да е перфектна, но джунджуриите преди/след нея* не позволяват да се чуе това... вълшебното. Някои хора не го съобразяват, купуват/слагат и става "Ми то няма разлика, аз какво се охарчих...". Конкретно за предусилвателните лампи - с течение на времето им се качва анодното съпротивление Rp, което заедно с капацитивността на лампата действа като low-pass филтър, а покачването на Rp мести надолу честотата, от която започва да действа въпросния филтър. Съответно старите предусилвателни лампи звучат по-глухо. Това не съм сигурен че важи за крайните, но пък при тях с годините започват да "бягат" ниските и няма пънч - звучат по-анемично и тънко. В крайна сметка смяната само на V1 с каквато и да е лампа реално може и да не доведе до невероятни резултати. Разлика пак може да има, но доста по-малка.

* Мислете си също за качеството на китарата (дърво/конструкция/адаптри/струни) и кабела и (да не дава Господ) - ефекти. :P

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Еми т'ва напълно потвърждава тезата, че една система/верига е толкова качествена, колкото най-калпавия елемент в нея. B)

Edited by Koobenot
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

С две думи няма никакво значение каква изправна лампа ще сложиш за да постигнеш задоволителен резултат.Лампите в такъв тип усилватели са консуматив и замяната им не е някаква драма.Звученето основно зависи от изходящия траф според майсторите,които познавам,според музикантите от лампите истината е някъде там.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ламби said:

...според музикантите от лампите истината е някъде там.

Със сегашните толеранси, особено ако пробваш различни марки, може да се окаже трудно, да намериш лампа, която звучи точно както е звучала старата. Но пък лампите така или иначе си променят параметрите с остаряването, така че е малко щъкотлив въпрос това.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Koobenot said:

Еми т'ва напълно потвърждава тезата, че една система/верига е толкова качествена, колкото най-калпавия елемент в нея. B)

И накрая, като не останат пари за хубави микрофони и третирано помещение, със вълшебния усилвател биват записвани клипчета в кухнята с микрофона на телефончето.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Един от най-тъжните моменти в живота ми беше, когато гледах един пич в Тубата как записва Marshall Plexi на стероиди + 4x12" кабинет през Samsung D900i слайдер с доста древна камера, много плаках после ... :hysterical:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Цитат

 В крайна сметка смяната само на V1 с каквато и да е лампа реално може и да не доведе до невероятни резултати. Разлика пак може да има, но доста по-малка.

Това го писах-смяна на есс83 с есс81 само на 1 позиция има чуваема разлика, ампа е малко по тих и гейна по-плавен,поне при Ориндж ТТ

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Прав си. Аз горе визирах по-скоро подмяната на ЕСС83 с друга ЕСС83, но си важи и за случите при смяна на модела.

За промяна на гейна и характера на ампа вместо 12AX7 (gain ~100) освен споменатата 12AT7 (gain ~60) може да се използват и 5751 (gain ~70), 12AY7 (gain ~40)... Преди време купих една от тези последните за проба, но така и не съм я пробвал още, че от известно време "главния" амп седи в къщи, а на домашно колко ще се чуе и как... малко съмнителна работата. :)

Link to comment
Share on other sites

Бе понякога, като се замисля колко детайли трябва да бъдат спазени, че да се изкефим на "ламповия" звук, по-добре Behringer X V-amp направо в миксера и това е ... тея лампи, както казва Китодар, "ни ги знаеш, ни те интересуват" ... :hysterical:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.