Jump to content
Българският форум за музиканти

Моите Миксове - всякакви критики са добре дошли :)


Recommended Posts

От известно време и аз съм хоби миксер та реших да взема да се изложа тук, надявайки се да получа градивна критика от вас. А пък и ако се получи някакъв продуктивен диалог, още по-добре. :) 

По-принцип съм си метълист, но като че ли ми доставя по-голямо удоволствие да смесвам парчета далеч от този стил, някак имаш по-широко поле за креативни решения, поне така ми се струва. Не че няма да има и метъл де. :) 

Ще започна отзад напред. Това парче смесвам в момента и не е готово, но го поствам. Най-големи затруднения изпитвам с чинелите и не мога да ги вкарам в микса така, както си ги представям, а и този фус ми бърка в здравето сериозно. Ако някой има идеи да казва.

https://drive.google.com/file/d/1s6a_73pSY-i7W3kjq7huyzTa1WsiAGqm/view?usp=sharing

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има, да, но проблемът не е толкова в тях, а по-скоро в самите чинели и начина по който свири на тях барабаниста. Най-ме дразни отворения фус по време на солото, има и много блийд в микрофона на барабанчето, но с него се справих до поносима степен, според мен. И баланса между райда (който се явява краш в случая) и фуса е проблем. Искам и да изкарам малко повече блясък от тях, но където и да бустна излизат някакви гнусотии.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с душманското блъскане по хай-хета е генерален проблем за всички дръмери, аз също се опитвам да го излекувам от собственото си свирене в последните 2-3 години. ;) Може и да се намали чрез позициониране на микрофоните + корекция на преамп гейна, но в твоя случай вече е подмината фазата, в която може да се опита нещо такова.

Мога да споделя 2-3 неща, които аз използвам против силен НН, пък ако ти се стори удачна някоя от идеите - експериментирай и току-виж се получило.

  1. Top Down mixing. Още преди да почнеш същинското смесване слагаш някакъв стандартен набор плъгини на изхода, дори само компресор/лимитър стига. Причината в случая е, че лично аз винаги смесвам нещо уж добре и като добавя накрая "помпата" излизат доста високи, най-вече фус. И пада голяма играчка с една камара корекции, които при Top Down ги избягвам. Вероятно ако имаш достатъчно опит няма да се получи така, но аз като любител-миксър по-трудно се справям с това.
  2. Multiband Compressor. Има няколко варианта как точно ще се процесне (включително може да се експериментира с Mid/Side), но основната идея е да се отделят само високите и да се компреснат. Отделяш един band над примерно 5-6-8 кХц и действаш. Make-up Gain плъзгача ти дава контрол и върху нивото на същите тези честоти (освен компресор параметрите). Този метод го използвам в 99% от нещата, които базарам, особено някакви въздушни лайв записи.
  3. Snare Drum Replacement. Понеже спомена, че имаш доста блийд в микрофона на барабанчето - оставяш го 2-3-5 дБ по-тих в микса и добавяш семпли от софтуер като Toontrack/StevenSlate, колкото да не ти кляка барабанчето в целия джангър. Предварително трябва да "MIDI-зираш" аудиото към МИДИ събития, но това е доста лесен процес (поне в Logic Pro X е супер лесно и добре функциониращо).
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Напълно съм съгласен с Baby Thomas. Нещо, което си е зле изсвирено трудно се ремонтира после в микса, да не говорим, че тоя HiHat освен bleed-а в snare микрофона ти присъства и в overhead-ите. Неприятните високи в чинелите и фусовете аз лично съм се научил да ги лекувам с deeser, намира хубаво приложение затова. Колкото до проблема ти с блясъка, той не е лесен за изкарване. Със сигурност буустове на FabFilter EQ или всякакво друго стерилно EQ няма да доведат до нищо хубаво, защото само ще ти вдигнат тея цвърчалки и толкоз. Аз лично бих направил следното в тая ситуация:

  1. Лекувам чинелите/фуса с Deeser или Multiband Compressor.
  2. Веднъж като са ми вече под контрол, прилагам някакъв тип harmonic excitement - enhancer-и, exicter-и и всякакви други инструменти за генериране на хармоници са добре дошли. Аз лично за чинели имам два фаворита - Harmonic и Sonic Maximizer-ите на BBE. Единия дава clarity (high mids) другия air (супер-високите честоти). Кой ще ползваш, вече си е въпрос на вкус и контекст на творбата, може и комбинация между двата. Трябва обаче да внимаваш, защото ако прекалиш, може да ти стане твърде широко стереото или да ти излезнат фазови проблеми.
  3. Може също и да опиташ някакво Vintage EQ, което добавя "цвят" в сигнала ... например аз харесвам един мастеринг плъгин на IK Multimedia - One. EQ-тата му са много приятни и колкото и да ги усилваш, не дразнят, просто в един момент усещаш, че си прекалил.
  4. Другия начин, по който също съм изкарвал високи е чрез паралелен трак - пращам сигнала от overhead/hi-hats на отделен канал и на него слагам някакво EQ със супер надупени високи, които звучат преекспонирано и накрая смесвам това с основния канал на вкус, като обикновено е близо два пъти по-тихо. На мен лично метода с harmonic excitement ми харесва повече, защото внасяш още хармоници в сигнала и се отваря пространството в микса.
Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още нещо - ако ти излизат само гнусотии, независимо какви техники прилагаш, просто остави чинелите/фуса тъй както са и "потъмни" другите си инструменти за да са в синхрон със звуковата картина. Като EQ ми е мисълта де. В крайна сметка има миксове, които са умишлено по-мътни като естетическо желание, а пък ако много ти мрънка клиента го пращаш за зелен хайвер и му обясняваш, че в аудиото "shit in == shit out" ... Тая истина се оказва, че всички май ще я разберем по трудния начин, колкото и да не ни се иска ... :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хубавото в случая е, че няма клиент, който да мрънка. :) Траковете са от тук:

https://www.cambridge-mt.com/ms/mtk/

Сега да започна подред. По предложенията на Бейби Томас.

1. От няколко години вече се занимавам в свободното си време с това и този топ даун миксинг не можа да ме грабне. Пробвал съм няколко пъти, но просто при мен не се получава и резултатите винаги са ми по-добри от долу нагоре.

2. Това с мултибанда ще го пробвам, не ми беше хрумвало. По-принцип не компресирам чинелите много, дори хич в повечето случаи и оставям тази задача на дръм бъс компресора (или в по-голяма степен на паралелния дръм бъс ако има такъв). Тук обаче съм компресирал, и то повече от обикновенно (но пък няма никаква паралелна компресия на барабаните), в желанието си да изкарам някакъв живец от тези чинели. Ще пробвам със сигурност мултибанд.

3. Както казах по-горе, с блийда смятам че успях да се справя до степен, в която вече не дразни. Debleeder-а е отговорен за това, много ми е любим този плъгин и други гейтове не съм използвал отдавна. По-принцип нямам скрупули с използването на семпли, но тук успях да докарам самите барабани(корпусите) да звучат така както исках до голяма степен, а и след като ограничих и блийда, по-скоро няма да слагам семпли. И докато го пиша това (проекта не е пред мен) се сетих, че всъщност има семпъл на барабанчето. Изрязах един по-свестен удар и го направих на уан шот. Подложиш го с около 5-6-7-8дб по-тих, не помня точно колко. 

А относно семплите като цяло, с мидито хич ме няма и използвам, когато се налага (почти винаги :))функцията dynamic split. След това ръчно си ги дооправям и слагам one shot семпли. Смятам да си купя Trigger по някое време, но не ми е приоритет.

 

И сега по точките на Кообенот.

1. Това с диесера съм го пробвал няколко пъти със спорни резултати, но тук не съм. Може би трябва. 

2. Поради някаква причина, винаги съм бягал от плъгини, които имат в името си звучни думи като Maximizer и Exciter. :) Така или иначе ги нямам споменатите от теб плъгини, но мисля че ми се намират подобни на Уейвс, ще пробвам.

3. С тази идея точно винтидж екюто на уейвс съм ползвам тук - VEQ4. Едно от любимите ми екюта м/у другото.

4. Вече споменах, че няма паралелни тракове, което май ми е за първи път. От друга страна казах, че не е готов, така че може би щеше да приключи така или иначе с някакви паралелни неща. Сега със сигурност. :) 

 

Благодаря ви, че се включихте! Прави ми впечатление, че разискваме само това, което не ми харесва на мен. Кажете на вас, какво не ви харесва? :) 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Exciter плъгините са МНОГО ценни. Позволяват да вкараш повече присъствие на даден инструмент в микса без да го усилваш като дБ или да го компресваш или да ползваш паралел процесинг.

реално те генерират разни хармоници и добавят цвят. Harmonic content май му викаха испанците :P

П.П. Дай им шанс в живота. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

^ Абсолютно, да. Грешно насадената омраза към устройства като BBE Sonic Maximizer 882i и неговите събратя е малко грешно-разбрана.

Има една гвардия от YouTube китаристи, които се скъсват да обясняват как е боклук и не им върши работа. Еми много ясно, че няма да им върши работа, китарните усилватели са едни от участниците в сигнала с най-много хармоници, камо ли тези с distortion … там хармоници с лопатата да ринеш, много ясно, че като цапнеш едно такова устройство отгоре нищо положително няма да стане. Там приложение може да намери САМО АКО китарния сигнал е наистина беден ... примерно процесор за 100 лв. или някаква транзисторна зъзкалка дето едвам-едвам се чува в общата геролтия, тогава може да получиш интересен резултат. Ако ампа ти е лампов и е добре записан или имаш DI китари, няма абсолютно никаква файда от това нещо според мен. Единствено съм го ползвал примерно върху някаква соло китара, просто за да им разбъчкам малко хармониците и да звучи различно от общата геролтия и толкова.

Когато обаче ти дойдат някакво компромисно записани вокали, когато искаш да изкараш пръстите на бас китариста да звучи като Стив Харис от Мейдън или барабаните са боклук и си решил като мен да водиш партизанска война и да не вкарваш много-много външни семпли … тогава нямаш избор. Трябва да ги изкараш тези хармоници от някъде. Дай шанс на Sonic Maximizer-а, има десетки клонинги като VST и в началото си е възникнал като устройство, което да възстанови липсващите честоти в PA системата заради компромисни кабели и техните дълги разстояния, но в последствие се чукват по главата и разбират, че могат да го ползват и в студио. Новите версии имат и параметрик дори, но нямам опит и не съм го ползвал.

Сравнявал съм го с Fab Filter-а и съм се мъчил да му имитирам кривата. Дори да направиш широко Q с някакво EQ върху вокала например, резултатите не са толкова консистентни, има съгласни/гласни които изпъкват върху други, докато Maximizer-а просто "залива вокала с приятна високочестотна глазура" и няма какво да го мисля, стои си в микса където му е мястото и това е ... set it and forgeit it, същото важи и за баса и за чинели, чукалки. 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Колкото до микса, като цяло бива, аз бих вкарал още малко ниски в бас китарата да има някакво присъствие, бих надул още крайната помпа, похвално е че смесваш на такива ниски нива gain reduction и си запазил живота на микса. Единственото нещо, което ме дразни е, като се отвори този фус на припева, имам чувството че или компресията му идва в повече или като са записвани барабаните предусилвателя на тея микрофони е бил претоварен и всичко е компресирано, обичам като слушам фуса да му чувам transient-а на удара и после как озвучава, тука звучи като едно общо нещо без динамика.

Другото, което исках да ти кажа, е че липсата на клиент е пагубна за един проект/песен, защото трябва да има един, който да мрънка за рилийз и ти като инженер да се мъчиш да доставиш най-доброто качество. Ако няма съпротивителна сила, нямаш устрем да рилийзваш и поне аз за себе си прекарвах много време в DAW и като се изморя, гася сесията и пак наново на другия ден … и така до безкрай. Все някога трябва да пуснеш нещо и да му сложиш края … да, ще има бъгове, да, няма да е идеално, но без завършен проект няма как да се обърнеш назад и да си видиш грешките и да се поучиш от тях. Не е нужно клиента да е реален и да дава пари, може да е Митачето от долния етаж, който иска да го запишеш как дрънка на китара, но трябва да имаш интеракция с някой, който иска нещо, знае/не знае какво иска и се срещате някъде по средата. :) 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Нямах много време напоследък, но сега седнах да направя няколко промени и ето последната версия.

https://drive.google.com/file/d/1J0bmViBcVCdhb71-F2B3m_sh9AOI8j3z/view?usp=sharing

Не стигнах до ексайтери и максимайзери, но така или иначе има няколко сатуратора тук там, което също добавя от испанското. :) 

Кообенот, този дразнещ фус е на солото, както споменах някъде по-нагоре, точно той ме дразни и мен много. В тази версия малко го загасих, предимно с автоматизации. Освен това махнах компресията на овърхедите, май така ми харесва повече, вдигнах малко високите с шелф и мисля, че е това.

Това, което казваш за партизанската война, абсолютно не си заслужава, според мен. Крайният продукт трябва да звучи добре и на никой не му пука дали си слагал семпли или не. Ако са записани зле барабаните и/или са изсвирени зле, въобще не бих се церемонил да ги заместя изцяло ако трябва.

Относно това, че смесвам с толкова малко гейн редъкшън, според мен, за повече от това трябва да се погрижи мастеринг инжинера, не миксера. Ако трябва да пратя парчето за мастеринг, дори ще махна целия процесинг от мастера. В момента освен SSL бъс компресор, има и PSP Vintage Warmer 2, както и лимитер за да вдигна нивото малко, но той работи доста деликатно, метъра въобще не реагира, но е ясно че реже малко пиковете, което е видимо и от вълната на експортнатия трак.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мастъринг инженера не може да коригира липсата на компресия на ниво тракове и групи. Не е казано, че такава трябва да има или че трябва да е голяма/малка, НО... ако трябва да има (примерно по-тежка/енергична песен) - няма как да се постигне само на ниво мастъринг. Ако се намачка само там просто ще стане много спъцано. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така е, аз не твърдя обратното, говорех само за компресията на мастера, не на отделните тракове, групи, паралелни и тн.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.