Jump to content
Българският форум за музиканти

Амп симулатори за PC и други устройства


Evtim Djerekarov

Recommended Posts

Разбира се, ако се вземат някои Bassman-и и други стари усилватели, може да се каже, че има и доста чист Vintage Clean, но целта на това, което написах е, да покажа, къде според мен, плъгините и симулаторите често издишат.
И разбира се, никога не може да се игнорира това, че ако трябва да се усеща като истински усилвател, нещото трябва да се усили и да се прекара или през силна мониторна система (когато е със speaker sim) или през китарен кабинет.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

То ако трябва да е "силна мониторна система", малко човек почва да се чуди, има ли нужда от тая симулация фундаментално … щото "софтуерно" и "силно", според мен са малко оксиморон … нали ужким ползваме софтуер хем да не ни е толкоз силно, хем да не ни е толкоз тежко за носене? Ако ще го правим по трудния начин … ясна работата, няма да почвам пак тая тема, че ще я дълбаем за не знам си кой път.
Бих искал да кажа обаче от моите проби къде се дънят clean софтуерите за китара, от скромния ми опит:

  • Цялостно липсва обем - просто в областта на ниските среди, една голяма част от софтуерите, които съм ползвал са рехави … тия "мъде", които шеговите описваме на български ги няма и ми се е налагало я да ги докарвам от някое софтуерно камионче, я от някой компресор сложен преди ампа, я от два паралелно свирещи ампа … абе мъка като цяло, никак не е лесно да се издокара това. Най-лесния начин да се констатира е, че като ти зазвучи китарата в микса се губи веднага, ако не присъстват.
  • Липсва sustain - една от основните черти на ламповите ампове е приятната компресия на тона, резултираща в sustain … Ами отсъства, трябва да си го вадя от някакви външни компресори.
  • Липсват хармоници - пускам preset, ужким ми звучи като лампов амп, ама има нещо липсващо в цялата работа … някак си, не е вдъхновяващо да се свири, отделните тонове нямат собствен характер, не ми идват идеи, чува се нещо, ама какво баш, не е много ясно.
  • Независимо дали volume pot-а е на китарата е на 3 или на 10, саунда е един и същ, просто като сила на звука се различава … ами това няма нищо общо с ламповите усилватели, нали идеята е най-най-най-наааай първия gain control да ми e volume потенциометъра на китарата? Тъй наречения "sag", който е силно желан от китаристите и променя не само gain-а но и характера на тона, тотално отсъства. За мен качествената симулация на 10, примерно, ще е в режим на break-up и ще има лек крънч, а като намаля на 7, ще имам чиста китара, колкото и силно да удрям по струните. Ако е калпава и при 1 и при 10, си звучи еднакво.
  • Мaster/volume control-а на усилвателя просто volume knob, а не променя характера на усилвателя - това, което съм забелязал при калпавите симулации, е че дали ще си намаля канала от DAW или от master-а на виртуалния амп е едно и също … а не трябва да е така. Колкото по-усилено е "крайното стъпало", толкова повече обем и ниски среди излизат в китарния тон и се променя честотната и динамичната характеристика на сигнала, както и саунда става по-компресиран. Доколкотo съм чел тогава крайните лампи, трансофрматора и филтриращите кондензатори влизат в различни режими на работа и това оказава влияние върху цялостният звук на усилвателя.  

Сигурно има и други детайли, но на пръв поглед се сещам за тези … и това само за clean. :D

Или ако трябва да обобщим с едно изречение: Clean guitar sound със софтуер не се прави лесно и на хората от Neural DSP трябва да им се свали шапка и да им се поклоним, защото проблемите, които описах по-горе, при тях отсъстват, да не говорим за изключително приятния и интуитивен потребителски интерфейс за работа. 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Quote

Какви времена доживяхме, купуваш плъгини и си Петручи. Или на който там си поискаш.

Тъй наречения "endorsement" следва естествения си ход. Докато на времето са ни продавали китари, усилватели, пера, аксесоари на любимците ни, сега следващата стъпка е да ни продадат софтуер, с имената на любимците ни. От една страна убиват креативността ни като ползваме нещо готово и добре звучащо, от друга страна, забелязвам, че повечето от нас тук са хоби музиканти и на нас ни трябва точно такова готово и добре звучащо решение. Това, което Neural DSP направи в последните години вдигна много летвата в дигиталния китарен звук и като цяло от Guitar Rig и Amplitube трябва сериозно да си опичат акъла за следващите версии. Естествено имаме и AxeFx, ама там парите вече са други.

А който е достатъчно креативен, трудолюбив и способен, него и през Респром да го пуснеш ... пак ще си звучи. :) 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе колко пък да си звучи - през Респром :) Но фактът е, че достатъчно напредна софтуера и последните емулации го докарват доста добре.

Все още не съм тествал последното отроче на Neural  - Tone King Imperial - който е прекрасен усилвател и съществено предизикателство за "издокарване", имайки предвид генеалогията му, но зададената посока и от Cory Wong (на който най-сетне изкараха втора версия, която решава съществените проблеми в Speaker Sim частта на софтуера) и Tim Henson плъгините е отлична.

Допълнително емулациите в колоните/говорителите с последните творения на Softube - Celestion Speaker Shaper (който е разработен съвместно със Celestion) и самите Celestion (SpeakerMix Pro) са много добри. Особено SpeakerMix е много убедителен и звучи чудесно. В този смисъл добър атенуатор с линеен изход и SpeakerMix е също една работеща алтернатива.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Съгласен съм с казаното, от това което чух и видях като демота, Tone King Imperial като саунд доста се доближава до Cory Wong … А въпросните емулаци на говорители и кабинети, които спомена, ще ги чекна, изглеждат интересно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
23 hours ago, synchu said:

Абе колко пък да си звучи - през Респром...

A бе, никога не се знае! Както е тръгнало, може след 33-годишно затишие, да се възродят и да сразят пазара с някой грамофонен дилей.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 months later...
Отговорено (Редактирано)

Хрисимите инженери от NeuralDSP ни зарадваха с нов амп - Mesa Boogie Mark IIC+ Suite - май става повече за бичкии, от това, което чувам. :) 

 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 months later...

Излезна интересно видео, което нашумя насам-натам по отношение на gain staging-а на аудио интерфейсите в тандем с популярните VST плъгини, повече във видеото по-долу:

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това видео е предшествано и "вдъхновено" (както и множество други по темата, излъчени от по-популярните създадели на съдържание) от това:

https://thegearforum.com/threads/the-amp-sim-plugin-thread.3381/

В поста има постоянно актуализирана таблица, плюс линк към "оригиналните" видеа.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Hi-Z режим, гейна на Motu M2-то максимално намален (0 или там каквото е) и после се усилвa Input гейна на плъгина (ако няма такъв - като TH-U например, може да се използва или друг плъгин или от аудио интерфейса - в зависимост от предпочитанията и калибрацията на самия интерфейс).

Това точно Моту нямам никаква идея какъв му е хедруума, но на M4/6 е 16 dBu (= 0 dBFS), което значи, че за NeuralDSP плъгините - Input gain-а на плъгина трябва да е на 3.8

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Каква точно е разликата между примерно: гейна на интерфейса да е на 0 и от инпута на плъгина да е +3  /  гейна на интерфейса да е на +3 и на плъгина да е на 0

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От голяма до никаква :) Гейна на плъгина (обикновено) е калибриран и като го мърдаш си пише + (може и минус) 3dB. Отбелязката 3 на гейна на интерфейса може да значи всичко - ако можеш да уцелиш точно 3 dB увеличение или намаление - ще си бъде съществен успех - има разбира се интерфейси, за които това не е така (с електронно управление на входното ниво).

Сега тука има още една торба сол - примерно този гейн на интерфейса къде и как точно е реализиран, как влияе на АЦП процес/филтри и т.н. - но това са детайли, които за инструмент, който предстои да бъде смачкам от драйв и изкривявания (да - включвам тук и чистите китари) в последствие - не е чак от толкова голямо значение :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^ Именно, от голяма до никаква. Ключът от палатката според мен е да се разбере идеята, че като въртим gain това не означава "колко силно ще се чува входният сигнал", а по-скоро означава "каква ще е входната чувствителност, която ще подам към предусилвателната верига, че да може АЦП-то/филтрите, АЧХ-то на интерфейсът да заработят в определен режим по отношение на EQ, гейн, шум, хармоници, изкривявания и т.н.". Разбира се разликите при аудио интерфейсите са субтилни като въртиш гейна, но при внимателно слушане присъстват.

Представи си, че имаш някакъв Fender базиран класичеки усилвалтел с тонове headroоm да звучи clean и примерно при gain на усилвателя от 0 до 10, "edge of break-up" ще ти е между 9 и 10, ако кажем интерфейсът ти е на 0dB (unity някакво, каквото и да означава това). Ако подадем от интерфейса обаче 3dB ти натопорчваш входният сигнал повече и "edge of break-up" ще ти дойде по-рано на 5-6, да кажем ... пак е относително в зависимост от техническата реализация. 

До тук добре, ами ако е някакъв hot-rodded Marshall дето "edge of break-up" му е между 0-1 на input gain volume-а, ако подадеш тия 3dB просто губиш тоя headroom и сигналът почва да си криви, дори да му зададеш програмно 0.0001 стойност на гейна от самият VST интерфейс. Е, разбира се можеш да сложиш input gain/trim plugin преди самият усилвател и да си настроиш входното ниво преди да ти удари VST усилвателя ... въпросът е какво се мъчиш да постигнеш.

За мен лично смисълът на поста с таблицата от другият форум и видеоклипът е, да ти демонстрира как да вкараш виртуалният си усилвател в режим "какво е искал да каже автора" – сиреч да изключиш от уравнението аудио интерфейса си (или поне да сведеш влиянието му до минимум) и от там нататък да настройваш VST усилвателя спрямо нуждите си, базирайки се върху това, как инженерите на плъгина са искали да звучи по подразбиране.

Лошо няма, аз обаче подхождам със скептицизъм към цялото това упражнение, поради простата причина, че може този интерфейс като му набримча гейна в sweet spot да внесе във входния сигнал чуваеми подобрения (по-добро EQ/обем/насищане и т.н.) и да си влезна в плъгина и от там нататък да донастройвам.

Освен това преди 2 десетилетия да речем, ниският клас аудио интерфейси бяха доста по-калпави и си шумяха, та борбата там беше да се отдалечим максимално от този шум, да спечелим максимално количество полезен сигнал, който да подадем към нещо, пък после с VST-та може да си trim-ваме сигнала както искаме. Към днешна дата и към споменатите интерфейси дори от нисък/среден клас предусилвателите (повечето) са доста тихи и безшумни, така че това според мен не е особен проблем.

Има и друго – окей, ще сведем до минимум участието на интерфейсът в gain staging-а ... ами китарата, атаката върху струните? Едно е да пусна някакви single coil адаптери с нисък output, съвсем друго е някакви набримчени humbucker-и, active pickups, дето някой който свири агресивно прогресивен метъл ги юзка до безбожие и пак tonestack-а на VST-то ще влезне в друг режим на работа.

Да не говорим, че тези таблици с gain-ове и стойности трябва постоянно да се обновяват за популярните интерфейси и плъгини и в един момент цялото нещо ще стане просто unsupportable, ако не излизат с актуална информация от производителите. Друг е и въпросът твоята конкретна бройка интерфейс колко отговаря на тези стойности, които са публикувани в книжката, но да не навлизаме в тази тема.

Ако трябва да обобщя – експериментът е интересен, на база някаква математика и таблици се опитваме да изключим влиянието на интерфейса от уравнението, няма лошо, интересно е ... само че съм убеден, че дори да спазваме това правило по таблица, продукцията ни няма да зазвучи с 30% по-добро качество, просто ще спазим входни нива на принципа "какво е искал да каже автора" и то пак с много условности по веригата на сигнала. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Още навремето, когато обичах да правя JFET симулации на разни предусилватели, забелязах, че много от популярните схеми започват да "режат" твърде рано на входните си стъпала, което твърде много ограничава динамичния диапазон. Това, разбира се, е малко по-различно от това, за което си говорите горе, но има общо, защото трябва да сме сигурни не само, че усилването на предусилвателя на аудио интерфейса е на правилното ниво, а също, че не го караме да влиза в режим на ограничение, понеже изходното напрежение на повечето адаптери може да стане значително.

При прекомерно динамично свирене, това ограничение може да се случи и във входните стъпала на истинския лампов усилвател, но поради особеностите на триодното стъпало, поведението там е доста различно от просто "ограничаване" и "отрязване", както биха отрязали повечето аудио интерфейси.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.