Jump to content
Българският форум за музиканти

Gibson въпрос


apoplexia
 Share

Recommended Posts

Привет.

В момента съм заел от колега Gibson Custom за тест - това вади убийствен звук, ама иска редовно трениворвка във фитнеса за гръб, тежи доста, освен че е и е неудобно за свирене в седнало положение без колан!

Каква е разликата между Studio Tribute, Studio, Classic, Traditional и Standard, освен козметична? Как се вписват SG и Explorer? Само за домашно ползване, не се търси сценична изява. Търсил съм отговор в Google, но още има неясноти, затова питам.

Това, което мога да пробвам, е Studio Tribute, Classic, Sтandard и SG Standard 2016 (със съмнително тънко тяло). Другото е с поръчка и опция за връщане.

При тест, на какво да обърна внимание, освен стандартните неща - удобство, гриф, прагове и пр? (За наличните наблизо модели, разбира се).

Досега бях скепрично настроен, че тази марка държи само цена... За сравнение в магазините има и японски Tokai, които също ще бъдат тествани.

Link to comment
Share on other sites

Естествено зависи и от финансите, но понеже си изредил и по-скъпите... Стандарт е бая по-добра от Студио. Аз не съм Gibson фен (визуално и като удобство), но като тествах двете една след друга... голяма разлика, в полза на Стандарт! С еднакви адаптри в еднакъв амп.

Но то винаги си е и до бройки. Освен това тазгодишните модели, вече под ръководството на новото шефче, са различни като изработка, цена (по-евтини са) и имена/категории. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Както Baby Thomas каза, Standard > Studio по подразбиране. Най-добрият вариант е Custom, което също е очевидно, но там цената и тежестта на китарата растат експоненциално. Около 100 кг съм и пак ми е некомфортно да свиря с Epiphone Custom повече от два часа. 

И, да - съгласен съм, че е до бройка. Отиваш, хващаш, слушаш. И изобщо да не те интересува, че може да седиш часове да сравняваш (освен ако вече наистина не можеш да усетиш разлика - тогава отиваш пак на другия ден). Има една много грешна практика на притеснение от страната на музиканта, че отнема твърде много време на продавач-консултанта. Избираш важен за теб инструмент, не вид чипс - нормално е да искаш да се убедиш, че това е точно продуктът, който ти трябва. Успех!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Здравейте фенове 

Аз съм от скоро във форума и незнам дали тази темата за Гибсън китарите е приключила. 
Ще се опитам да вмъкна няколко пояснения базирани на моят опит с Гибсън Лес Пол
 
Гибсън Лес Пол къстъм -освен козметичните разлики като двойно трислойно кантиране на тялото на китарата ,седефа на главата изобразяващ диамант, обозначенията на прагчетата и металните врътки на ключовете. Китарата в повечето случаи е изработена изцяло от махагон. Има и варианти на “Къстъм” с кленов топ. От няколко години насам Къстъм се изработва в Къстъм Шоп на Гибсън , където работят най- добрите лютиери в компанията Гибсън. Качествения контрол е на най-високо ниво и се набляга на фини детайли свързани с историята на китарата. До колкото съм чувал Лес Пол Къстъм модела е създаден да бъде по- луксозният вариант на китарата и да изглежда добре в ръцете на Китарист с костюм на черно- бял телевизор. Да не забравяме , че по това време популярните стилове музика са Рокабили и Джаз. ( лес пол е китара за джаз с малко плътно тяло. Позволява изпълнения на музикални творби пред голяма публика без неприятната микрофония на полу-акустичните китари).
 
Лес пол стандард. До 2008г Лес пол стандард е емблематичната китара Гибсън лес пол с малко промени за около 50 години и се доближава най-близо до легендарните изработки от 1957-1960г. Накъде през средата на 80те започва целенасочено улекотяване на тялото поради липса на лек с ниска плътност манагон. (Пробиват се няколко дупки в тялото под кленовия топ) След 2008 започват издълбавания на големи кухини в тялото отново с цел улекотяване на иструмента. Започват и нови експерименти с китарата
-роботизирани ключове за настройка, които не са добре приети от голяма част от феновете на Гибсън
-разделяне на намотките на адаптерите
-обръщане на поляритета на адаптерите на един спрямо друг, вграден  няколко децибелов буст и т. н.т
Всичко това е духът на лес пол - китара която носи със себе си иноваторство в новото време.
Адаптери на стандард(от моя опит с китарата от края на 90)
Края на 90те до (включително и)2001 490r and 498t
2002-2003 BurstBuckers 1 и 2 
2004 - до тези дни BurstBuckers pro
 
Гибсън лес пол традишанъл=
Гибсън лес пол  преди 2008 за тези фенове които не обичат промените по техния любим инструмент.
Нашвил мост
Адаптери classic 57  и 57+ до 2017 
2017 до 2019 
Abr -1 мост 
адаптери BurstBuckers 1 и 2
Средата на 2019  изтаботката на традишанъл е прекратена.
 
Гибсън Лес Пол студио
Оглозгана версия на Стандард и Традишанъл за хората с по- малък бюджет или без сериозни претенции за някои кичьозни детайли. Липсва окантиране около грива и тялото. Логото на главата е принтирано, за разлика от стандард и традишанъл където е изработено от седеф. Маркерите по грифа с малки кръгчета пластмаса . При по скъпите варианти трапецоиди.
Топ от клен или махагон без шарки по ликото.
 
Адаптери обикновено 490r and 498t
 
Благодаря за вниманието 
Б

 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Отлично обобщение. Липсва само инфо за Les Paul Classic и разликите в грифа (50's - 60's). От скоро имам Traditional в колекцията, предпочетох го пред Standard именно заради някои нововъведения  в електрониката. Предпочетох и олд скуул ключовете пред металните такива. Cheers!

P.S. Тежестта не е проблем, дори и за по-дълъг гиг. Резонасът е страхотен!

Edited by panhead
Link to comment
Share on other sites

Здравей отново Panhead.

Аз съм също фен на Клусънс ключовете. Имат по автентичен вид. Металните ключове са от една по късна ера през 60те и 70 те години на 20тия век когато основна практика е да се заменят оригиналните Клусонс с по- добре изработените Шалер и други подобни марки. Всичко идва от това, че старите легенди на рока и блуса по това време не са много щадящи към своите музикални инструменти.Монго често китарите за изложени на жестоки температурни промени от дълги турнета, небрежни сценични и зад сценични изяви( повлияни от алкохол и наркотици). 
Има спор, че металните ключове са по-стабилни при настройката на китарата( аз лично не съм свидетел на това).Някои марки метални ключове имат по- различно геометрично отношение при размера на зъбните колелета( т. е. по- плавна настройка на струните). Нямам проблеми и с това..
Размер на гриф.
Първо трябва да разграничим и отделим истрическата линия китари R2,R4,R6,R7,R8,R9,R0.
Те има различни размери на грифа от тези на  USA моделите.
 
Разлики на 60s и 50s гриф при китарите от USA линиите.
60s много малко по-тъничък от 50s.
Малко по-голямата разлика е ,че 60s по-скосен от центъра към краищата.
Всичко е въпрос на предпочитания. Аз лично нямам проблем с размера на грифа.Отнема ми десет секунди да се адаптирам от гриф на друг.
 
Разликите между Гибсън лес пол класик и Стандард / традишанъл  
Общо казано липса на шарки на ликото на кленовия топ при лес пол класик( като изключим плътните цветове)
Сещам се че между 2000-2005 имаше лес пол класик премиум+ с ААА шарки по ликото на кленовия топ и по-висока цена
 
Различни адаптери през годините
496R и 500T с Феритни/Керамични магнити. 
В по- късните години на новото хилядолетие 57 classics адаптери. След това години в които има модели с p90 и бърстбъкери.
 
60s размер на грифа
Les Paul classic надпис на главата,
вместо Les Paul model.
 
В повечето случаи гравиран 1960 надпис на Пик гарда.
 
Трапецовидни обозначения на грифа с зеленикав отенък. Стещат се и бройки с нормални бели трапецоиди.
 
По-ниска цена от тази на Стандарт.
 
При стандард/ традишанъл и при класика има олекотяване на махагоновото тяло по различен начин през различните години.
 
Обобщение. Ако смениш адаптерите и пикгарда на Лес Пол класик, получаваш 60s Стандарт/традишанъл  с по- обикновен кленов топ (без шарки) и зеленикаво жълти/бели трапецоидни обозначения. 
 
Лес Пол класик преди средата на 90те е различна китара от днешния модерен класик. 
До колкото знам Лес Пол класик преди 95та е много близък по качества и конструкция до R9
Политиката на Гибсън по това време променя Лес Пол класик в китарата която познаваме днес. Идеята е да не се подбива цената на новите тогава RX линии.
 
Надявам се, че това ще внесе малко повече светлина по въпроса с различните Лес Пол модели на Гибсън. 
Искам да поясня отново, че моите познания по темата не са пълни и съответни корекции и допълнения ще са от полза за вси във форума. 
 
Благодаря за вниманието.
Б

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Колегата Бобо е описал доста подробно нещата, поздравления. Да добавя моите 2 цента относно SG & Explorer.

SG-тата имат няколко варианта: най-бюджетните са faded, където тялото е намазано с някакъв вид оцветител, няма лак. Грифовете са с точки и нямат обкантване. Има разни tribute версии, които са малко по-нагоре, боядисани/лакирани но без обкантване и все още (както при най-евтините) надписа на главата е боя. Следват Standard, които, както при Les Paul са със седеф и трапецоидни инкрустации по грифа. Има и къстъм вариант, с диамант на главата. Виждал съм SG-та с 57 Classic, Dirty Fingers, 496/498, EMG (да има редки варианти фабрично с EMG). Това е значително по-лека китара от Лес пол, има проблем с увисване на грифа (т.нар. neck dive), който се лекува с хубав широк колан + репозициониране на куката на колана. Тялото и грифа са от махагон. Има редки варианти с кленов гриф. Китарата звучи доста ярко и отворено, доста среднисто.

Explorers...сериозната хава. Тук пак са няколко нива. Най-ниското се познава по това, че надписа Gibson на главата е боя, както при Studio вариантите на Les Paul. Следващото ниво е еквивалента на Les Paul/SG Standard - седефов надпис Gibson на главата. Има и Custom варианти, но са доста редки. Експлорърите (освен разни къстъм и signature series) нямат обкантване на грифа. Тази китара ТЕЖИ! (особено в нейния си куфар, който е бая огромен). Няма никакъв neck dive. Положението на грифа спрямо тялото на свирещия е малко по-различно. Или много ти допада, или адски те дразни. Моята фабрично дойде с 496R/500T които звучат добре. Китарата звучи доста мрачно, има много характерна ниска среда и много голям състейн.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Поздравления Chris Barnes! Чудесно допълнение е по темата. Аз лично не знаех за провисването на грифа при SG моделите. Лес Пол не е добре балансирана китара също. Да живеят Форумите!

Преди много години пробвах един Explorer, и това което ме впечетли беше колко ”по-бърза и по -лесна за свирене беше китарата от Лес Пол модела. Не ми допаднаха керамичните адаптери, които не са много в унисон със стила музика които аз свиря. Твърде тъмни и компресирани за блус и рок. Това не трябва да отблъсква ,тези които харесват тежките стилове в музиката и дистотшън в изобилие.Explorer определено е радикално иноваторство от Гибсън в края на 50 те на 20 век. 
Относно EMG адаптерите. Знам че в компанията Гибсън не са много склонни да оборудват китарите си с EMG.
Бях чел в статия преди години, че самият James Hatfield започва да ползва ESP защото Гибсън отказват да направят Explorer модел за него с EMG и малки козметични промени. Срамота!
James Hetfield е голям фен на Гибсън и притежава огромна колекция от стари и редки Гибсън китари, и ще е полъскан да бъде сред имената на музиканти със свои модели от Гибсън. Съответно поздравления за ESP/LTD, затова че находчиво се възползват от ситуацията и  дават свобода на James Hetfield да моделира китарата си по начин угоден за него.
Благодаря за вниманието.
Б
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Здравейте, 

Ако съм разбрал правилно, моделите  50- те са с по- дебел гриф от тези от 60- те години. Това важи ли при китарете  Epiphone? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Според мен, освен споменатите в темата неща, е важно да се преслушат тоновете на високите позиции, колкото по-малко глухи тонове има (а там, където ги има, да са възможно по-продължителни) толкова по-добре. Важно е също сол на 3-та струна (3-то прагче) да не е много глух - при повечето LesPaul китари там има малко по-къс тон. Важното е, да не е много по-къс.
Друго - като го поразсвириш, да ти харесва. Някои гибсъни, ако се "пипат" по-неванимателно, имат доста груб тон, други имат по-изискан. Аз лично харесвам вторите, особено ако (и поради адаптери, разбира се), с овердрайв/дистършън, те имат един много характерен, малко хаплив тон (в контраст с твърденията за голяма облост и басовост на тона), която хапливост се дължи вероятно на характерният "twang" при атаката на тона. Преслушай и видеа на темата.

Edited by Evtim Djerekarov
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Здравейте,

Според вас, олекотяването на китарата чрез кухини в корпуса как влияе върху звука - подобрява ли го, или обратно. Някъде прочетох, че според производителя няма промяна, но на мен не ми се вярва.....

Edited by Nikolov_76
Link to comment
Share on other sites

Моята е лес пол студио с traditional weight relief и не съм усетил да има разлика от solid body.Моята е от 2006 и я сравнявах със студио от 99та.

Може би при chambered weight relief да има някаква разлика, понеже гледам, че доста материал го няма.

http://www.gibsontraditional.com/body-construction/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.