Baby Thomas Отговорено Октомври 26, 2017 Отговорено Октомври 26, 2017 Опитай да изчистиш проблема (поне частично) още при записа. Поп филтър, различно разположение на микрофона, различен микрофон, различно ниво на сигнала (от гейна на преампа). Проби! Никой не може да ти каже за конкретен случай "ЕЙ ТАКА ще се оправи!". Трябва четене, експерименти и така. 1 Цитирай
presly Отговорено Октомври 26, 2017 Отговорено Октомври 26, 2017 и стария трик с молива ще свърши работа https://urm.academy/death-to-sibilance/ 1 Цитирай
Teo 1 Отговорено Октомври 26, 2017 Автор Отговорено Октомври 26, 2017 Благодаря ви, малко по малко се надявам да изчистя неясните моменти, да поправя проблема до допустими граници. Линка дето го пусна presly ще го разуча и него с помощта на Гугъл преводач.........Aз работя с микрофон Sennheseir E 945, взех го по препоръка на един приятел, и съм доволен от него, работи се по лесно, от колкото със Shure SM 58, и с него записвам.Ще му сложа един мой вариант на молива, ще пробвам нови варианти при записа. Бих искал да ви попитам за нивото на гейна на записа...Аз имам звукова карта Focusrite Scarlett 2i2.....До къде да сложа нивото на гейна при запис на вокала...да кажем до около 75 %...т.е. до около "3 часа".....Ако сложа гейна до максимум няма ли да пре-експонира и да изкриви нещо ? Клавира лесно го записвам, ама микрофона до какво ниво да сложа гейна на звуковата карта, за добър резултат ? И наистина ли като смесвам- вокала да бъде в моно, а не в стерео ? Аз се опасявам от това моно, да не стане радиоточка, програма "Хоризонт"...... Цитирай
Baby Thomas Отговорено Октомври 26, 2017 Отговорено Октомври 26, 2017 Нивото се гледа в софта за записване, не се гледа къде сочи хардуерната врътка. Там има някакво диодче за сигнала, което я показва вярно, я не. Микрофоните са с различна чувствителност и пеещите също имат различна сила на гласа и т.н. Не може да се използва фиксирана позиция или да се прави просто на око. Пиковете на най-силната част от песента трябва да са ти на примерно -12дБ. Някои препоръчват и по-ниско, на -18дБ. Аз лично гледам да ги правя на -12, защото ми пасва на "естествения" уъркфлоу и количество помпи, които слагам преди финалния трак. Някои неща и не звучат добре ако се запишат прекалено "горещо", примерно барабаните имат повече блийд (хваща повече от съседните кофи). Експериментирай и ще се убедиш сам. П.П. Снощи дърпах едни мултитракове, пуснати от разни групи за проби и с учебна цел. Едната песен беше с всичко на 0, все едно са лимитирани трак по трак. Като натиснах Play и щеше да ми избуши колоните. Цитирай
yamaha Отговорено Октомври 26, 2017 Отговорено Октомври 26, 2017 И наистина ли като смесвам- вокала да бъде в моно, а не в стерео ? Аз се опасявам от това моно, да не стане радиоточка, програма "Хоризонт"...... И като го конвертираш в стерео, наистина ли мислиш, че става стерео? Просто правиш копи/пейст от единия канал в другия и пак си остава моно, само че нали после му слагаш ефект, който автоматически го поразбива из каналите, а и принципно водещият вокал е добре да си стои по средата и само ривърба да го "носи" по малко вляво и вдясно...все пак някой вокалист като се изправи пред публиката нали стои в центъра на сцената, а не се е забил някъде в ъгъла. А по въпроса за нивáта - казаха ти го вече, няма как да се даде унифицирано за всички ситуации. Копчето е затова, за да се върти наляво и надясно в зависимост какво и как записваш. Следи да нямаш пикове при записа и след като нямаш индикатори на самия аудио интерфейс - гледай си индикаторите в софтуера докато записваш и ако в силните части доближават опасно нулата, просто го намали. В интерес на истината имам известни различия с мнението на Baby Thomas относно децибелите на пиковете, освен ако не се записва 24-битово - тогава може да си разрешиш да загубиш някой и друг бит при ниски нива на запис, но при 16-битов запис да записваш най-силното място с -12 или дори по-ниско - според мен това е грешен подход. Класическата музика също се записва на съвсем различни нива от поп музиката, но предполагам, че не записваш класическа музика. Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 27, 2017 Отговорено Октомври 27, 2017 За да стане от моно трак стерео, трябва да има някои различния между ляв и десен канал, което значи и работа по процесинг освен копи/пейст. Щрак 1 Цитирай
Teo 1 Отговорено Октомври 27, 2017 Автор Отговорено Октомври 27, 2017 Отново ви благодаря за полезната дискусия.....Стигнахме и до един друг много важен момент- нивата на записа. Аз инструментала го записвам от клавира до максимално ниво, стига да не удари пика, на червено, извън скалата.....След това като записвам вокала, гласа- винаги е по-тих, дори и да искам да го запиша силно като клавира, нямам технически възмомжност......И когато ги смесвам- се налага да намалявам инструментала твърде много, за да се получи общ баланс. Тогава ще се наложи да помпам, увеличавам общото ниво и сила на крайния продукт.Това няма ли да извади някои грозотии от записа да лъснат, или да създаде нови шшш и ссс-кания, дето при определено ниво ги няма.....и това да ме прати отново в началните стъпки ?....За записа, мога ли да приема като съвет- когато записвам инструментала и вокала- нивата да са само до.....зелената светлина.....около -12 дБ.......Да не допускам светлодиода да се ожълтява и очервенява ??? И другия въпрос ми е - ако нивото на крайния продукт е с ниско ниво- кои функции на Adobe Audition да използвам , за да вдигна нивото на крайния продукт ? Благодаря още веднъж Цитирай
Baby Thomas Отговорено Октомври 27, 2017 Отговорено Октомври 27, 2017 Записването на възможно най-силен сигнал (стига да не клипва) е отживелица от 80-те, когато апаратурата е имала сравнително голям собствен шум (ниско SNR). Който се усилва заедно със сигнала при последващата обработка. И/или е имала някакъв положителен ефект от кривене на лампите (добавяне на цвят и хармоници). В момента дори смешните домашни интерфейсчета от 100-200 лева са далеч по-безшумни и могат да направят много читав запис. Съответно това не е необходимо. А има и няколко причини прекалено "горещото" записване да се избягва: Цифровите интерфейси почват да кривят в близост до 0 дБ; Някои неща се записват излишно силно (други барабани от комплекта, вокални дефекти и т.н.); Липсва каквато и да е логика в т.нар. gain staging (има достатъчно клипчета по темата). Който както иска да си записва, всички знаем, че няма твърди правила. Но за мен нивата трябва да са с пикове около -18 до -12 дБ. 2 Цитирай
presly Отговорено Октомври 27, 2017 Отговорено Октомври 27, 2017 Леко уточнеие. При запис на "горещи" нива се губи микродинамиката и бързите преходни процеси, т.н. transients (особено важи за акустични инструменти). Светването на червения светодиод (в повечето интерфейси) означава, че отдавна сме отминали точката за запис на музика и сме преминали в запис на неуправляеми изкривявания + някакъв основен тон. Съвсем правилно колегите препоръчват нива около -12 -18 DBFS. При акустични инструменти лично аз слизам и по-надолу - до -24. При бързите преходни процеси в записвания звук, индикаторите не отчитат най-силното ниво (просто не "успяват"), и затова се получават нежелани артефакти в звука. Това е доста опростено обяснение. 1 Цитирай
yamaha Отговорено Октомври 27, 2017 Отговорено Октомври 27, 2017 (Редактирано) Разбира се - всеки е решил за себе си на какви нива точно да записва, съобразявайки се с компонентите на сетъпа си. Освен това изобщо не говорех за гонене на "нулата", а за избягване на прекалено ниските нива най-вече при 16-битовия запис (справка: горния ми пост) и при запис с такъв интерфейс, мнението ми продължава да е същото. Веднага обяснявам защо - 16-те бита (особено при евтините карти) реално не са пълни 16 защото имаме вътрешни загуби предвид използваните компоненти, които не са от най-качествените. По-скоро бихме говорили за чисти 15 бита, които могат да бъдат ползвани.Като знаем, че всеки 6 децибела под нулата се равняват грубо казано на по 1 бит, при постоянен запис в областта -12...-18 реално ползваме още по-малко битове от "наличните" за визираната евтина карта. Това е доста опростенческо обяснение, но исках да го кажа съвсем накратко. Теорията обаче е вярна и се покрива с практиката, затова когато при 16-битов запис пиковете ти стигат до -6 децибела и малко нагоре си е ОК и нищо не криви и не се компресира, стига останалите компоненти да са настроени подходящо (предусилвателят, нивата на миксера, разстоянието на пеещия до микрофона и т.н.). И пак казвам - при скъп качествен интерфейс дори и с по-малко битове или при 24-битов запис няма проблем да държим по-ниски нива, защото там просто имаме достатъчно аванс - в първия случай всичко е направено както трябва, а във втория просто имаме битове в резерв, респ. повече хедрум в ниската област. А за запис на класическа музика или някои акустични инструменти си е задължително да държим ниски нива, но тука случаят не е такъв - просто имаме инструментал и запис на вокал. P.S. Не искам да споря с никой, всеки си има негово мнение, аз просто изразявам своето. P.P.S. Ама много съм прост - сега видях, че съм употребил цели 4 пъти думата "просто" в поста си. Редактирано Октомври 27, 2017 от yamaha 2 Цитирай
Steppenwolf Отговорено Октомври 27, 2017 Отговорено Октомври 27, 2017 За нивата съм напълно съгласен с колегите по-горе. Може да се отбележат няколко общи неща. 1. Предавателната характеристика на АЦП/ЦАП не е идеално линейна и обикновено към високите нива се отклонява малко повече. 2. Нивоиндикаторите показват спрямо стойностите на отчетите. Но това не казва много за т.нар. междуотчетни пикове в аналоговата част, защото отчетите може да не попадат точно върху пиковете на сигнала. Може индикаторът да показва примерно пик –2.8 dBFS, но в аналоговата част да се надхвърля напрежението, съответстващо на 0dB. Затова и в краен запис за потребление не е желателно да се нормализира плътно до 0 dB. По-старите CD-та изобщо не отиваха до нулата. Някои съвременни стандарти (ITU-R BS.1770) предвиждат алгоритми за по-адекватна индикация на близкото до реалността ниво (true peak), ползвайки овърсемплиране, но това също не е абсолютно точно. 2 Цитирай
Teo 1 Отговорено Октомври 28, 2017 Автор Отговорено Октомври 28, 2017 Гениално- микрофона под ъгъл 45 ' -снощи по време на работа пробвах различни пози на микрофона,и наистина,като се постаави под ъгъл 45 ' ,да сочи не към лицето директно, а някак в страни, към рамото- и звука става по прибран и благороден, естествените шшшкания и ссскания намаляват....Започвам да записвам отначало като ще гледам пиковате ми да са на 12 дБ - /12 дБ период на Пикасо/ за мене при досегашните ми опити това е твърде финна настройка и въпроса след това като смес, вокала с клавира -последня, микс как да му дигна нивото силата по учебник ? Какво пише в дебелите книги за вдигане силата и нивото на събрания микс, за да бъде доволно силна, като се пусне на компютъра ? Цитирай
presly Отговорено Октомври 28, 2017 Отговорено Октомври 28, 2017 Compressor, MultiBand compressor Цитирай
Teo 1 Отговорено Октомври 29, 2017 Автор Отговорено Октомври 29, 2017 Благодаря presly, този момент ми беше много важен, финалното ниво на записа.....Adobe Audition 3.0 на Amlitude i Compresion има няколко вида Compressor, има и MultiBand compressor,....... аз като класически плагит бих попитал,кой да използвам за да увелича с нивото на записа ди приемливи и практически стойности, но веднага прозрях отгоовора ,че вероятно е въпрос на творчески виждания......например .....Amlitude i Compresion......Amlyfi-Fade....има такива функции...3dB Boost.......6 dB Boost.......които вероятно биха ,могли да ми свършат работа ? Цитирай
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.