Jump to content
Българският форум за музиканти

Evtim Djerekarov

Прототипен Solid State няколкоканален усилвател

Recommended Posts

Здравейте!

 

Както знаете, от отдавна се занимавам със симулиране и прототипна работа по различни модели на овердрайв ефекти, повечето от които малко или много са базирани на канали на популярни лампови усилватели.

 

Някои ще попитат, защо не направя направо лампов усилвател, а отговорът е, защото съм солид-стейт манияк, както повечето, които ме познават, знаят добре.

Лампов усилвател може да направя в бъдеще, но тогава по-скоро бих си купил готови трансформатори и бих изкопирал нещо, като отправна точка.

 

Дойде време, с цел пълномащабно тестване на проротипите (някои от които - засега съм чувал само на симулации), да сглобя усилвател, който да има няколко от тези предусилватели в себе си, за да мога да го разнасям като свиря и да сравнявам с други усилватели.

Отдавна (може би от 5-6 години) вкъщи имам едно купено от metalhammer кабинетче и шаси от усилвател ЛАТ, а в него съм сложил говорител на Electroharmonics - до колкото помня, 80-ватова реплика на Celestion Vintage 30. Ще ползвам това шаси, за работен кон.

 

Разбира се, възникват редица въпроси, свързани усилвателя.

 

Крайно стъпало:

 

Например, въпреки относително големия ми протоипен опит с разработка на различни предусилватели, нямам кой-знае какъв опит с крайните стъпала за китарна апаратура. В смисъл - не съм наблюдавал в голям детайл, как ламповите крайни стъпала изкривяват сигнала, за да го наподобя, до колкото е възможно. Пък и нямам толкова точни симулационни модели на тетроди и пентоди, за да си играя с това, а тяхното намиране/донастройване, отнема много време.

Тъй като някои характери саудове се дължат на лампи EL34, а други - примерно на  6V6, то, ако трябва различни характери да се наподобяват в един усилвател, имащ едно крайно стъпало - това може би трябва да става в предусилвателите.

 

Един от вариантите, които ми хрумват, е MOSFET усилвателя на високо напрежение, от KMG(руските сайтове), който ползва изходен трансформатор, както ламповите усилватели (а и имам този трансформатор навит, както някои може би си спомнят от една стара тема). Той ползва полеви транзистори 2SK215 и си има phase splitter, подобен на ламповите ампове, обратна връзка с presence и т.н.

 

Друг вариант е, да сглобя 2 или 3 варианта (за да ги сравня на място) на LM386-базирания усилвател от темата за Little Rebel, чийто дискретен 1-ватов вариант сглобих и доста ми харесва (искам да пробвам както по-мощна версия на този вариант, така и някои вариации с MOSFET крайни транзистори, JFET VAS и т.н.).

 

Гонената мощност е да кажем около 45 вата (синус), което ще рече около 60-70 вата при силно изкривен сигнал.

Възможно е и да се предвиди захранване, което да има възможност за симулиране на "sag".

 

Толкова за крайното стъпало - там има голямо поле за експерименти. Ако някой е пробвал вариантът с трансформатор, може да сподели как звучат резултатите.

 

 

Предусилватели:

 

Текущите разработки, с които съм се занимавал( що се отнася до симулиране на лампови предусилватели) са

Fender Deluxe AB763 (bright канала), JCM800 2203, чистия канал на ENGL THUNDER, Carvin Legacy драйв канала, SLO-100, както и един драйв канал, който е моделиран по "въображаем" лампов преамп (такъв, който никога не съм правил на практика) и просто ми харесва как звучи. Разбира се, поради някои съображения, не ми се иска да правя директни "копия" на предусилвателите, а да направя предусилватели, заимствани от тях, но с известни разлики.

 

Главното, което гледам да запазя, са филтровите секции между стъпалата, работните им точки (и тяхното отношение с нивата на ограничаване на сигнала отгоре и отдолу), както и формата на сигнала при изкривяване, особено що се касае до полувълната, засегната от решетковият ток (другата полувълна, ограничавам по-меко, отколкото тя се ограничава от триодно стъпало, за да постигна по-меко и прозрачно звучене. Дали това ще е от полза, или ще кара звука да потъва по-лесно - ще се разбере, може и да се наложи да ги накарам да режат рязко в тази полувълна).

 

Никога обаче, не съм имал възможност, да сравнявам гореописаните усилватели, на едно място, при подходящи условия. Всъщност това е главната причина, да напиша темата.

Искам да питам хората, които имат по-голям опит с усилвателите, за препоръка, относно канал(на лампов усилвател), който им звучи добре, заедно с кратко описание, кое според тях е характерното и красивото в този канал. Така мога да се ориентирам по-добре, да преслушам клипове, да потърся схеми и т.н.

 

Иначе, като цяло усилвателят искам да има три независими канала със съвсем отделни еквилайзери и волюм (това не е труднопостижимо или скъпо с полупроводникови средства). Също, ще сложа сенд-ретърн и футсуич.

 

Единият канал искам да е чист, като да има възможност да прекривява леко (засега съм се спрял на Fender Deluxe брайт канала [с ключе за "не-брайт"], но може да има и по-добри/интересни варианти.  Примерно, какво мислите за clean канала на ENGL Thunder. Искам хубав, красив клийн, който обаче да може да бъде накаран и да оцветява доста, а също да може да е избираемо ярък(bright), или по-обикновен и балансиран.

 

Крънч канала, нямам никаква идея, какъв да е. Един от вариантите е да се ръководя по JCM800 2203, но това е само идея. Искам крънч канал, който да може да се изчиства добре, а в най-усилено състояние, да е хубав, рокаджийски, музикално звучащ драйв, с който може да се свири и блус соло/ритъм., дори почти хеви метъл.  Описанието е твърде мъгляво и на всеки говори различни неща, но това определение, на кой лампов амп най-много ви напомня?

 

Драйв канала, искам да може да става за хеви метъл, както и за по-тежка музика (може да превключвам нещо във филтрите с ключе, за да сменям режими/филтри). При хай-гейн, всеки си има предпочитания, но ако кажете за хеви и за тежко звучене, кои ампове наистина харесвате и защо, мога да измисля някаква комбинация между схемите им.

 

Конструкция:

Понеже усилвателят е прототип, по който вероятно ще има много промени с времето, вероятно повечето неща ще бъдат изпълнени на експериментални платки, а предусилвателите и крайните стъпала, ще са на "стандартизиран" куплунг, за да могат да се сменят с други.

 

С течение на времето ще публикувам снимки от процеса. Като си домъкна шасито, ще го снимам. А първият работен вариант, вероятно ще включва 1-2 крайни стъпала за проба и някакъв предусилвател.

Препоръки относно суичинга (футсуич/сенд/ретърн) са добре дошли, защото може би най-разумно, от там да започна.

 

Захранването вероятно ще е +- 18V за предусилвателите.

За крайното стъпало, ако е "стандарно" - около +-28V, а ако е варианта с изходен трансформатор - единично 80 волта.

Edited by Evtim Djerekarov
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Винаги е хубаво да се види, че някой прави нещо, освен да критикува работата на другите. Успех с проекта!

 

Относно звуците, не съм аз човекът, който ще дава акъл, но стар Bassman (6G6,AA864) ми звучи страхотно с китара за чист канал. Бас-каналът също е интересен. Интересното е, че май (не съм сигурен) тон-корекциите са различни на двата канала. За мен тези усилватели са интересни главно като бас-усилватели (за което са силно недооценени, главно поради неподходящите кабинети, които са предлагани с тях), но винаги когато съм слушал китара през тях са ме радвали.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Е, не е като да не съм от критиците, ама рядко се захласвам.

 

Главната разлика в предусилвателите(в частта, която ме интересува) между  Deluxe AB763 и Bassman AA864 е най-вече захранващото напрежение на триодите (230 срещу 380 волта). За кой канал говориш ти, когато казваш, че ти харесва - входът "Bass Instrument" или "Normal"?

Първият има някои по-съществени разлики, а вторият е почти идентичен на Deluxe Bright канала.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

За бас-канала говорех. Освен, че ми харесва как звучи с бас (басист съм) ми харесва и с чиста китара. На по-късните модификации, бас канала не ми звучи така, по-кофти е или поне така си мисля, никога не съм ги сравнявал един до друг.

Edited by blr
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ако иде реч за чист канал на солид стейт амп, аз лично съм фен на Роланд Джаз Хорус...на някой им звучи стерилно, за моя вкус си звучи точно така както трябва да звучи един чист ( а не крънч ) канал - чисто, акустично, неутрално, леко hi-fi.

За друг тип "чист" канал има Фендър,,,примерно Басман или моя Виброллукс Ривърб.

 

 

знам че темата е за солид стейт моделиране на лампови усилватели,но по моя вкус ( който е много субективен) солид стейт Роланд джаз има много интересен звук и ако имаше усилвател който да обединява този звук в един канал с лампов крънч, би било...ами много заинтригуващо...

 

 

Успех с начинанието....

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Няколко коментара:

- Deluxe Reverb AB763 няма bright канал. Има Normal & Vibrato. Tweed сериите, разбира се имат, но там реализацията на усилвателя е доста различна разбира се в зависимост от модела и годината и чистия звук е "мираж", но докъдето го има е много характерен и добре звучащ :)

- 6G6 (brownface bassman) разликата с повечето му съвременници и последващите blackface в бас канала е че тон контролите са реализирани след cathode follower от предишния gain stage. Имах късмета един оригинален такъв да премине през мен и това е един от най-добрите чисти китарни канали въобще - имам предвид точно бас канала му :)

- Vibrolux & Vibroverb & Super Reverb (реда няма значение) са също едни от еталоните в чистия звук.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Благодаря за препоръките, ще разгледам, как са реализирани.

 

Грешката е от бързане. Под "Bright" канал в AB763 имам предвид "Vibrato" каналът, който има bright байпас кондензатор през "Volume" потенциометъра, който избистря звука, когато волюма е на по-малко от максимално ниво. Така да се каже, Treble bleed cap. Този кондензатор (като изключим вибратото) е главната разлика между двата канала.

 

^^JC наистина има интересен чист канал. И аз мислех, дали да не направя малко copy-paste. Ще видим.

Edited by Evtim Djerekarov
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Прегледах схемата на 6G6, както и на 6G6-A, 6G6-B - бас каналът има интересна схема, доста по-различна от клийн каналите на повечето съвсеменни усилватели. Прави впечатление, че най-често се ползват 1.5K/100K/25uF и 2.7К/220К/25uF стъпала (12AX7 / 7025) - явно, редом я филтрите, голямата стойност на катодния байпас кондензатор, играе роля в създаването на характерния тон (що се казае до предусилвателя).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Не препоръчвам да разчиташ на крайното стъпало за изкривявания. Каквото получиш на ниско ниво - това ще е усилено по мощност.

Share this post


Link to post
Share on other sites

За изкривявания от крайното стъпало искам да разчитам до толкова, до колкото това да наподоби поведението на ламповите крайни стъпала.

Имаш ли опит с това?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@synchu

 

Снощи пробвах да симулирам поне приблизително AB763(Тремоло канала) и 6G6-B(бас канала) чрез SPICE(полупроводникова JFET/opamp симулация). Това, което забелязах е, че бас канала на 6Г6Б, макар, че може да звучи чисто, изкривява по по-различен начин, което го прави подходящ и за крънч свирене с чуваеми изкривявания, докато AB763 (както и втория канал на 6Г6Б) звучат по-чисто. Така ли е на практика при истинските усилватели?

 

Ето как звучат тези симулации. Имат малко за доизкусуряване, а и отделно софтуерните симулации обикновено звучат малко по-грозно от истинския хардуер, но може да се добие добра представа, как би звучала схемата налепена. Знам, че е трудно да се прецени, когато няма крайно стъпало и говорител (семпъла е с ГитарРиг кабинет), но ето, за обща представа. Надявам се, че предусилвателите звучат близко. Най-несигурен съм в симулацията на 6Г6Б - наистина ли може да свири с толкова драйв, като е на макс, с китара със силнички адаптери. Първо са два семпъла с AB763 тремоло канала на среден и максимален волюм, след това - два семпъла на 6Г6Б бас канала:

 

 

--------------------------------------

 

Много ще съм благодарен, ако всеки, на когото му се занимава, изпрати някой друг директен семпъл, за прекарване през симулациите. Сега съм на място, където нямам сносна звукова карта и не мога да запиша добри семпли. Ако някой иска да изпрати нещо, нека пише на evkata фъф абевето.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

Честно казано не мога да оценя семпли само на предусилвателя, защото не съм го слушал никога отделно.

Ето семпъл на оригиналния 6g6, който бях пускал преди време. Ритъм китарата е бас канала.

Лийдовете са същия канал с различни видове драйвове.

 

 

Аз съм на мнение, че всичко може да се симулира просто количеството необходима информация за множеството от състояния и съответно поведението на цялата система е доста сложно и съответно вариациите са много трудно постижими. Аз досега не съм успял да открия такова устройство, но има много други, които са успели.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Звучи страхотно! Наистина е трудно, да се прецени. Дори само високият клас на китарите, които ползваш, прави балкан разлика.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

И на мен много ми харесва. Дотолкова, че някой от следващите проекти ще бъде в тази посока...

В случая китарата е сериозен сбирщайн тип стратокастър с неизвестен, много вероятно азиатски произход, модифициран от мен и най-вече KD (bow), с вид на прекарал двете световни войни и няколко дребни ядрени опита, в който най-ценното са Бил Лорънс (RIP) Microcoil адаптерите. Но звучи и свири чудесно.

Няколко пъти (мисля), че съм поствал линк към сайта на Richard Kuehnel, но още веднъж не пречи - http://www.ampbooks.com/. Освен че има чудесни калкулатори за използване при дизайн и разучаване на работата на лампови усилватели има и хубав, онагледен анализ на популярни усилватели, вкл. работни точки на предусилватели, крайни стъпала, анализ на захранвания и т.н., които вероятно, без да съм сигурен, биха били полезни в процеса на дизайн, прототипиране и анализ на solid state emulator.

 

Доста ценен сайт - а книгите му на тема лампови китарни усилватели са изключително добри , според скромното ми мнение, особено тази за Power amps.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Какви семпли точно са нужни? За съжаление, мога да помогна само с бас, така че, въпреки желанието ми няма как да съм полезен, но ако има нещо, с което бих могъл да помогна съм насреща.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Similar Content

    • By Nikolov05
      Здравейте! Нямам опит с това, затова ще помоля да споделите мнения по въпроса - Възможно ли е свиренето вкъщи с 15 W 1x12'' комбо с добър clean и overdrive, без да звучи "choked", ''muddy'' и т.н. (също и без атенюатор)? Мога да дам пример с Fender Bassbreaker 15, Fender Blues Junior IV и Vox AC15C1. Оточнения за моята ситуация - свиря в ъгловата стая на къща, без звуко-изолация, а съседският двор е на 8 - 10 метра.
    • By canev
      Здравейте!
      Опитвам се да свържа Marshall Valvestate 8040 със звуковата ми карта Scarlet 8i6 ( 3rd generation), но без успех. Маршалчето си има line output, картата си има line inputs , но.........
      Това е ръководството на Маршала, а това на картата.
      Прилагам и снимки от панелите на картата и Маршала.



    • By Evtim Djerekarov
      Като стар отявлен фен (и разработчик) на полупроводникови модели на лампови усилватели, не мога да не попитам.
      Някой ползвал / пробвал / купувал ли е усилвател на AMT. Говоря за този модел (или подобен):
      https://amt-sales.com/amps-cabs/amps/amt-stonehead-50-4-en/
      Изглежда доста интригуващо, а и AMT са си пионери в този подход на моделиране, техни разработчици имат дори публикувани трудове на тая тема.
      Тези усилватели са на пазара от едно известно време, но досега не съм чул някой тук да ги е пробвал.
    • By wiseppman
      В този материал има много истини. И ми направиха впечатление изреченията: "Защо през 70-те и 80-те години и най-добрите музиканти са използвали традиционните усилватели и кабинети? Защото не са имали друга опция! Тогава не е имали истинско HiFi."
       
       
    • By Пламен Миланов
      На път съм да завърша един много дълъг и мъчителен период на избор на лампов китарен усилвател (който ще ми е първи такъв). По принцип съм се спрял на няколко модела и съм си изкарал някакви изводи, но ще ми е от голяма помощ ако хора, които имат опит с нисък клас лампови усилватели дадат някое друго мнение. Моделите в този ценови диапазон на които съм обърнал по-голямо внимание са : Vox AC10c1, Vox AC15c1, Laney Cub12r, Fender Blues Jr III, Orange Tiny Terror 15W head,  Marshall Origin 20 combo,  Marshall Class 5 (head / combo). Усилватели които съм отписал поради някакви си мои съображения са: Marshall DSL сериите и Fender Bassbreaker 15.
      Ако има собственици на изброените ампове, моля да споделят мнение ,дори на тези които съм отписал. Ако си променя мнението за тях е добре дошло!
      В момента най-много клоня към Vox AC15c1, Vox AC10c1 и Blues Jr III .. в този ред
       
×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.