Jump to content
Българският форум за музиканти

Някои факти за пеенето.


Emanuil

Recommended Posts

Съвсем добронамерено разговаряме. Казах, че не съм специалист. Просто споделих мнение, нали сме във форум за музиканти.

Ето, аз съм китарист, но се налагаше на концерти освен основния певец и ние, инструменталистите да изпеем по 1-2 песни. Тази я пея аз. Не е нещо особено. Пусни и ти.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vcfFQLWalEQ

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

" Носовата кухина води единствено до носов звук. Има значение само доколкото не бива оттам да минава въздух, докато пееш, освен ако примерно не изпълняваш кънтри или някои други фолклорни по същината си стилове."

Това е сред митовете, за които говориш, Емо :) Носовият звук и носовият резонанс са различни неща. Първото е считано за недостатък/дефект на пеенето, а второто е необходимо за балансиране на филтрирането на звука. Не само, че не се избягва минаването на звук оттам, ами е и хубаво да може контролирано да се прибавя, за да се обогатява звученето (от гледна точка на форманти и хармоници).

Митко, преподавателите често използват те точно такива "термини" и описания, дето ако ги приемеш буквално, и особено ако не са ти показали какво точно се има предвид... меко казано ще останеш объркан-а пък ако това ти е инструмента те чака лутане слепешката. Сигурно си чувал и тези от преподаватели( в косерваторията или не): "дишай с корема/с диафрагмата", "ларинксът да е неподвижен"...

Това имах предвид като казах, че е хубаво да се говори за тези неща и да се замисляме, а не твърдоглаво да повтаряме, щото някой го бил казал...Поне сред музикантите да не се повтарят тия глупости...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Вяра, правени са експерименти, в които ноздрите на певци са били пълнени с неща като вода и памучни марли и аудитория от опитни слушатели не е могла да направи разликата между звука им с пълна назална кухина и с такава в естествено състояние. Казвам горните неща като човек, готов да повярва на тези експерименти, предвид че тези, дето са ги правили, са били някакви сериозни research-ери.

 

А че има разлика между носов звук и носов резонанс е ясно :) Аз говоря конкретно за минаване на въздух през носа, което значи просто, че има носов звук. Колкото до самата назална кухина, отново горните хора, доста от които освен проучвания са си били и педагози на някакви певчески светила (Уилям Венар/Мерилин Хорн), я поставят далеч след букофарингеалната като значимост при пеенето.

 

А колкото до себе си, разбира се, че усещам резонанс в костите на носа и синусите и осъзнавам, че това усещане ми е нужно, за да съм сигурен, че го правя както трябва - въпросът е, това как се съотнася към важността на назалната кухина? Понеже всички знаем, че усещаме резонанс и в гърдите, и около очите при най-високите тонове, но знаем, че там резонантни пространства няма. Въпросът ми е искрен, междувпрочем, все още не разбирам как работи акустиката в това отношение.

 

А ти какво казваш, travelcaster2? Какво те спира да използваш собствени думи? И пак питам - какво общо има пускането на записи с темата?

Редактирано от Emanuil
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Емо, мога да ти говоря за теория до утре вечер, но музиката не е само теория. Тя е предназначена за слушателя. Темата е твоя и имаш право да я задълбочиш. Аз като несведущ по въпроса се оттеглям. Темата е яка, както каза един колега. Оставям я на експертите, няма да я разводнявам с моето присъствие. Достатъчно се изложих пред аудиторията.

Приятна вечер от чичо ви Митко.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Музиката е предназначена за слушане, но тази тема е предназначена за четене. Мерси, че отстъпваш и те съветвам да не превръщаш пасивно-агресивните писания в начин на форумно общуване. Стар и изтъркан трик е :)

Редактирано от Emanuil
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Емо, възможно е да са правени такива експерименти, както ти казваш-ти си склонен да им повярваш, аз пък - не съм. :)

Просто защото съм чувала не само себе си ами и почти всички мои ученици и не един и двама концертиращи/студийни певци как пеят със запушен нос :).

 

Под минаване на въздух през носа имаш предвид може би насочване в носовата кухина и излизане през носа?

Защото аз нямам това предвид.

Замисли се само, примерно без насочване в носната кухина как ще произведеш м,н, дифтонга нг ...

Всяка от кухините, за които говорихме и носовата, и устната, и гърлото, както и положението на мекото небце и езика са от значение и филтрират звука. Ти конкретно може да не използваш всяко от възможните качества на гласа си, но това не значи, че носната кухина не е нужна при пеенето. Смесването/балансирането е въпрос на личен вкус/мода/стил/можене/необходимост.

Обаче примерно ако ти трябва да изпееш дума, в която имаш задна гласна на нисък тон, именно насочването в носната кухина и полуотворения носен портал помагат през туанг звукът да придобие блясък. Това си е мой личен опит и нещо, което достатъчно съм виждала в действие и - работи (без да излиза въздух през носа - т.е. не е носово).

 

Ако са ти на лесно някакви линкове от въпросните експерименти ще е интересно да се чуе какво точно са направили и как звучи - интересно ми е (щото аз примерно не бих експериментирала да си пъхам вода/памуци в носа, ясно ми е какъв ще е резултата, но може би нещо не си представям точно какво имаш предвид?).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Eто линк, където се цитират две изследвания по въпроса :) Те са правени преди времето на ютюб, така че звук едва ли ще намеря, но пък са си научни експерименти, потвърдени по правилата на научния подход. А всяка от назалните съгласни е носова, това няма как да се избегне и няма нужда - те така си звучат. Но пък фокусът върху съгласните при пеене по начало далеч не е толкова голям, колкото върху гласните. А назализацията, както и споменах, е често срещан ефект в не един и два фолклорни стила, така че не я отричам - но това не я прави по-малко пречка към обективно пълното развитие на гласа. (Който после можеш да използваш с всичко от 20 до 100% от вече развития му потенциал.) Запушеният - не от хрема и т.н., защото там има и други негативни фактори, а нарочно запушен, - нос има ефект само върху назалните съгласни, това е нещо, което пък аз знам от опит :)

 

В крайна сметка, *мисля*, че съм съгласен с теб, понеже под "насочване" в носната кухина имаш предвид визуализация - каквато използвам и аз, - както и търсене на симпатични вибрации "в маската". Но истината е, че езикът не е най-доброто средство за обяснение на осезателни феномени и минимум половината от хората, които чуят неща като "насочи звука в носната кухина", ще пеят през носа си. Поради което аз много внимават с говоренето за носна кухина при пеене.

Редактирано от Emanuil
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поздравления за есето-първото смислено нещо в раздела от много време насам.

Единственото с което не съм съгласен е, че накрая даваш за пример певци, които са се самоубили и наживо след третата песен им е адски трудно и такива, които и на живо и на запис са желзни.

От много време се каня да направя видео за първи стъпки в пеенето и ето това може да даде импулс даже може да го направим съвместно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, за примерите ... може би имаш някакво право. Но дори Корнел, който на повечето олд-скуул Саундгардън песни за нищо не става вече, не си е съсипал гласа заради липса на техника, а заради лайфстайла си. А такива като него и Кавърдейл (който ептен не може вече) в най-добрите си години не са се съдирали от зор, за да си пеят песните, което и имах предвид :) (Да не говорим, че в случая с Корнел резултатите от техниката му са късали глави.) Но примерно можех само Дикинсън и Дио да дам за пример, да, понеже и двамата, особено вторият, имат много агресивен стил на пеене, а на всяка възраст поддържат абсолютно едно и също ниво.

 

Иначе, с удоволствие - може да предоставя семпъли или акъл, ако имаш нужда от някое от двете :)

Редактирано от Emanuil
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Корнел от край време на повечето концерти пее "около" тона...забелязал съм ,че като свири и пее сам с акустична китара се получава по-добре(то и аз съм така),но аз го харесвам като творец,което е най-важното за мен.Харесвам творци,а не изпълнители.

В крайна сметка оценките ги дават медиите и публиката,а те не са професионални музиканти.....Глен Хюс ,който е изключителен вокалист и творец е по-малко популярен от Ози Озбърн....,който изобщо не харесвам....малцина са професионалистите в този форум,повечето сме аматьори и музиката ни е хоби.....

....аматьор няма как да се осъвършенства само с четене във форума...някои неща ги разбирам защото съм посещавал малко вокален педагог...но и в момента знам ,че имам нужда от такъв....

но всеки сам си преценява дали да посещава и има ли смисъл да посещава ако не смята да се занимава професионално

а относно "сбърчените физиономии и вратните жили"... може да намериш на доста известни певци снимки с "такива "

...това са сценично поведение,чувства ,емоция на сцената...

Важното е всеки до колкото може да се усъвършенства...има родени певци,има и други ,които трябва да поработят за да станат такива...и трети ,които колкото и да работят няма как да станат.

Поздрави !!!

Мнение от "меломан".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Тук ще споделя наблюдението си колко по-слабо се посещава този форум в сравнение с тези на другите инструменти. Теории защо е така? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.