Jump to content
Българският форум за музиканти

За един малко по-добър звук :)


Fender

Recommended Posts

Малко за звука на групите

 

 

В последно време нещата стоят все по-добре. Според мен това се дължи не само на по-доброто оборудване на клубовете и групите а и на натрупания опит от музикантите и мениджърите на клубовете. Ами колкото и да е странно трябва да си признаем – клубния бизнес проходи. Естествено издънки...аве дал господ, ама тоталните трагедии са все по-редки. Не мога да тврдя че съм обиколил всички световни клубове но съм бил тук там. Чесно да ви кажа...можем да им се опрем . Аре стига хвалби. Сега малко по темата.

 

Далеч съм от идеята да ви отварям на топлата вода, ама от годинките прекарани по клубовете, на млади години като китарист, по-късно по студията и по разните чужбини като тон-инжинер съм открил някои неща които ще са ви от полза, пък и няма да си трошите главите, и ушите на публиката :), за да ги откривате сами.

 

Първото нещо което трябва да направите след като се договорите за клубно участие е да пиете по едно клуба, ако не сте редовен посетител естествено . Ама това в някои от дните преди гига. Преди да сте си поръчали второто хвърлете едно око на сцената, апаратурата ако е там и общо взето прецене как ще се подредите и дали няма да ви трябва кабел примерно 36 метра стерео петица към два канона и ако не може да се разминете без подобно чудо си го набавете предварително.

 

Ако сцената е малка, както в повечето случаи, помолете примерно барабаниста си да не използва ако е възможно 5 тома 9 чинела 2 фуса или китариста да не мъкне всичките си кубета барабар с м-вето :pray:...и т.н.т.

 

При положение че не ви се е случвало идете и чуите някоя друга група в същия клуб и въобще направете пълно разузнаване на обстановката...както е казал -как му беше името- ..колкото повече – толкова повече.

 

И сега по същество – souncheck Какво се получава на практика.

 

 

Пъхаме един микрофон в кацата и почваме да въртим корекциите на пулта докато ни клепнат ушите и ни заболят коремите. Тва някъде около час, след тва нещо подобно с баса, докато стигнем до китарите, вече гърлата са ни пресъхнали, клавира така или иначе няма да се чува а вокалните микрофони така или иначе ще правят микрофония ...не винаги картинката е точно тази, но поне с моята група беше нещо подобно навремето.

 

Ето ви един начин нещата да станат малко по-добре и малко по-лесно:

 

1.Разположете всичките инструменти и апаратура по сцената.

 

2.Сложете микрофонните стоики.

 

3.Поставете микрофоните.

 

4.Чак в този момент включете кабелите и ги поставете така че да не се пречкат много много.

 

5.Ако използвате кубета ги включете сега и се опитаите да направите акустичен баланс между барабаните китарните апаратури и т.н.т Ако те звучат изравнено много ще ви помогне по-нататък. Вярно че кубетата обикновено звучат най-добре като са усилени на 18 ама...

 

6.Сега е момента да отидете до миксера, и да се уверите че е ресетнат на 100%, тоест всички корекции са на 0, няма включени разни джаджи и т.н.т

 

7.Сложете всички панорами на 0 и...е сега може souncheck-а да започне :)))))

 

8.Вдигнете мастерфейдъра някъде около нулата и се постарайте там да си остане до края на вечерта. Ако имате проблем със силата на звука се опитайте да оправите нещата от крайното стъпало - това е по-добрия вариант, от намалянето на мастерфейдъра, защото така миксера ще работи в оптимални динамични рамки.Предполага се че всички останали фейдъри все още са на нулата

 

9.След това вдигнете гейн потенциометрите до оптималното ниво за всеки един канал – малко преди светването на индикатора за премодулация. Много грешно мнение е че понякога е добре някои от тези индикатори да просветват лекичко чат-пат. Да ама така миксера работи в ненормален режим, захранващия трансформатор се товари излишно, а това , особенно при по-евтените модели , влияе на динамиката на всички канали.

 

10.Първия фейдър който трябва да усилите не е този на касата! Вдигнете този на вокалния микрофон малко преди нивото на микрофония и тогова започнете с грубия баланс по нормалния ред.Каса с бас, китари и клавири и накрая соло барабан с вокали.

 

11.Тук вече започва първия ви сериозен проблем – нивата. Всички музиканти без никакви изключения, повярвайте ми – дори и световни звезди от Арена ди Верона примерно, по време на sound-check маркират. Винаги го имайте в предвид!

 

12.Ако имате почти готов микс на нивата започнете със стерео панорамите, ако въобще системата е включена стерео разбира се :pray:. Наблегнете повече на избягването на микрофонията – ако един мокрофон е в лявата част на сцената го пуснете повече в дясната – отколкото на същинската стереофония.

 

13.Е сега е момента да пипнете ниските на касата :)))) откога ви сърбят ръчичките а :pray:. Използваите еквилайзерите възможно по малко и по възможност повече за подтискане отколкото за усилване на дадени честоти. Ако нещо не звучи първо се опитайте да оправите нещата от самия инструмент- за китарите от кубето или разположението на микрофона пред кубето или опитайте с друг микрофон, за барабаните от настройката на самите барабани или отново от микрофон и т.н.т....това вече е една друга тема. Обикновенно всеки които има отнощение към саунденджинерлъка, има ли такава дума :pray:, има запамеметени едни примерни честотни характеристики за всеки един инструмент – 120 Hz, 5kHz честотни пикове на касата, 500 Hz с 3 децибела надолу за вокала и т.н.т. Моя съвет е – забравете ги! Действайте според ситуацията и се доверявайте само на ушите си. Ако касата звучи добре в целия микс и без корекции - си я оставете така. Освен това ако параметрика е нагласен на 1 kHz примерно не значи непременно че работите върху тази честота, защото имат знаечение акустичните характеристики на боксовете, наи-вече резонансните им честоти и характеристиките на самото помещение. И последно за еквилайзерите. Използваите ги не толкова за да променяте характера на даден инструмент колкото за да го вкарате в микса.

 

14. И малко за разните компресори реверби и т.н.т периферия. Наистина те са много важна част от микса – но ако са евтини или непознати модели ги използвайте много пестеливо или ако може въобще не ги използваите. За тях по-подробно може би ще си поговорим някои друг път.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много хубаво написано,

макар че малко ми пообърка представите за правене на звук,но определено мисля да я опитам тази методика :pray:

 

Малко не мога да се съглася обаче със:

Много грешно мнение е че понякога е добре някои от тези индикатори да просветват лекичко чат-пат.

 

Понякога(когато на мястото където свирим,кубето за бас е повредено)използваме именно този пик,за да получим звука (за баса специално) ,който искаме(или поне да се доближим максимално до него).

 

Иначе много хубаво :pray::pray::)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

доста добре написано ;) ...за ревърбите и ала бала там съм съгласен дори и да са скъпи...колкото по малко толкова по добре....или както се казваше някъде - колкото пшовече, толкова повече(Реплика на нашия добър приятел Мечо Пух ;););) ), което се отнася за публика ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

браво !!!! :happy::bravo::headbang:

Тази тема заслужава да бъде пинната. Пък дано и други да споделят вижданията си по въпроса ;)

 

А ето нещо и от мен:

цък

ама на английски.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

наистина е много полезно инфото!!! надявамсе да вкараш освен за барабани и за други инструменти чалъми :greenball:;);) Само не разбрах тва с маркирането на нивата и ще съм много благодарен ако просветиш :):):)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само не разбрах тва с маркирането на нивата и ще съм много благодарен ако просветиш ;):):)

Хващаш едно листче и записваш стойностите на показателите :) Кубе, пулт... разбира се, ако не свири само твоята банда де, иначе е малко излишно.

 

Еваларка за темата, браво на автора! :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Специално за маркиренето не съм имал точно това в предвид:) Става въпрос за ситуацията в която по време на чека музикантите свирят по тихо отколкото по време на гига с идеята да се чуват по силно от останалите без да си дават сметка че така целия баланс отива на майната си...Аре да си признаем - всички го правим :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Хм, интересно, аз досега не съм чувал банда в БГ клуб да звучи добре. Всъщност само "Диана Експрес" в "Маската" веднъж. Обикновено става така, особено при метъл групи - барабаниста блъска ЯКО по железата(но не чак толкова яко по соловото барабанче, за съжаление) и така запълва около 50% от картината с трещене на железа. В нашите клубове около барабаните няма прегради, и този ужасен шум се чува из целия клуб. После китаристите са с възможно най-набичени кубета, с поне 2 пъти повече високи честоти отколкото е необходимо(особено при силни нива), и в случаите, в които са 2-ма китаристи, всеки се опитва да свири по-силно от другарчето. Тези високи честоти, в комбинация с железата на чинелите правят целия спектър 1500-12000 херца да звучи като дъжд от пирони, карфици, капачки, тенджери и т.н.

Басиста обикновено забравя че свири бас, и си настройва ефекта така, че да се чува "по-ясно" около 300-500 Хц( Да, те да не са някакви обикновени басистчета, нали трябва да свирят фънкажи, ала бала, баса да звучи почти като китара)., вместо да има тяло около 120-200 Хз, ниски около 80, и лек "звънтеж" около 1.2Кхц. С тези манипулации, басът пресища мястото, където би-трябвало да звучат ритъм-китарите. Солото обикновено не звучи стегнато, средно, ами напротив - с много високи честоти, и в цялото гореописано високочестотно трещене, звучи като жалко, едвадоловимо неясно църкане. Естествено, когато се свири чиста китара(всички знаем, че повечето хора си купуват от "прекрасните" китари стил "Ибанец-Джаксън" от по 500 лв) трябва да има повечко височки, и никакъв кимпресор, или реверб, така, че китарата да звучи максимално метално, тънко и неприятно. От синтезатора рядко се чува нещо изобщо. В тази дандания вокала(ако изобщо може да пее) вика със всички сили в микрофона(в който няма включени ефекти или компресор/реверб, поради липса на такива, и "озвучителя" грижливо е изрязал всички ниски честоти, така, че ако вокала случайно не е жена, или пък много висок тенор, то гласа му или не се чува, или звучи ужасно смешно, понеже от пулта са му изрязали плътността и обема на гласа). Ако пък вокала е жена или висок тенор, то той пак почти не се чува, заради падащите метални предмети, и се открояват предимно гласните А, Е, и И.

 

И има хора, които си мислят, че когато си занесат прекрасния лампов 100Вата усилвател в клуба, и изведнъж китарата ще блесне в тази каша, и звука ще стане бижу. Д не говорим, че помещенията изобщо не са предвидени за свирене, и имат странни резонанси при ниски честоти, и големи количества отражения при високи. Колоните не са добри. Техника има малко(пулт, някой друг компресор, и евентуално реверб + микрофони и кабели).

 

Да, наистина не е прекрасен звука, ама какво да се прави - страшна сцена.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз имам един ей такъв проблем, за който не стана дума. Не мога да пея на стойка. Т.е. мога, но не искам :band1: На малка сцена винаги са ми ставали микрофонии, но никога не мога да намеря някаква закономерност между това, което правя с микрофонията (идваща от мен). Какво да правя?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето, поредното потвърждение, че не6тата се променят, макар бавно и полека, както го е казал поетът. Факт е, че звукът почва да става по-добър, клубовете вкрават нова апаратура, не6тата са навързани...

 

4етох с интерес написаното до момента и тъй като основната ми виждане е, че начина, по който предлагаш собствения си звук на публиката е повече от 50% от целия облик на музиканта, много се радвам, че създадохте темата. Научих нови не6та или най-малкото намерих логично потвърждение на някои мои представи, например, касата и баса да се балансират в пакет, а след това да се мине на соло барабан и т.н.

 

Не6то, което съм научил от личен опит е важността на техническото състояние на апаратурата, която ползвате - от кабел до потенциометър всичко трябва да е перфектно. Най-малкият проблем при вдигнато ниво става огромен. Един прекъсва6т жак или пот води то тотален крах. Обяснявам как - наглася се баланса, почва свиренето, не добрата спойка води до прекъсване и загуба на ниво, не6то за което малцина си дават сметка, тъй като сигнал все пак има. Загубата на ниво води до "не се чувам, вдигни ме!" След малко обаче спойката застава в нормално положение, но сега вече си вдигнат от централното и изпъкваш - това кара другите и те да се вдигнат (клавир, бас, втора китара) и баланс вече никога не може да бъде постигнат, освен ако не се направи отново саундчек, ако въоб6те озвучителя е налице до края на вечерта и не си дремва спокойно вкъ6ти.

 

Малко озвучители са наясно с високите на баса и китарата и те карат да ги намаляваш непрекъснато, без да са си свършили работата на пулта.

За тези, които 6те кажат сега, ама то е едно и съ6то дали намаляваш от кубето или от пулта, 6те кажа да, ама не!!! Вярвам на слуха си, той за разлика от зрението ми (късоглед :beer:) върчи перфектна работа.

 

Малцина са и тези, които не са пристрастени към надънените баси. Разберете, че на касата и баса допълнително бас не им трябва. В мига, в който нивото им стане разумно, сякаш се разпуска огромно напрежение от сцената. да не говорим, че е безсмислено да се пускат във всички монитори. Свирили ли сте на сцена, на която се ува само буум-бууум?

 

Толкоз засега!

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колеги, моля придържайте се към темата. Ако някой няма какво полезно да каже - нека си замълчи. Мисля, че ще е от полза да се споделят и обсъждат конкретни неща и по темата, която искам да ви напомня е "За един малко по-добър звук" а не "къде има добър звук" или "защо нищо не се чува".

Споделете вие как правите настройките си ако искате да сте полезни или питайте отговорилите до тук.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преподавателката ми по музикална култура веднъж изказа интересно мнение относно нашите музиканти. Каза, че те не могат да се вместят в дадена музика, защото всеки непрекъснато иска да изпъква. И наистина е така - слушал съм изпълнители, които използват MIDI барабани и оркестрация, а те само пеят и свирят сола отгоре. И трябва да ви кажа, че въпреки, че звука не е истински, звучи много по-добре и приятно от болшинството от групите, които свирят на живо. Мисля, че това до голяма степен се дължи на тази неспособност на музикантите да са само част от музиката, а не цялата музика. Наистина - вземете, чуйте оригиналните бекинг трак-ове на Сатриани, например. Вслушайте се в барабаните, ритъм китарите, басът. Вижте колко умерено и спретнато в изсвирено всичко, така, че да има място за водача. Барабанистът си позволява само понякога да се развихри, и то в моментите, в които соло или няма отгоре, или солото повтаря нещо тематично, запомнено от предните му повторвния. Трябва много умереност при свирене на живо, освен добра техника. А бих казал, че това качество се придобива дори по-трудно, отколкото се купува техника.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... а това да прехвърляме вината на другите е естествена Българска черта...

Ето ви един "номер" за "намаляне" на чинелите в общия калабалък - дефазиране на овърхедите. Номера е стар като Rock N' Rool -a :godbless:

За по малко запознатите - овърхедите - това са група мокрофони които се поставят над комплеката барабани и целта им е да улавят не само чинелите но и честотите над 800 hZ на целия комклект / затова ги отворете първи когато правите барабаните/

Дефазирането е една хава дето сме я учили по физика - тези които са пропуснали този урок....:D

По същество. Ако звука на чинелите е прекалено силен дори акустично поставете микрофон или по добре два за предпочитане кондензаторни, над чинелите и ги дефазираите с бутона на пулта / обикновенно символа на този бутон е кръгче пресечено с линия / ако на пулта липсва такава джаджа на пулта отворете канона на микрофона и разменете местата на жичките на второ и трето краче но това при положение че кабела е балансиран - канон-канони запомнете че този кабел е дефазиран. Винаги е добре да имаме под ръка един такъв - и още по добре да помним кои е :D След това с еквилазера махнете всички честоти под 5 kHz на овърхедите за да не звучи комплекта прекалено глухо.

Сега ако сте направили всичко както трябва колкото повече усилвате овърхедите толкова по тихо ще се чуват чинелите пред РА системата. Обаче не прекалявайте защто при голямо усилване звука започва да става прекалено странен. Опитайте и с различни позиции на микрофоните :)

Не опитвате този чалъм с други инструменти - важи само за барабани :) и ако ви върши работа благодарете на Ули Лудвиг които ме отвори на тоя пиниз.Ако не знаете кои е тоя, със сигурност сте чували едно парче в което се пее за едни пушеци над една вода...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.