Jump to content
Българският форум за музиканти

Топ потребители

  1. Tozi

    Tozi

    VIP listed


    • Points

      4

    • Мнения

      1327


  2. DANEV

    DANEV

    Members


    • Points

      2

    • Мнения

      300


  3. velit

    velit

    Members


    • Points

      1

    • Мнения

      207


  4. Лими

    Лими

    Members


    • Points

      1

    • Мнения

      1767


Най харесвано

Showing content with the highest reputation on 05/13/21 във всички области

  1. Може Най общо казано в народната музика не се свири с гами или ладове. Съвсем друга концепция е. Нещо средно между макам системата и заимки от класиката и джаза - особено в по късните импровизатори като Петър Ралчев. Примерно в "мажор", както го наричат народните музиканти се ползват всички тонове от хроматичната гама. Народната ни музика в основата си е монодийна музика - тоест само мелодия без хармония. Хармонията се добавя с навлизането на западните инструменти и традиция. В мажор се импровизира върху мажорно тризвучие или доминантов септакорд (в до това е C, C7). Това са и акордовите степени които се опяват - извършват се грубо казано мелодични циклични движения около тях - създава се напрежение със съседни тонове което съответно се разрешава в акордов тон. Под всеки акордов тон (за до това са C E G Bb) се прибавя разрешаващ се в него тон на полутон разстояние. Получава се основната гамовидна рамка: C D# E F# G A Bb B. Тези approach тонове се разрешават почти винаги нагоре в съответния акордов, тоест: ре диез винаги нагоре в ми, фа диез винаги нагоре в сол, ла нагоре в си бемол, си нагоре в до. Останалите тонове от хроматичината гама могат да служат като разрешаващи се надолу в акордов тон (Db, F, Ab) или тежнение (Eb, Bb, Gb) - тоест менят си значението според посоката на разрешение. Тежнения в мелодичното им значение (нямаме хармония) могат да бъдат 4тата степен фа, и 6тата ла, но също и ре диез (#9) и фа диез (#11). Всичко е в зависимост от контекста и посока на движение. Като се добавят и характерните подлагания на 5та степен и основен тон, заедно с типичната акцентирана фразировка и орнаментика и се полочава характерното "народно" звучене. При хиджаз имаме подобна ситуация с тази разлика че се внимава да не се заличава характерния хиатус между малката втора и трета степени. Друг характерен за хиджаз тон е малката шеста степен, която при мажора служи предимно като хроматичен преходен тон. Нещо такова
    2 points
  2. Песен, която много харесвам и реших да направя, което ми отне доста време, понеже красотата е в детайлите... Винаги съм се възхищавал на Блекмор, смея да твърдя, че е по-труден от далеч по, уж' технични китаристи. Първи опит и в миксирането, изсвирена е на живо и не на части. Надявам се да ви хареса.
    2 points
  3. Според мен терминологията за украшенията (орнаментите) е условна. Те не се изпълняват както в класиката. Също така при различните инструменти звучат по различен начин в зависимост от характеристиките на самия инструмент. Украшенията са важна част от типичното звучене и са различни в зависимост от стила и фолклорната област. Като цяло обаче в наложения от 50те години насам тракийски стил на свирене и импровизиране, украшенията сами по себе си не са толкова важни колкото комбинацията им с подлагания, синкопиране и акценти. Тези елементи заедно носят типичното народно звучене.
    1 point
  4. Аз имам скромен опит с импровизиране в тази област, но все пак обичам да "надничам" в кухнята на народната музика и то не само в българската. Може да чуеш някои мои композиции с вмъкнати фолк елементи, но не мога да направя като теб строго академичен анализ на това, което свиря. И ако се абстрахираш от недоизпипаното ми изпълнение, бих желал ти да ми анализираш съдържанието! 1. "Бабата си трака". Започва в 7/8 и преминава в 4/4 - има само два акорда: В и А 2. Размер 9/8 и няколко вида скали - три акорда: Ам7, Dm7 и Em7 3. Без начало и без край - много стара(80-те) моя композиция в 7/8, но с флейтата импровизира един барабанист Славчо Битраков. Имам и нова версия с изцяло нова моя импровизация с акустична китара, но още не съм я записал. 4. Лека походка - пак от 80-те. тази композиция е с бившата ми група "Дилема" и в нея има кавал, а соло китарата е моя идея. И накрая две мои изпълнения на румънски фолк, без импровизация, а само наготово разучени. Бих искал да ми кажеш какви ладове има в тях, че не съм сигурен дали са бихармонични? Румънски цигански танц Трансилвански свадбен танц
    1 point
  5. По мои впечатления народните музиканти импровизират условно в три да ги наречем модуса : "мажор", хиджаз и минор. Има и един вариант в който се смесват всичките заедно. Не се импровизира с гами и ладове във вида в който те се срещат в класическата музика или дори джаза. По скоро се ползват структури основани на тетрахорди и подвижни разрешаващи се в акордови степени тонове. Това е една от причините музиканти които не са се занимавали с народна музика по трудно да разберат и усвоят начина на импровизиране в този вид музика.
    1 point
  6. Едно кратко соло от мен, което много обичам
    1 point
×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.