Jump to content
Българският форум за музиканти

Китарни ефекти


iliev.p

Recommended Posts

Полезна информация относно китарните ефекти

 

Надявам се че е полезно за много съфорумци.

С риск да бъда оплют,но все пак рискувам.

 

Distortion

 

Устройство което преобразува звука от електрическата китара. Действа по един доста елементарен, но ефективен начин. Сигналът, който идва от китарата се усилва до такава степен, че на следващото ниво на усилване ( което в техниката е прието да се нарича "стъпало" ) той е прекалено силен и така се получават нелинейни изкривявания. Също така може да се използва и метода на дефазиране на сигнала. Дефазираният сигнал се наслагва върху основния. Така се постига по-голяма плътност на звука. Нелинейните изкривявания при повечето ефекти от този род се регулират чрез потенциометър DEEP, който всъщност регулира усилването на първото стъпало, като нивото на изходния сигнал не се променя съществено, което също може да се регулира - чрез потенциометър VOLUME. Посредством потенциометър с означение GAIN е възможно регулирането на входния сигнал, това всъщност е промяна на чувствителността. Звукови ефекти за китара

Полученият на изхода сигнал е правоъгълен.

 

Overdrive

 

Това е подобен ефект на Distortion чийто принцип на действие е абсолютно същият, но разликата е в това, че тук отражението, което дава върху звука е изразено в по-малка степен.

 

Chorus

 

Eфект, при който звукът от единичен източник на звук, се преобразува така, че сякаш идва от няколко източника. Характеризира се с времево закъснение и дехармонизиране. Забавянето на входа със слабо променящо се време между 15 и 35 милисекунди и миксирането с част от сигнала, който се връща обратно на входа, водят до вълнов, многозвуков ефект.

 

Compressor

Редуцира динамичните граници като автоматично контролира силата на звука. Също - усилвател, който увеличава намалянето на сигнала, докато входния сигнал се увеличава над определена избрана стойност.

 

Flanger, Phaser

 

И двата ефекта позволяват получаването на сложен нестационарен сигнал, в резултат, на което звука на китарата става обемен, "летящ", "въздушен". Ефекта FLANGER е реализиран, чрез добавяне в изходния сигнал копие на входния, изместен по време от порядъка на 1 до 10 милисекунди, при това времето на изместване постоянно се изменя. Phaser осъществява миксиране на изходния сигнал с копие на входния, изместен по фаза. Въпреки почти еднаквия механизъм на работа на двата ефекта, тяхното звучене значително се отличава на слух.

 

Wah-Wah

 

Много разпространен ефект, придаващ на звученето на китарата известно сходство с човешки глас. Устройството е снабдено с педал, натискането и отпускането, на който регулира честотата на горната (изпъкналата) част на амплитудно-честотната характеристика за подчертаване на определен участък от спектъра на звуковия сигнал. Съществуват също устройства наречени AutoWah, където управлението се осъществява не от педал, а от специален вграден генератор.

 

Octaver

 

Позволява преместване спектъра на входния сигнал на октави или две по-ниско, или две по-високо от основния тон, при това остава да звучи и самия основен тон, като се създава впечатление за игра в октавите едновременно с два инструмента. Схемното устройството може да бъде както аналогово, така и цифрово; при различните му схемни изпълнения звученето му силно се отличава.

 

Tremolo

 

Иначе наричано амплитудно вибрато. На слух тремолото се възприема така, както при бърза игра с потенциометъра за усилване на китарата (с честота няколко херца) връщайки го от едно положение в друго. Устройството реализиращо този ефект, представлява обикновен електронен регулатор на силата на звука, управляван от генерато, изработващ колебания с много ниска честота.

 

Reverberator, Delay

 

Устройство, имитиращо реверберация, ехтене. Ефекта се получава посредством сумиране на основния сигнал със същия, изместен по определено време и с постепенно намаляващо ниво. Ефекта Delay ("задръжка") се явява всъщност ехо-ефект. Този ефект може да се получи от реверберация посредством увеличаване на времето на задръжка до ниво, когато отделното повторение на сигнала отчетливо се различава. DELAY е доста популярен ефект при китаристите и често се използва по време на сола. И двете устройства, реализиращи тези ефекти се изполняват предимно на цифрова елементна база.

 

Noise Gate

 

Явява се като шумоф филтър, маскиращ нежелания шум в пауза при отсъствие на полезен сигнал. Непрекъснато следейки нивото на входния сигнал, устройството определя, кога той се снижава до определена стойност и престава да пропуска сигнала до изхода. Когато сигналът се вдигне над тази определена стойност той отново започва да се пропуска до изхода, при това затварянето и отварянето на изхода трябва да става плавно и меко. Обикновенно нивото на сработване и отпускане на шумоподтискащото устройство има различни величини, а за защита от случайни превключвания е предвидена специална система за контрол.

 

Volume Pedal

 

Педал за регулиране на силата на звука - най-простото от всички изброени тук устройства: той се състои от корпус с педал, който с помоща на зъбна предавка е свързан с остта на потенциометър. Такова устройство за операторен контрол на силата на звука, е необходимо, когато ръцете на китариста са заети.

 

Talkbox

 

Този ефект практически почти на никого не е известен и много малко хора го използват, навярно един от най-необичайните ефекти. Неговото звучение напомня смес от човешки глас и звук на електрическа китара.

 

Слабото разпространение на Talkbox може да се обясни с някои неудобства в използването му - към него е необходимо допълнително да има включен микрофон на стойка. Освен това, ефектът му е толкова специфичен, че промяната му е възможна само епизодически и за кратко.

Устройството работи по следния начин. Към нискочестотния усилвател се включва динамична глава с малък диаметър. Дифузерът на главата херметически е закрит с кожух, на края на който има отверстие, в което е поставена гъвкава пластична тръбичка достатъчно дълга. Тази тръба (през която се движи звукова вълна) излиза от педала и се закрепва на стойката на микрофона, така че краят на тръбичката се намира малко пред микрофона. При свиренето с китара тръбичката се намира в устната кухина и музикантът произвежда артикулация (учленяване) на устните или произнасяне на различни думи. Китарният звук от тръбата се преобразува и се смесва с въздушния стълб, попада в микрофона, в резултат на което се получава това необичайно звучене.

Най-известната песен с използване на този ефект - "Livin' On A Prayer" (група "Bon Jovi", албумът "Slippery When Wet", 1986г.), TalkBox използва китариста на групата Ричи Самбора.

 

E-Bow

 

Това устройство е пуснато в началото на 70-те години и са го използвали много именити китаристи, изброяването, на които би заело цяла страница. Електронният лък представлява малък корпус със изоблена форма, който свободно се държи с пръстите на дясната ръка. При включване на устройството то започва да възбужда колебания в струните и ги заставя да звучат (предизвиква звучене). Понеже първоначалното дърпане на струните отсъствува, звученето се получава много меко, без атаки. Като се използват различни видове техники на свирене електронният лък е възможно правдоподобно да имитира такива инструменти като: флейта, туба, хармоника, цигулка и др.

 

И Още...

В какъв ред се включват ефектите ?

 

Конкретна схема за свързване на различните ефекти не съществува, просто защото всяка схема зависи от количеството устройства и личните пристрастия на китариста. Обаче може да приведем пример, носещ чисто препоръчителен характер. Най-долния блок представлява изкривяващите ефекти. При отсъствието на такива схемата е същата, само без този блок и неговите връзки към останалите.

Как да разберем времето на задръжка при Delay ?

Притежателите на цифрови ефект-процесори лесно могат да направят това, виждайки направо от дисплея определеното време на задръжка. Но другите, които не притежават такива трябва да си го изчислят. За изчисляване на това време в милисекунди е необходимо да разделим 240000 на темпото на песента и на типа Delay (броя на повторенията на сигнала). Например, имаме повторение 8 пъти при темпо 120 удара в минута. Делим 240000 на 120 и на 8. Получаваме 250 милисекунди.

С какво се отличава китарния процесор от китарния синтезатор ?

Китарен процесор - това е устройство, извършващо определена обработка на входния сигнал, в резултат, на което звученето му на изхода се променя. Китарен синтезатор - устройство, способно да възпроизведе звук, получен (синтезиран) по същия или друг метод на имитираното устройство. Разликата е очевидна - в първия случай ние слушаме реален звук на китара, а във втория случай реалния звук на китарата отсъства - той служи само за управление на китарния синтезатор (в повечето случаи с помоща на специален контролер). В този план китарния синтезатор се отличава от обикновенния клавирен по наличието на входа на система за разпознаване на нотите, съгласувана с китарата.

 

Струни и прагчета

 

I-ва струна е Ми

II-ра струна е Си

III-та струна е Сол

IV-та струна е Ре

V-та струна е Ла

VI-та струна е Ми

 

Настройване на китара

 

Настройването на китара може да стане по зададен тон за всяка струна (от пиано, камертон) или по предходна струна (след като е настроена I-ва струна). За настройване също може да се използва и електронно устройство, наречено тунер.

За последния споменат начин е важно да се знае, че :

• II-ра струна, натисната на 5-то прагче трябва да се равнява по височина на тона на I-ва

• III-та струна, натисната на 4-то прагче трябва да се равнява по височина на тона на II-ра

• IV-та струна, натисната на 5-то прагче трябва да се равнява по височина на тона на III-та

• V-та струна, натисната на 5-то прагче трябва да се равнява по височина на тона на IV-та

• VI-та струна, натисната на 5-то прагче трябва да се равнява по височина на тона на V-та

 

 

Прието е акордите да се означават с букви от латинската азбука

 

• Ми - Е

• Фа - F

• Сол - G

• Ла - A

• Си - H

• До - C

• Ре - D

Когато след означението на акорда следва буквата "m" значи той е минорен, а в противен случай - когато липсва "m" - то той е мажорен.

Примерно : Em - Ми минор ; E - Ми мажор.

Диезите и бемолите се поставят в горната дясна част на означението на акорда. Наличието на един диез означава, че тонът (акордът) се свири с един полутон по-високо, а когато е поставен един бемол - свири се с един полутон по-ниско.

Акордите се свирят хармонично или мелодично, като в първия случай се свирят всички тонове заедно, а при мелодичното - всеки тон отделно.

Забележка : Върху следните схеми на свирене на посочените акорди в кръг е отбелязан номер на пръста, с който се натиска струната върху съответното прагче. Като : 1 - показалец ; 2 - среден пръст ; 3 - безименен пръст ; 4 - кутре.

Можете да чуете всеки акорд как звучи хармонично и мелодично.

Em - Ми минор E - Ми мажор

Редактирано от iliev.p
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е че какво - много си е добре даже - синтезирано за наичнаещи. Не е всичко за един начинаещ ама си е доста и добре подредено.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси Много :punk_guitar:

П.П. ако темата стане важна, ще се избегнат няколко ненужни теми (надявам се).

Редактирано от polaris
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че трябва да се пинне като важна. :thumbs_up: Не бях чувал за Talkbox ефект и ми беше интересно да науча за него. :happy:

 

Поздрави!

Ванко

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че трябва да се пинне като важна. :thumbs_up: Не бях чувал за Talkbox ефект и ми беше интересно да науча за него. :happy:

 

Поздрави!

Ванко

Въпросния ефект Talkbox го познаваме много по рано от изпозването му от Ричи Самбора в Бон Джоуви! Нашият китарист на Щурците-Пеци Гюзелев го ползва от доста по-рано!

Редактирано от jororock
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво! Преди две години всичката тази информация я получих от различни източници и затова трябва да се пинне! :thumbs_up:

Самоче Си не е ли "B" вместо "H"?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само да уточня - по американската система B e си, а Bb е си бемол. По немската - B е си бемол, а H е си. :)

Talkbox съм виждал и Стиви Уондър да използва, а също е използван и за гласа на Ози в песента на Black Sabbath - Iron Man(съвсем в началото).

В на Бон Джоуви песните се сещам веднага за интрото на Livin' On A Prayer и It's My Life :)

Супер темичка, сбито и ясно за ефектите, нещо, което от доста време си трябва :)

Редактирано от Vasil Pavlov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво! Преди две години всичката тази информация я получих от различни източници и затова трябва да се пинне! :thumbs_up:

Самоче Си не е ли "B" вместо "H"?

 

Преписвано е от книгите на Юли Марков и още знайни и незнайни дейци, и и нтернет информация ... Личи си пост-соц строя! Не искам да обиждам атора, но надали някой ще разбере какво е "шум в пауза", "сумиране на основния сигнал със същия" и т.н. и т.н. да не казвам, че превода все едно го е правил чичко гугъл!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Полезна информация относно китарните ефекти

 

Compressor

Редуцира динамичните граници като автоматично контролира силата на звука. Също - усилвател, който увеличава намалянето на сигнала, докато входния сигнал се увеличава над определена избрана стойност.

 

Покъртително!

 

Противно на писалите преди мен, бих препоръчал темата да не се закачи, а да се заключи, защото има немалка вероятност да се превърне в нещо не особено приятно за четене.

Редактирано от blr
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Личи си пост-соц строя!

:offtopic-001: Тотев хайде без к(в)алификации. Не всички във форума са национал-социалисти.

Не искам да обиждам атора, но надали някой ще разбере какво е "шум в пауза", "сумиране на основния сигнал със същия" и т.н. и т.н. да не казвам, че превода все едно го е правил чичко гугъл!

Подкрепям. И според мен има доста проблеми с терминологията и българския.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Личи си пост-соц строя!

:offtopic-001: Тотев хайде без к(в)алификации. Не всички във форума са национал-социалисти.

 

Защо? Тотев е прав в смисъла, който визира! Темата е супер, но едва ли ще изясни на начинаещ китарист какво се постига с всички изброени ефекти.

Все пак поздравления за положения труд. То и без това е пълно с повтарящи се теми, тази поне съдържа полезна информация, събрана на едно място! Ако беше и по-разбираемо написана... Поздрави за автора!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Във вpъзка с понятията "overdrive" и "distortion" качвам тук една картинка, от която ясно се разбира каква точно е разликата между двата ефекта - чистият сигнал,който излиза от китарата, е даден със синя линия,той е близък до синусоида;заоблянето на връхчетата, означено като "soft clipping" е именно ефекта "overdrive", докато изрязването на връхчетата, означено като "hard clipping",представлява ефекта "distortion"

:rockon:

 

3124923a.jpg

Редактирано от Velius
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Една от неофициалните версии по историята на дистерните ефекти гласи, че те са открити случайно от соло китарист, след като на концерт лампите, които служели за усилвател на китарата му, прегряли и предизвикали изкривяването на звука, което допаднало на музиканта. Всъщност, с лампов усилвател дисторшън ефект се постига, като просто се изкарва от усилвателя по-силен от нормалния за него звук. На този принцип е звукът на Кинкс от средата на 60-те години на 20 век. Думата "дисторшън" идва от латинския глагол "distorto", който в превод означава "изкривявам", оттам "distortion" - изкривяване. Най-често се използват три типа дисторшън ефекти - овердраив,дисторшън и фъз, като първият е с по-меки и слаби изкривявания и наподобява звука на максимално усилен лампов усилвател а при втория звукът е много по-изкривен(е има и корекции).Третият е наречен мъхнатост и придава пукащ и хрупащ тон на китарата.

 

Източник wikipedia.org

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.