Jump to content
Българският форум за музиканти

Компресорите


blr

Recommended Posts

Както обещах,намерих време в обедната почивка и пускам една тема, в която ще се опитам да обясня какво е това компресор, какви са параметрите на компресията и как да извлечем максимума от този ефект. Няма да засягам използването на компресори в звукозаписа и мастерирането, въпреки че принципите са същите. Относно електронното му устройство, не се чувствам достатъчно компетентен. Тук има хора с много по-големи познания от моите, ще се радвам ако и те имат какво да добавят.

 

Съжалявам ако писанието ще се получи малко длъжко или прекалено технически ориентирано. Надявам се все пак да е полезно на някого.

 

Най-общо казано, компресорите са ефекти за контрол на динамиката. Когато става въпрос за струнни инструменти и в частонст бас, под динамика разбираме връзката между това колко силно удряме струната и това колко силен звук се получава. Това дефинира и динамичният обхват. Той не е фиксирана величина, а зависи от тоноизвличането на музиканта и използваният инструмент. Компресорите свиват (компресират) този динамичен обхват или с други думи променят съотношението на сигналите с различни амплитуди между входа и изхода. Често може да се срещне и обяснението, че компресорите усилват слабите сигнали и намаляват силните. Това, стрикто погледнато, не е винаги така. В общия случай, компресираният сигнал е с редуциран динамичен обхват, т.е. разликата в силата между най-силният и най-слабият сигнал от компресора е намалена в сравнение с чистия сигнал. Не е необходимо да се усилват слабите сигнали.

Ще разгледам един по един основните параметри на компресията и ще се опитам максимално изчерпателно и ясно да обясня по какъв начин влияят на сигнала. Имайте предвид, че повечето компресори, особено тези под формата на педали нямат целия набор от контрол на параметрите.

 

Параметрите на компресия са:

 

1. Threshold. Това е праговото ниво на входния сигнал, над което компресорът се задейства. Всички сигнали с амплитуда над тази на зададения threshold се компресират, а тези под остават незасегнати. Намалявайки праговото ниво, все по-голяма част от динамичния обхват на инструмента се компресира. Тук често има объркване, защото при някои компресори контролът „ threshold” (ако въобще присъства) увеличава прага при въртене по часовниковата стрелка, а при други го намалява. Тук е полезно да се чете упътването на съответния ефект.

Правилното нагласяне на праговото ниво зависи от изходното ниво на инструмента и от това каква е средната сила, с която музикантът удря струните. Тук не могат да се дадат точни напътсвия, освен че трябва да се избягва нагласянето на прага прекалено ниско, т.е. целта е да се компресират само сигналите с висока амплитуда.

 

2. Ratio Това е най-общо, количеството на компресия, което ефектът прилага на сигнали над зададеното, прагово ниво. Както подсказва и името му това е съотношение между компресиран и некомпресиран сигнал и обикновено се означава така. Например ratio 4:1 означава, че всички сигнали над прага ще бъдат компресирани с фактор 4. Сигнал, който постъпва на входа с ниво 4 dB над прага ще бъде компресиран до ниво 1 dB над прага (4:4=1) или имаме редукция на гейна с 3 dB. Сигнал с ниво 8 dB над прага на входа ще бъде с 2 dB над прага на изхода (6 dB редукция) и т. н. Тук е полезно да разгледаме 2 гранични случая: ratio 1:1 и ∞:1 (на практика всичко над 10:1). Ratio 1:1 означава липса на компресия, т.е. сигналът на изхода е идентичен с този на входа. Ratio ∞:1 пък означава на практика, че всички сигнали ще бъдат „затапени“ до праговото ниво или на изхода ще имаме сигнал с максимално ниво това на праговото. Това е така нареченото лимитиране (limiting). Лимитерите не са различен вид компресори, а такива, които позволяват работа със съотношения 10:1 и по-високи. Това дали даден ефект ще работи като компресор или лимитер зависи само от това при какво съотношение работи. Тук въпросът е: „какво е идеалното съотношение?“ На практика, съотношение 2:1-2.5:1 осигурява напълно достатъчна компресия за бас без да смачква динамиката много. Не трябва да се забравя и праговото ниво. Ако е настроено прекалено ниско, дори и съотношение 2:1 ще оказва доста сериозно влияние на динамиката. Проблемът тук е, че дори и компресорите, които имат контрол ratio много рядко имат маркирани стойности (или пък маркираните стойности не отговарят на действителните). Обикновено в единия край на потенциометъра е 1:1, а в другия някаква много висока стойност, маркирана като ∞:1. Ако разполагате с надежден и подробен level meter бихте могли да оцените съотношението, при което работите. Като се стараете да свирите с максимално постоянна динамика, включвате и изключватде компресора. От редукцията в гейна може да изчислите и съотношението при определено положение на потенциометъра. Ако не виждате редукция, намалете праговото ниво. На практика не е необходимо да знаете точната стойност за да си настроите компресора. При правилно зададен праг, изсвирете серия от удари с нарастваща сила, каквато обикновено покрива динамиката ви на свирене, при изключен компресор. След това го включете и повторете упражнението, като увеличавате по малко съотношението. В даден момент ще започнете да чувате как от определена сила на удара нататък, по-силното удряне на струните не води до по-силен звук. Тук няма общовалидни правила, но поне за мен „правилната“ настройка е тази, при която започвам да усещам малка, но все пак забележима редукция в динамиката при по-силните удари. При мен това съответства на съотношение около 2:1 и праг от около -5 dB, (като конкретната стойност на праговото ниво зависи от инструмента)

 

3. Времеви константи, attack, release. Това най-общо казано е скоростта, с която компресорът редуцира гейна при преминаване на праговото ниво или го възстановява щом сигналът падне под праговото ниво. Обикновено се бележат в ms и са стандартизирани като времето за редукция и съответно възстановяване с 10dB. С други думи, ако имаме attack time 20 ms, то компресорът ще редуцира гейна с 10 dB/20 ms или 0.5dB/ms. На практика, повечето педали работят при фиксирани времеви константи или имат само контрол на attack time (като например Ibanez CP9). Aко имате възможност за контрол, избягвайте прекалено кратък attack time с цел да запазите перкусивната атака на тона. Също така прекалено къса атака, съчетана с дълъг relese и по-тежка компресия води до т.нар. помпане (pumping) на звука.

 

4. Makeup gain (или само gain или level). Тъй като компресорите редуцират нивото на сигнала (над определено прагово ниво), на изхода има възможност за увеличаване на гейна с цел изравняване на нивото при включен ефект. Почти всички компресори разполагат с контрол на нивото. Настройте го, както и при повечето други ефекти-докато нивото на сигнала при включен и иьключен ефект е еднакво. За съжаление доста компресори, които съм ползвал имат шумни output gain stages. Ako и вашият е такъв може да опитате леко да намлите нивото на самият компресор и да го компенсирате с усилване на друг етап (от друг ефект или от усилвателя). Понякога това подобрява съотношението сигнал/шум.

 

 

В общи линии е това. Има и още неща, които могат да се напишат (hard/soft knee, peak/rms sensing) но и без това писанието стана много дълго. За съжаление много често компресорите под форма на педали са с ограничен контрол, като повечето параметри са фиксирани и на ползвателя е оставен контрол само върху два до три от тях. Най-често това е level и още един, който може да е маркиран по какъв ли не начин (sustain, compression, punch....). В повечето случай това е замаскиран ratio контрол или threshold при фиксиран ratio. За мен един функционален компресор трябва да има като минимум контрол върху level, threshold и ratio. Oпределено не съм почитател на „двуврътковите“ компресори.

 

Относно неизбежният въпрос "какъв компресор да си купя?" предлагам един чудесен сайт с ревюта на много компресори:

http://www.ovnilab.com/

 

И последно: няма такова животно като компресор за бас. Независимо какво пише на кутията, всеки компресор, който осигурява достатъчно плоска честотна лента (т.е. не орязва определени честоти) и може да се справя с високите нива на активните басове е използваем, както за бас, така и за китара.

Редактирано от blr
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 41
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Поздравления за темата и браво, че си отделил време да я напишеш.

 

Такива теми трябва да са за пример. Те вдигат нивото на форума което в крайна сметка е много хубаво.

Браво!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря Ви за добрите думи. Дори и само заради тях би си заслужавало да отделя два пъти повече време и усилия.

 

Получих запитване за нещо като "алгоритъм" за настройка на компресор. Мисля, че се опитах да го обясня, но явно не се е получило достатъчно точно и ще трябва да го синтезирам. Припомням, това е което аз ползвам, не е универсален или правилен метод, дано да бъде полезен на някого.

 

Задачата е следната, получавате напълно нов, непознат за вас компресор, който има минимум три вида настройки: level, ratio, threshold. Какво правим?

 

1. Включваме всичко както обикновено, усилвате си баса на ниво, което обикновено ползваме. Всяка съществена промяна на усилването на инструмента ще изисква и пренастройване на прага (threshold).

 

2. Поставяме потенциометъра level на 12 часа, това за сега ще е достатъчно.

 

3. Първо ще настроим прага (threshold). За целта първо усилваме контролът ratio достатъчно високо, така че ефектът да стане достатъчно "чуваем" Отпускаме максимално прага (т.е. го поставяме в положение максимално висок, дали това е отворен или затворен потенциометър зависи от модела на компресора) и започваме да свирим поредица от един и същи тон с нарастваща сила на удара, от леко до умерено силно. Повтаряйки това упражнение започваме малко по малко да понижаваме прага. В даден момент, компресорът ще започне да сработва при по-силните удари. Поради голямото съотношение, това би трябвало да е е ясно чуваемо. Нагласяме прага така, че да сработва при малко по-силен удар от нормалния.

 

4. Следва настройка на съотношението (ratio). Сега затваряме напълно този потенциометър (положение 1:1) и отново изсвирваме поредицата с нарастваща сила на удара, като този път увеличаваме съотношението плавно докато започнем да чуваме слабо изразено, но доловимо компресиране при ударите с по-голяма сила.

 

5. Последната стъпка е изравняване на нивата между включен и изключен ефект от потенциометъра level. Това не мисля, че се нуждае от обяснение. Ако ефектът е шумен, може да опитате един малък трик, който понякога помага. Изравнете нивата включен/изключен ефект при съотношение 1:1. Това на практика значи 0 dB makeup gain. След това нагласете съотношението на позицията описана в т.4. Сега, при включване на компресора би трябвало нивото да падне малко. Компенсирайте от услвателя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е добра,ама хайде да обсъдим и кой какъв компресор е ползвал/ползва,начин на работа, впечатления...

Аз в момента ползвам EBS MultiComp,много лесен за работа,"прозрачен",идеален като за лайф,така и за студио.През годините съм ползвал BBE,DBX,в студио AVALON,MILENIA...,като за мен ламповите са доста трудни за работа и настройка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

EBS Multi Comp е наистина хубав педал. Тествах го още когато излезе първата версия в Швеция. Въпреки, че е на практика двуврътков компресор (а аз малко ги недолюбвам), ми направи впечатление колко е прозрачен и с нисък шум. Тогава обаче струваше 1800 SEK (около 200 Евра) и нещо се стиснах.

Редактирано от blr
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тоз EBS го очаквам да пристигне от Томан тая или другата седмица. Точно на chobbi бях пробвал на предишната бас-среща и много ми хареса. А и май ще се окаже, че не е толкова "двуврътков". В ръководството пише, че вътре има 2 тримера, с които може да се настройват праговете за ниски и високи честоти. Attack/Decay обаче май не могат да му се пипат...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, така е Марински. Има тримери за корекции на threshold за двата обхвата вътре. Ако няма да сменяш инструментите или нивото на инструмента, това си е ОК, настройваш венъж, затваряш и забравяш. Иначе компресорът наистина е хубав. Ако не ме лъже паметта, едната двойка бутони му контролира ratio-то от 1:1 до около 5-6:1, което е много добре подбран диапазон, абе шведска работа...

Редактирано от blr
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Според мен не е много за препоръчване да се пипат тримерите.Компресорът е достатъчно добре настроен,ползвал съм го и с 2 различни баса едновременно,отсрани си има копче актив/пасив,тру бай пас е,има суич за 3 режима на работа-нормален компресор,мултибенд(компресира в ниските и високите,идеален за фингърслап) , тюб симулейшън ,и наистина е здраво изработен като шведска тухла :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Великолепна тема! Огромни благодарности за труда и бъдещите полезни мнения! Ще е добре тук да не стане тема за консултация за компресори, което ще рече, че така, както го подхванахте с ревюта, ще е приказно! :) Слагам темата като линк в темата с полезни линкове.

 

Поздрави,

Вик

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Привет!

 

Компресора пристигна, може би вече месец стана откакто го ползвам. За впечатленията обаче съм малко затруднен. Никога не съм свирил с друг компресор, така че нямам никаква база за сравнение, тоест, не мога да кажа, че EBS-a е по-нещо си от някой компресор, или някой компресор е по-нещо си от EBS-a. (Надявам се последното изречение да е ясно ;) ) Единственото подобно устройство, което съм ползвал е Limiter-Enhancer-a на BOSS, който особено не ми хареса, защото при ползването на Enhace опцията става неприемливо шумен за моите разбирания.

 

Какво мога да кажа за EBS-a:

 

1. Тих е - няма осезаемо повишаване на шума на цялата система при добавянето му. Особено сравнен със споменатия вече BOSS Limiter Enhancer, както и с един архивен BOSS BF-2, с който експериментирах днес и също шуми неприятно когато се включи. Обективно погледнато шум със сигурност се добавя, но субективно, за моето ухо няма чувствително/дразнещо увеличение на шума.

 

2. Прозрачен е - поне доколкото аз мога да определя "на ухо", тоест абсолютно субективно, няма чувствителни изменения на тембъра при нивата на компресия, които аз ползвам.

 

3. Modes - не можах да намеря приложение засега на Multiband режима. Нещо не ми хареса, но не съм инвестирал време за по-сериозни експерименти. Основно ползвам Tubesim към момента.

 

4. Comp/Limit - ако приемем, че ratio-то се изменя линейно с въртене на потенциометъра значи към момента свиря някъде между 2:1 и 3:1 (примерно 2,7:1). На около 40% от хода на потенциометъра. Така ми допада. Над 3.5:1 звукът започва да става странен според моите разбирания. Забавно ми е да свиря разни неща и с 5:1, но няма музикално приложение за моите цели. Като цяло си поръчах този ефект с идеята да го ползвам главно за слап, но тъй като често сменям постановката/стила дори в рамките на 1 парче напоследък си е always on. Въпреки това мисля, че за fingerstyle нямам нужда от него. За слап поне засега повече ми харесва с компресора :)

 

5. GAIN - ако бях китарист и пишех за overdrive ефект това сигурно щеше да е най-дългата и обсъждана точка. :D При този педал това, което се получава при мене е, че gain контрола е на около 10% от хода си. Тоест доста малко. Може би не го използвам правилно? С тази настройка нивото ми с ефект е приблизително като това без ефект. Мисля, че това е идеята, освен ако не се ползва компресора и за boost, примерно при солиране. Тъй като аз акомпанирам със слап, при което ползвам компресора, няма как да го ползвам за boost.

 

6. Active/Passive switch - бутона до изходния куплунг. С моя бас се получава интересно явление. Когато компресорът сработи - тоест, освен че е включен прилага и компресия върху сигнала, светодиода му светва по-силно (приблизително пропорционално на компресията, която прилага). Доста полезна функция се оказа това. Моят бас (от подписа ми) е активен. Обаче съм забелязал, че няма голяма разлика между нивото, когато е в активен режим, и когато е пасивен. Предполагам, че вграденото му EQ на MEC е калибрирано по ниво съгласно нивото в пасивен режим. Та, когато включа този бутон в активен режим светодиода престава да светва по-силно - тоест, компресия не се прилага. Предполагам, че това се дължи на факта, че нивото на входния сигнал бива понижено с X dB и при свирене не достига прага на задействане на компресора. За съжаление не мога да кажа със сигурност с колко точно се понижава - в документацията, съпътстваща ефекета, не е упоменато изрично. Освен ако не приемем, че разликата между Active и Passive режима отговаря на описаният Nominal Input Level: -10 or -4 dBv. Като резултат от всичко това аз свиря с активен бас при пасивен режим на ефекта. Което според мен означава, че на тия бутони не трябва да им се има много вяра и да се спазват на база активен/пасивен бас. Според мен трябва да се обозначи с колко бива намалено нивото на сигнала, както съм виждал на Radial DI-boxa, който ползвам и да се ползва при нужда.

 

7. Конструкция - кутията е здрава, изключително компактна, боядисана е приятно матово, има нанесена полезна информация по нея. На дъното има някаква мека гумена материя, за да не се хлъзга педала. Врътките са пластмасови, изглеждат ми доста евтини, но работят. :) Mode switch-a е доста хитро измислен, с 3-позиционен mini-switch, който е захванат вътре в кутията, най-вероятно на платката, и само връхчето на превключващия лост се показва през специално изрязан за целта прорез. Премества се лесно с върха на пръста, същевременно там, където е разположен трудно може да бъде превключен нежелано. Active/Passive бутона е ненужно голям и там, където е разположен, сравнително лесно може да му се случи неприятна случка (да бъде отчупен). Не ми хареса това, че за да се смени батерията трябва да се разглоби ефекта като се развият 4-те болта, държащи дъното на кутията. Пипкаво е, но не е прецедент при китарните ефекти. Освен това за батерията няма специално легло, а се заклещва между платката и стената на корпуса, което също е недодялано според мен.

 

8. True Bypass - основното подобрение спрямо предишната версия на ефекта, но същевременно и основното разочарование. Пука при превключване. Опредлено разочароващо за цената, която струва този ефект. При моето always on ползване засега не е голям проблем, но определено е дразнещо и някъде в бъдеще предвиждам, че ще има интервенции за отсраняване на тази досадна аномалия.

 

Заключение: като цяло съм много доволен от ефекта. Единствения значителен недостатък за мене е пукането при превключване. Според мен предвид цената на устройството това е недопустимо.

 

 

 

Уж нямаше какво да напиша а гледайте какво стана.

 

 

 

Поздрави,

Марински

Редактирано от MaPuHcKu
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Единствения значителен недостатък за мене е пукането при превключване.

Марински

 

При тру байпас, без взетите мерки, понякога може да се получи пукане. Вероятно е това пукане да не се получава точно от ефекта, а от това което е преди или след него. Хубавото е, че този недостатък може да се оправи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.