Jump to content
Българският форум за музиканти

Акордеон


Recommended Posts

Страхотен отговор!

Да, наистина нямам учител и да, и аз предположих, че е заради неправилна стойка (или както явно е терминът - постановка :)). Проблемът беше в ремъците и ми се струва, че го отстраних. Все пак попрочетох преди да започна да свиря, а и намерих "Ръководство за изучаване на акордеон" от авторите Цв. Антонова, Вл. Стоянов, К.Петров, К. Трифонов (заб. ако са именити музиканти, ще ме прощават, че не им знам първите имена).

В ръководството е описано почти дословно същата методика, но доста по съкратено и неясно - бях сбъркал с дължината на ремъците - бях оставил само няколко см по-дълъг десният ремък, а усетих в един момент, че си трябва повече. Освен това Weltmeister-ът е 60 баса и е по-мъничък от доста от акордеоните в показните картинки и клипчета в интернет и явно бях недоразбрал системата. Просто го оставяш да "стъпи" на разтворения ляв крак, без да го повдигаш и накланяш от там (на мен заради това ми се изтърка съответният предпазител). Четвърта и пета точка от твоите разяснения оправиха напълно нещата - не бях сигурен Мохамед ли трябва да е приближен до акордеона, или акордеонът до Мохамед ;):)

Да не говорим за точка девет, която докато осъзная, с погрешната практика ми доведе до едноседмично реанимиране от претоварване на рамото...

Каквото и да си говорим - трябва си учител поне за началната фаза, преди да си изградиш погрешни и вредни практики, които после да коригираш :girl_witch:

Сега ще си ги прочета няколко пъти, после ще взема акордеончето и пак ще чета докато се почувствам комфортно и усетя, че го разгъвам спокойно настрани от мен, без мехът да се драска в панталона и без акордеонът да се влачи наляво надясно :girl_witch:

 

П.П. Относно техниката за дясната ръка - това което прочетох и запомних е да се поставят пръстите успоредно на клавишите, така че средният леко да минава покрай диезите и когато се свири да се прехвърля палецът зад средния пръст, в смисъл До - палец, Ре - показалец, Ми - среден, Фа - отново палец, който минава зад средния, Сол - показалец, Ла - среден, Си - безименен, До - кутре. Също така - пръстите да са леко... куполовидни върху клавишите и лакътят да е леко повдигнат, така че да е изравнен с плоскостта на клавиатурата. И преди да се учи да се свири нещо трябва да му се хване правилната.... а сега де - има ли дума пръстовка?, защото хванеш ли го накриво, после няма измъкване :) Също не трябва да има напрежение в стойката - има ли напрежение, значи нещо не е наред, защото акордеонът не е фитнес уред, нали :)

И още нещо, което не е точно по същата тема, но ми се струва, че ще е полезно: Stella 60 bass system

Засега е само за мъничките системи, но сигурно ще добавя и останалата половина от басите по някое време.

Забравих да кажа "благодаря"... Благодаря! :)

Редактирано от Hell_Man
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не благодари! Благодарността ще е да има още един немучащ и неборещ се с инструмента си акордеонист!

Всъщност, слава богу, че си нямал учител! Виждам, че само опирайки се на здравия си разум и на музикалната си интуиция си на правия път.

"Пръстовката" се нарича апликатура. Чужда дума е, но така е прието. Тази, която описваш е т. нар. трипръстова "апликатура Черни". Има и друга - "Лист-Бузони", която позволява страхотна скорост когато е нужно, но тя е за по нататък. (Черни, Лист и Бузони са все пианисти и поради тази причина тези апликатури важат само за клавишен акордеон)

Пръстите в музиката не се наричат палец, показалец и пр. а "първи", "втори" и т. нт. до "пети", така се и номерират над нотите.

Смея да вярвам, че имам или поне съм виждал почти всички школи, методики и ръководства по акордеон и прочие буламач издаван в нашата мила родина през последните 70-80 години, но за това "Ръководство..." не бях чувал, също и за тези автори. От коя година е изданието? Кое е издателството? Любопитно!

Всъщност, къде живееш? Не е проблем, при една двучасова среща на живо да направиш няколко едри крачки в правилната посока. Може да ми пишеш и на abvabvabv@abv.bg.

И още нещо - никога не повдигай левия корпус нагоре (ветрилото на меха трябва да се отваря винаги надолу) и никога не сменяй меха по средата на някой тон. Правиш ли тези две неща плюс правилната постановка, смятай, че ти остава да си научиш пиесите (или ръчениците - не знам каква музика свириш) и ще си по-добър като звуков резултат от голяма част от академиците и сватбарите.

Редактирано от pero
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Хайде поредната щуротия дето ми хрумна! :thumbs_up:

http://www.youtube.com/watch?v=AbcwOHvoZbA ей тук има едно мн. весело соло-це, сол-це?!, а и цялата песничка си е доста приповдигната. Въпросът е, че акордите са D5, F5, Bb5 и G5. Има ли някаква хитра врътка за свирене на 5-ци с акордеона, защото, това, което ми е хрумнало засега, е, вместо D акорда, да натискам едновременно D и А с басите и си се получава доста сносно, но ми е интересно дали това е начинът...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Здравейте аз се уча да свиря ама нещо не ми се получава. Акордеона ми е задължителен ама не ми се отдава, иначе е хубав инструмент ако знаеш как да свириш. :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 months later...

Добър ден! Искам много да се науча да свиря на акордеон. Взех акордеона на един приятел. Той е детски. Разучих го. Разбрах как работи. Вече всички неща които ги свиря на пиано и китара мога и да ги свиря на акордеон. Проблемът е - някой от клавишите от дясно не работят, при разгъване и сгъване на хармониката се чува само свистене, а някои от черните копчета от ляво засядат и трябва пак да ги натисна рязко, за да изпъкнат. Въпросът ми е - как може да се оправи това, мога ли сам да си го оправя, каква е причината? Помагайте! Мерси предварително!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...
3. Десният корпус на акордеона да е поставен върху лявото бедро така, че да стои прав, перпендикулярно на бедрото, а ребрата на меха долу да остават свободни.

 

По-правилно е, мехът да е поставен върху лявото бедро! Както е показано тук:

 

 

 

 

 

 

До Hell_Man:

 

Проблемът ти е лесен за разрешаване:

1. Оправяш си постановката.

2. Отиваш при някой майстор да ти залепи нови "кожички" на меха.

3. Ако направиш т. 1, повече никога няма да имаш този проблем, а и доста други свързани не с инструмента, а с качеството на твоето свирене.

 

В българската методика за обучението по акордеон проблемът с постановката (разположението на инструмента спрямо тялото и на ръцете спрямо клавиатурите) е пълна боза. Нещо повече – много акордеонисти са с безвъзвратно повредени стави и гръбнак! А качеството на звука е и трагедия и комедия! Има три издадени методики, и в трите тези въпроси са представени неправилно, а на места дори комично.

Ето ти правилния начин за сядане на стола и поставянето на инструмента:

 

1. Изпълнителят да седи в предната половина на площта за сядане на стола така, че торсът да е леко наклонен напред.

2. Левият крак да е стъпил стабилно и да е сгънат в коляното под прав ъгъл така, че бедрото да заема хоризонтално положение.

3. Десният корпус на акордеона да е поставен върху лявото бедро така, че да стои прав, перпендикулярно на бедрото, а ребрата на меха долу да остават свободни.

4. Тялото на изпълнителя да е наклонено малко напред и доближено към инструмента така, че да изпълва леката вътрешна извивка на десния корпус.

5. Левият презраменен ремък да е регулиран спрямо десния така, че да е с 12-15 см. по-къс, а общо двата да осигурят плътно прикрепяне на инструмента, без да остава разстояние между него и тялото, но и без прекалено пристягане. В зависимост от физическата конструкция на торса при конкретния изпълнител, за постигане на по-голяма стабилност, могат да се поставят напречно отзад и допълнително укрепващи каишки.

6. Десният крак да е стъпил малко по-напред и да е раздалечен от левия, чрез изнасяне вдясно от него. Долният ъгъл на дясната клавиатура да опира във вътрешната част на бедрото, с цел да се попречи на изплъзването й надясно при движението на меха в посока „затваряне”.

7. Ремъкът на басовия гриф да е регулиран така, че да обезпечи добър контакт на лявата ръка със страничната дъска – без да има видимо разстояние, но и без да се ограничава възможността за плъзгащо вертикално преместване на ръката.

8. Лявата ръка да е поставена под басовия ремък така, че онази част от дланта, която се сгъва заедно с пръстите да е свободна – пръстите, леко закръглени, спокойно да достигат с върховете си всички редове басови бутони; другата част на дланта да има добра опора със страничната дъска, като ремъкът да не я притиска на това място, а малко по-нататък – върху китката;

9. Левият лакът да не се повдига, да сочи винаги надолу; ръката да се разгъва и сгъва предимно в лакътя, а не в рамото, като предмишницата свободно стои в близост до тялото.

10. Лявото рамо да e отпуснато, да не се повдига; мускулите на шията и раменете да не се напрягат; тялото да не се изпъва така, че раменете да поемат тежестта на инструмента, вместо левият крак.

Постановъчните изисквания се поставят още в първия урок. Корекции по отношение на постановката са възможни на всеки етап, независимо от възрастта на обучаемия, при желание от негова страна и взискателност от страна на педагога.

Ето ти и две снимки, които илюстрират горните правила:

 

http://dox.bg/files/dw?a=765e34f877

http://dox.bg/files/dw?a=eb4c62a318

 

Тъй като вероятно нямаш педагог, ползвай от време на време голямо огледало, за да контролираш сам постановката си, докато свикнеш.

 

А поставянето на пръстите върху клавиатурите е друга тема, при желание от твоя страна може да поговорим и за това.

Успех! Дано съм ти бил полезен!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 9 months later...

JUPITER

това, което даваш за пример и оспорваш написаното преди теб относно постановката, по-добре сам си го изтрий. :)

Не ти ли се струва абсурдно да си слагаш меха в/у левия крак? Така всъщност в/у крака си ще имаш нещо клатещо се постоянно? А десния корпус в такъв случай във въздуха ли предлагаш да стои?

тия линкове няма изобщо да ги гледам, щото и аз съм се нагледала на "правилно държащи" акордеони, измъчени физиономии.

с тая постановка нещо по-трудно от Мила моя мамо, надали някой би могъл да изсвири. хахахаха

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

че даже преди малко гледах и преподавателката в търново, браво, ришар галиано - ряпа да яде :)

то така или иначе няма вече свирещи, свирещите ако не са избягали навън, по-добре да хващат инструментите и да бягат - далече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Продавам Акордеон за колекционери или ценители на този уникален инструмент!

Mарката е Manfrini! На долните 2 линка можете да видите ценовата класа на тези акордеони! Така че не искам да получавам оферти от 200 - 300лв.

Акордеона е в НОВО състояние! На третия линк можете да видите точния модел на инструмента!

Пишете ми на мейл: yuli_arkadiev@hotmail.com

Не съм в България и за това не мога да ви дам тел. за контакти!

 

http://www.accordionrepairs.co.uk/Used_Accordions.html

 

http://www.subzerorecordingstudio.co.uk/accordion//christmas%20offers.html

 

http://nardingallery...ange-brand.html

Редактирано от Yuli Arkadiev
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Благодаря на OBLIVION за подкрепата! Напълно споделям и патоса и горчилката в думите и.

Показаните линкове представят изпълнения на БАЯН. Това е инструмент, напълно идентичен с познатия ни акордеон, с разликата, че дясната клавиатура е с копчета (бутони), а не с клавиши. Тази конструктивна разлика позволява височината и ширината на десния корпус на баяна да са по-малки от тези на клавишния акордеон. Поради тази причина, баянът обикновено „виси” на раменете на изпълнителя и няма контакт с никой от краката. Някои изпълнители (най-често руски) поставят баяна да лежи свободно на някой от краката им, без да е плътно прикрепен с ремъците към тялото, но това става, когато свирят неангажиращо, или „на чашка”. При концертни или конкурсни изпълнения това е немислимо, защото извайването на звука според желанията на изпълнителя става невъзможно (инструментът има „собствено мнение” за движенията си).

Уважаемият JUPITER не е забелязал, че в показаните клипове мехът не лежи върху левия крак, а само понякога се допира до него. Всъщност, тази грешка е разбираема, защото в една от малкото издадени методики по акордеон ( Р. Потеров, Методика на обучението по акордеон, ЮЗУ „Н. Рилски”, 1995 г.) на стр. 72, в раздела за постановка, т.4 гласи: „положението на акордеона трябва да е вертикално върху левия крак, като долната част на меха … трябва да лежи върху горната част на лявото бедро.” Има дори и снимка (фиг. 10 - http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2006/103806226719893376441331373828uQegBrIclUtxl9vKdZwj.JPG). Между другото и фиг. 9 ( http://www.picvalley.net/v.php?p=u/2337/15657161203395795981331373816ExE1lKHp70o8DZZh7rrm.JPG) на предната страница е красноречива за компетентността на автора по въпросите на „правилната” постановка на акордеона. Самият той не го държи така, когато свири, а защо го препоръчва на другите е неизвестно.

Грандиозният проблем за България е не какво пише в методиките, а десетилетията абсолютно погрешно, некадърно и неграмотно преподаване в училищата, академиите и университетите. Постановката е първото и най-елементарно условие за качествен звук.

И накрая, една уговорка. Има гениални изпълнители, за които няма никакво значение как държат акордеона – те имат толкова голяма дарба, че правилата за тях не важат. Не познавам такива българи. Ако някой се има за такъв – моля, нека държи акордеона както си иска.

Редактирано от pero
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...

"като долната част на меха … трябва да лежи върху горната част на лявото бедро."

 

Да, точно така!!! Правилно е написано!!!

 

А не така, както ти pero съветваш начинаещите:

"3. Десният корпус на акордеона да е поставен върху лявото бедро така, че да стои прав, перпендикулярно на бедрото, а ребрата на меха долу да остават свободни."

Това е неправилно!!! Тук грешиш!!!

 

В другите точки, в които си написал за постановката на акордеона, всичко е посочено правилно! Но специално в тази точка, за която става въпрос, не си много наясно!!!

 

Скъпи любители на акордеона и изучаващи свиренето на акордеон, правилната постановка е тази:

"като долната част на меха … трябва да лежи върху горната част на лявото бедро."

 

Благодаря на OBLIVION за подкрепата! Напълно споделям и патоса и горчилката в думите и.

Показаните линкове представят изпълнения на БАЯН. Това е инструмент, напълно идентичен с познатия ни акордеон, с разликата, че дясната клавиатура е с копчета (бутони), а не с клавиши. Тази конструктивна разлика позволява височината и ширината на десния корпус на баяна да са по-малки от тези на клавишния акордеон. Поради тази причина, баянът обикновено „виси” на раменете на изпълнителя и няма контакт с никой от краката. Някои изпълнители (най-често руски) поставят баяна да лежи свободно на някой от краката им, без да е плътно прикрепен с ремъците към тялото, но това става, когато свирят неангажиращо, или „на чашка”. При концертни или конкурсни изпълнения това е немислимо, защото извайването на звука според желанията на изпълнителя става невъзможно (инструментът има „собствено мнение” за движенията си).

Уважаемият JUPITER не е забелязал, че в показаните клипове мехът не лежи върху левия крак, а само понякога се допира до него. Всъщност, тази грешка е разбираема, защото в една от малкото издадени методики по акордеон ( Р. Потеров, Методика на обучението по акордеон, ЮЗУ „Н. Рилски”, 1995 г.) на стр. 72, в раздела за постановка, т.4 гласи: „положението на акордеона трябва да е вертикално върху левия крак, като долната част на меха … трябва да лежи върху горната част на лявото бедро.” Има дори и снимка (фиг. 10 - http://www.picvalley...Utxl9vKdZwj.JPG). Между другото и фиг. 9 ( http://www.picvalley...0o8DZZh7rrm.JPG) на предната страница е красноречива за компетентността на автора по въпросите на „правилната” постановка на акордеона. Самият той не го държи така, когато свири, а защо го препоръчва на другите е неизвестно.

Грандиозният проблем за България е не какво пише в методиките, а десетилетията абсолютно погрешно, некадърно и неграмотно преподаване в училищата, академиите и университетите. Постановката е първото и най-елементарно условие за качествен звук.

И накрая, една уговорка. Има гениални изпълнители, за които няма никакво значение как държат акордеона – те имат толкова голяма дарба, че правилата за тях не важат. Не познавам такива българи. Ако някой се има за такъв – моля, нека държи акордеона както си иска.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 months later...

Цял форум за музиканти и нито една тема за този чудесен инструмент, който е основен за много български народни песни. Аз съм чувал наистина невероятни изпълнения на акордеон. Хайде споделете впечатления, опит, кажете нещо за самия инструмент. :headbang:

 

Чесно казано опитвал съм се няколко пъти и не ми се получава. Иначе за самия инструмент мисля е уникален по рода си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 months later...

Здравейте,искам да попитам някой дали има части за Welmeister Supita.Трябва ми клавиш "ре" на втора октава и мех.Ако някой има да ме потърси на телефонния номер:0877789556.Благодаря предварително.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
Отговорено (Редактирано)

Не е лошо да сме информирани за този Български акордеонист.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CDPvrB5BC6g#!

Копи и пейст в Гугъл и се намира. Не знам защо не се получи.

Редактирано от travelcaster2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.