Към съдържанието


Снимка

Правилата за смесване


  • Please log in to reply
57 отговора на тази тема

#1 bobalan

bobalan

    цифров мултикор

  • VIP listed
  • PipPipPipPip
  • 839 Мнения:
  • Location:Sofia
  • Инструмент:дайре и цвички

Публикувано 13 март 2006 - 14:04

така, днеска приготвяйки се за държавен изпит ме обхвана желанието да си напиша на едно листче екстракт от житейската си мъдрост, а именно правилата които ползвам аз самият при смесване. Допълнително вдъхновение ми донесоха чудесните курсове на аудио лаборатория ВОКС www.voxxlab.org

Идеята на долните правила е следната - те работят. За мен. Може би и за вас. Но за съжаление са по-малко отколкото си мислех че са. Помогнете да ги допишем заедно, всеки да каже правило, което е ползвал и е сигурен че работи. Аз не претендирам за авторство на долните закони, нито че са цитирани правилно техните евентуални автори. Просто днес седнах и си зададох въпроса - как се смесва парче, така че да няма изненади и неприятности, а да има добър и стегнат звук? Ето моите няколко правила:


Винаги cut преди boost на еквалайзера

Широк boost, тесен cut на еквалайзера

Задължително еквалайзера е преди компресора когато коригираме (най-често режем много силно) някои честоти, т.е. не искаме тези честоти да определят поведението на компресора, затова слагаме еквалайзера преди компресора.

Ако еквалайзера е след компресора можем да го използваме за дооформяне на звука с широк Q фактор

Компресора на перкусивен инструмент се настройва със сравнително голяма атака

Компресора на вокал се настройва със сравнително малка атака

Най-дългия реверб да е най-тъмен, най-късия да е най светъл

Винаги да се прави проверка на микса в МОНО

Да се смесва на нормално силни нива - така и мониторите и ушите работят правилно

Редовно да се проверява на много силни и на много тихи нива как звучи микса

Да не се слага еквалайзер и/или лимитер на изхода на пулта - ще прецакате работата на мастеринг инженера.

Не се смесва на слушалки, а на колони. Задължително се разполагат правилно! (е, няма тука да пиша кое е правилно)


Айдеее, помагайте да направим списък от 100правила, които са верни :)

#2 synchu

synchu

    Sandman The Dreamcatcher

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6916 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:...от гората
  • Инструмент:Не свиря-само зяпам тук:D

Публикувано 13 март 2006 - 14:24

Блъгодарим за идеята :)
бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната :P В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии.

Още малко:

- ВИНАГИ се старайте изходния звук да е добър. Колкото и да може да се "пипне" нещо в микса - основното правило "shit in - shit out" си остава :)

- макс пик на изходния микс преди да се опитаме да го оформим финално(отказвам да пиша мастерираме :P ) -6дБ, -10дБ.

- Поредността на смесване (моята) - перкусии, бас, перкусии + бас, падове/оркестрации, ритъм китари, соло китари/други солови инструменти.

- Винаги проверявайте дали плъг-ините, които използвате (ако са нови и не сте ги използвали досега) са linear phase (Voxengo Marquis компресора не е например:bravo: ). Иначе се получават ефектни разминавания в комплект барабани например, ако го сложите на всяка отделна писта, а не на бус :bravo:

- слушайте - графики, мрафики, картинки, криви и всякакви други визуализации могат да помогнат при едитинг, но смесването е слушане. На всеки час (макс) почивайте няколко минути ;)

п.п. Не мога да се сдържа да не наблегна отново на правилото, което Bobalan написа - използвайте ЕКу-то по-често за cut отколкото за boost.

Този пост е редактиран от synchu: 13 март 2006 - 14:39

"Guitar is the easiest instrument in the World to play badly" - Andres Segovia
"Если долго смотреть на луну, можно стать идиотом" - Ген.Иволгин, Михалыч
Patience, n. A minor form of despair, disguised as a virtue...it's kind of ironic that good health is merely the slowest possible rate at which one can die
Most(not all, with the advent of CMI's) musical instruments, and the poor bastards cursed with playing them, are integrated human controlled sound pressure transduction systems...
The tone is 62.5% the player, 33.456% the amp, 3.88699% engineering skill and 2.48827789749% down to whether venus is in capricorn and a dwarven-goblin-fish-monster walks counter clockwise around a mandrake root at midnight...
"The misinformation on this site is really approaching legendary proportions."
http://soundcloud.com/synchu май беше

#3 Black Bird

Black Bird

    Black Bird

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5466 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Asenovgrad
  • Инструмент:Guitar

Публикувано 13 март 2006 - 15:30

най доброто правило е : НЯМА такова

Гледах как смесват разни хора....всеки го прави по свой начин

ТОВА НЕ Е УРЕД :)който можем да се научим да ползваме с users guide.
за подобни съвети има google.com / .bg и други

Този пост е редактиран от Nalbantov: 13 март 2006 - 15:32


#4 synchu

synchu

    Sandman The Dreamcatcher

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6916 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:...от гората
  • Инструмент:Не свиря-само зяпам тук:D

Публикувано 13 март 2006 - 15:34

Хем е така, хем не е така. Това си/сме го установил(и) след години напъни... :) Но пак правиш един куп неща несъзнателно...и второ - някакви основни правила за насока, начален тласък един вид - винаги има.
"Guitar is the easiest instrument in the World to play badly" - Andres Segovia
"Если долго смотреть на луну, можно стать идиотом" - Ген.Иволгин, Михалыч
Patience, n. A minor form of despair, disguised as a virtue...it's kind of ironic that good health is merely the slowest possible rate at which one can die
Most(not all, with the advent of CMI's) musical instruments, and the poor bastards cursed with playing them, are integrated human controlled sound pressure transduction systems...
The tone is 62.5% the player, 33.456% the amp, 3.88699% engineering skill and 2.48827789749% down to whether venus is in capricorn and a dwarven-goblin-fish-monster walks counter clockwise around a mandrake root at midnight...
"The misinformation on this site is really approaching legendary proportions."
http://soundcloud.com/synchu май беше

#5 bobalan

bobalan

    цифров мултикор

  • VIP listed
  • PipPipPipPip
  • 839 Мнения:
  • Location:Sofia
  • Инструмент:дайре и цвички

Публикувано 13 март 2006 - 19:40

бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната :metalist: В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии.

отдалечихме се от темата, но ето момент да изясниме номера с атаката:
значи извода е следния, когато искаш да намалиш остротата на нещо (за да не ти избие колоната) - намаляваш атаката. Обратно - когато искаш да подчертаеш удара на перкусивен инструмент (перкусия, каса, барабанче, том) - увеличаваш атаката.
Аз примерно не съм ползвал компресор на каса с атака под 20мс :metalist: Никога.

едит: пак казвам, очаквам споделяне на тествани и работещи правила, т.е. личен опит, който може да е полезен на всички :metalist: Наистина линкове към статии и книжки имаме всички.

Този пост е редактиран от bobalan: 13 март 2006 - 19:42


#6 synchu

synchu

    Sandman The Dreamcatcher

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 6916 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:...от гората
  • Инструмент:Не свиря-само зяпам тук:D

Публикувано 13 март 2006 - 19:59

бтв. абе добре си написал за перкусиите "сравнително" голяма атака ама докато влезе компресора и вече ми е избила колоната :) В сми атака повече от 5-10 мс макс 20мс аз поне никога не използвам на перкусии.

отдалечихме се от темата, но ето момент да изясниме номера с атаката:
значи извода е следния, когато искаш да намалиш остротата на нещо (за да не ти избие колоната) - намаляваш атаката. Обратно - когато искаш да подчертаеш удара на перкусивен инструмент (перкусия, каса, барабанче, том) - увеличаваш атаката.
Аз примерно не съм ползвал компресор на каса с атака под 20мс :) Никога.

едит: пак казвам, очаквам споделяне на тествани и работещи правила, т.е. личен опит, който може да е полезен на всички :) Наистина линкове към статии и книжки имаме всички.

Това безспорно е така. В смисъл, че така работи компресора :)
За каса мога да се съглася, но за snare или перкусии някакви, с такава дълга атака на мен ми се губи ефекта. Въпрос на вкус дет се вика :)
"Guitar is the easiest instrument in the World to play badly" - Andres Segovia
"Если долго смотреть на луну, можно стать идиотом" - Ген.Иволгин, Михалыч
Patience, n. A minor form of despair, disguised as a virtue...it's kind of ironic that good health is merely the slowest possible rate at which one can die
Most(not all, with the advent of CMI's) musical instruments, and the poor bastards cursed with playing them, are integrated human controlled sound pressure transduction systems...
The tone is 62.5% the player, 33.456% the amp, 3.88699% engineering skill and 2.48827789749% down to whether venus is in capricorn and a dwarven-goblin-fish-monster walks counter clockwise around a mandrake root at midnight...
"The misinformation on this site is really approaching legendary proportions."
http://soundcloud.com/synchu май беше

#7 bobalan

bobalan

    цифров мултикор

  • VIP listed
  • PipPipPipPip
  • 839 Мнения:
  • Location:Sofia
  • Инструмент:дайре и цвички

Публикувано 13 март 2006 - 20:10

значи родихме още едно твърдо правило:

КОМПРЕСОРА НА КАСАТА ДА Е С АТАКА ПО-ГОЛЯМА ОТ 20МС!

нямам едит бутон нещо, иначе бих го сложил най-горе.

давайте още

Този пост е редактиран от bobalan: 13 март 2006 - 20:10


#8 Dilian Nedev

Dilian Nedev

    Nightmare For Neighbors

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3020 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София / Варна
  • Инструмент:Китара/Бас/Клавишни

Публикувано 13 март 2006 - 20:29

1.Прочетох , че на мастъра не трябва да се слага лимитер . Също според мен не трябва да се слага и expander (по-конкретно творенията на Waves - при тях звука става ...)

2.Никога не слагайте нойз-гейт на барабани :) Дори томовете да имат някакво утекване , по-добре е да остане във фона , отколкото да се изреже .

3.Извеждането барабани в групи трябва да става по следния начин - каса , томове (1) ; фус , чинели (2) ; други неща (3) ; соло-барабанчето отделно . (1 , 2 , 3 са групите/bus-ове)

За това се сещам сега ...

#9 Evtim Djerekarov

Evtim Djerekarov

    Юзрод Небесен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 9221 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofiata
  • Инструмент:GUITAR, PIANO, VOCAL

Публикувано 13 март 2006 - 21:07

@RockMan2005
1. Не съм съгласен за томовете, гейт-а си е необходимост, при тоя блийд!
2. При барабаните(особено живите) гейтовете са си необходимост.
3. Продуктите на Уейвс са си супер, не знам какво им намираш.
4. Направи една хубава банка с китарни ефекти за Гитар риг, после пиши тук.
5. Не мисли че се заяждам, просто Недев.бнк направо ме разби, от много години не бях правил такива грозни ефекти(някои пък може и да ги харесат).
Ако нямаш някакви мониторни колони е разбираемо, де.

Правило:
Желателно е компресора да се слага там, по пътя на сигнала, където има най-малко ниски честоти. Ако режем ниски с еквилайзера, след него слагаме компресора, а пък ако прибавяме ниски - преди него.

Правило:
За прекусивно свирене на акорди с китара(особено електрическа), атаката на компресора се слага не 1 мс, и на слух се увеличава до 2-4 мс, така че акорда да не избие, а да се запази звънкия перкусивен звук.

Този пост е редактиран от Evtim Djerekarov: 13 март 2006 - 21:18

Основният закон на овчедушието е, че когато всеки си трае и се скатава, с течение на времето всички се оказват под ножа.
Ние подготвяме един много хубав закон, който ще е много полезен за вас - гражданите, но не смятаме за необходимо да ви го показваме, преди да сме го приели, а и няма нужда да се допитваме до вас за неговото приемане. Иначе сме отявлени демократи и не подкрепяме авторитарните режими, които ограничават свободата на словото на гражданите си.
Карбовски за ЕС и Крим...

К'во се дзвериш, бе?!?


#10 bobalan

bobalan

    цифров мултикор

  • VIP listed
  • PipPipPipPip
  • 839 Мнения:
  • Location:Sofia
  • Инструмент:дайре и цвички

Публикувано 15 март 2006 - 19:22

сетих се нещо, което при хардуерните миксери беше своего рода закон. При умелото му прилагане в софтуерен вариант могат да се извлекат доста ползи:

-лоукътват се всички канали на миксера без каса и бас, както и някой специфичен инструмент, за който сме сигурни, че има съдържание под честотата на среза.

Конкретните ползи от това правило могат да се чуят във всички албуми преди 95г, където китарите са много добре честотно разделени от баса (лоукъта на Нийв на 85хз), където томовете са добре дефинирани и не мътят (лоукъта на Нийв на 45хз) и т.н.

Само при софтуерното прилагане на метода трябва да се види, дали конкретния еквалайзер не оцветява прекалено много, и дали не реже повече от желаното... Че да не стане после - микса ми нещо няма ниски. НЕ е това целта, целта е да има яснота и дефиниция на всеки един инструмент в честотния диапазон, където е логичен сам по себе си, а и в аранжимента.

#11 Fortissimo

Fortissimo

    Пристрастен

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 807 Мнения:
  • Инструмент:Bass&Drums

Публикувано 16 март 2006 - 10:55

Като притежател на EQ mag. , в януарския брой беше посветен точно на това - трикове, съвети, пинизи, малки и големи тайни. т.е. "200+ tip and tricks" на големите хора в аудиобизнеса. Ето и едно правило от там:

"Когато смесвате, смесвайте сам. Ако се наложи да остане някой от групата при вас в процеса на смесване нека това да бъде басиста. През цялото време той ще седи в ъгъла и няма да ви пречи, а когато реши да се обади за нещо, то наистина може да бъде реално конструктивно предложение за микса,обмислете го с него и действайте смело напред"


има още много неща които наистина вършат работа.

#12 bassmaniac

bassmaniac

    Редовно навъртащ се

  • newbies
  • PipPipPip
  • 101 Мнения:

Публикувано 16 март 2006 - 11:55

....парвото правило което се сештам е да се нулира всицхко след сжарсхване
на сесията , ек , феидари , аухове , периферия ,

....от там нататак , правила......няма


....еди си колко мс атака на компресора на касата....да де, ама представи си че имаш да смесвасх джаз трио , и друмара свири с греч ....оште в момента в които комутираш компресора кам касата сште видиш вапросителни погледи.........

.....всяко студио си има правила: не се пуши , не се яде , да се изхварля кошчето....това са правила.....

......звука е вапрос на музикална естетика и не се подчинява на правила.......

....според мен.....

#13 Black Bird

Black Bird

    Black Bird

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5466 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Asenovgrad
  • Инструмент:Guitar

Публикувано 16 март 2006 - 11:58

преди да ми изтриете поста
пускайте саунди които сте направили

от къде да знаем че не ни будалкате?

#14 bobalan

bobalan

    цифров мултикор

  • VIP listed
  • PipPipPipPip
  • 839 Мнения:
  • Location:Sofia
  • Инструмент:дайре и цвички

Публикувано 16 март 2006 - 11:59

добре де, нека за забрани, а не правила - и без това повечето почват с "НЕ правете това".... Ясно е, че ухото решава, ама ако си сляп и се държиш за парапета пак имаш шанс да слезеш по стълбите. Ако си глух най-вероятно няма да почнеш да смесваш, но ако помещението и колоните ти са компромисни има много неща, които могат да те спасят от грешки. За смесване на джаз трио особено би трябвало сам да знаеш колко точно са забранени буустовете на еквалайзерите :D

#15 bassmaniac

bassmaniac

    Редовно навъртащ се

  • newbies
  • PipPipPip
  • 101 Мнения:

Публикувано 16 март 2006 - 12:53

....идеалните случаи са описани в дебелите книги , уви в реалният свят нештата не седят савсем така.........така че нешта като: забрани , правила , нямат отношение кам саздаването на музика / звук / ......



......и да бе , што се трият постове.....нештата които бяха делнати си бяха по темата...




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни