Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Тази тема ще я разделя на две части. Първата е за това как трябва правилно да се екранира една китара, а втората - за това какви проблеми се получават при не екранирана китара и това как те да бъдат решени.

 

1. Екраниране на китара

 

За да се екранира китарата е добре да се използва някакво фолио от материал, който провежда електрическо напрежение (метал). Колкото металът има по-добри провеждащи електричеството свойства, толкова по-добро е екранирането. За да започнем екранирането първо трябва да махнем струните, адаптерите и цялата електроника. В моя случай китарата изглеждаше така отпред :

 

1.jpg

 

И отзад:

 

2.jpg

 

За екранирането на моята китара съм използвал медно самозалепващо се фолио.

 

3.jpg

 

За доброто екраниране съм екранирал и гнездата, където седят адаптерите, отвора в който се поставят потенциометрите и жакът, и задният капак.

 

4.jpg

 

Следва запояване (моля пазете си ръцете !!!)

Започване запояването на жиците от страната на адаптерите. За да са екранирани и гнездата на адаптерите е нужно към тях да се запоят жици, които да отиват към масата.

Точка "1” избираме така, че с една спойка да запоим ръба на двете парчета медно фолио и жицата, която отива на маса. Точка "2” я избираме в близост до изходните отвори за адаптерите, а "3” е жицата, която идва от струнника.

 

5.jpg

 

На тази снимка се виждат първо двата кабела от адаптерите (в моя случай те са екранирани), и трите жици, идващи от гнездата за адаптерите и от струнника. Ако жиците на адаптера не са екранирани, тоест са две нормални жици, за по-малко шумове е добре те да са усукани.

 

6.jpg

 

Сега, с помощта на макетно ножче, трябва да изрежете отвори там, където ще седят потенциометрите и жака така, че те да не опират в медното фолио след като бъдат сложени. Обърнете внимание на това, че фолиото от кутията, в която седят потенциометрите, дава контакт само на 1 място с горният капак на китарата (това при мен е мястото, където се завива най-левият болт). Направете го и вие така, че фолиото да излиза там, където се завива някой от болтовете (червеното кръгче). Нещата трябва да изглеждат така:

 

7.jpg

 

Сложете потенциометрите и жака и с помощта на мултицет или какъвто и да е вериго проверител проверете дали между медното фолио и всеки един от потенциометрите и медното фолио и масата на жака има съпротивление. Трябва да няма съпротивление между тях. Тоест да няма контакт между фолиото, потенциометрите и жака.

 

8.jpg

 

Това се прави поради следената причина: Има така нареченият ground loop проблем. Това е, когато масите текат от една точка до друга паралелно по два или повече проводника, а те трябва да текат само по един.

 

След кратко боравене с поялника трябва да се получи нещо такова:

 

9.jpg

 

Нека сега да видим какво сме направили отблизо, като обясним някои важни неща.

Местата, заградени с червени кръгчета, са местата, където е ръбът на медното фолио. Там запояваме с една малка капка калай. За добро екраниране не е нужно да правим шев от калай по цялата дължина на медния ръб. Достатъчно е на места, където се събира фолиото. Тъй като съм използвал няколко парчета медно фолио, аз съм направил няколко спойки. Обърнете внимание, че такива спойки трябва да има и на капака на китарата, ако сте използвали повече от едно парче фолио!

Запояване на масите: Масите от потенциометрите, гнездата за адаптерите, струнникът, жака и жиците от адаптерите се запояват в една точка на медното фолио – голямата спойка (така нареченото star grounding използвано най-вече при ламповите усилватели). Жиците трябва да са максимално къси и спойките да са добри. Трябва да се обърне внимание на тази голяма спойка. Тя е много важна за доброто екраниране и трябва да е много качествена!!!

Запояване на жака: Жакът може да го запоите по два начина: или с къси жички, или с късо парче екраниран кабел. И двата начина според мен са правилни.

Запояване на потенциометрите: При нормално свързване на потенциометрите към volume и tone-а отива жица, която е вързана към масата. С помощта на шкурка надраскваме капачките на потенциометрите, за да може по-лесно да се калайдисат. Оголваме жиците около 1см, и ги запояваме за крачето, което се връзва към масата и към капачките на потенциометрите.

Като цяло жицата по която тече сигнала трябва да е максимално къса. Става дума за жицата от адаптерите, минаваща през потенциометрите и стигаща до жака.

 

Схемата, по която съм работил, е следната:

 

10.gif

 

Всички потенциометри са със стойност 500 килоома. Обикновено се използват логаритмични за усилване и линеен за тон, но без проблем могат да се използват каквито се намират на пазара. Моята китара е изцяло с линейни потенциометри. Кондензаторът за тон контрола е 47 нанофарада (на кондензатора може да пише 0.047, 473, 47n или нещо подобно). GND означава маса. Единият от изводите на потенциометъра на тон-а, отбелязан с Х, не се използва. При това връзване всеки потенциометър за усилване служи поотделно за всеки един от адаптерите, като тон контролът е общ за двата адаптера.

 

2. Често задавани въпроси или на английски казано ФАК!

 

Въпрос: Имам китара ААА с адаптери ВВВ... как да свържа жиците, че да се получи ССС...???

Отговор: Щом сте стигнали до тук, значи най-вероятно четете тези неща на компютър, което значи, че имате представа от компютри, евентуално и от английски. Използвайте въображението си, и импровизирайте с google

 

Въпрос: Китарата ми шуми. Какво да направя?

Отговор: Проверете си масите. Презапойте спойките и ако решите, че жиците са лоши сменете ги. Проблемът с шуменето на китарата не идва от кофти потенциометри. Не бързайте да обвинявате потенциометрите. Ако използвате единични адаптери бъдете сигурни, че ще имате шум.

 

Въпрос: Какъв е смисъла от фолиото, при условие, че масите са ми добре запоени? Ще намали ли шумът това екраниране?

Отговор: Смисълът на фолиото е да направи кутия от материал който провежда електричество, която обгръща вашата електроника в китарата (като Фарадеев ковчег), като кутията е вързана към маса. Така се намалява влиянието на външните фактори предизвикващи шум.

 

Въпрос: Когато хвана струните шума изчезва, а когато ги пусна се появява. Какъв е проблема?

Отговор: Вероятно струните са вързани към маса, но китарата не е добре екранирана.

 

Въпрос: Като въртя потенциометрите се чува шумене. Какво да правя?

Отговор: Или си смени потенциометрите, или ги почести и смажи.

 

Въпрос: А какви потенциометри да взема? Оригинални, или да търся по-евтини?

Отговор: За мен няма разлика в качеството на потенциометрите от тези които са оригинални на дадена марка и тези които се продават по магазините за електроника. Ако сте перфекционист и мислите, че ще може да свирите само с оригинални маркови потенциометри, тогава си вземете такива.

 

Въпрос: Не мога да намеря медно фолио. Дали да използвам алуминиево, и как да го запоявам?

Отговор: Може. Става с готварско фолио. Използвайте само едно парче за екраниране на отвора в който са потенциометрите и жака, като там където решите, че трябва да е голямата спойка (масата) завийте къс винт за дърво в тялото който може да се калайдисва. Така масата ще се яви винта и върху него ще е голямата спойка. Другият начин е да търсите специални материали за калайдисване на алуминий.

 

Въпрос: А кое фолио е по-добро? Медното или алуминиевото?

Отговор: С медно е по-добре. Първо, медта е по-добър проводник, второ - тя може да се калайдисва, което пък значи, че можем да правим спойки върху нея.

 

Въпрос: Като се приближа до усилвателя и китарата ми почва да бучи много. Това значи ли, че ми е лошо екранирана китарата?

Отговор: НЕ! Освен ако няма други симптоми, че е така. Тъй, като трансформаторите индуцират електромагнитни полета с честота равна на честотата на мрежата (в България това е 50 херца) то това поле ще се индуцира и в адаптерите. Смисълът на адаптерите е да улавят електромагнитните полета създадени от трептенето на струните. Изхода от това е да стоите далече от усилвателят, ако това ви пречи на свиренето.

 

Въпрос: Имам странен проблем. Като въртя китарата в различни посоки шума в дадени положения намалява а в дадени се усилва, което ме кара да търся положение в да се завъртя така, че да имам минимален шум. От къде идва проблема?

Отговор: Това е проблем по който има малко повече да се приказва. Има два вида шум който се получава при китарите. Единият е високочестотен (от GSM, радио и тн.) другият е от шум в мрежата (брум). Понякога китарата действа като антена и в нея се индуцира напрежение, за да се избегне този проблем се екранира китарата. Така вълните които действат негативно не могат да влияят на електрониката която се намира в един вид метална кутия, и така се избягват високочестотните смущения. За по-добро обезщумяване от тези смущения е добре всички жици вътре да са възможно най-къси. За брума който влиза в китарата могат да оказват влияние трансформаторите, електромотори или други устройства които създават магнитно поле. Магнитното поле се състои от магнитни линии които имат дадена форма в пространството. Според положението на адаптерите в пространството това поле може да влияе повече или по-малко върху адаптерите, за това понякога се получава така, че да се търси оптималното положение при свирене.

  • Like 3

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво :angry: Отдавна мислех да завърша моята тема относно тва ама нямах макет на който да направя снимки за да е нагледно. Мн. добре си обяснил нещата

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Евала адаш! Много добре описано и обяснено, ще го приложа на Пълдина ми при първа възможност. :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ЕЕЕЕЕЕ Николайчо евала майна :):D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

A от къде мога да си намеря такова медно фолио и с каква дебелина трябва да бъде?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От къде се снабдяваш с това самозалепващо се фолио?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

опа аз докато реагирам някой друг го направи

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хвала! :godbless::godbless::godbless::bravo:

Много полезно и грАмотно :)

Редактирано от pacman

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти Ники! :hello:

 

Първо - ;)B)B) !

 

Второ - би ли разяснил "така нареченият ground loop проблем"?

 

И трето - Предварително благодаря!

:);):)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Описаните подобрения водят до пълно обезшумяване.Наскоро по подобен начин обработих китарата на моя син-китайска,тип СТРАТОКАСТЪР.Бях изненадан от ефекта!Изчезнаха всички шумове и брумът.Замасяването се прави чрез така нареченият начин "звезда" в една точка,близо до потенциометъра за усилването-т.е. всички замасяващи проводници се събират В ЕДНА ТОЧКА на така оформената екранираща кутия.Добре е да се екранират и адаптерите,ако са сингли.Това изобщо не е проблем.Изрязва се лентичка от фолиото с ширината на бобината и се увива около самата бобина.Само че има една подробност-ДВАТА КРАЯ НА ЕКРАНИРАЩАТА ЛЕНТА ТРЯБВА ДА СА ДОБРЕ ИЗОЛИРАНИ ЕДИН ОТ ДРУГ!Това става много лесно-подлага се изолираща пластинка под единия край.В противен случай ще се получи навивка на късо,която ще унищожи почти напълно полезния сигнал!Тези екранчета също се свързват към замасяващия център с проводници ПООТДЕЛНО!.И още нещо-вградих в китарата малък предусилвател,който има коефициент на усилване 6-т.е. сигналът от адаптерите се усилва 6 пъти.Това също води до значително подобряване на качеството на сигнала.Ако някой има интерес към тази схема,мога да я пусна на мейл,тъй като файлът е големичък и не мога да го постна тук.Големият проблем е намирането на медно фолио!Алуминиевото няма да свърши работа,тъй като запояването му е невъзможно в нормални условия.Тъй че остава да се надяваме на "малко помощ от нашите приятели".. :)

Редактирано от ditronix

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Отговорено (Редактирано)

Хъм... чувствам се малко прецакан щото го тва го бях написал преди половин година :)

 

Относно запояването на алуминиевото фолио- не е нужно да се запоява- работата става с малки винтчета и широки "мебелни" шайби

Редактирано от 7thString

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ти си велик бе баце браво да си жив и здрав супер обяснение ,тия дни ще пробвам първо с бас китарата, че е по смотана да видим ,а медно самозалепващо се фолио от къде се намира ?благодарим пак .....

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.