Към съдържанието


Снимка
- - - - -

Грифове - материали и конструкции


  • Please log in to reply
28 отговора на тази тема

#1 kolio_k

kolio_k

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4032 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Plovdiv

Публикувано 19 август 2010 - 14:42

Искам само да запитам в какъв смисъл влияе по-точно грифът върху саунда и от какво зависи?Материал,захващане към тялото или нещо друго.И наистина кухината за адаптерите няма как да не оказва влияние върху звука.


Темата е много интересна и ще се радвам да обменим опит



Преди време бях направил това сравнение между Фендер с палисандров и с кленов фингърборд. Разликата в звука е доста чуваема. Основно се състои в това (според мен), че кленовия гриф има по малко среди в саунда спрямо палисандровия. Това води до по добра дефиниция, но и до по студен (така да се каже ) тон. Иначе, разбира се и двата са си супер, но лично аз бих предпочел палисандровия в рок ситуация (заради повечето месо в саунда), а кленовия, бих оставил за фънки, блус и тн. Лично аз свързвам типичния фендерски саунд по скоро с кленовия

Този пост е редактиран от kolio_k: 19 август 2010 - 14:55

Николай Карагеоргиев http://nikolaik.ch

#2 Valserp

Valserp

    I am tuned to D E F A C E

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1288 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Варна
  • Инструмент:Китара

Публикувано 20 август 2010 - 14:39

Много добро сравнение, благодаря.
Винаги съм искал да пробвам Maple fingerboard, надявам се - скоро ще ми се отдаде тази възможност :thumbs_up:
А сравнението затвърди това мое желание, въпреки че свиря "рочец" :hysterical:

Иначе, докато говорим за това, интересно ми е, дали някой е наясно какво отражение дават в звука грифовете, направени от 3 или 5 парчета, с примесени клен, орех или wenge. Ясно, че е гъзария да ги имаш - ама какво правят? :hysterical:
<p class='bbc_right'><span style='font-size: 8px;'><span style='color: #C0C0C0'>Pop songs gone metal: </span>
<br><a href='http://forum.muzikant.org/index.php?/topic/103483-dev-and-the-cataracs-bass-down-low/'>Dev & The Cataracs - Bass Down Low</a><br>
<a href='http://forum.muzikant.org/index.php?/topic/104553-katy-perry-et/'>Katy Perry - ET</a><br>
<a href='http://forum.muzikant.org/index.php?/topic/105207-ricky-martin-livin-la-vida-loca/'>Ricky Martin - Livin' La Vida Loca</a></span>

#3 Valeri_pj

Valeri_pj

    Юзърче!

  • Members
  • PipPipPip
  • 441 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Valley of the wide pants
  • Инструмент:китара

Публикувано 20 август 2010 - 17:41

По-добро сравнение от това което направи Кольо не съм чел.Още повече и видео семплите ясно го показват.Кленовия гриф наистина има като че по-Фендерско звучене,но пък палисандровия е много богат от към среди.Действително си е доста чуваема разликата дори за невъоръжено ухо.Добре е че има хора,които да покажат на другите за какво иде реч.Благодарим Кольо!!

Valserp -Не съм специалист,но според мен по въпроса с грифовете от няколко части за мен това е по скоро екзотична работа от колкото да се търси специално някакъв звук.Разсъждавам така.Всяко дърво само по себе си ако е едно цяло парче си има специфичния резонанс и дава някакъв характерен звук.Ако го нацепиш и слепиш с други дървета(различни от него) с лепило това според мен няма да даде сбор от хубавите характеристики на двете взети по отделно,дори може би ще ги влоши.За тяло на китара може да не е така но за гриф така си мисля.
По скоро това го правят заради здравина или нещо друго.
Това го казвам като не специалист нека се изкажат хората,които се занимават отдавна с инструменти все пак.

Този пост е редактиран от Valeri_pj: 20 август 2010 - 17:50

Когато тръгнеш да се изкачваш по стълбата на успеха, не бъди жесток с останалите, защото можеш да ги срещнеш на връщане!

#4 metalhammer

metalhammer

    Неспасяем

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2335 Мнения:
  • Gender:Male

Публикувано 21 август 2010 - 07:29

Много добър А/Б тест.

Лично аз съм правил подобно сравнение с малко по нисък клас фендерт страт:
Highway One Rosewood Fretboard V/S Highway One Maple Fretboard

Аз ползвам доста повече драйв а и обичам плътните пауър кордс с пънч - Maple Fretboard няма никакъв шанс в тва отношение - предполагам е добро решение за шредер който свири основно сола но му липсва честотния спектър надолу , в същото време си е доста изразителен във високите и средите.
Предвид това може би е е добро решенение ако има 2 китари в банда основно солиращата да е с Maple ;)

Моя избор за рок и по тежка музика е Rosewood.

#5 voodoochild

voodoochild

    серсемин

  • Members
  • PipPipPip
  • 105 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Асеновград
  • Инструмент:струнен

Публикувано 27 август 2010 - 22:42

Браво колеги ,разсъждаваме в правилната посока.
Пак счко опира до плътността на дървото. По-плътното, вади повече високи, по-порестото повече среди.
А и ас си мисля че гриф сандвич ,се прави предимно за здравост(да вземем на пример басовете с десетки струни) и красота.
Но ас искам да зачекна един друг въпрос:

Как влияе на саунда Винтдж и Трусроуд ситемите(не знам кзк се пише на английски).
voodoochild

#6 liquid_death

liquid_death

    Пенсионер

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2120 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Шумен/Варна
  • Инструмент:китара,моя инстpумент....

Публикувано 31 август 2010 - 22:59

Двете ми основни китари(налага се да са 2 защото едната е дропнато ре ,другата - ре) са единствено с разлика в грифа.И двете са В-образни махагонови тела с емг 81 на бридж.Едната е с кленов гриф - едно парче, другата - клен+роузууд.Разликата е доста ясно чуваема.На фона на големите масивни махадонови тела, кленовия гриф води до по-отчетлив и дефиниран тон.Не мога да кажа че му липсват ниски, но това прдполагам е от тялото.Китарата с роузуудовия гриф е малко по-мътна.Тези ми наблюдения са относно хай-гейн(само така свиря).Ако някой го интересъва мога да драсна бърз аб тест.

#7 Trysth

Trysth

    Redeemer

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 1874 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:раш пила

Публикувано 01 септември 2010 - 17:43

^ На мен ми е любопитно.

#8 liquid_death

liquid_death

    Пенсионер

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2120 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Шумен/Варна
  • Инструмент:китара,моя инстpумент....

Публикувано 02 септември 2010 - 14:38

Два бързи семпъла.Никаква обработка.Разликите са минимални,но се усещат.Китарта с роузууд фингърборд е Шектъра.Другата е с кленовия гриф, отбелязана като V.
http://www.esnips.co...e74b00/Schecter
http://www.esnips.co...-f5dea9cc2974/V

#9 aam

aam

    Навъртащ се

  • Members
  • PipPip
  • 98 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:София
  • Инструмент:Guitar

Публикувано 02 септември 2010 - 18:56

Хвърлям в дискусията и третия вариант: Aбанос. И гарантирам, че на сляп тест (на запис) с трите варианта на иначе същата китара биха ни скъсали всички. Според мен, разликите са значително по силни в усещането на различните фингербордове от това, как на края звучат.
4 светли китари, 3 тъмни китари, средно-шумни кубета, 17 странни педала...

#10 Sad But True

Sad But True

    CartWheel

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 616 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Варна
  • Инструмент:китара

Публикувано 11 септември 2010 - 10:51

А и аЗ си мисля че гриф сандвич ,се прави предимно за здравИНА(да вземем на пример басовете с десетки струни) и красота.

:cheers2: :cheers2: :P :P

Ами не точно. Освен здравината има и още нещо.
Ако разгледаме грифа от гледна точка на механиката, той представлява греда запъната в единия край и свободна в другия. Трептенията на струните от своя страна се предават веднъж през бридж-а и втори път през нът-а(свободния край на гредата), което може да доведе или до нежелан резонанс(който от своя страна може да възбуди съседните струни, ако не са заглушени) :thumbs_up: или до дефазиране (което намалява състейна) :icon_shithappens: .
Направата на грифа от няколко слоя е с цел т.нар. умъртвяване на грифа. С други думи, по този начин гредата става по-еластична и депмфира ( погасява) трептенията, които влизат от към свободния край. При изработката на такъв тип грифове слоевете се правят или от различна дървесина, или се променя направлението на влакната в различните слоеве.
Надявам се, че съм бил полезен , защото както е известно, обясненията не са силната ми страна :) :) :)
CartWheel My Space Profile
CartWheel LP free Download
CartWheel Facebook
Gear: Zvetano (7-string custom model) ----> Boss GT8 ----> Marshall AVT50

#11 Hillbilly

Hillbilly

    The Lord of the Flies

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 5797 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:guitar

Публикувано 11 септември 2010 - 11:06

умъртвяване на грифа. С други думи, по този начин гредата става по-еластична и депмфира ( погасява) трептенията, които влизат от към свободния край

Е това не скапва ли резонанса на инструмента?На 2-те ми китари грифовете са от 1 парче и звучат чудно.
За грифовете - Стратокастер от 70-те с голямата глава и с по-дебел гриф има повече състейн и характер от ам. стандарт.

Цитат(Mark Avrelii @ Nov 7 2007, 10:25 PM)
Нищо не става колеги не разбрахте ли тук рок не вирее събрали сме се шепа ентусиасти и копаме на място.Правете си музиката за кеф и си намерете дохона работа не си късайте нервите.

 


#12 Sad But True

Sad But True

    CartWheel

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 616 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Варна
  • Инструмент:китара

Публикувано 11 септември 2010 - 11:36

^ Ами не скапва, щото се угасят трептенията само в свободния край, който както споменах е нът-а. А в запънатия край е тялото на китарата, което резонира.
Не ме карай да ти рисувам :thumbs_up:
CartWheel My Space Profile
CartWheel LP free Download
CartWheel Facebook
Gear: Zvetano (7-string custom model) ----> Boss GT8 ----> Marshall AVT50

#13 Kalmar

Kalmar

    designerguitarplayer

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 854 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofia
  • Инструмент:guitar

Публикувано 23 септември 2010 - 12:47

Грифовете от няколко парчета се правят и по двете причини - здравина и по богат "цвят" на тона (когато става дума за различни дървесини).
Така наречения "stressed" гриф например, който от фирмата Хеймър ползват, е от три парчета (еднаква дървесина). Двете крайни са с противоположно ориентирана шарка, а средното е неутрално (тоест обикновено пепендикулярно на равнината фрет борда). По този начин се получава много стабилен гриф, слабо влияещ се от сезоните и атмосферните условия. Твърди се, че това не оказва влияние на звука, поне не в лоша посока.

От друга страна, влияние на звука оказва и типа тръс род. Вариантите са много, но един от най-ползваните е така наречения винтидж тип
(типичен за ранните инструменти на Фендер).
Публикувано изображение
При този вариант, срещан при по-голямата част по-стари инструменти, рода е фиксиран в двата края, по този начин при натягане се оказва напрежение освен настрани и по посока на дължината на грифа. Това понякога води до усуквания и други деформации на грифа.
Компанията за китарни части Warmoth (отговорна и за изобретяването на така наречения компаунд радиус на фретборда) предлага един доста осъвършенстван вариант, при който рода не е фиксиран никъде, а "плава" свободно в грифа. Това е така наречения дабъл експандинг тръс род.
Публикувано изображение
При него, както се вижда на схемата, няма напражение по дължина на грифа, което позволява на грифа да резонира по-свободно.
Освен това тази система прави грифа значително по-стабилен при промяна на времето. Също така по-голямата маса увеличава и състейна.
Разбира се всичко си има своята обратна страна... При дабъл експандинг родовете се ползват фактически два рода, което прави грифа по-тежък, изисква се и повече сила за да се натегне рода.
Естествено трябва да се спомене и типа род, при който има действие и в двете посоки. Тоест може да накарате грифа да се огъне напред и назад спрямо струните.
Отново изобретение на Фендер, това е така наречения би-флекс тръс род. Фендер го внедряват през 87 година (ако не се лъжа).
Да не забравя да спомена и усилването на грифа със шини или иначе казано пръчки от графит, какъвто е случая при новия модел на Ван Хален изработван от Фендер. Обикновено поставяни успоредно на тръсрода от двете му страни. Освен здравина и стабилност графита добавя състейн и доста повече яснота/конкретност на тона. Общо взето само хубави неща... :punk_guitar:

В по-предишни коментари прочетох, че по-плътните дървесини имали повече високи а по-порестите среди. Това не е задължително така. Много често се срещат дървесини с голяма плътност, които използвани и за гриф (а не само за фретборд) придават на инструмента доста среди и правят виоките меки и балансирани. Типичен пример за това са абаноса и Пау Феро. Освен това разбирането че абаноса е много "брайт" също не е съвсем вярно. Той, както и Пау Ферото (което се смята че има близки характеристики до абаноса) просто звучат доста по-балансирано.
Всъщност тъмните дървесини обикновено звучат по-компресирано, за разлика от светлите. Тоест баланса между ниски, среди и високи е доста по-изразен. Това създава впечатлението за по тлъст и топъл звук или както казват братята американци - пънчов. Впечатлението че кленовия гриф има по-малко среди и е измамно, той просто има различни от роузууда среди...

Ето и един подобен тест на приложения в началото. При този китарите са две - едната със кленов гриф и тяло от Елша и втората с Бразилски Роузууд и ясеново тяло.
Комбинирани са всички варианти, а именно клен със елша, клен със ясен, роузууд със елша и роузууд със ясен. Адаптерите и всичко останало е идентично.

http://www.petelacis...ith-audio-clips

Надявам се обясненията ми да са полезни и не твърде объркващи.
Естествено сигурно съм пропуснал доста неща, но за сега толкова. Поздрави на всички. :)

Този пост е редактиран от Kalmar: 23 септември 2010 - 12:58


#14 voodoochild

voodoochild

    серсемин

  • Members
  • PipPipPip
  • 105 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Асеновград
  • Инструмент:струнен

Публикувано 28 септември 2010 - 23:07

Много добре казано. Явно имаш ухо и око за същината на нещата. Но ас все пак държа на тезата че има разлика в вибрациите на двата вида окачване на грифовете. :rocker: :virtuoz: :)
voodoochild

#15 Evtim Djerekarov

Evtim Djerekarov

    Юзрод Небесен

  • VIP listed
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 9221 Мнения:
  • Gender:Male
  • Location:Sofiata
  • Инструмент:GUITAR, PIANO, VOCAL

Публикувано 29 септември 2010 - 11:46

Какво можете да кажете за звука на фингърбордите, направени от pau ferro? На места чета, че звука на това дърво се намира между палисандъра и абаноса.

Основният закон на овчедушието е, че когато всеки си трае и се скатава, с течение на времето всички се оказват под ножа.
Ние подготвяме един много хубав закон, който ще е много полезен за вас - гражданите, но не смятаме за необходимо да ви го показваме, преди да сме го приели, а и няма нужда да се допитваме до вас за неговото приемане. Иначе сме отявлени демократи и не подкрепяме авторитарните режими, които ограничават свободата на словото на гражданите си.
Карбовски за ЕС и Крим...

К'во се дзвериш, бе?!?





0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни