Jump to content
Българският форум за музиканти

Acoustic Chambers


EAmechaniX

Recommended Posts

Ако съм разбрал правилно, Chambered body е първата снимка с така наречените "акустични камери", онази която и Кольо постна, така ли е?

To следвайки тази логика излиза, че последната снимка с дупките на китарата, не би трябвало да се казва Chambered body, поради факта, че няма влияние върху звука и функцията им е единствено за редуциране на теглото

BassTraffic,втората снимка е тъй-нареченият "9 cloud",ако не се лъжа от 80-те години Гибсън ги правят така с цел олекотяване,не мисля че 9-те дупки влияат върху акустиката,пък и не олекотяват много.Сегашното ми Гибсън Студио е от 97г и би трябвало да е с такава констукция,но тежи доста,не съм го мерил,но е над 4 кг.

Преди него имах пак Студио,но с chambered body,тежеше 3330 гр,и определено камерите влияат на акустиката - звучи малко като полуакустична,което въобще не е зле,но въпрос на вкус и стил на свирене може би.

Аз лично предпочитам тежката - пак звучи на чисто като кухарка и балансирано,но с повече маса,тона е по-пробивен(среднист) и по-фокусиран при свирене с драйв (а аз основно с драйв свиря).За състейна-не мисля че се различават,но все пак аз сравнявам само 2 конкретни китари.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 56
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Китарата си остава с плътно тяло. Да не забравяме, че първата китара с плътно тяло е направена oт една квадратна талпа, бридж, адаптор и гриф, добавена ѝ е тяло от Epiphone-ска електро-акустична китара само за по-добър вид, но все пак се е била един от първите прототипи за Solid body китара.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Docc,

 

Това, което си написал го разбирам, като перифразиране и адаптиране на общи принципи, касаещи акустичните инструменти, към конкретният случай – Chambered body.

 

"- Картинката посочена от Кольо показва конструкция с акустични камери на Gibson LP .

Кухините, които целят само олекотяване при Gibson LP са с друга форма, друг обем, друго разположение и са третирани по определен (вече посочих какъв) начин."

 

- За LP- то от снимката на Кольо, става въпрос за Chambered body, което единствена цел е освобождаване от тегло. Ефектите (звук с определени характеристики), които са описани в последствие, са налични, и точно те са обект на дискусията. Техниката или начина за изрязване на каналите по съответният начин е съобразена единствено с конструкцията, запазване на важни опорни точки и подсилване на възлови конструкции. Бих приел аргументите написани до дук от теб, само при положение, че говорим за Semi-acoustic или Acoustic китара.

 

"- Ако се изрови кухина с такава пропорция на обема спрямо целия акустичен комплекс, каквато е посочена на картинката..." (ясно е, че става въпрос за картинката показана от Кольо); "... тя ще оказва влияние и ще играе роля при формиране на звуковите качества."

 

- Безспорно е така, и това е написано в няколко поредни поста не само от мен и никой не го отрича. Говорим за Кухини в тялото направени с цел олекотяване, които имат звукови ефекти изброени в предишни постове и маркирани от Кольо като ефект, който е осезаем, и които изглеждат така: Less weight, bigger hole –more acoustic influence of the sound! Вече, как точно се моделира точната кухина, зависи от конструкцията на тялото (наличие на archtop, carved top,neck- thru, etc.) и хардуера който престои да бъде използван. В общи линии се търси максималното освобождаване на тялото от ненужен материал – също като снимката, която Кольо постна.

 

Т.е. - нищо от моите постове не говори в полза на това, че предвидените в случая като weight-relieved кухини, ще оказват (някакво друго, освен пренебрежимо) влияние в/у звученето. Дори твърдя противното! А то си личи от формата, обема и разположението им! Защо "си личи" няма да обяснявам, защото очевидно не го правя убедително!

 

- Точно за това говорим, за два начина за освобождаване на тегло. Ако искаме или търсим акустично звучене, то тогава отваряме литературата на раздел Acoustic instruments – Semi-acoustic guitars и следваме правилата и законите, които са си ясни и константа.

И тук възниква логичният въпрос - Трябва ли отвора за електрониката (нормалната кутия за електроника) да се счита и приема като акустична камера?! Тя никак не е малка и е затворена, нали. Много въпроси възникват, ако трябва да приложим китарното законодателство и физика.

 

С цел - установяване на меродавна достоверност може да се прегледа съответната авторитетна, учебна литература (за каквато бях споменал по-рано).

Аз само мога да се опитам, да помогна с насочване, без разбира се да се натрапвам със своята неубедителност:

Та ... може да се обърне внимание на въпросите за разпространение на звуковите вълни в различни видове среда; енергия на вълните (зависимост от дължина и амплитуда) и съответна пенетрантност; интерференция, дифракция, резонанс (фазови взаимоотношения - евент. амплитудни наслагвания взависимост от големината и формата на акустичния обем, площите и структурата на резониращите повърхности).

 

Знам, че не съм много убедителен, но ще пробвам да твърдя, че ще стане ясно защо има по-големи и по-малки (по обем) кухини; защо има кръгли; или продълговати; или пък такива осигуряващи максимален обем, въпреки неправилната си форма...

... дори може изведнъж да се изясни:

- поради защо и като как "свири" truss rod-a.

- какво аджеба точно иска да ни каже понятието 'sustain'

, че и дори:

- за какво служи евентуалната дупка/дупки върху резонираща повърхност; или порт към акустичен обем (и съответната им необходимост, или ненужност)

 

- Да, така е. Наистина неубедителността на фактите или по-скоро теоретизирането на всичко написано, се размива в момента в който всичко това започне да се прилага и да се изследва с практика. Разбирам, че единственият начин по-който можеш да си дадеш обяснение за причинно-следствена връзка за даденият LP Chambered body са литература и Физика, но в конкретният случай става дума нещо съвсем различно и с функция далеч, по-различна от онази, която цитираш в момента.

 

... чичко Google може да бъде много занимателен, но леля Физика (и кака Акустика) ще ви кажат, кое е баш точно!

 

... а с вуйна Радиоточка не се спори

 

- За мен няма значение как ще наречеш източника ми на информация, само ще напиша – Nick Huber, и една китарна марка – Avalon guitars, ….така, че и аз няма да споря с нея (с по-горната роднина), за благото на форума.

 

Chambered body LP си е олекотен Gibson LP, който има специфично звучене поради точно това олекотяване. Звука е логично да се променя в дадена посока (посока маркирана от примерите на по-горе) при промяна на отворите, масата, разположението на кухините и т.н.

Използването на термин „акустична камера” конкретно за този модел считам са неправилно, поради причина, че лютиерите, които изработват акустични инструменти, прилагат термина там – при акустичните инструменти, а за разликите м/у акустичните китари и Gibson LP Chambered body, няма какво да говорим.

Всеки може да нарича всичко както си иска, но изглежда само аз и Манол, държим на някаква яснотaта в терминологията и причинно-следствената връзка.

Не искам да се тълкува всичко написано от мен като заяждане . Изказвам мнение на базата на практически опит и на лични разговори с хора, които се занимават с тази материя.

Кольо, пак казвам, че това което го можеш няма начин някой да го оспори. Това за „акустичните камери” е въпрос който има за цел да се даде яснота, дали това нещо е такова и как работи. Звука от тръс рода също ми е интересна тема поради факта, че познавам конструкцията на грифа във всичките му детайли и работя с 4 вида тръс род и още редица различни техники и специфики за монтирането му в грифа, и знам как функционира.

Сашо, docc, напълно разбирам аргументите ти, логиката ти и причинно следствената връзка. Не влагам никаква ирония в това, което пиша и държа постовете ми де се тълкуват, като анализиране и аргументиране на обекта на разговор.

 

BassTraffic,втората снимка е тъй-нареченият "9 cloud",ако не се лъжа от 80-те години Гибсън ги правят така с цел олекотяване,не мисля че 9-те дупки влияат върху акустиката,пък и не олекотяват много.Сегашното ми Гибсън Студио е от 97г и би трябвало да е с такава констукция,но тежи доста,не съм го мерил,но е над 4 кг.

Преди него имах пак Студио,но с chambered body,тежеше 3330 гр,и определено камерите влияат на акустиката - звучи малко като полуакустична,което въобще не е зле,но въпрос на вкус и стил на свирене може би.

Аз лично предпочитам тежката - пак звучи на чисто като кухарка и балансирано,но с повече маса,тона е по-пробивен(среднист) и по-фокусиран при свирене с драйв (а аз основно с драйв свиря).За състейна-не мисля че се различават,но все пак аз сравнявам само 2 конкретни китари.

 

Коментирам/коментирах така:

 

^^^Ако трябва да отнемеш още 500гр., или да кажем 1кг. от общото тегло, как би я изкопал китарата? Задавам въпроса, гледайки последната снимка.

 

К. Димитров

 

Нанесох само малка редакция на грамажите.

 

К. Димитров

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В страницата на Music Man за китара на Петручи:

 

"The body is also chambered for added acoustic resonance."

 

от:

 

http://www.music-man.com/instruments/guitars/jpx-6.html

 

Има видео на същата страница и самият Петручи говори за тази китара и кухините в нея към 5,20 минута.

 

chamber - освен всички останали значения -

 

кухина

 

дупка (в скала, почва)

 

тех. камера

 

дълбая, издълбавам

 

муз. камерен

 

За мен е съвсем ясно разбираем термина използван от Кольо К и не мисля,че не е коректен. Има кухини в тялото на китарата му,които спомагат за по-добрата акустика на инструмента и ако Гибсън са го направили с цел олекотяване и са получили и акустичен ефект с това като следствие,то какъв е проблема Кольо К и Диката да са търсили първо акустиката и по тази причина Кольо К да ги нарича "акустични"? Всеки може да ги нарича както си иска,стига на останалите да им е ясно за какво иде реч,а мисля че всички разбрахме.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дебатът става прекалено сложен за мен, на мен ми стига, че мога да чуя в какво точно се състои реалният ефект от наличието на камери, независимо от целта им, от там на сетне си признавам, че не съм компетентен да споря по въпроса, как точно би трябвало да се наричат. Ако мислите, че е правилно съответните да се наричат олекотяващоповишаващисъстейн-о-презънсез-о-резонанаса камери, или пък просто камери или пък каквото и да е друго, то аз съм съгласен. Но да си призная, бидейки най обикновен лаик по въпроса, не мисля, че правя нещо лошо, като не съм наясно :) , просто използвах термин, който съм срещал много пъти и съм приел за определящ съответните камери.

 

Колкото до тръсродовете, и аз съм напълно на ясно за принципа им на работа (то май е достатъчно простичко даже и за мен, а и доста кафета съм изпил, гледайки как се поставят), а натягането и отпускането им (или по скоро на единичния такъв, сигурен съм , че и с другите е същото, но все пак спазвам принципа си да говоря от личен опит) оказва също така осезаемо влияние върху саунда, а в някои случаи, фината му настройка спомага за избягването на някои специфични проблеми свързани със саунда . Имал съм два такива случая. Разбира се, нямам представа защо е така, макар и да предполагам:-) ( пак да подчертая , че не разбирам от тези неща, просто допускам), но за сметка на това пък чувам резултата и това ми стига

 

П.С.

 

По подобни въпроси, лично аз, много ценя мнението на Docc :) , от него многократно съм получавал много готини и полезни информации, които за разлика от 98% от писаното в нашия форум, не мога да си намеря за 10 минути сам в Гугъл. На практическа тематика, обикновено питам Диката или просто гледам как работи с кафенце и питам отвреме на време (но за съжаление вички знаем приказката за кучето и как не се става касапин :) ), когато съм в Пловдив.

 

БасТрафик, благодаря ти за хубавото мнение за моите умения :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^^^Ако трябва да отнемеш още 500гр., или да кажем 1кг. от общото тегло, как би я изкопал китарата?

Aми от Гибсън са го написали достатъчно ясно. Ще се опитам да го перифразирам, доколкото мога.

Отнемайки от теглото на китарата, Гибсън са направили така камерите, че да бъдат съобразени с резонансните

характеристики на Лес Пол модела. В резултат на това са постигнали добър състейн, добър тон и тегло, което

се очаква да е поносимо (теглото) на свирещия като се запази баланса на инструмента.

За акустика не се говори, а резонансните характеристики се отнасят до насочването на вибрации, които

биха били от полза, а не точно обратното. Т.е. изчислението е насочено към тях, като в същото време се съобразяват

и със солидността на тялото.

Всички знаем, че резонанс и акустика са различни понятия и мисля, че акустика под каквато и форма не би

имала място в точно този тип инструмент, особено със солиден топ и гръб.

 

При така стеклите се обстоятелства, когато имаме обидени обиждащи аз спирам да пиша по темата - това вече не е дискусия. Нямам намерение да влизам в ролята нито на едните нито на другите.

 

Успех на всички!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При така стеклите се обстоятелства, когато имаме обидени обиждащи аз спирам да пиша по темата - това вече не е дискусия. Нямам намерение да влизам в ролята нито на едните нито на другите.

 

Успех на всички!

 

Колкото до обидените и обиждащите, това вече го изяснихме май, аз поне така разбрах от твоя пост.

Колкото до дискусията, ти си я започна изглежда уместно ти да си я свършиш :) , аз поне така или иначе нямаше много какво да кажа по въпроса. А и всички други май си споделиха вече мнението. Аз самият смятам повече въобще да не се включвам в такива дискусии, не съм достатъчно компетентен по тези въпроси и като не знам нещо, което ме интересува, просто питам някой, за който мисля че знае отговора, а и дискутирането на подобни въпроси в такива детайли ми напомня на спорене за самия спор, макар, че за теб може и да е важно, всички сме различни все пак.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отнемайки от теглото на китарата, Гибсън са направили така камерите, че да бъдат съобразени с резонансните

характеристики на Лес Пол модела. .. ... За акустика не се говори, а резонансните характеристики се отнасят до насочването на вибрации, които

биха били от полза, а не точно обратното. ...

 

.... Всички знаем, че резонанс и акустика са различни понятия и мисля, че акустика под каквато и форма не би

имала място в точно този тип инструмент ...

 

Не мога да преценя израз на каква емоция би бил подходящ, като реакция на гореснесеното! Смях; тъга; ирония; съчувствие; загриженост; недоумение ... вероятно някаква комбинация!

Думи обаче нямам!

 

Както посочих по-рано (но го изтриха) - "за манталитет учебници няма"!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малиии к'ва беше ква стана тая тема :) .

 

Мисля, че прекалено задълбавате в лингвистиката. Честно казано не знам какъв е правилният термин в случая, но определено разлика има както в тона, състейн така и колко силно се чува на сухо, м/у плътно тяло и кухичкото като на Кольо.

 

П.С. Защото стана дума по-горе за влияние не тръст рода върху саунда, а честно казано за първи път чувам за това ще ми е интересно да споделите за какво иде реч.

Редактирано от Coprophagus
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^То има тема за тръсрода,но много обща,но и незначителна корекция дава отражение върху звука и твърдостта на китарата,поне моето ЛП ми звучи по-добре с по-отпуснат,на Страта е почти конец прав,явно трябва да си играе човек..

Тая тема отиде в 3-та глуха,кво се хванахте за думата...

Ето дискусия за камерите в ЛП форума,ако му се чете на някой -

http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=136861

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.