Jump to content
Българският форум за музиканти

Интересни похвати, техники и идеи


Coprophagus

Recommended Posts

Такам това ще да е един МНОГО дълъг пост и най-вероятно ще се наложи да го пиша на няколко пъти. Надявам се да сте търпеливи и снизходителни. :music336:

 

Първо ще е добре да уточня, че познанията ми са доста повърхностни в материята и не лежат на кой знае какъв опит. По-скоро голяма част от нещата които знам са следствие от анализиране на песни и текстове. Да си имате едно на ум.

 

Ще разделя поста на няколко секции.

 

1. Анализ на няколко текста и като цяло интересни похвати при писане на текст (ще започна първо с това, защото по-лестно се асимилира тъи като е по-скоро става въпрос за литературно упражнение, и цялостното представяне на дадена идея в рамките на песен или албум).

 

2. Етапи на писане на текст. За първоначалната идея, натрупването на идеи метафори и т.н.

 

3. Техники за писане на текст по музика.

 

4. Техники за писане на музика по текст.

 

 

 

1. Анализ на няколко текста и като цяло интересни похвати при писане на текст

или

СМИСЪЛА

 

 

Първо мисля, че всички ще се съгласят, че една хубава песен е съставена от 2 основни елемента МУЗИКА (с всичките и елементи) и ТЕКСТ.

Музиката е основно отговорна за чувството, а текста е основно отговорен за СМИСЪЛА. Двете части са много тясно свързани и неделими в рамките на една хубава песен. В тази част на поста си ще се спра на няколко интересни примера за обогатяване на смисъла на текста не само в рамките на песента, а дори в рамките на един цял албум (понякога дори в рамките на няколко албума M. Manson, Dream Theater).

 

Писането на един хубав текст е съпроводено с много четене, проучване дори бих казал учене. Това е така поради простия факт, че колкото повече малки препратки съдържа един текст толкова по-интересен за разбиране(интерпретиране) става за слушателя. Точно тези малки препратки задържат вниманието на голяма част от феновете за дълго време и точно на тях се дължи факта, че някой от любимите ни песни се задържат в плей листа с месеци и години.

 

Така да започнем по същество.

 

В следващия текст на Туул има заложен много интересен похват който подчертава смисъла и кара безброи фенове да търсят всякакви закодирани послания и всевъзможни други откачени работи от пренареждане на песните в албума до обръщане на песните и слушането на записа отзад напред. Като се абстрахираме от леко фанатичните неща които правят феновете похвата е доста интересен.

 

Така към обяснението.

 

Туул в голяма част от текстовете си използват Спиралата като метафора, като започнеш от двойната спирала на ДНК молекулата до спиралната форма на галактиката в която живеем. Както забелязвате и в този текст метафората със спиралата фигурира (We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out. Keep going.).

По-късно ще се върнем към тази спирала.

Числовата редица на Фибоначи.

Числовата редица на Фибоначи се съставя по следния начин:

Взимаме 2 числа, да кажем 0 и 1 (най-малките възможни положителни числа) и ги събираме те дават трето число което събираме с предходното и т.н.

0+1=1

1+1=2

1+2=3

2+3=5

3+5=8

5+8=13

0 1 1 2 3 5 8 13

http://www.youtube.com/watch?v=nVpqtH-g-ok

Kолкото по големи стават числата толкова отношението между две съседни се доближава до залтната пропорция (Леонардо да Винчи).

Представени на кординатна система числата чертаят спирала и то точно спиралата която се среща в природата. Вече сигурно се чудите каво общо има тази числова редица с песента на Туул освен че се пее за спирали. Пуснете си песента и бройте сричките както са изпяти като там кадето има пауза преминавате към следващото число.

Black-1

then-1

white are-2

all I see-3

in my infancy-5

Red and yellow then came to be-8

reaching out to me-5

lets me see-3

As below so above and beyond I imagine-13

drawn beyond the lines of reason-8

Push the envelope-5

Watch it bend-3

 

Още една интересна препратка в началото на текста.

Black then white are all I see in my infancy.

Red and yellow then came to be,

reaching out to me, lets me see.

Вначалото малките деца виждат черно бяло като след това започват да възприемат червено и жълто.

 

 

TOOL- Lateralus

 

Black then white are all I see in my infancy.

Red and yellow then came to be,

reaching out to me, lets me see.

As below so above and beyond I imagine,

drawn beyond the lines of reason.

Push the envelope. Watch it bend.

 

Over thinking, over analyzing,

separates the body from the mind.

Withering my intuition, missing opportunities and I must

feed my will to feel my moment drawing way outside the lines.

 

Black then white are all I see in my infancy.

Red and yellow then came to be,

reaching out to me, lets me see.

There is so much more and it beckons me to look though to these,

infinite possibilities.

As below so above and beyond I imagine,

drawn outside the lines of reason.

Push the envelope. Watch it bend.

 

Over thinking, over analyzing,

separates the body from the mind.

Withering my intuition, leaving opportunities behind.

 

 

Feed my will to feel this moment, urging me to cross the line.

Reaching out to embrace the random.

Reaching out to embrace whatever may come.

 

I embrace my desire to...

I embrace my desire to...

feel the rhythm,

to feel connected enough to step aside and weep like a widow,

to feel inspired,

to fathom the power,

to witness the beauty,

to bathe in the fountain,

to swing on the spiral,

to swing on the spiral,

to swing on the spiral of our divinity and still be a human.

 

With my feet upon the ground,

I move myself between the sounds and open wide to suck it in.

I feel it move across my skin.

I'm reaching up and reaching out.

I'm reaching for the random or whatever will bewilder me,

whatever will bewilder me.

 

And following our will and wind,

we may just go where no one's been.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been.

Spiral out. Keep going.

Spiral out. Keep going.

Spiral out. Keep going.

Spiral out. Keep going.

 

Така като забелязахте има много странни начини чрез които да вплетем още повече смисъл в текста си и те не е задължително да са пряко свързани с литературата и музиката.

 

Към следващия пример. Групата е доста екстремна, но що се отнася до експериментиране с текстове и с ритмика просто нямат равни. Надявам се че ще се абстрахирате от звученето (друг е въпроса че то си има цел) и ще послушате и анализирате песента.

 

Като цяло текста се разказва как човек подменя всичките си органи и анатомични части с механични в търсене на съвършенство.

I Replace My Bones With Bars...My Receiving Eyes Exchanged With Fuses...Hexagonal Bolts To Fill My Mouth и т.н.

 

Oще в първия ред забелязваме странна метафора: I'm A Carnal, Organic Anagram. Human Flesh Instead Of Written Letters. (...Органична анаграма. Човешка плът вместо букви), По-нататък в текста The Characters I Am, Made Into A Word Complete, Then I'll Be The New Norm. (Буквите които съм, сляти във една завършена дума, тогава ще съм новата норма.)

 

Така, в текста се забелязва, че главният герои подменя части от тялото си с механични. Под ред Bones, Veins, Eyes, Ribs, Skin, Ears, Mouth. Ако опитаме да съставим дума от първите букви на всяка подменена част единствената смислена дума която се получава е VERMES (в превод червей). По интересното е, че в текста има доста препратки към тази скрита анаграма.

(A Human Puzzle For All To Scorn. Човешки пъзел който всички да мразят.

No Face. Без лице (без предна част)

No Back. Без гръб

Directionless. Без посока (безпосочен)

My Scarred Edition I'll Display;

The Organic Word For Nothingness) Органичната дума за Нищо.

 

(My Feet I Crush. The Flesh I Cut Away, чупя си краката...

So As To Not Produce The Sound Of Their Presence On Rotten Ground) тук ще перифразирам- за да не се чува когато стъпват по гнилата земя.

 

Както виждате доста добро описание на Червей, от чисто описателното- без лице, без гръб, безпосочен (от кадето и да го погледнеш никога не знаеш кое е предната кое е задната част) до по метафоричното- Органична дума за Нищо.

 

 

MESHUGGAH- New Millenium Cyanide Christ

 

I'm A Carnal, Organic Anagram.

Human Flesh Instead Of Written Letters.

I Rearrange My Pathetic Tissue.

I Incise.

I Replace.

I'm Reformed.

I Eradicate The Fake Pre-Present Me.

Elevate Me To A Higher Human Form.

The Characters I Am,

Made Into A Word Complete,

Then I'll Be The New Norm.

 

Self Inflicted Fractures.

I Replace My Bones With Bars;

Aluminum Bleeding Oxide;

The Drug Of Gods Into My Pounding Veins

 

(A Human Puzzle For All To Scorn.

No Face.

No Back.

Directionless.

My Scarred Edition I'll Display;

The Organic Word For Nothingness)

 

My Receiving Eyes Exchanged With Fuses;

Blindness Induced To Prevent Destruction.

Ceramic Blades Implanted Past My Ribs To Save Me From The Dues Of Inhalation.

I Tear My Worldly Useless Skin.

Staples To Pin It Over My Ears.

Non-Receptive Of Ungodly Sounds -

I Disable The Audio-Generators Of Fear.

 

Hexagonal Bolts To Fill My Mouth,

Sharpened To Deplete The Creator Of All Violence;

Without Speech There Will Be No Deceit

 

(My Feet I Crush. The Flesh I Cut Away,

So As To Not Produce The Sound Of Their Presence On Rotten Ground)

 

Baptized In Vitriolic Acid.

A Final Touch.

A Smoothing Of Features.

Completion Of The Greatest Art;

To Cast The Godly Creatures.

Humans, Once Astray;

Made Divine.

Stripped Of Congenital Flaws.

We're Incandescent Revelations In A World Of Darkened Forms.

 

(Confide In My New Age Dogma.

Swallow The Indoctrination.

You'll Come To Love It Here,

The Suicidal Atmosphere.

Let Me Into Your Common Mind.

I'll Plant My Thoughts Into Its Soil.

Walk Among Us Self-Made Gods,

Deified Through The Pains Of Self Torture)

 

Disciples,

Come Join With Me To Save A Failed Humanity.

Follow The God Of Cyanide Into The New Eternity.

Behold; A Sacrificial Rase A Cleansing Worshipping Of Pain.

The New Millenium Christ Here To Redeem All From Lies

 

(I've Come To Save You All. I've Come To Light Your Way)

 

Няколко интересни метафори в текста

 

Baptized In Vitriolic Acid.

A Final Touch.

A Smoothing Of Features.

 

Vitriolic Acid- кисилината се ползва широко за заглаждане и полиране на метални елементи

 

 

Hexagonal Bolts To Fill My Mouth,

Sharpened To Deplete The Creator Of All Violence;

Without Speech There Will Be No Deceit

 

The Creator Of All Violence- тук става въпрос за езика. Хексагоналните болтове са заострени за да пречат на езика да се движи. Without Speech There Will Be No Deceit.

 

Искам да опдчертая, че за да е хубав един текст не е задължително да е изпълнен с кодове, анаграми и марематически формули, но като творци е добре всеки от нас да знае, че няма лимит на информацията която можете да предадете на слушателя. Точно изкуството е това нещо което през годините е рушало човешките рамки на възприятие и е откривало нови и нови хоризонти. С две думи РАЗВИЛНЕЙТЕ СЕ.

 

Следва:

Концепция. Концептуални албуми. Или как да мислим за песните в един албум (че дори и вняколко албума) като неделимо цяло. Етапи на писане на текст. За първоначалната идея, натрупването на идеи метафори и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 47
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Така искам да се извиня за правописните грешки в първия пост, за съжаление така и не съм се справил с този проблем все още въпреки усилията които полагам. :thumbs_up: (много е гадно, че бутона за редакцията изчезва след едно определено време бтв)

 

Продължаваме по темата.

 

Концепция. Концептуални албуми. Или как да мислим за песните в един албум (че дори и в няколко албума) като неделимо цяло. Етапи на писане на текст. За първоначалната идея, натрупването на идеи метафори и т.н.

 

Можеби едно от най-трудните неща при правенето на музика е правенето на музика по концепция и записването на коцептуален албум. От една страна е изключително трудно композирането на инстроментала от друга писането на текста измислянето на вокалната линия. Тъй като темата е насочена пряко към текстовете и косвено към вокалната линия ще се стремя да не навлизам в ненужни обяснения въпреки, че нещата са взаимно свързани.

 

Концепция.

 

Ще се опитам да дам някой примерчета и идеи как да развиете концепцията на текста си в рамките на една песен. Въпреки, че това е много индивидуален и творчески процес има няколко неща които могат да ви помогнат, да ви покажат нов ъгъл към темата която се засяга в песента, да ви вдъхновят за нови метафори и препратки.

 

1. ПИШЕТЕ. Пишете постоянно на всевъзможни теми и никога, АМА НИКОГА не триите, изхвърляите черновите си.

 

От една страна така натрупвате техника на изразяване, от друга винаги можете да се върнете към стари чернови и метафори и да ги използвате, стига разбира се да са подходящи за ситуацията (темата на песента). Вдъхновението и цялостното желание за писане обикновенно се появява на периоди (поне при мен е така). Гаджето вие зарязало- ПИШЕТЕ. Влюбили сте се- ПИШЕТЕ. Майка ви не ви обича и нямате приятели- ПИШЕТЕ ПО ДЯВОЛИТЕ.

Както вече казах вдъхновението е временно явление, възползваите се от него във всеки възможен момент, не чакаите китаристите да завършат инструментала на новата ви песен. В поседствие ще напасвате, променяте, перифразирате.

 

2. ЧЕТЕТЕ. Текстове, стихове, книги, учебници по ядрена физика и молекулярна биология.

 

Всяка прочетена книга, статия, учебник разширява идеите ви, вдъхновява ви за нови метафори, текстове и какво ли още не.

 

Да кажем искате да напишете текст за трагедията в Чернобил. Колкото повече прочетете по-въпроса толкова по-интересен ще е текста. Като казвам четене по въпроса имам предвид всичко което ви попадне дори и леко свързано с темата от верижната реакция в един реактор до мазилката на панелните жилища в Припят. Никога не се знае какъв интересен факт ще намерите.

Този принцип важи особенно много при мисленето на текстове за концептуален албум. Както е казал мечо Пух КОЛКОТО ПОВЕЧЕ, ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ!

 

За да подчертая важността на 1 и 2 точка ще ви дам няколко примера за песни и албуми като ще обясня и част от концепцията (само отгоре, отгоре защото иначе поста ми ще стане 5 страници и пак ще е малко)

 

Така към примерите.

 

Група- MUDVAYNE

Албум- L.D.50 (летална доза 50%. Дозата при която 50% от опитните животни умират. Използва се при тестване на токстини, лекарствени продукти, във вирусология и микробиология. В рамките на албума- Фармацията)

 

 

Като цяло сюжета на албума се върти около лекарствата и наркотиците. Примера който ще дам е наистина БРУТАЛЕН, не знам коя болна глава го е родила тоя текст и как са успели да го навържат върху инструментала ама ей го на.

 

 

Does your god come in a capsule,

To sedate you tear the walls down,

Headless prison cannibals chew,

to consume you bring the alien,

 

Halcium and morphine,

5-methoxy-n, n-dimethyltryptamine,

Psilocybin, mescaline, aspirin, histomine,

Brushite, darvaset, valium, caffeine, cannabis, and LSD,

Ayahuasca, harmine give it all to me I want it

 

 

These are just a few of my favorite things [X 2]

 

Trisolam and zanex, serotonin, mdma, ibogaine, dopeamine,

Tetra-hydro-chloride, atenolol,

Amanita muscaria,

Boric oxide, arrabinitol, psilocin, and flamizine,

Cylotec and harmaline

Give it all to me I want it

 

Does your god come in a capsule to sedate you,

Tear the walls down, headless prison,

Cannibals chew to consume you,

Bring the alien

 

You can't kill me,

I'm already dead

Inside my hole,

Inside my head,

We just beg for any way to be sedated,

It's all about escaping,

Numb to me,

Numb body from this hell,

 

I can feel them pushing, I can feel them pulling

I can feel them holding, I can feel them moving,

I can feel them prying, I can feel them prodding,

I can feel them breathing, I can feel them digging

I can feel them stabbing, I can feel them scoping,

I can feel them living, I can feel it,

Consume, take in, plunging, plumbing,

Instruments prying, aliens inside me,

Tooling the machine,

Intoxicating,

Feel it unfolding, riddles in me

 

It's all about escaping, we just beg for any way to get away

Who do you bow down to, does your god come in a capsule or on a

plate

They're trying to sedate you, swallow self and bring on the alien

You tried to kill me, I'm already dead to this world

I'm already dead to this world

 

Мисля, че разясненията са излишни.

 

Тук щях да пиша за албума и филма The Wall на Pink Floyd, но кой съм аз да анализирам БОГОВЕТЕ.

 

N.B. Който не е слушал албума и гледал филма моментално да поправи тази своя груба грешка. Независимо дали слушате Азис, Преслава или Burzum този албум е задължителен ако искате да навлизате в дълбоките води на текстописането и писането на текст по концепция.

 

Като цяло почти всички албуми на въпросната група (Mudvayne) са концептуални. Дори в предпоследния си албум (the new game) в текстовете и клиповете бяха вложени улики към разкриването на убииство (това е и концепцията на албума), като имаше награда за човека които открие убиеца (повече инфо в сайта на бандата).

 

The End of All Things to Come

Всяка песен отговаря на зодиакален знак.

 

Aries = The End of All Things to Come

Taurus = Trapped in the Wake of a Dream

Gemini = Shadow of a Man

Cancer = World So Cold

Leo = Not Falling

Virgo = The Patient Mental

Libra = Silenced

Scorpio = Skyring

Sagittarious = Solve et Coagula

Capricorn = (Per)version of a Truth

Aquarius = Mercy, Severity

Pisces = A Key to Nothing

 

Към следващия пример.

 

Група- MESHUGGAH

Албум- Catch 33

 

Ех пак тая Мешуга ама какво да се прави като са психопати. За хората които не им допада такава музика ще е добре все пак да прочетат текстовете (по скоро текста).

 

Така, идеята за абума е взаимставана от филама Параграф 22 (Catch 22). Филам е доста хубав и го препоръчвам на всички които се кефят на по-нестандартно кино. Сюжета на филма се върти около парадоксите в живота. Главният герои е пилот на бомбандировач по време на втората световна война и тъй като не иска да изпълнява повече мисии моли лекаря в базата да го признае за луд и да го изключи от полети. Лекаря обаче му казва щом не искаш повече да летиш значи си нормален и не мога да те изключа от полети, а за да те изключа от поети трябва сам да доидеш и да ме помолиш да установя дали си луд, но дойдеш ли да ме помолиш автоматично отговора ми ще е не защото това означава, че си нормален и т.н.

 

По горе споменах, че всъщност става дума за един текст това е така защото целия албум фактически е една песен която условно може да се раздели на 3 секции и още по-условно се дели на песни в албума.

 

http://www.darklyrics.com/lyrics/meshuggah/catch33.html

 

Текста е изпълнен с парадокси както и целия сюжет на албума е един голям парадокс.

 

"The struggle to free myself of restraints, becomes my very shackles"

"The vortex-acceleration a constant"

"So imminently visible - this cloaked innocent guilt"

 

Героят в албума открива, че всичко в света в който живее е лъжа и се опитва да открие истината и да се освободи от лъжите които го заобикалят. В началото търси истината в себе си, но открива само множество лъжи. Преминава през смъртта и отвъд нея захвърляики всичко материално но отново открива само лъжи. В края на албума се озовава между слоевете реалност в мултивселената (ето теоретична физика) и вижда че всеки от тях се гради на лъжи дори между измеренията за да не изгуби в хаоса от лъжи му се налага да се лъже себе си, за да може да продължи да търси истината.

"A lie to maintain equilibrium, to hold me in this dead realm - this last ever dream

I'm the thought that never crossed my mind - disguised in the evident. Forever unredeemed"

В самия краи на албума (поледната песен се казва SUM):

 

"Vision will blind. Severance ties. Median am I. True are all lies."

 

Както ще забележите целият албум е изпъстрен с термини и препратки към теми, като теоретична физика, мистицизъм, медицина...

 

Ако има заинтересовани мога да обясня детаилно песен по песен какво се случва (въпреки че се съмнявам да пращите от интерес :) )

 

Да обобщим малко че стана доста разлято за което се извинявам.

 

Както виждате има много начини на писане на текст по концепция и мисленето на текстове за концептуален албум от:

 

1. леко рамкиране тип- песните са писани под общата концепция на албума, но всяка песен си е сама за себе си и разказва различна история.

Примери за такива албуми:

Mudvayne. (почти всичко, новия албум още не съм го слушал)

A perfect circle (Mer de noms- море от имена. Тук може и да има по голяма картина и пълна история, но не съм изследвал задълбочено)

Marilyn Manson

 

2. следва се сюжетна линия и разказва някаква история в един или няколко албума.

Pink Floyd- The Wall

Dream Theater (всичко до Octavirium е свързано като сюжет)

Meshuggah-Catch 33

Special defects- Soul Niger Within

A perfect circle (13 steps- албума се разказва за зависимости. 12 стъпки за оказване от алкохола 13 я правиш сам. Допълнителни разяснения ще дам ако има желаещи :) )

 

Слави Трифонов ( да не се чудете и той има концептуален албум само не се сещам как се казваше мисля че песента "Сватба" беше в него. Тъй като не съм го слушал задълбочено няма да го сложа в нито една от двете категории)

 

Разбира се тези две категории са напълно условни, но все пак дават някаква насока как работят нашите любимци.

 

 

Така тъй като работя в момента по концептуален албум (колко добре се справяме е друг въпрос след 4-5 години ще се чуе до къде сме я докарали) ще се опитам да разясня по какъв начин става аджеба ' тва нещо концептуален албум.

 

Първо да уточня че става въпрос за писане на музика по сюжет, дори по сценарий и много от нещата които правя сам съм си ги измислил един вид. Все пак това не се учи и няма кои да ти каже как точно се прави.

 

1. Идеята

 

За да правите музика така и да пишете текст по концепция трябва да знаете точно за какво ще се разказва в албума. Тук четенето му е майката и то много четене. Трябва да решите предварително във всяка една песен какво ще се случва кои сцени ще опишете в текста си и т.н. Тук идва първоначалното планиране- много преди да започнете да мислите музиката и текста трябва да имате нахвърляни идеи, да разясните сами пред себе си какво, къде и как ще го кажете. Това дори е може би най-важната част от работата. Хубаво е за всяка песен да си напишете по няколко препратчици към интересни факти възможни метафори и т.н дори не е нужно да го формулирате като текст по-скоро като един вид идейка която може да влезе на по късен етап, но може и да отпадне.

 

2. Стори борд

 

Писането на музика по сценарии е изключително трудно не само за текстописеца, но и за музикантите. Направете си за всяка песен точка по точка стори борд и опишете какво се случва (да кажем 1 героя се самоубива, 2 погребението на героя, душата му отлита към рая/ада и т.н). Разяснете музикантите кое след кое следва какво се очаква от музиката като звучене, разяснете им чувството причинно следствените връзки и т.н.

 

3. Текста

 

Не чакайте музикантите да завършат инструментала хващаите химикала или молива и почваите да пишете. Колкото повече напишете толкова по-вероятно е нещо от написаното да пасне.

 

Разбира се може и да се измисли първо текста но за тези неща в следващия пост (че останах без ръце :greenangel: )

 

ТУ БИ КОНТИНЮЕД :) ...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Продължаваме напред по темата...

 

3. Техники за писане на текст по музика.

 

Тук ще имам нужда от доста помощ тъй като опита ми е доста скромен.

 

Първо нека уточним, че макар да съм разделил похватите на две, писане на текст по музика и писане на музиката по текст, нещата доста се преплитат. Границата не е ясна и рязка, доста често в една песен една част от текста е писана по музиката, а в друга част от песента музиката е писана върху текста.

 

Така към "техниките".

 

Може би най-лесния начин да напишете текст по музика е да си пуснете инстументала и да опитате да изпеете някакви безмислени думи отгоре оформяйки по този начин някаква ритмика и мелодия. Сами ще забележите колко стички в дума ви трябват къде е нужно да има гласна и така нататък.

Както казах по-горе понякога ще се налага и инсрументала да се променя за да пасне по-добре. Примерно темата на припева се повтаря 4 пъти, но вие сте измислили текст и мелодия която изисква 6 повторения, или чувството изисква след първия куплет да има "брейкдаун" и т.н.

Възможните варианти са наистина безкрайни.

Едно от нещата на които трябва да обръщате особенно внимание (разбира се не е задължително) са акцентите в инсрументала и като цяло ритмиката. Следете дръм секцията, установете къде падат акцентите и силните времена. Опитайте се да разнообразите ритмиката на инстументала чрез текста (вокалната линия), опитайте да подчертаете силните времена или обратното да вкарате акцент на неочаквано (слабо) време. Оставяйте място на инструментала да диша (да кажем има хубав лик на китарата в края на куплета).

Различните ритмически решения разнообразяват и обогатяват инстументала. Прогресията в текста (първия ред 2 срички, втория ред 3... 5... 7 примерно) създават чувство за напрежение и развитие. Наистина нещата които могат да се направят са неизброимо много. Затова най-добрия съвет който мога да дам е да опитвате всевъзможни варианти. РАБОТА, РАБОТА И ПАК РАБОТА. Лесно няма, но с много блъскане и пробване нещата стават (колко добре е друг въпрос).

 

Едно от най-важните неща при писането на текст е богатия речник било на родния или на чужд език.

Тъй като пиша текстове основно на англииски често се сблъсквам с проблеми в търсенето на подходяща дума или рима. Доста голяма помощ ми оказват няколко Rhyming dictionary.

 

http://www.rhymezone.com/

http://www.rhymer.com/

http://www.writeexpress.com/online2.html

http://www.writeexpress.com/online.html

 

Сигурно сте забелязали, че можете да избирате каква точно да е римата ( в първата сричка, в последната...) дори можете да търсите синоними, омоними и т.н.

 

Така малко примери за да е по-нагледно.

 

 

проследете акцентите на бас китарата и текста.

 

I know the pieces fit cause I watched them fall away

Mildewed and smoldering, fundamental differing,

Pure intention juxtaposed will set two lovers souls in motion

Disintegrating as it goes testing our communication

The light that fueled our fire then has burned a hole between us so

We cannot see to reach an end crippling our communication.

 

Болднатите редове както и сами чувате спират да следват ритмиката на баса разнообразяваики груува по този начин.

 

Забележете равния брой срички

I know the pieces fit -6

cause I watched them fall away-7

 

Mildewed and smoldering-6

fundamental differing-7

 

Забележете как са изпяти дългите думи и все пак се следва ритмиката.

Disintegrating as it goes testing our communication

 

 

 

Обратния пример.

Тук вокалите потдържат различен груув и се срещат само на определени акценти с инструментала.

 

Както виждате няма рецепта за писане на текст. Затова и най-често ползвания метод е чрез измисляне на мелодия върху инструментала. По този начин не се ограничавате и това колко ще е добър текста и вокалната линия зависи изцяло от креативността ви.

 

Наистина е ужасно трудно да се обясни как се правят нещата всъщност, просто има прекалено много подходи с които може да се напасне един текст с музиката от бързо изпяване на дълга дума до задържане на някоя сричка. Но този метод който описах е най-интуитивен. Много помага също така когато се пише текста да се пише в присъствието на вокала и останалите музиканти в групата тъй като те ще помогнат при измислянето на мелодията, а от там нататък нещата стават доста по-лесни.

 

4. Техники за писане на музика по текст. (е няма точно да се хвърлям в писането на музиката :) )

 

Тука вече мамата си е ...

 

Основния принцип е да се измисли отново мелодия по която да може да се изпее дадения текст. Отново тук се тръгва от мелодията, разбира се тя може да е вдъхновена от вече готов текст, който да се дообработи в последствие. Тук основно помага при самото писане на текста да се опитваме да го изпеем, изтананикаме, изсвирим (предполагам). Тъй като до сега не съм го правил никога, може би няма да е добра идея да давам съвети по въпроса, но и не знам как по друг начин би станало. Тъй като пиша стихотворения и съм се опитвал да измислям мелодия в последствие върху тях мога само да кажа, че писането на стихове е нещо коренно различно и се гради на съвсем други похвати особенно в ритмиката. Затова и казвам опитайте се да изпеете това което пишете и не залагайте само на римата.

 

Време е и някой да се включи и да помогне в разясненията защото моите "познания" за съжаление свършват тук. Надявам се да съм хвърлил малко светлина по въпроса и да съм дал няколко интересни идеи над които да помислите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аре не се стеснявайте де, драснете по един коментар. Има доста за писане по темата докато се изчерпа, време е и някои друг да си каже мнението и да сподели как работи. Далеч съм от мисълта, че съм написал всичко и няма и други начини за работа ( да не говорим, че някой от нещата които съм написал може да са си откровенни глупости). SHOOT TO KILL 'дет се вика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Човече, не знам просто какво да кажа...

Темата ти заслужава да бъде пинната...

Трябва всеки да я прочете и да се опита да приложи тези техники...

...толкова описателно, ...толкова достъпно!

:)

 

Една от малкото теми, които са образователни и в същото време достъпни за всяка възраст.

:thumbdown:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тъй като пиша текстове основно на англииски
А дали децата знаят че се пише "англииски",вместо "английски" във ваШта селска образователна система? :greenangel:

Аз да навредя на общия мир в темата,все пак и майка ми и баща ми са били учители ,дразнимо е неграмотното писание..не че има смисъл от корекцията..,децата ви ще приказват на малоумен сленг,а с листче хартия и химикалка/моливче сигурно ще им е трудно да си напишат името.

Редактирано от Hillbilly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тъй като пиша текстове основно на англииски
А дали децата знаят че се пише "англииски",вместо "английски" във ваШта селска образователна система? :thumbs_up:

Аз да навредя на общия мир в темата,все пак и майка ми и баща ми са били учители ,дразнимо е неграмотното писание..не че има смисъл от корекцията..,децата ви ще приказват на малоумен сленг,а с листче хартия и химикалка/моливче сигурно ще им е трудно да си напишат името.

 

Много подходящото се включи.

И благодарение на грамотноста, която внесе темата стана още по полезна.

 

Аз да те питам, защо го направи след като сам знаеше, че ще "навредиш на общият мир в темата" ?

Какво удоблетворение ти донесе ?

 

редакция:

А сгеа се сетих, и за чудесното нещо с премахването на възможноста за редакция, ако се сетиш или забележиш нещо по-късно.

Ти обаче си успял да се възползваш, както и аз, но уви автора на темата няма тази възможност.

Редактирано от Mike_MnD
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За правописа си прав, че ми куца за което се извинявам. Бутона за редактиране за жалост изчезва след около 20 мин. и това време понякога не стига за да се направи хубава редакция. Писането на клавиатура е доста по-различно от писането на лист (забравят се запетаи, "й", и като цяло се допускат много технически грешки. И ти си забравил запетаите в поста си пред "че"). Като цяло отделях повече внимание на правилното и достъпно обяснение, което не беше много лесна задача. Предполагам намесата на нечия модераторска ръка няма да отнеме много време.

 

Ще се радвам да споделите вие как пишете текстове, защото всеки подхожда различно към нещата и съм далеч от мисълта, че съм написал всичко по въпроса.

Ще е интересно също да се направи анализ на няколко текста (интересни метафори, конструкции) и как са вързани и изпяти вокалите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тъй като никой не се осмелява да пише в тая тема пък гледам, че доста хора са я попрегледали, ще продължа с "анализите" няколко интересни текста. Предполагам, че ще ви е интересно да разберете няколко допълнителни факта за песни които сте слушали, но не сте се заслушвали или анализирали текста. Тъй като темата се върти около смисъла ще опитам да обясня и няколко интересни видео клипа.

 

 

I got a crush on a pretty pistol

Should I tell her that I feel this way?

Father told us to be faithful

 

I got a crush on a pretty pistol

Should I tell her that I feel this way?

I got love songs in my head

Killing us away

 

The Father:

"do you love your

guns?"

(yeah)

"god?"

(yeah)

"your government?"

(fuck yeah)

 

I got love songs in my head

Killing us away

I got love songs in my head

Killing us away

 

She tells me I'm a pretty bullet

Gunna be a star some day

Momma says that we should look away

She tells me I'm a pretty bullet

An imitation christ

I got love songs in my head

Killing us away

 

The Father:

"do you love your

guns"

(yeah)

"god"

(yeah)

"your government"

(fuck yeah)

 

I got love songs in my head

Killing us away

I got love songs in my head

Killing us away

I got love songs in my head

Killing us away

 

The Father:

"do you love your

guns"

(yeah)

"god"

(yeah)

"your government"

(fuck yeah)

 

Без да влизам в излишни обснения за метафоричната любов между куршум и пистолет която може да роди само смърт и връзката с трагедията в Columbine. Да видим едно интересно похватче...

 

 

The Father:

"do you love your

gun?"

(yeah)

"god"

(yeah)

"your government"

(fuck yeah)

 

Малко думи много смисъл... Тази част от текста може да се прочете и разбере по два различни начина.

 

1. Отделни въпроси.

- do you love your guns?

- (yeah)

- god?

- (yeah)

- your government?

- (fuck yeah)

 

2. Един въпрос.

-Do you love your guns God- your government?

 

Припинателните знаци са от голямо значение в един текст ползвайте ги (или не ги ползвайте) според това какво целите да кажете (или да загатнете)!

 

Marilyn Manson - Count To Six And Die (The Vacuum Of Infinite Space Encompassing)

 

http://www.youtube.com/watch?v=iflTYMUgYX0

 

 

She's got her eyes open wide

she's got the dirt and spit of the world

her mouth on the metal

the lips of a scared little girl

 

I've got an angel in the lobby

he's waiting to put me in line

I won't ask forgiveness

my faith has gone dry

 

She's got her Christian prescriptures

and death has crawled in her ear

like elevator music of songs

that she shouldn't hear

 

and it spins around 1...2...3

and we all lay down 4...5...6

some do it fast

some do it better in smaller amounts

 

and it spins around 1...2...3

and we all lay down 4...5...6

some do it fast

some do it better in smaller amounts

 

Тук искам да обърна внимание на тясната връзка между текста и музиката. Забележете прещракванията на револвера в песента и в частност колко пъти се чува натискането на спусъка след зареждането и завъртането на барабана на револвера (барабана е с 6 дупки за незапознатите с огнестрелните оръжия :) ).

 

 

http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Man...82568C100045788

 

Видео клипът е взаимстван от разказа на Shirley Jackson- The Lottery (лотарията). Накратко историята в разказа.

В малко американско село (каравани) всеки 27 Юни се извършва ритуал за добра реколта при който се принася в жертва някой от възрастните в селото. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lottery

Жертвата се избира чрез лотария от дете. Убийството се извършва чрез замеряне с камъни (доста често прилаган метод в миналото, че и до сега в някой държави- Иран...).

 

Тъй като не биха ми стигнали силите да обясня всички смилови нишки и препратки (мистицизъм, алхимия, нумерология, религия, окултизъм, масони, илюминати и още какво ли не) в творчеството на тоя психопат М. Менсън за желаещите да се впуснат в по-задълбочено проучване на символите и смисъла в албумите му (от текстовете през музиката, облжките и клиповете та до снимките в разните му сайтове) бих препоръчал следния саит. Инфото е доста интересно. http://www.nachtkabarett.com/Triptych

 

Както споделих в един от предишните постове М. Менсън е един от малкото музиканти правили албуми които са концептуално свързани ('Antichrist Superstar', 'Mechanical Animals' and 'Holy Wood' ). При това музиката прекрасно изпълнява функцията си да подчертае и пресъздаде нужната атмосвера. Може би това е най-яркия пример за пресъздаване на идея от музиката, текстовете, албум арта до сценичното поведение и цялостната визия с вичката му бруталия и извратеност, за СМИСЪЛ под тоновете грим.

 

Предполагам, че на много вас не се харесва музиката и цялостната визия на бандата, но съм сигурен, че ако се абстрахирате от отблъскващите на пръв поглед неща ще има какво да научите. Не случайно съществува предмет "история на изкуството" който се изучава в специализираните училища и университети.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Така като за лека нощ малко да поговорим (поговоря щото си приказвам сам) за една друга банда. която предполагам повечето от вас са слушали, но малцина са се зачитали в текстовете камо ли да се замислят над тях. Бандата е Slipknot а песента над която ще хвърлим малко сетлина е Purity (чистота, невинност).

 

http://www.youtube.com/watch?v=vvDw04wy0cc

 

Purity

 

Maze... psychopathic daze... I create this waste

Back away from tangents, on the verge of drastic

ways... can't escape this place... I deny your face

Sweat gets in my eyes, I think I'm slowly dying

 

Put me in a homemade cellar

Put me in a hole for shelter

Someone hear me please, all I see is hate

I can hardly breathe, and I can hardly take it

 

HANDS ON MY FACE OVERBEARING I CAN'T GET OUT

HANDS ON MY FACE OVERBEARING I CAN'T...

 

Lost...run at my own cost...fearing laughter, scoffed

Running from the rush, detached from such and such

Bleak... all around me, weak... listening, incomplete

I am not a dog, but I'm the one you're dogging

 

I am in a buried kennel

I have never felt so final

Someone find me please, losing all reserve

I am fucking gone, I think I'm fucking dying

 

HANDS ON MY FACE OVERBEARING I CAN'T GET OUT

HANDS ON MY FACE OVERBEARING I CAN'T...

 

You all stare, but you'll never see

There's something inside me(x3)

You all stare, but you'll never see

There's something in you I despise

 

Cut me - show me - enter - I am

willing and able and never any danger to myself

Knowledge of my pain, knowledge of my pain

Or was my tolerance a phase?

Empathy, out of my way

I can't die(x4)

 

You all stare, but you'll never see

there's something inside me(x3)

You all stare, but you'll never see

there's something in you I despise

 

Despise... despise...

 

Purity(x8)

 

Have you ever seen God? (x4) (live version)

 

 

Песента разказва за едно измислено убийство и е вдъхновена от следния сайт http://crimescene.com/purity.archive/index.html

Макар и убийството да не е станало наистина песента прекрасно (е не точно прекрасно защото все пак за убийство си говорим) описва картината и чувството. Интересното е, че текста е донапасван за да придобие сегашния си смисъл от първоначалния си вариант (Despise- От демо албума M.F.K.R.).

 

Всъщност масовите убийци и като цяло убийството сякаш е леко на почит в САЩ пък и не само там, от филмите през музиката, литературата, интернет. Като цяло убийството винаги някак странно е вдъхновявало творците включително и мен самия. Та в творчеството на Slipknot има доста графични пресъздавания на смърт и убииство (почти в всеки албум има песен писана сякаш за някой масов убиец). Това е така може би, защото наистина е интересно да се пресъздаде какво точно чувства жертвата и убиеца.

Надявам се, че ви е интересно да видите от къде черпят идеи известните банди :ok: ...

 

 

Еххх все убийства, кръв, демони, дракони, битки... :butcher::metalist::headbang: (тук при драконите и битките задължително галопиращ ритъм) :ph34r: (това е емотикона за китайски нинджа-метъл ако се чудите) ама какво да се правиш пуст MетЪлизъм. Аре тези дни и за по-нежни парчета ще пиша, че много мрачна стана атмосверата. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това нз дали го преписваш от някъде или сам го систематизираш, но добре ще е да се подреди цялостно в един общ файл .doc или .pdf Така във форума стои малко разпокъсано :) Хем на цяло ще е по-лесно да му се хване логиката и да се редактира, ако има неточности.

 

P.S.: Пишете ме абониран за пълната версия :icon_shithappens:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами нещата съм ги систематизирал аз лично (за жалост, защото определено не съм кой знае какъв текстописец), разбира се много от нещата които съм дал като примерчета не съм ги открил аз, но тъй като инфото е пръснато из нета и много хора не ги знаят тези неща (а си е интересно да се знаят) реших да ги споделя.

 

За да се направи в ПДФ формат мисля, че трябва да има повечко мнения по въпроса. Ще е добре да прочетем първо как Ангелина и Вяра Иванова (и всички други които искат да споделят разбира се) подхождат когато мислят(пишат) текст.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами в такъв случай да споделя малко опит аз тогава. Не че много често се случва да пиша, но обичам първо да имам готова музика (която сам си пиша) или поне някакъв основен ритъм, за който да се хвана. Оттам нататък си изливам чувствата на хартията, стараейки се само да си спазвам избраната стихотворна стъпка. Останалото се получава от самосебе си :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.