Jump to content
Българският форум за музиканти

Ритъмът - макро, микро, груув, суинг


Recommended Posts

Имам въпрос към Кольо - вече няколко пъти споменава, че работи за ритмика и ми стана интересно какво и как точно работи и каква методика ползва? Мисля, че и на другите ще им е интересно, за това и въпросът ми не е на ЛС. :)

 

^ Питах го в една друга тема, ама не казва. Дано се навие сега.

 

Ta така - мисля, че ни дължиш обяснение, Коко! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами за съжаление май ще ми е трудничко, но ще пробвам с няколко думи да споделя какво се питам. Но и не съм сигурен, че на някой ще му е особено полезно или пък интересно. Мисля че повечето хора, ( поне тук), не се интересуват особено от аспектите на ритъма на микро ниво, а по скоро се увличат по сложни неравноделни размери и полиритмия, което разбира с е супер, но е работа с ритъма на едно съвсем друго ( макро) ниво, до което аз още не съм опрял. Не че нямам никакво отношение :D , но реших , за първи път да я карам последователно и сега, като се упражнявам ( и когато :) ), гледам да си работя върху моето малко парченце от тортата, така че се задоволявам 4/4 предимно. За другите неща ще му мисля някой друг път :) , като си пооправя бакиите

 

Това, с което се занимавам е, да изработвам определени аспекти от ритъма (микро такива) които на мен ми идват труднички при дадени условия. Интересуват ме въпроси от типа най вече на>

 

И изобщо какво е Груув, за мен имам предвид ( ясно че има определения по въпроса, но мен ме интересува да си изясня лично )?

 

Ето едно определение от всеобхватната Вики http://en.wikipedia.org/wiki/Groove_(music)

 

 

 

Какво прави Грууви свиренето такова? Или иначе казано, защо понякога имаме груув, а понякога не? Какво отличава суинга на Calderazo от този на Scofield например, кое ни кара да се клатим като слушаме Funk Overload на Maceo и тн.

 

Какви са груув особеностите на различните стилове? И постоянни ли са те или се влияят от други фактори?

 

Как да приспособя свиренето си ( било то като солирам или акомпанирам) към различни ритъм секции, свирещи различни стилове, в различни тема, вместо да търся секции, които да ми пасват. От какво зависи тъй нареченото пасване и можем ли всъщност да бъдем по гъвкави в това отношение?

 

Как е свързано грууви свиренето с техниката и какво да развивам в нея, за да си подобря груува (тук вече говоря за китара, не знам как е на други инструменти, не мога да свиря достатъчно добре на нито един, освен цигулка, а тя ме дразни :) ).

 

Ако някой се интересува от тези аспекти би могъл да се пробва да си отговори на въпросите, които си задавам ( и съм си отговорил на повечето, та сега си налягам парцалите да си гладя треските). Съответно можем да обменим виждания и евентуално някакви аудио примери :) , както и идеи за това, кой какви трески рендосва ( или иска да рендосва)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето пример за суингиране. Интересува ме как го прави? Има ли обяснение освен усета за суинг?

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък искам да мога, като този тук:

 

Мисля обаче, че добрия груув е комбинация, както от отлична ритмика, била тя микро или макро, така и от много добре контролирана динамика и артикулация при свирене.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е много абстрактна май... Затова ще захвана една част от нея, която и мен ме вълнува. Ако кажем, че груув музиката е тази, която ни кара да си клатим главата по един особен начин, то кое в тази музиката ни кара да правим така? Дали е това, че ритъм секцията свири много стегнато? Дали е заради триоловата пулсация? Дали е заради специфични ритмични шаблони?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето пример за суингиране. Интересува ме как го прави? Има ли обяснение освен усета за суинг?

 

 

[/quoteъс

 

Да, разбира се има техническо обяснение какво прави в ритмическо отношение, но макар , че Джо е много голям, аз визирам по скоро свиренето със секция. В случаи като този, свирача сам си опредля груува, понеже се съобразява само с това, което чува в главата си.

 

А иначе това на видеото е класически суинг базиран на осмини които вместо да свирят равни се свирят като триола на която първите две стойности са легатирани и се свирят като една а третата е сама. Суингирани осмини. Интересното е по скоро, как да се научим да ги свирим добре. А също и да ги контролираме, тоест да променяме дължината на едната спрямо другата, докато свирим.

 

Сега отивам на репетиция и не мога да продължа да пиша за момента, но темата супер ме интересува. Ще е гот да обсъдим кой как мисли и упражнява тези неща. Надвам се довечера да имам повече време да напиша малко по въпроса

 

п.п. Между другото и аз искам да свиря добре като страшно много хора, но това, което повече ме интересува е да знам как да го направя и да не ме мързи да го упражнявам. Иначе съм напълно съгласен с това, което Сънчо пише, а именно , добрия груув зависи от съвкупност от изброените фактори. Интересно ми е обаче не само какво са те ( макар, че осъзнаването на това е много важно), но по скоро кой какво прави по въпроса за изработването на проблемите си

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е много абстрактна май... Затова ще захвана една част от нея, която и мен ме вълнува.

Камен, промени името на темата на микро, суинг, груув...или квото на теб ти е кеф (знам, че ги умееш веселите лафчета :)), моля!

едит: МЕРСИ! :)

 

Мисля обаче, че добрия груув е комбинация, както от отлична ритмика, била тя микро или макро...

Пак отиваме на покрива на вилата :D

Не може да се занимаваш с микро, когато не ти е ясно макро.

 

Можем да обменим виждания и евентуално някакви аудио примери :) , както и идеи за това, кой какви трески рендосва (или иска да рендосва)

Ми хайде, де - това от кога ми го говориш?! :)

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Това просто не е така. Въпросът не е в познанието, а в умението. И в постигането на умение, чрез познание, а не кротко зазубряне.

Никъде не отиваме, иначе, просто вкарваме още един аспект. Това "пак" предполагам, че го вмяташ във връзка с поста ми за бавното/бързо свирене в една друга тема, с което не съм съгласен, че е валидно при всички обстоятелства. Ма тва съм само аз .....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абсолютно съм съгласен - музиката не е само мисловен процес, а и "мускули, маса, силикон, силикон, силикон", но това мисля, че е ясно. :)

А пък аз трябва да си вкарам в подписа - "това е лично мое мнение" :)

 

Виж, може пък аз да не съм те разбрал правилно...

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересното е по скоро, как да се научим да ги свирим добре. А също и да ги контролираме, тоест да променяме дължината на едната спрямо другата, докато свирим.

 

 

Точно това питам, другото е ясно. Аз си въобразявам, че до голяма степен е въпрос на усет. Така и при свиренето на каквото и да е с бенд. Ако отделните музиканти нямат усет за суингиране, няма да могат да суингират заедно.

Редактирано от yotzzo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абсолютно съм съгласен - музиката не е само мисловен процес, а и "мускули, маса, силикон, силикон, силикон", но това мисля, че е ясно. :)

А пък аз трябва да си вкарам в подписа - "това е лично мое мнение" :)

И аз, и аз ... :) 'ма засега го пиша.

Аз така или иначе читател - ма да вкарам поне още нещо дето бих почел за влиянието му върху "груува" :)

Аут.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами ако говорим за свирене на суинг като начало, най важното е първо да го чуем (осъзнаем) явно при теб е станало, защото ми даваш този пример, след ова, трябва да се научим да го въпрозвеждаме с уста ( пеем един вид) но добре ( тоест да се убедим, че ако не енамесена техниката на свирене, ни се отдава),,най накрая можем да го пренесем върху инструмента, първо по бавно после по бързичко при нужда. Последният етап,( както споменах) е свързан с техника на инструмента, но първите два не са. А това, което най често съм виждал при хората опитващи се да суингират е, че или не им е ясно точно как ( не могат да го изпеят ритмично) или пък свирят автоматично, а не това , което изпяват. Довечера, дано ми остане време като се върна, ще се опитам да обясня как съм работил като идея по въпроса.

 

пс. Ако сме ритмични по принцип,, суингирането е въпрос на целенасочено упражняване, а не на усет. За това си има отдавна отработени системи, които дават резултат винаги и се преподават в Джаз учебните заведения. Разбира се пак ще има хора, които ще са по добри от други ( като във всяко нещо), но всеки нормално ритмичен човек, може да покрие средно ниво с необходимото усилие

Редактирано от kolio_k
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За суингитането си има отдавна отработени системи, които дават резултат винаги и се преподават в Джаз учебните заведения.

Малко светлина в тунела? :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.