Jump to content
Българският форум за музиканти

Имам ли шанс?


Recommended Posts

Здравейте,

12 клас съм и уча в град Сливен. Тук няма музикално училище и поради това аз уча в съвсем друга насока. Имам няколко въпроса и те са:

1. Как се влиза в НМА специалност композиция?

2. Имам ли някакъв шанс да следвам тази специалност след като се занимавам с композиране само на компютър от програми?

3. Мога ли да се подготвя за времето с което разполагам до изпита?

Редактирано от vasko91
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз преди време пуснах същата тема, но явно не чак толкова хора са всъщност образовани музиканти. Както и да е, сам разбрах как да се подготвям...мога само да ти кажа, че за няколко месеца няма да можеш да се подготвиш, каквото и да правиш...ако имаш насока, по добре кандидатстваи например догодина или по - другата, след сериозна подготовка и свирене.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На мен ми предстои кандидатстване в НМА тази година. Мисля да кандидатствам за влизане в ТЕОРЕТИКО-КОМПОЗИТОРСКИ И ДИРИГЕНТСКИ ФАКУЛТЕТ. Точно там се изучава и специалността композиция, за която питаш. Според мен ако не си се занимавал със свирене на пиано и солфеж, е невъзможно да издържиш изпитите. А те са общо три:

 

І. СОЛФЕЖ

 

- Писмен: две диктовки (едногласна и двугласна) в тоналности до два знака, с алтерации, по зададен тон "ла";

 

- Устен: изпяване на солфеж, определен чрез жребий по време на изпита, в тоналност до два знака, с алтерации, по зададен тон "ла".

 

ІІ. ТЕОРИЯ НА МУЗИКАЛНИТЕ ЕЛЕМЕНТИ

 

- Познаване, построяване и изпяване на ладове, интервали и акорди (видове тризвучия и мажорно-малкия септакорд и техните обръщения) по зададен тон;

 

- Нотиране на виолинов, алтов, теноров и басов ключ.

 

ІІІ. ПИАНО

 

- Три произведения, изпълнени наизуст:

 

1. Й. С. Бах - едно произведение по избор от следните:

 

Прелюд и фуга от "Добре темперираното пиано" (І и ІІ том);

 

Инвенция (двугласна или тригласна);

 

Алеманда или Жига от Френска сюита;

 

Прелюд, или Алеманда, или Жига от Английска сюита.

 

2. Първа част из соната по избор от Хайдн, Моцарт или Бетовен.

 

3. Пиеса по избор на кандидата.

 

Сам прецени дали това е по силите ти ако тепърва ще започваш, не че искам да ти обезкуражавам, но доста късно си се сетил.

 

Повече инфо тук.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Виждам, че имаш повече теоретичен интерес спрямо средното ниво, така че не ме учудва, че си избрал това. Мисля обаче, че е по-добре, ако имате възможност, да следвате извън България.

 

Към питащия:

Дори и да не влезеш, това не би трябвало да те спира да учиш и да се развиваш. Има разлика между подготовката на инструменталист и композитор. За втория са по-важни интелектуалните упражнения, на него са му необходими повече слух, теория и композиционни техники, а за тях никога не е късно. За разлика от свиренето при инструменталистите, където двигателните качества са най-важни, за да си добър и конкурентен, а за тях си има възрастова граница. Теоретичната част в нашия век можеш вече да я научиш и самостоятелно благодарение на многото от качествени по-качествени книги на английски език, до които вероятно няма и да имаш достъп, ако се водиш единствено по нашата академична програма.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има разлика между подготовката на инструменталист и композитор. Упражненията за втория са повече интелектуални, на него са му необходими повече слух, теория и композиционни техники, а за тях никога не е късно, за разлика от свиренето при инструменталистите, където двигателните качества са най-важни.

:D;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като джазов възпитаник в твое лице, разбирам разминаването в мненията. Някои мои познати чужденци, завършили композиция, са на мнението, което споделих. Затова и тези, които са Performance, не учат всичко онова, което учат онези от Composition (тук говоря в класически контекст).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:)

 

Сигурно е така в класиката макар , че не би трябвало да е. Хората с които имах честа да уча освен, че знаят джазовата теория и хармония ,знаят и класическата и всички композиционни и аналитични похвати. И могат да ги прилагат на практика - всичките. Както свирят Колтрейн чейнджес въс всички тоналности така и владеят контрапункт и 12 тоновата система (как е на български? :) ).

 

Въпрос на избор предполагам, макар че като си помисля на оркестрантите в класически оркестър май освен да четат перфектно и да знаят да интерпретират текста друго не им се налага да правят.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виждам, че имаш повече теоретичен интерес спрямо средното ниво, така че не ме учудва, че си избрал това. Мисля обаче, че е по-добре, ако имате възможност, да следвате извън България.

 

Естествено, че и аз предпочитам ако имах възможност да уча в чужбина, но просто засега нямам такава, поради най-вече финансови причини. :greenangel: Постоянно слушам колко е паднало нивото в НМА а и не само там, а навсякъде в България. Всяка година улесняват изпитите все повече, за да могат да приемат студенти "от кол и въже" както се казва, явно количеството за тях е много преди качеството. Така че аз нямам прекалено високи очаквания за Академията, макар че имам голямо желание да науча колкото е възможно повече неща, които ме интересуват. Да се надявам, че ще е така.

Редактирано от Greenleaf
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Tozi, много хубаво си го казал. Аз също мисля, че е добре да се знаят последователно тези неща, а и както споменахме в друга тема, джазовата хармония се разклонява и развива самостоятелно от класическата, така че е добре според мен да се почне с класическата, полифонията / контрапункта и формите, след което да се мине нататък. :greenangel: 12-тоновата система / музика = додекафония. Последното май се ползва повече в Германия и у нас. В САЩ не казват ли просто "12-tone music"? Имам една книга за нея тук, но не съм се задълбочавал много.

 

Иначе, имах предвид, че виртуозността и наблягането на инструмента е от по-голяма важност за изпълняващият инструменталист, отколкото за някой, съсредоточен основно към композиция, който не свири като изпълнител. Шьонберг, доколкото ми е известно, е бил лош инструменталист. А и с днешната технология... Ако имаш примерно да пишеш музика за филм или реклама, сядаш пред компютъра и MIDI клавира, а оркестърът и синтезаторите ти са на едно кликване разстояние и винаги можеш да редактираш всичко. Ако трябва да се изсвири наживо, намираш точните хора.

 

@Greenleaf, за жалост нехайството е такова в цялата българска образователна система, приятелю. Но както и Tozi е казал и споменах преди, нищо, ама нищо не спира човек да научи каквото и когато поиска, щом има желанието. Може да контактува с всякакви хора и по Интернет, както и да си купи всякаква литература. :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

12 tone rows.

Пол Хиндемит е можел да свири на всички инструменти в един класически оркестър. Не знам колко добре, но е можел.

А това за технологията - нож с две остриета.

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Честно казано, срещал съм го повече като 12-tone music, докато tone rows са самите тонови редици от 12-те неповтарящи се тона, на които почива системата. Но това като малко лирично отклонение. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За жалост нехайството е такова в цялата българска образователна система. Но нищо не спира човек да научи каквото и когато поиска, щом има желанието. Може да контактува с всякакви хора и по Интернет, както и да си купи всякаква литература.

...и не само - има концерти/уроци - какво ли не!

Обаче за нехайството, това е едната страна на нещата - моя съученичка (от Русе) в момента преподава в музикалното хармония и никак не е розово положението. Няма желаещи деца да учат музика (поне не толкова, колкото е имало или дори е необходимо, ако мога да използвам тази дума, защото все пак училището си има и своите разходи). А за преподавателите (визирам момичето - млада преподавателка) какво остава? 20 години учене/труд и без реализация... Според мен е нормално в 21 век (когато децата стоят повече пред компютъра, слушат чалга, вместо да взели в ръце музикален инструмент) и да, трудно ще им е в стандартите, в които се очаква да се представят - следователно и изпитите се деформират (но не мисля, че е чак толкова много).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Каква връзка има нивото на учениците с нивото на преподавателите? Изискванията падат заради ниското ниво на раждаемост в този период. Така е във всички висши училища. Но преподавателският колектив се запазва. Който има желание, ще извлече полза от ходещите енциклопедии. Който няма желание - ще поругава тази толкова скапана държава. Щото в чужбина имаш условия, разбийш ли.

 

На автора на темата бих дал съвет да реши със сигурност с това ли иска да се занимава и ако отговорът е "да", по най-бързия начин да почва уроци по солфеж. А между другото, не стана ясно дали свири на музикален инструмент или само композира на компютъра.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.