Jump to content
Българският форум за музиканти

Baby Thomas

Стабилизирано и филтрирано 9-волтово захранване за китарни ефекти

Recommended Posts

Отдавна се каня да пусна този туториал, но все не остава време. Предвид раздвижването в темата, счетох, че е крайно време да го направя. :P

 

За да го направим са необходими следните джаджи:

  1. Захранване (или само трансформатор), който дава 12-15 волта. Аз предпочитам тези универсалните адаптори, които леко да модна, защото си имат готина кутийка, няколко накрайника, а и използвам част от елементите вътре.
  2. Следните ел. компоненти:
    • Монтажна платка;
    • Стабилизатор TL7809;
    • Електролитен кондензатор 1000мФ, мин. 16в - 2 броя; (на тази снимка са разлини, но после намерих еднакви, както се вижда по-натам)
    • Керамичен кондензатор 100 нФ, мин. 16в - 2 броя;

[*]Инструменти.

[*]Поялник, калай, колофон.

[*]Силиконов пистолет. (не се вижда на снимката)

[*]Мултицет, за измерване на резултатите.

PS-01.jpg

 

 

Модификацията се извършва в следните стъпки:

  1. Махаме болтовете на адаптера и изваждаме вътрешностите. Схемата е елементарна - траф с няколко вторични намотки, които дават различни волтажи, селектор за волтажа, индикатор за работно състояние (светодиод), изправителен блок (грец), филтриращ кондензатор.
    PS-02.jpg
     
     
     
  2. С цел да е максимално лесно обратим процеса, аз оставям селектора на волтажите (който не ни трябва - можем да вземем захранване директно от намотката за 12 волта), след това индикатора за работно състояние, изправителния блок. Филтриращият кондензатор също може да се ползва, но с цел всичко да е заедно го махам и него.
    PS-03.jpg
     
     
     
  3. Това е моята схема, по която правя модификацията.
    PS-Scheme.png
     
    Оттук можете да изтеглите DIYLC 3 файла със схемата.
     
  4. За да завършим схемата трябва да добавим един електролитен кондензатор 1000 мФ, един керамичен кондензатор 100 нФ, стабилизатора TL7809, втория електролитен кондензатор 1000 мФ, втория керамичен кондензатор 100 нФ. Вземаме една монтажна платка и нареждаме двата електролитни кондензатора заедно със стабилизатора както е показано тук. Обърнете внимание, че двата кондензера за с противоположна ориентация! Гледайки стабилизатора фронтално левият му крак е вход, десният е изход, а средният е маса.
    PS-04.jpg
     
     
     
  5. Изрязваме краката на стабилизатора като оставяме да стърчи половин-един милиметър(аз действам с нокторезачка). Запояваме плюс крачето на кондензатора С1 за далечния крак на стабилизатора (което е входа), а минус крачето му за средния крак на стабилизатора (маса). Плюс крачето на кондензатора С2 запояваме за близкия крак на стабилизатора (което е изхода), а минус крачето му отново за средния крак на стабилизатора (маса).
    PS-05.jpg
     
     
     
  6. Добавяме двата керамични кондензатора - един на входа и един на изхода. Не е семантично издържано да бъдат от другата страна на платката, но с цел минитюаризиране на проекта... ;) Те нямат поляритет, така че посоката няма значение - важното е едното краче да е на плюс, а другото на минус. Моите съм ги сложил така, че да се виждат стойностите.
    PS-06.jpg
     
     
     
  7. Добавяме на входа на платката ни два проводника (червения и черния), които в другия си край ще бъдат съединени след греца. Кабелът, който излиза от адаптера запояваме на изхода на платката ни. И на двете места е важно да спазваме поляритета!
    PS-07.jpg
     
    Ето как изглежда и подредбата на компонентите:
    PS-Components.png
     
     
     
  8. За да не стане късо съединение и да опукаме нещо заливаме всичко със силикон. Може да се направи и с изолирбанд или пък да се сложи в найлонче и т.н., но така според мен е по-суперско.
    PS-08.jpg
     
     
     
  9. Натъпкваме всичко в кутийката, затваряме и сме готови за тестове!
    PS-09.jpg
     
     
     
  10. Измерваме напрежението на свободен ход - 8.93 волта. Доста добре, почти като истинско! ;)
    PS-10.jpg
     
     
     
  11. Имах само два камиона под ръка, но все пак са достатъчни за бърз тест. (Искам да вметна, че така съм хранил 1 цифров и 5-7 аналогови ефекта без грижи. Да, има по-издържани схеми и методи, но тук не претендираме за про изработка!).
    С товар напрежението пада в напълно приемливи граници - 8.74 волта. Всичко бачка на 6. Доволен съм от резултата!
    PS-11.jpg

 

 

За основа на този ми проект послужи небезизвестното "Ultra clean 9vdc Power Supply". Разбира се никога нямаше да успея без помощта на нашите съфорумци Nikifena & Metalhammer, които помагаха с акъл и разяснения!!! Тук е и мястото да кажа, че ако има неточности и бъгове, заслугата за тях е изцяло моя, а не на колегите! ;)

Могат да се направят много и най-различни вариации по схемата, да се използват различни компоненти и т.н. Например използване на по-качествени стабилизатори като LM317, трафове с отделни намотки (и стабилизатор) за всеки ефект и т.н. За домашно-репетиционни любителски нужди (а и не само) това смятам, че върши повече от чудесна работа. Ще се радвам, ако съм бил полезен на някой! До скоро!

 

Edit: Сложих нови по-ясни пикс за схемата и подредбата на компонентите, както и DIYLC 3 файл със схемата за даунлоуд.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз съм ползвател на два такива моднати трафа ,лично направени от Baby Thomas и мога да кажа ,че проблемите с всякакви брумове от захранването изчезнаха. С три думи ,много съм доволен. Благодаря му сърдечно за добре свършената работа :P .

Share this post


Link to post
Share on other sites

За доброто на форума пускам схемата на адаптерчетата на N-audio които правя.

N-audio%20PSA-1.GIF

Това е схема на безкомпромисно решение от гледна точка на елементи за захранване за ефекти. Една идея по-добро от "Ultra clean 9vdc Power Supply" за което Цецо говори по-горе.

 

Излизат малко повече чаркалък, ама нали требе да сме PRO, иначе няма смисъл да се прави smile.gif

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

А така!

Сега да направя детайлна транскрипция на схемичката на NIKIFENA. Рядко ми се случва да пиша за положителни неща. Но когато нещата са истински, не си кривя душата!

и така:

-на мрежовия вход кондензатор Х-2 за предпазване от RF смущения по мрежата и крос модулация - (+)

-кондензатори 4 броя на греца, пак за RF филтрация и главно против кросмодулация (+)

-100nF паралелно на електролита не е необходим, но помага с още малко за RF (+)

-Двата диода околко 3-изводния стабилизатор - пълна защита от обратно свързване и разряд на изходния кондензатор (+)

-Още един 100nF в изхода, който е повече за гарантиране на работата на стабилизитора (против самовъзбуждане) (+)

И за да не става като отчета на предишното правителство - само положителни резултати, да турна и един голям минус - не виждам предпазител нито в първичната нито във вторичната намотки на трансформатора. А те са задължителни по всички изисквания за европейски сертификати, и безопасност.

За качеството на трансформатора имам малко съмнения, като имам предвид кой е производителя, но там Ники да се оправя (бой по кратуните :) ).

 

Като цяло едно добре обмислено захранване, отговарящо на високи изисквания са сигурност и нисък шум. За конкретното изпълнение нямам съмнения, но едни сериозни изпитания и измервания с графики и таблици биха били много полезни.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

От конрад си купих филтрирано и стабилизирано захранване със селектор на напрежение и поляритет с доста солиден траф .Стабилизтора беше Lm317,а електролитния кондензатор 4700uF,което впрочем ме изненада доста и за репетиции/вкъщи/локални гигове си е напълно достатъчно.Тези които са за модване струват 6 лв и са с доста по-мизерен трансформатор,който е доста съмнителен от към мощност и не се знае колко ефектчета би зидържал.Принципно при това начинанието леко се обезмисля,но пък тези фалшивите са 1:1 със стабилизираните и могат да се познаят само по теглото.

 

Браво за темата! Ще е доста полезна за набуталите се.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Че е съмнителна мощността е ясно, инак пише 500 мА. Както споменах горе, издържа 1 цифров и 5-6-7 аналогови ефекта. По времето, когато писах тутора, имах доста самосвали и бях ги накачил всичките за тест. Пуснати едновременно не създаваха нищо приличащо на китарен тон, но идеята беше да го понатоварим. Издържа гнидата. Така че смея да твърдя тия въшки са доста прилични и в реални условия ще се държат без проблем. При свирня надали някой ползва повече от 2-3 ефекта едновременно... :cheers2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

А бе тези китайските трафове ако не се опържат,си работят,само дето много греят.На времето като ремонтирах касетофони ги пренавивах,че нямаше трафове по магазините и по моите изчисления първичната излизаше поне с 30% повече навивки (което водеше до по-ниско напрежение на вторичната с 30%),но пък вече не греенето го нямаше.Та трафът ако не се опече,няма проблеми.Използването на интегралните стабилизатори опростява и подобрява много нещата,защото те си имат вградени антибрумови вериги.Колкото до изходния ток-той е от порядъка на 1А за 78ХХ и 1,5А за LM317,така че без проблеми могат да се хранят повечко ефекти.Има обаче вероятност ефекти,съдържащи модулатори-фейзъри,хоруси и т.н. да вкарат смущения през стабилизатора,затова според мен е добре те да се хранят с индивидуални захранвания.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Абсолютно вярно, така е най-добре. Това е бюджетно решение за ентусиасти и любители.

За про цели може да се закупи истинско захранване за много ефекти, както го прави примерно Никифена, или както са ония супер скъпи западни негови събратя на Дънлоп и разни други. :hysterical:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Използването на интегралните стабилизатори опростява и подобрява много нещата,защото те си имат вградени антибрумови вериги.Колкото до изходния ток-той е от порядъка на 1А за 78ХХ и 1,5А за LM317,така че без проблеми могат да се хранят повечко ефекти.Има обаче вероятност ефекти,съдържащи модулатори-фейзъри,хоруси и т.н. да вкарат смущения през стабилизатора,затова според мен е добре те да се хранят с индивидуални захранвания.

 

По принцип, според мен не е много добро решение да се разчита на един единствен стабилизатор да стабилизира напрежението на много ефекти, особено когато говорим за големи токове, близки до 1А.

При повечето линейни стабилизатори, филтрирането на брума не е твърде добро и той на практика си се чува ясно, ако примерно свържам през кондензатор стабилизираното напрежение към да кажем линеен вход на някаква аудио апаратура за да го чуем. Аз лично смятам, че когато имаме резистори, които да ограничават зарядните токове на кондензаторите след греца, както и евентуално такива в изхода на стабилизатора, преди кондензаторите, тогава филтрирането на брума е осезаемо по-добро. Естествено, срещу цена. Това е приложимо при сравнително малки токове, където падът на напрежение върху въпросните резистори и разсейваната от тях мощност са относителноп малки.

 

Повечето операционни усилватели имат дадена в документацията характеристика "power supply rejection" или нещо подобно. Тя дава представа колко от брума в захранването би отишъл в сигнала. Когато(както в повечето драйв педалчета) няма по-специално филтриране на захранването в първите стъпала, брума в захранването може да окаже сериозно негативно въздействие върху общия чуваем брум.

 

Затова за мен е по-добро решението с отделни трансформатори и отделни стабилизатори, някои от които(за драйв ефектите) са много добре стабилизирани и предназначени за малък изходен ток под 50-80мА.

Edited by Evtim Djerekarov

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Подкрепям те напълно. Освен това отделните и галванично разделени адаптери ще елиминират ground loop проблемите по масите.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Power Supply Rejection Ratio (PSRR) за стабилизатори е параметър, който се декларира при съответни условия. За да е близо до обявения в данните , трябва да се спазят главно две неща - входното напрежение и товарния ток. Пулсации излизат на изхода когато входното напрежение (след изправителя) не е достатъчно високо (под товар!) и/или товарният ток е по-голям от декларирания. Например PSRR за uA723 (който е прецизен стабилизатор) e 86dB, но забележете, при ток само 1мА. Когато се използва за по-силен ток, например 100мА (от възможните 150), PSRR пада силно. Това е характерно за всеки интегрален стабилизатор, поради намалението на усилването на транзисторите от вътрешната структура и други причини.

Затова има доста съображения, които трябва да се приложат при проектирането, конструирането и изработката на качествено захранване, без значение дали е за настъпи кутийка или измерителен инструмент.

Друг въпрос, не по-малко важен, но с друг характер е отделянето на захранванията при повече от едно захранвано устройство. Още по-важно е това при евтините, често нескопосани в техническо отношение настъпи кутийки, които са винаги от небалансиран тип. Те са "подготвени" за проблеми със захранванията, и понеже Pit Cornish е зает с по-важни дела (а и не знам някой у нас да е проявил интерес) - няма да се отиде на балансиране на входове и изходи на настъпикутийки. Остава да се разделят захранванията - галванично, не да се ползват само отделни захранващи кабели.

Всичко това обаче е свързано с едно сериозно финансово участие, което в криза или без криза, обикновенно се отхвърля. Затова търсенето на звукът на "големите" е безрезултатно - при тях проблемите имат разменени места - по-напред е звукът и музиката, а по-назад стотинките.

Всеки си има своите приоритети.

Edited by Parni_Valjak
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Супер... схемата бачка, стабилизирах го от ~15 на 8.9V :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ако сложиш съпротивление със стойност един ом между изхода на стабилизатора и изходният му кондензатор, ще намалиш още повече нивото на шум на схемата. След този резистор са всички останали елементи (в случая с LM317).

Има и още по-добри стабилизатори, например схемата Sulzer: http://bgaudioclub.org/gallery/albums/user...3/angel_mod.png

При него стойностите на шума са с поне 30dB по-малко от LM317. Когато става дума за аудио, не трябва да правят компромиси с качеството. :hysterical:

Edited by guitar01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Въпросът е къде идва точката, след която намаляването на брума става ненужно, заради собствения шум на ефектите, особено драйв/дисторшън педалите. Според мен, добре изпълнена схема дори със 7809 би била достатъчна за тази цел.

Share this post


Link to post
Share on other sites

не видях никъде да е написано на жака къде е плюса - вътре или вън, и на всички камионетки еднакво ли е.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.