Jump to content
Българският форум за музиканти

Що е то "Bias Point", има ли общо с "Grade Factor" и има ли изобщо смисъл от тия числа?


Recommended Posts

Тия фактори и тн са измислени за хората които не разбират от електроника. На тях им е достатъчно да им се напише, че между тези и тези числа на незнам си какъв фактор кривенето е по-малко, а между тези и тези - по-голямо. Това на тях им е достатъчно.

Не се сърдете или крайте. Всичко е направено с цел бизнес ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се сърдете или крайте. Всичко е направено с цел бизнес ;)

Вече стана аксиома бизнеса да е лъжа, измама и изнудване!

Дали защото овците станаха много и искат да бъдат стригани? Или има друга причина?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Понеже ми стана интересно за какво аджеба са тия числа споменавани като "grade factor", взех че се поразрових малко. На един от любимите ми сайтове намерих доста добро според мен обяснение - що е то, защо го пишат, какво прави и касае ли ни при покупка. :P

 

Остава да разберем имат ли общо маркираните числа при различните търговци, щото ако всеки си е измислил нещо... :rulez:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Обяснете/преведете на български, защото не всички се справят добре с техн.английски а темата

е интересна, градивна и информативна - голяма рядкост. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Не бих казал, че статията горе е строго техническа. Това е по-скоро рекламна статия, искаща да каже, че лампите на някои производители се категоризират по ток на покой, но също искаща да каже( или да намекне), че техните(на tubedepot) лампи са по-добре категоризирани, обаче също без да покаже с каква постановка те измерват тока на покой. На практика, стига марката да не се променя, би трябвало еднакво маркираните лампи да са близки по характеристики, без значение коя точно е марката.

 

Истината е, че тока на покой не е характеристика, присъща за лампата, а е функция на преднапрежението(като меним преднапрежението, меним и тока на покой). Токът на покой е тока, минаващ през лампата при липса на входен сигнал. При крайните стъпала, конфигурацията най-често е клас АБ, където всяка от крайните лампи "работи" само в половината полувълна(горната или долната) и малко от другата полувълна. Токът на покой тече и през ДВЕТЕ лампи при липсана входен сигнал. Лампите с по-малка стръмност (при даден ток на покой)ще изискват по-голяма амплитуда на входния сигнал, преди анодното им напрежение да започне да достига захранването и да се появят изкривявания.

Лампите с по-голяма стръмност, естествено, ще имат по-голямо усилване по напрежение и тези изкривявания ще започват да се появяват още при по-"тихи" нива на сигнала, подавани от предусилвателя.

 

Разбира се, промяната на преднапрежението(биас-а), ще промени тока на покой на лампата, както и слабо би променилa нейната стръмност(в различни работни точки, стръмността е различна малко или много). Всичко, което иска да каже статията(като махнем рекламните елементи от нея) е, че ако не трябва да се пипа преднапрежението на лампите е желателно те да се заменят с лампи с достатъчно близки параметри.

 

Казано по друг начин:

-тока на покой зависи от избраното преднапрежение(биас).

-за постигане на еднакъв ток на покой, различни лампи могат да искат различно преднапрежение(биас).

-при еднакво преднапрежение(биас), различни лампи могат да имат различен ток на покой.

-Постигането на работна точка с желаният ток на покой не гарантира еднаква стръмност при различни лампи.

-За избягване на горният проблем, лампите се категоризират според стръмността си(чертеж "transfer characteristics"(Ug vs. Ia @constant Ua, Ug2) в datasheet-a)

-различните производители имат различна система за оценяване на лампите си(най-вероятно за да не може човек да е луд фен на фирмата X, след което да си купи лампи от фирмата У със същия рейтинг и да установи, че те са в общи линии еднакви, понеже примерно са произвеждани в един и същи завод).

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Всичко това е чудесно и почти го разбрах.

Въпроса ми е ако имам усилвател с крайни лампи 2 х ЕЛ84 и в спецификацията му пише, че няма нужда от биас-ване при подмяна на лампите,трябва ли да търся такива със същия грейд фактор като сток лампите му, и ако да, как да разбера какъв им е фактора след като на тях не пише нищо?

И още една питанка към запознатите - при различен грейд фактор ще се промени характера на звука на усилвателя ли само ( по-ранно/късно кривене ), или може да доведе до повреда?

Ако питам глупости, съжалявам, но направо ме хвърлихте в тъч с тия работи....

Редактирано от shtur4o
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^за въпрос 1 - не. Въпрос 2 - само група съветски учени могат да го кажат - другият вариант е да си купиш ламбета с различни грейдове и да пробваш :greenangel: Третият вариант е да си купи с еднакви грейдове и пак да звучи различно - щото консистентността на производството на ламбетата в последно време е доста относително понятие.

 

Биасването на усилватели не е ултимативно сложна работа, при положение че аз си го правя сам например, но при всички случаи работата в устройство с високо напрежение за човек, който не знае какво прави е опасна.

В този случай си дайте си ампа на човек, който разбира от тези неща и знае какво прави :greenball: Значително по-безопасно е.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Биасването на усилватели не е ултимативно сложна работа, при положение че аз си го правя сам например, но при всички случаи работата в устройство с високо напрежение за човек, който не знае какво прави е опасна. В този случай си дайте си ампа на човек, който разбира от тези неща и знае какво прави. Значително по-безопасно е.

 

Това е вярно /особено за високите напрежения/ - достатъчно е да имате един мултицет и калкулатор, но в повечето усилватели няма възможност за bias-ване на всяка лампа поотделно - за целта е необходимо да се направят известни модификациии на bias секцията /или поначало да се направи както трябва/ и тогава може да се изненадате доколко всъщност са паснати "паснатите" лампи.

Редактирано от Gregg
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно мнението на Евтим - няма как да е без реклама, но смятам, че дава доста инфо и материал за размисъл. Ествествено може да се потърси такова инфо и на други места. И благодаря за превода! Въпреки че разбрах оригиналния текст, друго си е да го има и на БГ! :greenball:

 

@shtur4o - ако АМР-а ти няма възможност за биас е добре да се вземат матчнати двойки лампи (колко са напаснати вече е друг въпрос :) ). Ако АМР-а има такава възможност е общо взето без значние какви ще сложиш, тъй като можеш сам да си определиш режима на работа. Или майстор, който знае как се прави. Въпроса е, че си се наглася ръчно и според кефа на ръчкащия... :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Регулирането на ПРЕДНАПРЕЖЕНИЕТО (bias на български език) е процедура, при която трябва да се настрои режима на крайното стъпало в съответния клас. Това става, като се следи АНОДНИЯ ток на крайните лампи. Това, което даже мастити фирми препоръчват в сервизните схеми - да се мери напрежението което се подава на решетките, е неправилно и е за неспециалисти. Защото отношението на това напрежение към режима/анодния ток на покой не е фиксирана величина за лампите (както по-горе беше обяснено). И поради тази причина търговците предлагат ламБи с предварително съгласувани параметри. Различните "групи" имат рзлични коефициенти на съответствие между ПРЕДНАПРЕЖЕНИЕТО и АНОДНИЯ ток. Затова когато се избере група с различни коефициенти, при едно и също преднапрежение, препоръчано от фирмата производител на усилвателя, токът на покой е различен и звукът, къде по-малко, къде повече е различен.

Принципно измерването на преднапрежението е лесно и всеки неидиот може да го направи - затова е получило разпространение, което търговците умело използват.

Измерването на аноден ток е ОПАСНО и може да се прави САМО ОТ СПЕЦИАЛИСТИ. Това не е предвидено от производителите да става лесно. С малко изключения, където са предоставени възможности за мерене на КАТОДНИЯ ток, който не е равен на АНОДНИЯ(!) и се налагат допълнителни пресмятания.

И така, това което се предлага от търговците е палеативно, неиздържано в техническо отношение решение за горе-долу приемлив начален ток .

Правилното решение, което безспорно е по-скъпо, но и по качествено, е процедурата да се извършва от СПЕЦИАЛИСТ. Обикновенно това се прави с допълнителни спомагателни срдества, които не са по силите на неспециалистите. И Е МНОГО ОПАСНО, както споменаха колегите по-горе в темата.

Изборът не е голям - винаги се плаща - или при цената на измерените от търговеца лампи (защото меренето не е безплатно), или на специалиста, който ще отрегулира правилно режима. Дори втората цена може да е по-ниска, понеже у нас все пак цената на труда е многократно по-ниска от тази на западния !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря много на Сънчу и Бейби Томас за разясненията.

Стигам до извода, че моят амп няма опция за биас....

Пак казвам - доколкото аз разбирам, вземам си мачната двойка ЕЛ84 и подменям старите без да се притеснявам. Нали?!

Ето откъс от инструкциите на ампа:

 

Biasing

The orange tiny terror is cathode biased, therefore needn’t be biased when the power amp valves are replaced

 

Ето и от често задавани въпроси от сайта на Ориндж:

 

... Power tubes in the Tiny Terror, Rocker 30, AD5, AD15, and AD30 series of amplifiers do not need to be biased.

 

Тъй ли е или не е тъй?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Прочете ли техническите обяснения по-горе, преди да зададеш годните въпроси?

 

Катоден(или автоматичен) bias означава, че не се подава през резистор някакво фиксирано напрежение на решетка1, а има резистор с някаква стойност в катода на лампата.

Когато от лампата "изтича" катодният ток, той минава И през катодният резистор, където създава пад на напрежение, който по закона на ом е равен на U = I.R. Това означава, че катодът няма да е на 0V, а ще е по-положителен, понеже има пад на напрежение върху катодният резистор поради протичащият през него ток. При липса на управляващ сигнал на решетка 1(0V), това ефективно прави катода по-положителен от решетка1 или с други думи прави Ugk отрицателно и така лампата не е максимално отпушена а се намира в някаква приемлива работна точка на покой.

 

При лампи с прилично различаващи се характеристики обаче, горното не гарантира еднакъв ток на покой. В този слуйай промяната на този ток би изисквала подмяна на катодните резистори, което предполагам е причината в указанията да пише, че ампа не се нуждае от bias. По-скоро би трябвало да се каже, че няма елементарен начин за bias-ване, понеже последното изисква подмяна на катодния резистор с такъв с друго съпротивление.

 

Пак държа да подчертая за четящите, които питат:

-bias е напрежението, което нарочно се създава между решетка1 и катода, за да се въведе лампата в някакъв режим с приемлив ток на покой.

-ток на покой е тока, който протича (предимно) от анода към катода, когато на решетка1 няма управляващо напрежение(при липса на входен сигнал).

-двете величини(ugk vs. Ia) са графиката "transfer characteristics" в документацията на лампите и могат да се различават като форма и стръмност на кривите при отделните екземпляри лампи.

 

 

Трябва да си вземеш мачнати лампи с параметри(грейд фактор или както там искаш да го наричаш..)близки до тези, които харесваш. Намирането на последните може да изиска няколко опита, но като за начало можеш да вземеш от лампите, обозначени като "средни" в диапазона от характеристики.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря много и на Евтим!

Смятам, че ми стана ясно. Съжалявам, но с Валяка постнахме коментарите си едновременно и видях неговите обяснения едва след това.

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...понеже последното изисква подмяна на катодния резистор с такъв с друго съпротивление...

Не са ли затова сложени тримерите в тия АМР-ове, които имат възможност за биас-ване? :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Не съм запознат с достатъчно ампове, но на теория тример може да се ползва както в катода, така и в делител за преднапрежение на решетката. Ако има тример(и), то най-вероятно е едно от двете.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.