Jump to content
Българският форум за музиканти

Що е то "Bias Point", има ли общо с "Grade Factor" и има ли изобщо смисъл от тия числа?


Recommended Posts

Mдам имам такъв. Смяната на крайните лампи отнема половин час. 5 минути смяна, биас, 30-ина да поработи и после 1 минута ре-биас, ако въобще е мръднало нещо. Изключително бързо, лесно и удобно :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 6 months later...

Изчитайки темата ( в която всичко е пределно ясно и обяснено супер-подробно и обстойно от нашите колеги съфорумци-специалисти, които са истинско богатство за форума :godbless::girl_witch: ) в мен се появи запитване относно предусилвателните ламбета. Дотук ставаше въпрос за промяна на стойностите на преднапрежение на крайните ламби за да влязат те в номинален режим на работа спрямо това от което имаме нужда (като тон). Добре обаче и от предусилвателните също зависи тона който искаме - с по-малко драйв, среда, ниски, с повече "кривоч" и.т.н. Когато купуваме предусилвателни ламби как да се ориентираме от един и същ вид (12АХ7 примерно), но от различен производител - дали да вярваме на литературни описания в брошурите или в сайта съответно от който купуваме или си има точно определени характеристики които трябва да се гледат спрямо "цвета" който ни интересува. Давам пример на прост език - след смяна на предусилвателните ламбета ( маркирани като меса буги)на 20 ватово стерео усилвателче Меса с нови такива на Electro Harmonix - (пак 12АХ7) излязоха повече ниски и още повече се усили драйва, което при мен специално за този амп не беше желателно и си върнах старите. С тях си работи ок, но примерно бих си купил Tesla JJ 12AX7 или Mullard, тъй като четейки из сайтовете съм стигнал до извода, че са подходящи. Въпроса е дали тези описания са единствен критерий или трябва да прочетем определени стойности. Пак казвам въпроса ми е относно предусилвателните - за крайните стана ясно. :thumbdown: Благодаря предварително!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Когато купуваме предусилвателни ламби как да се ориентираме от един и същ вид (12АХ7 примерно), но от различен производител - дали да вярваме на литературни описания в брошурите-НЕ или в сайта съответно от който купуваме-НЕ или си има точно определени характеристики които трябва да се гледат спрямо "цвета" който ни интересува-НЯМА. Давам пример на прост език - след смяна на предусилвателните ламбета ( маркирани като меса буги)на 20 ватово стерео усилвателче Меса с нови такива на Electro Harmonix - (пак 12АХ7) излязоха повече ниски и още повече се усили драйва, което при мен специално за този амп не беше желателно и си върнах старите. С тях си работи ок, но примерно бих си купил Tesla JJ 12AX7 или Mullard, тъй като четейки из сайтовете съм стигнал до извода, че са подходящи. Въпроса е дали тези описания са единствен критерий или трябва да прочетем определени стойности....

Въпросите са резонни, но за съжаление няма еднозначни отговори...

Като начало, радиолампите, които имат определено наименование, би трябвало да се правят по един и същ начин и да отговарят на първоначалните параметри, определени от първите конструктори. Но това отдавна не е така. Сега са останали онези производители, които в историята никога не са били най-добрите. Съвременното производство се различава от предишното, при това в отрицателна посока.

Ако се поставят една до друга например няколко 12AX7/ECC83 (посочвам я като най-разпространена) от различни производители, още на пръв поглед се забелязват огромни разлики в конструкциите. Как да коментирам например разлика от два пъти височина на анодите? Как да коментирам разликите във формата им, или в изпозвания материал? Има "скрити" разлики, като например материал, дебелина и стъпка на решетките, площ и материал на катода, различен е вакуума в стъкленицата - като чистота и разреждане. Всико това води до разлика в параметри, характеристики, дълготрайност и т.н. Различният "звук" е следствие от всичко това и още много други условия, като например конкретните условия на работа на всяка лампа - схемно решение, режим на работа, захранващи напрежения.

Съвсем нормално е да се очаква разлика в звука, когато толкова много условия са различни. Да добавя и различния сигнал, който преминава през веригата от "пламтящи стъкленци", особено за китарни усилватели (clean/crunch/lead, sine/square wave, high/low level...)!

Като заключение мога да кажа, че не бива да се вярва на нищо, публикувано в интернет, освен на определени източници с доказана достоверност. А откриването на такива е трудна и неблагодарна работа, която не е по силите на неспециалист. Най-малко може да се вярва на коментар от китарист - често няколко души имат коренно ралични мнения , породени от личното си препочитание, и накрая неразборията става такава, че объркването е неизбежно.

Прослушване на "samples" също не върши работа, най-малкото поради това, че се прослушват обикновенно на нискокачествени звуковъзпроизвеждащи системи, които деформират оригиналния звук и го преиначават. Да не се забравя, че става въпрос за финни нюанси, които може да не се различават през некачествена апаратура.

 

Остава единствения правилен вариант - лично тестване и прослушване. Лошото е, че когато се тестват дори екземпляри от един производител, но от различни серии/партиди (batch), може да се открият разлики в звука. Разбира се, тези нюанси са минимални, но когато става въпрос за истински музикален слух, не може да се пренебрегват!

 

Не знам дали този пост има принос в изясняването на поставените въпроси, но ако не друго, поне не съдържа неверни твърдения :greenball: !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Както винаги много изчерпателен и прав!

Искам само да добавя от моя скромен опит едина случка от скоро.Тествам rft-та ecc83 и забелязвам , че нялои от тях имат повече високи от другите и като ги разгледах по-детайлно се оказа,че единствената разлика е в цвета на върха на балона - тези с повечко високи бяха по-тъмни а другите по-сребристи.И последва една неколкочасова проба на различните лампи на различни позиции.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря на Parni_Valjak за обстойният и професионален отговор! :girl_cray2: Имах нужда наистина, (а и надявам се и за други е било полезно) да прочета наистина професионално издържано мнение по този въпрос, тъй като все пак когато човек като мен, влюбен в ламповият китарен тон посвири петнадесетина години с различна лампова техника... и най дребни нюанси в тона започват да му правят впечатление ( или поне така си мисля че става ;) ). И тъй като борбата за търсене на по-добър тон никога не спира - поне е добре в лутането да се намери някой да даде качествен съвет без той да е базиран на поредната маркова стратегия. :hysterical:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много готин въпрос друже :girl_cray2: и на мен ми беше интересно да прочета квалифициран отговор по въпроса, за което благодаря много на Валяка.

 

Аз, за себе си и по чсто лаишки начин, съм си намерил отговора. Държа в къщи по една от доста различните лампи, често срещани на пазара ( имам TAD, JJ, Sovteck, Tung-Sol, JAN,EI) и когато реша да че трябва да слагам лампи на някой амп, просто започвам да пробвам докато ми хареса (обикновено само на V1 и V2 ), така, че съм напълно съгласен с Валяка, а именно, най добре е да се пробва и да се слуша. От лампа до лампа има разлики (сериозни), а и два еднакви ампа няма , както и две еднакви уши

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въртим, сучем и все около преходната характеристика на лампата се въртим. Точно тази характеристика (семейство криви) визуализира за какви нива на ходния сигнал какво можем да очакваме на изхода.

Ако се полза лампов анализатор с възможност за изобразяване на динамичната преходна характеристика много лесно могат да се отсеят меки, средни и твърди лампи, да се мачнат по двойки и най-важното да се даде точна препоръка за преднапрежението, при коетоте ще работят по търсения от нас начин (звук).

Разсъждавам на лабораторно ниво и вероятно и други хора са го мислели. Понеже е сложно, вероятно скъпо като услуга, производителите са решили да вкарат лампите в групи по Grade Factor и така да оправдаят трудната повторяемост на параметрите на техните лампи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ ^Радвам се, ако съм бил полезен ако не с отговор, поне с въпрос :crying:)) Да ясно е, че това е ход който дава до голяма степен отговора - да има човек подръка тестови екземпляри от различни марки. Но това да оставим, че е скъпо, но примерно ако аз имам по един комплект от всички които Кольо изброи като марки ( мисля, че ако разберем производителите ще си спестим поне наполовина бройките от марки :D ) - няма да имам на други като примерно Mullard, Ruby Tubes, GT, и.т.н. до безкрай, пък и както стана ясно и партидите са различни и.т.н... и ако реша да си избера по интернет ( защото тук в БГ естествено няма къде и как да се тестват такива работи), просто дали да вярваме на описанията там. Както се опасявах и стана ясно ( поне за мен), извода е, че няма как четейки по описания или грейд-мрейд фактори да се стигне до извод, че "това е марката". Купуваш каквото решиш и ако не стане - поне имаш тестов екземпляр. :yes: Ако не ти трябва такъв - имаме си работещ раздел "купува-продава". :D

Редактирано от Telerig
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само да доуточня, имам по една (понякога две) от съответните и си играя да и въртя на първа и втора позиция (според личния ми опит, те са основните ошределящи за саунда), а на останалите две си стоят някакви работещи екземляри. Това едва ли е най добрият вариант, но както Телериг каза, другият е прекалено скъп (за мен де).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Съжалявам, но хич не съм съгласен, че само първите позиции дават съществена разлика в звука.Скоро си правих тест с 5 различни вида предусилвателни лампи за предусилвател с 4 двойки триоди.(5150) Най-трудно ми бе да реша на 3 и 4 позиция от кой вид да сложа, защото разлика има и то ушевадна.А и ецц-то в крайното също дава разлика! Недейте и забравя, че в един преамп можете да си сагате на всяка позиция каквато марка ви се иска, така че вариантите за звук са ужасно много.А да не говорим, че може да са и ецц82, ецц 81. И така - кажи речи безброй.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

Позволявам си да се "изходя" по темата... Изводът за мен е - солидстейт усилвател! По-малко разходи, ядове и ругатни по-адрес на производителя и/или техника, повече свирене, пък да става квото ще...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Позволявам си да се "изходя" по темата... Изводът за мен е - солидстейт усилвател! По-малко разходи, ядове и ругатни по-адрес на производителя и/или техника, повече свирене, пък да става квото ще...

:D:hysterical::):wallbash::hooray::yahoo:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Очаквах подобна реакция и искрено се радвам ако се забавляваш с коментара ми :hysterical::D

...И разбира се, следвам втората максима в подписа ти. :)

Редактирано от patient
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Очаквах подобна реакция и искрено се радвам ако се забавляваш с коментара ми :wallbash::hysterical:

...И разбира се, следвам втората максима в подписа ти. :D

:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Склонен съм да подкрепя patient в призива му за повече свирене. Калпав музикант зад перфектен усилвател не може да се скрие, а добрият изпълнител винаги ще намери начин да се изяви.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.