Jump to content
Българският форум за музиканти

Тъп въпрос !


Recommended Posts

Публикувано (Редактирано)

Някой би ли ме светнал защо английското обозначение на нотите започва с С (до) , а не с А (си)....Идеята ми защо не започва така: А (до) В (ре) С (ми) ...и т.н.

Предварително благодаря

Редактирано от soundcare
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 115
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Този въпрос вече е дъвкан...

 

Реално започва от А, а ла е референтен тон (440 Hz, но тази честота през годините е плавала малко).

Изборът уж да "започва" от C или до е такъв, понеже все от някъде трябва да започва. Може би някой е седял на тезгяха и е решил да хвърля боб, а бобът, ако е наред, обикновено е бял. Така белите клавиши на пианото оформили до мажор и С поставил един вид началото на октавата... Не съм сигурен до колко това е полезно за музиката, но съм уверен, че човекът е отглеждал хубав боб, а той е полезен за организма. Е, исторически надали е така, но в интерес на истината, това слабо ме интересува, понеже тя е, че въпреки привидния тонов расизъм, всички тонове са равноправни.

 

И един мой въпрос: Това какъв принос ще даде за музиката, която свириш или пишеш?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И един мой въпрос: Това какъв принос ще даде за музиката, която свириш или пишеш?

 

Като цяло тепърва уча терминология и как да свиря.....тъй че като почна да пиша ще ти отговоря.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

А друг, който предполагам е свързан с по логично обяснение (или отново с боб)

Защо при руските и едновремешните български школи, нотите за Си (В ; Bb) се изписват като (Н и Hb)

 

C D E F G A H

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По света като цяло обозначават си бемол и си съответно с Bb и B, а в българските, руските и немските школи - съответно с B и H.
Така погледната октавата, вероятно си получава специалното обозначение, понеже е акустично най-неустойчив, на полутон под тониката, а както знаем, силното му тежнение към нея го прави особено важен в тоналността - водещ тон.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Леко ще открехна вратичката към книгата която списвам в момента относно някои наследствени проблеми в музикалната теория, по-скоро семиотика и тяхната семантика.

Но нека ъпрво по темата, макар че Stone е казал направо нещата. Аз ще погледна малко по-в детайлите на тая почти неразбория. И така защо До пък Ла пък B, пък H?!

 

До идва от името на Дони (не нашия Дони от дуета Дони и Момчил, а един друг умрял много отдавна), който е заменил първата сричка Ut в църковния псалм "Свети Йоан", писан от Гуидо д'Арецо още по-отдавна и които срички на точно определени тонове се падали на онези тонове, които познаваме по белите клавиши на пианото... които пък идват от органа... и няма да задълбавам. Също този Дони е прибавил и тон Си, което идва от Свети Иоан (Sancte Ioannis). Направил е заменката за благозвучност при сформирането на тоновия рд: до ре ми фа...

Например Сол не трябва да е сол, а трябва да е Со, но пък сричката в напева е била Sol-ve. Както и да е. :) А Си е било Ти... Sanc-Te Ioannus, но това е козметика.

 

Ла като "първи" идва от камертона и желанието за оеднаквяване на темперацията в по-късното средновековие. Накратко това е двуделна вилица с точно опрделено разстояние межкду рамената, която като се удари се възпроизвеждал тон вибриращ около честотата ла = 400 Хц. Това същото Ла от сричките в псалма, която пък се паднала точно на тоя камертонов тон. Или много близко до него.

 

И така, грешката е вярна! Така е започнало буквеното означение на тоновете с начален именно Ла. В псалма начелен е бил До (Ут). Ето го и "проблема". Истината е, че е... как да се изразя по-меко... ами глупаво е да се отброява начален тон, пък било това и по буиквите на някоя азбука (в случая - латинската... пак добре, че не беше арабската или японската :D ). Същото аналогично наследство имаме и с така наречените значи за алтерация, а имено: диези, бемоли (и бекари) като основни в тази група. Наследството от псалма (който е наистина доста стар... горе долу откъм 10 век след Христа) ни е оставило наименование само за белите клавиши... но това далеч не е било така в други части на света (колкото и нецивилизован да е изглеждал той).

 

И така... единственото просто и необходимо нещо е просто да се дадат имена на останалите пет тона - черните клавиши на пианото, като за еднозначност, досегашните "бели" ще претърпят някои изменения. Откъде тръгва смисъла на това нещо? Всички знаем, че напевността се носи от гласните звуци, а те са както и да ги мъчим... само 6: а, о, е, и, у, ъ (я и ю, йо, йе, ий и йъ са производни и не участват в играта). Също обаче аз махам и Ъ. Защото е трудно да се пеят тонове с него. При повишаване на тона, Ъ чувствително става неконтролируем и дори преминава повече в У. Така (ако изключим това, че е неудобно да пеем тоновете, ако са именовани с думи както аз, буки, веди, глагол, добро, ест и т.н. които са си А, Бъ, Въ, Гъ, Дъ... ) :thx: Следите ли ми мисълта? И така отиваме към само 5 гласни за едносричково обозначаване на имената на тоновете (по примера на сричките от псалма), защото е по-удобно. Значи еднозначното определяне ще го търсим в предхождаща съгласна (съгласен звук). Там имаме голям избор и дори може да се придържим към тези от псалма, но не за дълго.

 

Нека До си е До (макар че е Ут, имаме Do). Нека Ре си е Re. Mi и Fa са си и те така. So(l) го клъцваме само в So. La аз предпочитам да премине в Le (после ще обясна защо... ). Si обаче не може да остане Si, a ще го върнем към прародителя му Ti (нищо фатално, но избягваме нееднозначната определяемст с името So... съгласната S).

Дотук добре. Имаме D, R, M, F, S, L, T (Д, Р, М, Ф, С, Л, Т). Какво да измислим за "черните" (които даже по размери са пренебрегнати, но това пък е съвсем друга болна тема и пианистите ще вдигнат ненужна па̀ра, ако я зачекна, макар че Пол Янко го е измислил отдавна, аз съм само преоткривател и не претендирам за оригиналност).

 

Ами ако се вгледаме в азбуките и съгласните звуци на речта, остават ни: B, C (? този звук не става, защото е идентичен със Si или с К и пак не става, защото К е много твърд според мен), G (? G или Џ джи, джъ не става също, освен ако не премине в Ге, Га..., Го... пък и холандците и испанците го произнасят в някои случаи като Х, но това е бял кахър). Абе накраткко ето какво е предложението ми:

 

Bu, Na, Ge (или Ке), Vu, Ha да са съответно тоновете по черните клавиши (Bu = Do# и т н. да не доскучавам). Принципно изключвам J, К, P, Q, X, Z (съответно Жъ или Џъ или Ѕъ, Къ, Пъ, Зъ... хикса е тромав за пеене така или иначе, щото е КСъ). Но е въможно К да замени G заради това, че примерно Ge на испански се произнася като Хе.

 

Така стигаме до: D, B, R, N, M, F, G (K), S, V, L, H, T (съответно Д, Б, Р, Н, М, Ф, Г (К), С, В, Л, Х, Т). ЧИсто, просто и ясно по наименованията и черните клавиши вече си имат имена, както и всички си имат еднозначни символни обозначения (е, китайсците, арабите и някои извънземни раси може да се поразсърдят заради буквите от азбуките, но ще го преживеят).

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

Остава въпроса с партитурите и записването. Но това в друга тема или като стане готова записката. :)

Do, Bu, Re, Na, Mi, Fa, Ge, So, Vu, Le, Ha, Ti

 

Do - So

Bu - Vu

Re - Le

Na - Ha

Mi - Ti

 

са все квинти започнати от Do. Затова и La, не е la, а е Le. :)

Редактирано от Kurt Uvash
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Уау, човече... не знам и сигурно не искам да знам как си изкопал толкова информация (и явно имаш още много по въпроса) но беше страшно интересно четиво, благодаря ти, сериозно! :P:cheers2::)

 

А между другото...

...е, китайсците, арабите и някои извънземни раси може да се поразсърдят заради буквите от азбуките...

Ако съм научил нещо от холивудските филми, то е, че всички извънземни говорят английски! :P

Редактирано от fusion
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

'Айде, девиирахме пак...

Кратката историческа справка е достъпна в интернет, но все ми се струва, че е била преглеждана вече във форума.

Другото няма да го коментирам...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

E, все пак от 10-тина години се рчкам в музикалната теория и пракитка и почти не ме свърта като гледам например петолиния, диези, бемоли, до, ре ми та, черните клавиши "си мълчат, да не говорим и че са ги строили по две по три на пианистичната клавиатура и около тях... вся бял памук с привилегировано отношение! :D

 

Иначе главният виновник се нарича инженерът и музикант Paul Jankò (унгарец) и от части математикът Леоард Ойлер. Но проблемът е много стар. От около 1000 години. Инерцията е много силна, особено в начина на мислене, обучение и възпитание. Още помня как ровех като невръстен пишман-барабанист из книгите да видя защо барабаните не ги означват с диези и бемоли, като пианистите са също барабанисти, само че "барабанят" по клавиши. И се чудих що пък пианото е точно такова, каквото е, след като по принцип (моя тогава, а и сега) то не е това, което е (трябва да е). Темата е дълга, но има различни трактовки на тези проблеми, най-добрите от които са дадени от тези двамата господа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не че няма решение и на този проблем и няма какво да се вметне, но то излиза извън рамките и целите на темата. Затова продължете на ЛС.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Kurt Uvash :blink: съгласен съм само със втория абзац от твоето словоизлеяние,другото си е чиста фантастика и няма връска нито с источната нито със западната теория!

 

Иначе съм свидетел че американците употребяват ти вместо си, и ля вместо ла но те използват буквените наименования зада означават степените на звукореда, а не тоновете. :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нали... :)

 

П.п. Ако ще означават степените по звукореда, то що за степен е "Си шарп" фор екземпъл, след като буква "Сишарп" отсъства от азбуката им?!

Редактирано от Kurt Uvash
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

М не друго имах предвид това което е в немската теория изкопирано и в наща бг. ел-теория за означаване на степените на музикалния звукоред с :I, II, III, VI, V, VI, VII, VIII (I) при американската теория е за менено със слоговите наименования до, ре, ми, фа, сол, ля, ти, до а за означаване на тоновете използват буквените наименования C,D,E,F,G,A,B,C като използват # /диез/ и ь /бемол/ за алтероване на тоновете.

 

 

 

В Германия и всички държави копирали от тях използват и буквените и слоговите наименования за означаване на тоновете.Разликите са че казват ла,си ; за си бемол използват В а за натурално си H.

 

Както и es- ь ,eses- ьь, is -#, isis- х , a за мажор- dur и за минор- moll, докато американците използват: major, minor.

 

"Шарп" и "флат" са диез и бемол на англйски!

 

 

 

 

Иначе неможах да ти разбера нещо въпроса :) ако може да го зададеш малко по простичко :surprise: ?!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.