Jump to content
Българският форум за музиканти

Екшъна на страт при поставяне на по-дебели струни


RZArector

Recommended Posts

Мисля скоро да мигрирам към по-дебели струни. Досега съм бил все с Ърни Бол 9-42, но имам един пакет 10-46, който мисля да оползотворя скоро. Просто тънките струни ме дразнят с това, че нямат такъв масивен тон, а басовите пък са ми хлабави.

 

Вчера се занимавах с екшъна (разстоянието от прагчетата до струните). В момента съм го нагласил на 1.6мм (басовите струни са 1.8мм) на 17 прагче. Това е измерено, когато китарата е легнала. Във вертикално положение измерено е 1.8 - 1.9мм. Така е без да бръждят разбирасе (или почти). От тук ми изниква въпроса как е по-правилно да се измерва, когато китарата е легнала (тогава струните падат и дава по-малко) или когато е във вертикално положение?

 

Въпроса ми е ако подменя струните деветки с десетки (в Ми) ще мога ли да си сваля струните малко по-ниско (~1.5мм) или ще се наложи обратното - да ги кача по високо? С по-тънки или по-дебели струни ще мога да постигна по-малък екшън без бръждене? Основната ми задача е да сваля струните ниско до минимум без звънтене.

 

Китарата е Скуайър Страт, грифа има отклонение в момента около 0.3мм (не мисля, че е проблем поне сега с 9-ките струни).

Редактирано от RZArector
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

наострил съм очи че и мен ме интересува това

 

но лично мисля че 10-ки пак са малко тънки за да ги доближаваш много до грифа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За пръв път чувам да разлика в екшъна между хоризонтално и вертикално положение, на моите китари поне си е един и същ и при двата случая :rocker: Като сложиш дебелите струни, екшънът ще падне надолу и ще трябва да коригираш от лапката на пружините и евентуално тръсрода за да не бръжди. Принципно екшънът зависи повече от модела на китарата (в смисъл бриджа и нъта), от тръсрода и левелинга на позициите и по-малко от дебелината на струните, така че не вярвам смяната да окаже особено значение.

 

reason for edit: правопис

Редактирано от abductor
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ ми за разликата в това, в какво положение на китарата мериш височината и аз до момента не се бях замислял, но ето че сега като премерих установих, че има някаква. Поне аз си го обяснявам, че при по-тънките струни, които в стандартен тунинг не са кой знае колко силно оптегнати, когато китарата е в хоризонтално положение струните падат под влияние на тежеста си с около 0.1мм примерно. Това почти не се усеща, но след като използваме точни мерни единици сметнах за необходимо да спомена :rocker: Дано да нямам нужда от очила :hysterical:

 

Но главното, което ме интересува е ако сменя размера струни дали ще мога да наглася по-ниско екшъна или ще трябва да го вдигна. Както казах, свирил съм само с 9-ки и нямам наблюдения.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мери се на 12-то прагче 1,5-2мм е нормално ,във вертикално положение,грифа тежи иначе (малко).Слагай 10-ки направо.

Като сложиш дебелите струни, екшънът ще падне надолу и ще трябва да коригираш от лапката на пружините и евентуално тръсрода за да не бръжди.
Напротив,ще се вдигне.Може би ще трябва да стегнеш тръс-рода малко. Редактирано от Hillbilly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не би ли трябвало, при една и съща настройка, по - ДЕБЕЛИТЕ да са по - обтегнати, да имат по - малка амплитуда, и да можеш да ги свалиш по - ниско, без да зъзнат? Не знам, просто така си мисля, че трябва да е. :rocker:

Иначе аз от 2-3 години, си свиря в стандартна настройка (Ми) и съм с 0.11, които на голяма част от познатите ми, са им много твърди. По същите причини : по - плътен и масивен тон - това ме влече открай време и ми някаква мания.

Но има една малка подробност - нямам флойд, иначе е малко играчка - да се слагат още пружини, бла бла.....

Редактирано от Vasil Pavlov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ок а тръсрода как се затягаше - по часовниковата беше навеждане на грифа напред, нали? при мен понякога ми бъждят 2те дебели струни и ми направи впечатление сега като прочетох как се мери че ми е някъде към 3-4 мм височината на 12то прагче и май ще се наложи да посгъна грифа. лошото е че като го погледна сега ми изглежда прав и не знам дали да седна да се занимавам

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Екшън от 2 милиметра на 12-то е твърде голям - това дори за акустичните, при които се стръмва яко, е много.

Около 1 до 1,3 мм е добре.

 

С по-дебелите струни ще ти се вдигне екшъна автоматично и ще трябва да го смъкнеш от бриджа.

Хубавото е, че след смъкването, с по-дебелите ще можеш да слезеш по-близо до грифа, без бъждене.

Аз в момента свиря с 11-56 и са ми тънки - имам известно бъждене при 1,3 мм екшън.

Мисля да сложа 13-ки, за да го елиминирам окончателно, но са трудни за намиране по нашия край, дееба.

 

Имай предвид, че не всяка китра ще ти позволи да слезеш до добър екшън.

Всичко това е не само въпрос на струни, но и на настройка на дъгата на грифа, равност на прагчетата, стил на свирене и прочее.

 

Дори адаптерите оказват влияние върху екшъна, особено нек адаптера - ако е твърде близо до струната, магнитното му поле я дърпа надоле и ти преебава много неща, в това число може да ти докара и бъждене.

Редактирано от the_gorer
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

Екшъна спрямо какво го мерите - от струна до горния ръб на фрета(телената позиция) или от струна до повърхността на фретборда без позицията. Защото моя на акустичната китара е 1.5мм ако го меря от струна - фрет и 2.7мм струна - борд, измерен с шублер. И с какъв инструмент го мерите - шублер, микрометър или плоски шаблони? :punk_guitar:

 

Отрих полезен клип близо до темата тук:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Сменяш новите струни.

2. Настройваш китарата в желаната настройка.

3. Отрегулирваш позицията на тремолото.(в твоя случай то ще се повдигне откъм задния край)

За целата натягаш винтовете, които държат планаката, на която се хващат пружините и отново

настройваш тоновете.

4. Преглеждаш грифа и при необходимост натягаш тръс рода. (в твоя случай със сигурност)

Натягането става винаги по часовниковата стрелка -( завиване/навиване)

5. Отрегулирваш желаната височина на струните, от седлата на тремолото и отново настройваш.

6. Проверяваш интонацията и отрегулирваш аксиално, отново от седлата на тремолото. (желателно е това да се прави

поне един ден по - късно)

 

Настройките се повтарят, докато се постигне задоволителен резултат.

Височината на струните не е критерий за добре сетната китара.

Има чести случаи, дори когато се спазят горепосочените стъпки, настройката да не е сполучлива и понякога се налага

да се свали грифа, да се подложи нещо тънко в джоба на грифа и процедурата да се повтори. Това е в случаите, когато дори след настройката, стърчат винтовете на седлата, забиват се в дланта и драскат. Добре е тези винтове да са наравно със седлата и дори малко навътре. При американските Фендери (не всички), на планката има отвор за регулиране ъгъла на грифа и тази процедура се извършва без да се сваля. (виж снимката)

Нарочно не давам размери, защото те са субективни и зависят от състоянието на инструмента и стилът на свирене.

 

Надявам се, че бях полезен.

FenderCS40thAnnivTeleNeckplate_4.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.