Jump to content
Българският форум за музиканти

Спорни музикални размери


Recommended Posts

Записите на хората в поставените според мен размери се срещат в интернет пространството. Чуйте ги например във v-box. А Tozi, на стр. 3, е дал и още един вариант на еленино (11/16), който не бях чувал.

А сега Elenka да качи нейните"неофициални" варианти за да ги анлизираме с популярните и да видим разликата. Коментар за това съм правил в начало.

 

Еленка: "3. Ако ще си говорим за метроном на синтезатор-аз спирам разговора още сега...тъй като това няма нищо общо с фолклора, по-скоро с кръчмите-а там вече може наистина петруниното да е 7/8."

"4. Би ли задал метрически двете хора, но не според синтезатора моля те. За да проверим кой каквото мисли."

Много консервативно мислене имаш. Синтезаторът и съвременните музикални технологии, в случая, се явяват това средство, което по-ясно решават тези и други проблеми, които съществуват в музикалните и хореографските среди, и все още не са корегирани и изведени в теоретичен аспект, затова по-добре спри с коментарите. Прочети всички постове внимателно отначало!!! Прочети и малко "Българска народна музика", за да се запознаеш с някои понятия - хемиолност, диплазност, хронос-протос и други, които ще ти помогнат да разрешиш проблема. След това анализирай твоите, известните в практиката и други варианти за размери на Еленино и Петрунино, за да установим кой е основния размер на хората! А той е :7/8 или 14/16!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 175
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Не съм давал пример в 11/16, нито твърдя че еленино е 7/8. Еленино е 13/16. При танцуване е удобно да се брои като 7/8, даже не като 7 а като раз два три - иии. За опростяване. Преставете си танцуващите да броят до 13 в това бързо темпо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм давал пример в 11/16, нито твърдя че еленино е 7/8. Еленино е 13/16. При танцуване е удобно да се брои като 7/8, даже не като 7 а като раз два три - иии. За опростяване. Преставете си танцуващите да броят до 13 в това бързо темпо.

Ами на 3-та стр. втория вариант дето си дал на Еленино какъв е според теб спрямо първия, и коментарите след това?

Четете всичко написано внимателно, за да не се повтаряме!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Втория вариант си е 13 = 4/16 + 4/16 + 5/16, само че 4/16 са заменени с триола осмини и тогава става:

 

триола осмини + триола осмини + 5/16

 

Мисля, че хорото преди е било масово изпълнявано в 13 и така е записано от етномузиколозите. По късно заради удобство някои музиканти са почнали да го свирят в 14 (например). Нещо като "темперирането" на макамите заради създаването на народните оркестри.

 

 

Четете всичко написано внимателно, за да не се повтаряме!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нотиране на народни мелодии с триоли и други ритмични фигури (квинтоли и т.н.) получени при особено делене на нотните стойности не са характерни за неравноделната ни музика, така че числител 13 в случая не е правилен!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не са били характерни досега. Отсега нататък всичко е възможно. Така или иначе музикантите ги свирят. Вече живеем в една по друга епоха където държавния апарат не налага забрани и норми, както и не дискриминира която и да е музика независимо от етноса на хората които я изпълняват.

Например не безизвестния Салиф Али от оркестъра на Ибрям много често свири 5 върху 7. Мога даже и конкретен пример да дам в кое парче. Откриващото парче от Orpheus Аscending - Булченска ръченица - преди солото на Ибрям.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, разбира се, че е така, особено при чалгията на инструменталната музика, където импровизацията е много разчупена и няма как да бъде нотирана по друг начин. Въпросът е ПО ПРИНЦИП характерните норми за размери, ритъм и т. н. които присъстват в обучението на дадени мелодиии, които в практиката са по друг начин, и най-важното - как ще бъде оценено и променено това за което говорим от тези, които трябва да променят тези неща - професори, доценти, колективи на учебници и др. Например всеки знае, че правото хоро е в 2/4, но аз го нотирам винаги в 6/8, защото според мен това е естествената му пулсация, не пиша триоли и правя разлика между ритъм от осмина с точка + шеснадесетина и три осмини (първите две в лигатура) при 6/8. Ти как мислиш?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не безизвестния Салиф Али от оркестъра на Ибрям много често свири 5 върху 7. Orpheus Аscending - Булченска ръченица - преди солото на Ибрям.

Дай линк :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Marian

Правото хоро е в 6/8.

Аз не казвам нищо против установените норми. В примера който дадох нормата си важи - хорото си е в "норма" 13=4+4+5 (или 2+2+2+2+2+3). Това е пулсацията, рамката, основната структура. Просто музикантите върху тази "норма" свирят по три ноти (триоли) за времето на четири в началото.

 

Link за Ивелин

Редактирано от Tozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Marian

Правото хоро е в 6/8.

Аз не казвам нищо против установените норми. В примера който дадох нормата си важи - хорото си е в "норма" 13=4+4+5 (или 2+2+2+2+2+3). Това е пулсацията, рамката, основната структура. Просто музикантите върху тази "норма" свирят по три ноти (триоли) за времето на четири в началото.

 

Числителите (в случая 13) се определят от броя на метричните времена, така че три ноти (триоли) за времето на четири в началото , т.е. 3+3+5 не е равно на 13. Разбрах какво имаш предвид, но все едно правото хоро в 6/8 да се разглежда не като 3+3, а като две дуоли- 2+2.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Изследвах подробно примера който съм дал. И той наистина е 3+3+2+3. Скоро ще направя пример за това за което говорих а именно 13 с 2 триоли и 1 квинтола и ще ги сравним.

 

Понякога музикантите наистина свирят право хоро с дуоли за известно време и после пак връщат в 3+3.

 

Поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето тук направих пример за това което имах предвид. Аудиото е в три темпа (150/200/250) за се види как при бързо темпо стойностите се изравняват.

 

 

Еленино пример.

 

Нотички

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам един въпрос, който не е свързан с размера, а със ритмиката и по-точно нейното записване.

 

Та, преди време разписвах едно соло на барабани (Dave Weckl) и на едно място ударих на камък...ето го момента:

 

47379496.png

 

Както се вижда на примера, имаме 1 такт 4/4 с четири 16-ки на 1-во време, и три триоли на 2, 3 и 4 време - за момент игнорираме триолите под триолите (гледаме само ритмиката на тона ДО - ако бяхме на сол ключ).

След четирите 16-ки, пулсацията се променя на 3, но тъй като триолите (горните) имат интересена пулсация (осминка, пауза, осминка, пауза и т.н.) създават впечетлението за различен ритъм. До тук добре!

Но Дейв свири към всяка от осминките в триолите - ДРУГИ ТРИОЛИ...(вече поглеждаме и ФА на сол ключ).

Както се забелязва - триолите отдолу не се побират в такта и моя въпрос е КАК ПО ДЯВОЛИТЕ ДА ГИ ЗАПИША? :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.