Jump to content
Българският форум за музиканти

Спорни музикални размери


Recommended Posts

^Ама, разбира се - на мен любима "изродщина" в момента ми е 9/8, на което барабаните си свирят прав такт - "туп-тап" (четвъртини, независими от "тройката") и на всеки нечетен такт се "наместват".

 

По-смешно ми беше навремето, когато един колега-басист ми обясняваше, че бил измислил парче със смяна на неравноделени размери на всеки такт - 7/8 и 9/8 и свиреше само осмини и аз като му обясних, че всъщност свири в 4/4 (7/8 + 9/8 = 16/8 = 4/4 :recourse: ) много ме намрази и ме обяви за пълен некадърник :hysterical:

 

Относно тактовите черти - винаги ми е било чудно къде точно да ги слагам при особените случаи - в крайна сметка, би трябвало да улесняват нещата, а не да вкарват перверзии и но ми се е случвало да преписвам ноти от някой "генилен" автор само за да ги направя адекватни за четене...

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 175
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

7/8

 

Да виждаш някой да се спъва тука? Абсолютно натурални ,елегантни плавни движения. Ако човек не го научат че ръченицата е неравноделна, никога няма да се замисли че нещо не е "равно" или спънато.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По-смешно ми беше навремето, когато един колега-басист ми обясняваше, че бил измислил парче със смяна на неравноделени размери на всеки такт - 7/8 и 9/8 и свиреше само осмини и аз като му обясних, че всъщност свири в 4/4 (7/8 + 9/8 = 16/8 = 4/4 :recourse: ) много ме намрази и ме обяви за пълен некадърник :hysterical:

Предполагам колегата ти е бил прав. Корекция: 7/8+9/8=16/8=8/4

Важна в случая е пулсацията и фразирането в композицията. Това че върху 7/8+9/8 може да се свири два такта 4/4 не означава че размера е 4/4.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

9/8, на което барабаните си свирят прав такт - (четвъртини, независими от "тройката") и на всеки нечетен такт се "наместват".

Да, ама това е малко лейм - за това дадох пример, в който кръгЪ се затваря на 4 такта. ;)

 

@Tozi, 7/8 се състои от три плавни движения, от които 3-то е по-плавно... :lol::D:greenball: (тия глави са в 7/8 :P )

А защо учат хората, че ръченицата е неравноделна тогава? В бързо темпо и 73/64 ще звучи плавно...

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

7/8 и 9/8 и свиреше само осмини

То си е написано каква е (била) пулсацията. А фразата...това е друга бира - наздраве! :greenball:

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кой е напред и кой е назад не искам да коментирам,

а колкото до западняците, доста от тях с титли и себеуважение са наминавали покрай мен за консултация-и имам "някаква" идея дали наистина това, което свирят знаят какво означава, или само са си научили добре урока.

От добре научен урок до гореспоментата философия в музиката-има голяма разлика.

Естествено професионалните музиканти винаги застават на едната страна, а лаиците на другата-може би истината е някъде по средата.

 

Не мога да давам математически примери, нито и искам, но мога да направя разлика между петрунино и еленино, и между няколкото варианта да изсвириш уж един и същия размер 7/8 с първо удължено.

Колкото до размерите характерни за автентичните (не школованите) хора в района-

знам кое, как и защо-не ми трябва да ви кажа повече.

Не знам защо някой е решил, че музиката и изкуството (на Балканите) като цяло може да се побере само в нотни трайности и математически схеми на петолинието и покрай него?

Хайде да сметнете колко години преди западните ноти да влязат в днешния си вид съществува Балканския фолклор?

А после да си говорим дали въобще има смисъл да напъхвате ритмите и мелодиите от Пиринския край в размери, тактове и нотни трайности, при условие, че никой до преди 50 години не се е сетил да го направи-а музиката тук се е развила до изключително високи нива.

И сега следва своя упадък-след нотирането, уеднаквяването и обезличаването-от неразбиране.

 

Останалото-здраве да е :greenball:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уважаеми Elenka.

 

Ще си позволя фриволноста да коментирам малко OFF TOPIC.

Няма нищо лошо в това да знаете. Не е добре обаче когато не знаете а си мислите че знаете. България е една много малка и далече не най - старата част от света. Пиринския край е една малка и далече не най-комплексната ритмически част от България. Нотите са начин за писмено комуникиране (и кореспондиране) между музикантите. Както речта се записва с букви така звука се записва с ноти. Една реч дори и написана не губи силата,смисъла и целта си. Същото е с нотописа. Музиката която вие наричате автентичен фолклор, надали е на повече от 150 години. Поради предполагам известни на всички ни исторически причини, у нас музиката не е била записвана и развивана до преди да речем 100 години. Фолклора се е "развил" до изключително високи нива именно за последните 50 години. Българският фолклор продължава да се развива и до днес и ще продължава да се развива до още по-високи нива. Музиката отразява живота на хората във времето в което живеят. Музиката (и фолклора) се прави от хора - за хора. Човека е на първо място, след това музиката.

Пожелавам ви следващия път, когато някой западняк "с титли и себеуважение" мине покрай вас, да се поучите от толерантността, желанието за знание и уважението което той има към Българския фолклор.

 

 

Останалото-здраве да е :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да разбира се,

всеки има право на мнение и отношение-нали?

Всеки опит е различен, както и всеки човек.

Аз имам един опит, и знанията са продиктувани от него,

друг човек има друг опит-и няма как

да имаме еднакво менние.

 

Моето си е такова, и се радвам, че има различно-може би затова света се развива ;)

Поздрави от мен и успех в изкуството.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Относно някои коментари на Еленка:

1. "Не мога да ти пратя записи, по простата причина, че след няколко годишно търсене открих, че официален запис в България на Петруниното НЕ съществува".

След като не съществува "официален" запис ти чувала ли си го някога тогава, за да говориш за разликата между петрунино и еленино?! Или съдиш от написаното в теорията!

2. " Искаш да ми кажеш, че петрунино и еленино са едно и също като тактов рамер???"

Да разбира се!

3. "На теория виждам гореспоменатите абсурди, че еленино и 7/8 е едно и тоже,....ама дайте да посвирим да видим дали е така?"

Ами забави 2-пъти темпото, хем ще ти е по лесно и за тактуване. Ами хайде посвири го и преброй всяко просто (метрично) време! Най-лесно ще го разбереш при метронома на синтезатор. На мен ми се струва, че само си го играеш без да го свириш! В този случай не може да се усети едната шеснадесетина нота повече (14/16) вместо популярния за хорото 13/16.

4. "Петрунино и Еленино мога на сън да ти ги различа-защото има разлика."

Да, само в акцентите, но не метрическите! Не си наясно с метроритмичната страна на проблема! Излез от теорията и прослушай и анализирай мелодиите!

Браво на колегите по-горе за разсъжденията относно принципите в равноделността и неравноделността.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Към Marian

 

1. Имам "неофициални" записи, както и доста слушани неща по селата, затова казах, че няма как да си израсъл покрай Дунав (само пример давам) и да разбираш от музиката покрай Струма примерно. Няма къде да си чул дадените оригинали.

2. На какво свириш? И би ли написал според теб как би трябвало да се тактуват двете хора (размерите)?

3. Ако ще си говорим за метроном на синтезатор-аз спирам разговора още сега...тъй като това няма нищо общо с фолклора, по-скоро с кръчмите-а там вече може наистина петруниното да е 7/8.

4. Би ли задал метрически двете хора, но не според синтезатора моля те. За да проверим кой каквото мисли.

 

Поздрави.

Редактирано от Elenka
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще е интересно и двамата да пуснете "неофициални" записи на петрунино и еленино. След това ще броим всички различно, ще спорим, но ще е ясно върху какво. Най-малкото не всички знаем тези хора и ще ни е любопитно да чуем.

Редактирано от yotzzo
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам "неофициални" записи, както и доста слушани неща по селата, затова казах, че няма как да си израсъл покрай Дунав (само пример давам) и да разбираш от музиката покрай Струма примерно. Няма къде да си чул дадените оригинали.

Може би преди 50 години е било така.

Моята учителка по народна музика в музикалното (в Русе) може да те зарине със записи на автентичен фолклор от цяла България.

Редактирано от Ивелин
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.