Jump to content
Българският форум за музиканти

Marian

Спорни музикални размери

Recommended Posts

Тези които се занимават с фолклор знаят, че на теория петрунино хоро е в пет делен 12/16 (3+2+2+2+3) размер, а еленино хоро в шест делен 13/16 (2+2+2+2+2+3). На практика се получава друго. Когато правим и свирим стиловете на keyboard, или ги слушаме на запис, устанояваме, че размера им е 14/16 или 7/8 (широка). Кой е реалният им размер тогава и защо се получава така?

Съществува ли в професионалната фолклорна музика въобще такъв размер 7/8 ("широка седмица") и какво се изпълнява?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Без да съм навътре в теорията на българския фолклор, ще споделя нещо, което чух преди доста години - някъде 94-95 г. В Националната спортна академия имаше танцов състав и чат-пат ходех там. Имаше един акордеонист, който свиреше на танците. Веднъж го попитах какъв размер са точно петруниното и елениното. Той ми каза 7/8. Същия човек участваше в записи в радио и телевизия, канеха го по разни сериозни участия. Та според него, теоретиците имат друго виждане, за разлика от изпълнителите.

Наистина любопитно.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Това наистина само корепетитор може да го каже, защото и аз съм бил такъв преди години и затова поставям този въпрос. НО, ако и двете са 7/8 или 14/16, както на практика трябва да бъде, защо хореографите броят петрунино на пет, а еленино на шест при мелодии в един и същ музикален размер? Играят се различни танцови стъпки в резултат на различни времена и дялове на размерите, а в действителност се свири един и същ размер - 14/16!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Аз лично не виждам практическа разлика между петрунино и еленино ,ритмиката е еднаква,и двете са в 14/16 или съответно в 7/8. Не съм се занимавал с народни танци,но не виждам как еленино хоро би могло да се брои по друг начин ,на 5 или 6 примерно ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напълно съм съгласен и с двама ви. В своите книги обаче проф. Стоян Джуджев е дал примери с мелодии на петрунино и еленино съответно в размери 5 делен 12/16 и 6 делен 13/16. Какво е обяснението? Ако няма такова, ще трабва да се придържаме към мнението на dedo pop, че "теоретиците имат друго виждане, за разлика от изпълнителите".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Без да съм навътре в български фолклор, все си мисля, че представянето на размера дава информация за фийла и акцентите... :girl_witch:

Share this post


Link to post
Share on other sites

С този въпрос се сблъсках 1995г. с първия аранжер...

 

Черпя бира всеки теоретик, който ми направи на аранжер ЕЛЕНИНО на 13/16 и му излезе мелодията после.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Без да съм навътре в български фолклор, все си мисля, че представянето на размера дава информация за фийла и акцентите... :girl_cray2:

 

 

За акцентите разбрах, а какво значи "фийла"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Благодаря на всички до момента! Ако има някой нещо да добави по тази проблематика ще ми бъде интерестно да чуя и други мнения.

Share this post


Link to post
Share on other sites
С този въпрос се сблъсках 1995г. с първия аранжер...

 

Черпя бира всеки теоретик, който ми направи на аранжер ЕЛЕНИНО на 13/16 и му излезе мелодията после.

Калине жалко че неси на близо да почерпиш някоя друга бира :cheers2:

Ето ти въпросния стил на 13/16 направен на бързо за РА-80 ЦЪК

Share this post


Link to post
Share on other sites
С този въпрос се сблъсках 1995г. с първия аранжер...

 

Черпя бира всеки теоретик, който ми направи на аранжер ЕЛЕНИНО на 13/16 и му излезе мелодията после.

Калине жалко че неси на близо да почерпиш някоя друга бира :)

Ето ти въпросния стил на 13/16 направен на бързо за РА-80 ЦЪК

 

Рой, говорим за професионалния размер, в който трябва да бъде еленино хоро, а не да "излъжеш" клавира като му зададеш 13/16 и не спазваш метричната пулсация на метронома. Как правиш куантизацията тогава? В този случай при задедн размер 12/16, също може да се направи стил на еленино. Но и при двата варианта без включен метроном, крайния резултат на отмерване е в 14/16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ето тези дискусий правят фолклора ни уникален :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Теориятя е едно , практиката - съвсем различно. Теоретик е записал песен в сборник с "УНИКАЛЕН СЛОЖЕН " размер . После тази песен съм е слушал от няколко човека , които е пеят в 3/4. И съвсем естествено. А Бабата която е изпяла същата песен пред теоретика , просто си е поемала дъх за по - дълго време , а там където не и е достигал въздуха , е "изяждала" някое временце - голяма работа това е фолклор. А елениното, петрунино, "Цоне мило чедо" всеки ги свери като широки седмици ,както и "Черкезката" като широка девятка . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Много песни могат да се напишат в различни размери и пак да звучат по един и същи начин. Например детската песен "Тихо се сипе първият сняг" съм я срещал и в 3/4 и в 6/8.

Share this post


Link to post
Share on other sites
С този въпрос се сблъсках 1995г. с първия аранжер...

 

Черпя бира всеки теоретик, който ми направи на аранжер ЕЛЕНИНО на 13/16 и му излезе мелодията после.

Калине жалко че неси на близо да почерпиш някоя друга бира :)

Ето ти въпросния стил на 13/16 направен на бързо за РА-80 ЦЪК

 

Ей аз докато се наканя да влеза във форума и файла на позиция "ЦЪК" го няма вече!!!

 

Карай...аз бира пак мога да почерпя :icon_shithappens:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.