Jump to content
Българският форум за музиканти

Звукът на живо


bigjav

Recommended Posts

Понеже предишната тема стана огромна, рекох да продължа донякъде казаното в нея на чисто.

 

Това, което ще споделя с вас е плод на годинки четене и изпробване наживо. И пак има кво да се научи, де! Не се имам баш-майстора! :curse:

 

Цялата философия се свежда до две основни неща:

 

1. Всяко едно свирене на живо е уникално само по себе си. Дори и да свирите в един и същи клуб две поредни вечери, все ще има разлика в броя на присъстващите и на възможностите им да викат и т.н. А всеки един шум, всяко едно тяло променя характеристиките на помещението.

Извод:

Всеки път отделяйте достатъчно време, за да постигнете компактно звучене! Дори по време на концерта, може нещо да се измести и да трябва да се пипне.

 

2. Има някои основни трикове, които, ако не да се спазват, то трябва да се взимат под внимание.

а) басите при соло китарата, вечно се издуват до дупка. Като ходя по репетиционни, все намирам басите, ако не на 10, то поне на 8. По този начин китара се бори с баса и касата, та накрая едно размазано бучене.

От друга страна, спомням си един концерт, след като бях прочел това, че басите трябва да се намаляват, врътнах копчето между 1 и 0 на усилвателя ми. После се чудех защо китарата ми звучеше като кошер с пчели! ;)

Извод:

Не се бутайте между шамарите на баса и касата, щото сте обречени да загубите, а прилично отпушете басите на китарата. Само колкото тя да диша спокойно. Някъде между 1/3 и 1/2 или по 10-тобалната, 3-5, ама не повече.

б) колкото е по-голямо помещението, толкова по-малко ревърб слагайте. Много често замазването на звука идва от т.нар. time based effects, като delay и reverb. Мраморът, плочките отразяват повече от дървото.

Извод:

Като ходите да свирите тук-там, дори гледайте от какво са направени стените и пода, това ще помогне да си настройте правилно звука.

Правилото 3-5, важи и тук. Като свирите ритъм с дитър, свирете без ефекти. При соло - малко дилей, то иначе ривърба си идва от помещението. За чиста китара може тук-там дилейче. Толкоз кратко и ясно.

 

 

Имаше и още нещо, ама за момента изключих. Кат се сетя пак ше пиша.

Ще се радвам да видя подточки в, г, д и т.н.

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За китаристите като мен, които имат манията да си играят с feedback- много е важно да си намерите "идеалното" местенце и да си подредите техниката така, че "микрофонията"(хм... наистина ли нямаме кадърна дума за това?!) да ви устройва. Щото едно е да изкараш feedback в спалнята на мама и тати, друго е в 20х50 метра зала :godbless: Или пък на открито.

 

Освен това, хубаво е да кандардисате някой дрънка нещо на китарата, а може и цялата група и да отидете да послушате откъм публиката.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

а може и цялата група и да отидете да послушате откъм публиката.

 

тва е задължително просто,щото няма абсолютно"правилен"звук.тва което харесва на едни не харесва на други...затва човек си казва кво иска на чека...а не след дъжд качулка да се сеща по време на свирене че я не чува нещо,я не му звучи както трябва...изобщо не мога да разбера защо повечето групи така несериозно се отнасят към чековете...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

а, сетих се...

в) избягвайте да свирите с говорител симулации от китарни процесори. Те имитират звука на китара минал през говорители, но всъщност това, което движи въздуха са истинските колони.

Затова вкъщи и на запис процесора звучи от прилично до отлично, ама на сцена ссе оказва, че симулацията убива атаката на звука и сякаш го затваря в кутия.

 

абе, знам че все за китара си говоря, ама всеки луд с номера си.

 

Като цяло, инструментите така трябва да се нагласят в честотния диапазон, че да не се ,,бият: един с друг. (вж. подточка а)

 

Аре!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

а, сетих се...

в) избягвайте да свирите с говорител симулации от китарни процесори. Те имитират звука на китара минал през говорители, но всъщност това, което движи въздуха са истинските колони.

Затова вкъщи и на запис процесора звучи от прилично до отлично, ама на сцена ссе оказва, че симулацията убива атаката на звука и сякаш го затваря в кутия.

Ей с това съм абсолютно съгласен,не само,че затваря звука ами и го прави много мътен и няма никаква артикулация а пък и те по принцип тези джаджи си убиват и динамиката.Абе с две думи,става ГОЛЯМА МАЗНЯ.За тва според мене,взимаш си един голям cabinet с хубава глава,както казват братята американци и забравяш за проблеми със звука на китара.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

E-e, баш, баш!

 

The real deal! ;)

Хаха нали,доста грандомански звучи и е скъпо наистина,обаче тва е the real deal.Тия симулатори са детски играчки просто.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

нещо много важно-да няма НИЩО надуто докрай-никви кубета,монитори,външни ефекти и кво ли още не...освен че се ебава апаратура звучи адски гадно когато си в публиката

 

ей нещо по-специално-за звука на барабаните,че пак само китаристи пишат:

 

1.барабаните да са НАСТРОЕНИ,поне горе-долу

 

2.барабаниста трябва да дойде първи на чек за да си нареди барабаните,нормално чек се почва от барабаните,ако той не е готов всички го чакат...

 

3.баланса каса-барабанче е номер 1 по важност.може да се компресира,но винаги помага когато барабаниста има "правилна динамика" на свирене

 

4.фуса е убиец номер 1 на звука,затва като видя барабанист дет си туря фуса ниско-ниско до микрофона на барабанчето и се фащам за главата...ако знаеше кво се чува след тва...фуса се слага нависоко или настрани(далеч от барабанчето)и не се млати кат невидел ;)

 

5.чинелите като цяло винаги се чуват,особено крешовете-важи същото като при фуса-слагат се нависоко за да бягат от микрофоните по томовете(ако има такива)

 

6.никви лепенки,демпфери,гафери,мафери и други такива освен ако не е АБСОЛЮТНО наложително

 

7.хубаво е барабаниста да не удря микрофоните докато свири,най-малкото защото се разместват ;)

 

8.добре е като цяло да се свири с ЕДНО ОСНОВНО НИВО на сила...а не веднъж да се гали а след това да се млати

 

9.барабаните се подреждат и местят по сцената ПРЕДИ свиренето,а не по време на

 

10.има минимална сила на удара върху всеки ударен инструмент от която той започва да звучи.."погалените: чинели и томове например просто звучат ЗЛЕ

 

11.добре е при възможност да се отлепя чукчето на педала от касата,а не да се "убива" звука като го задържаш...тва е особено важно при бавни ритми с единичен педал

 

12.по-принцип освен като ефект понякога барабаните се удрят по средата

 

13.ако барабаниста не чува другите не трябва да свири по-тихо за да ги чуе,а трябва да си знае парчетата или да иска мониторите да се оправят

 

засега за тва се сещам :green:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

нещо много важно-да няма НИЩО надуто докрай-никви кубета,монитори,външни ефекти и кво ли още не...освен че се ебава апаратура звучи адски гадно когато си в публиката

Хм.. тук ще си позволя да не се съглася. Повечето кубета, особено ламповите, звучат най-добре, когато се набичат на максимум- появява се натурална компресия и усилвателите работят оптимално(всеки знае, че добрите кубета имат голям headroom и "максимум" значи 80-90% от истинската максимална мощност).

 

Та, по-точния съвет е шумните инструменти да се поставят така, че да не влияят, и ако се търси feedback от китарата, китариста трябва да е близо до кубето си а не до монитора- оттам след всичките микрофони, ефекти, EQ, шумозаглушители и т.н., я излезе feedback, я не :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хм.. тук ще си позволя да не се съглася. Повечето кубета, особено ламповите, звучат най-добре, когато се набичат на максимум- появява се натурална компресия и усилвателите работят оптимално(всеки знае, че добрите кубета имат голям headroom и "максимум" значи 80-90% от истинската максимална мощност).

 

Та, по-точния съвет е шумните инструменти да се поставят така, че да не влияят, и ако се търси feedback от китарата, китариста трябва да е близо до кубето си а не до монитора- оттам след всичките микрофони, ефекти, EQ, шумозаглушители и т.н., я излезе feedback, я не :no:

Така е,тва е самата истина.Напълно съм съгласен с това изказване,трябва яко жега. :P :guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

за мен звука на живо си остава следния:

 

1. Барабани - всеки с микрофонче (фус и солово барабанче с отделни микрофони да са озвучени, ако обичате). Иначе няма смисъл да се свири.

 

2. Крашове, сплашове и т.н. да са озвучени с два три микрофона, поставени отгоре

 

3. ИЗИСКВАМ за всеки музикант на сцената поне по един, ПОНЕ ПО ЕДИН монитор. Иначе няма да се кача да свиря! :godbless:

Също китарите (всички видове) да са си с кубета , комбота или стакове.

 

4. Публиката да е поне един бой (човешки ръст) под мен за концерти и половин бой за клубче. Иначе не свиря!

 

5. Обилни количества хладък чай с мед.

 

6. Тонрежисьорът да е слушал и чул поне половината от парчетата на групата ми... иначе - знаете!

 

7. Фенките да не ме виждат преди качването ми на сцена :stop:

Редактирано от Cnopko
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:godbless:

за мен звука на живо си остава следния:

 

1. Барабани - всеки с микрофонче (фус и солово барабанче с отделни микрофони да са озвучени, ако обичате). Иначе няма смисъл да се свири.

 

2. Крашове, сплашове и т.н. да са озвучени с два три микрофона, поставени отгоре

 

3. ИЗИСКВАМ за всеки музикант на сцената поне по един, ПОНЕ ПО ЕДИН монитор. Иначе няма да се кача да свиря!  :)

Също китарите (всички видове) да са си с кубета , комбота или стакове.

 

4. Публиката да е поне един бой (човешки ръст) под мен за концерти и половин бой за клубче. Иначе не свиря!

 

5. Обилни количества хладък чай с мед.

 

6. Тонрежисьорът да е слушал и чул поне половината от парчетата на групата ми... иначе - знаете!

 

7. Фенките да не ме виждат преди качването ми на сцена  :stop:

Брех,ти да не свириш в Металика бе?

Редактирано от Smokejack
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

/off

и сребърни свещници със златни орнаменти по хотелите

и хавлии със строго специфичен цвят, от специална материя

и минерална вода от франция

:godbless::)

/off

 

Ed: ех изпревариха ме :green:

Редактирано от Shai Hulud
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

/off

и сребърни свещници със златни орнаменти по хотелите

и хавлии със строго специфичен цвят, от специална материя

и минерална вода от франция

:greenball::bravo:

/off

 

Ed: ех изпревариха ме :green:

чак дотам не, червейчо. концертът си е концерт. ю клуб може да се направи компромис със фенките.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.