Jump to content
Българският форум за музиканти

Наръчник за начинаещи


MDFk

Recommended Posts

"Попинг" се нарича издърпването на струна(обикновено първите) в комбинацията със слапа - "шляпването" с палец по по-горните.

 

Както fracture казва по-горе - не сме изоставили темата, хора които са навътре с определени техники формират образователни текстчета за тях. Аз например мисля към края да обясня начина, по който вадя песни по слух, макар че допускам че ще има различия. Но те ще се изгладят в последствие.

И естествено речника на термини, който също ще се състави - той трабва да е завършека на темата - като един истински наръчник. :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Аз съм много, ама много начинаещ в бас попрището, но като китарист мога да дам няколко съвета за 3)Загрявка.

1. Трябва да се загреят фалангите на ръцете преди да се хване китарата въобще, за да се избегне контузия на връзките, което убива китариста още в ранен стадий. Бавното раздвижване на мускулатурата на пръстите дава по-добри резултати на гъвкавост. Не гледайте, че баса е груба китара, иска много техника за красиво изпълнение.

2. Има едно уредче, което се ползва от катерачи за стягане на мускулатурата на пръстите. То изглежда като една ръкохватка с 4 позиции с пружини за всеки пръст. Не знам в БГ откъде може да се купи такова нещо, но ако има желаещ ще разпитам. Това е полезно за всеки начинаещ хванал се с каквато и да е китара въобще. Доста заздравява пръстите и дава пъргавина на движението и което е много добре и координация, защото уреда е с индивидуални дробинки за всеки пръст. Аз лично нямам такова нещо, но на Килър му донесе един приятел и е много добро, тествал съм го лично. За себе си ползвам една гумичка за стягане на ръкохватка и я хващам късо на върха на пръстите и ми върши почти същата работа. Като стисна кантарче качвам до 100 килограма с две ръце... а има и още време, само да не си строша грифа по погрешка някой ден.

3. Бавните блус схеми както на китара, така и на бас са много полезни за начинаещите музиканти, който ги е започнал с нужното внимание и търпение, далече е стигнал. Бавничко на метроном, било то на комютър или с истински метрном стават чудеса в темпото, но като за начало бавничко, защото който бърза, бърка.

4. Никога не свирете със студени ръце, ЗАКЛЕВАМ ВИ НЕ ГО ПРАВЕТЕ! Аз така бях аут с китарата поне месец, заради това което ми се случи заради измръзнали пръсти. Винаги си затоляйте ръцете, било то с търкане на пръсти и длани или с масаж и тренировка на ставите и връзките на мускулите.

 

Това е от мен засега, ако има забележки по казаното да се едитва, за да няма недоразумения. Мнението ми, че дебелострунката изисква не само техника, а и сила(хвала на жените, захванали се с бас). Силата и тренировката правят свиренто по-леко и с по-малки възможности за контузии, поне за мен.

Извод за мен: Който не загрява, рискува да слуша музиката отстрани, а който не си тренира ръцете ще свири кратки парчета. Успех на захваналите се!

Редактирано от MDFk
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

4)Интересни техники, които да станат полезни в последствие.

Основна методика при вадене на песен по слух – личен подход:

 

 

В началото е важно да се знае че това не е обезателно най-ефективния метод. Това е моят такъв. Искам да отбележа, че в страхотна помощ са ми били годините свирене на китара, предполагам и няколкото години пиано преди това, т.е. упоритото занимаване с музика. Не твърдя че съм някакъв вундеркинд или виртуоз – точно обратното, твърде често пропусках солфежа(за ваше добро не правете подобна грешка!), но съм убеден че всеотдайното занимаване с музика и честото й упорито преслушване, т.е. много пъти на една песен, с максимална концентрация над нея, водят до първата стъпка към научаването й, и оттам, към успеха. Не съм писал как се развива слуха, защото смятам че просто упоритото консумиране на музика намира език с ума, и така го прави по-разбираем.

Този мой начин на изваждане на песни става и за китара. Впрочем чрез нея е изграден.

 

Важно е да се слуша много песента, за да бъде запомнена, елементите в нея да станат усет, с други думи да се набие в съзнанието Ви. :punkband: Освен самото запомняне на песента, по този начин се придобива и (да речем) първично усещане за ритъма й, настроението и какво ли още не...но с времето и те ще дойдат, някои може би дори още не знам.

 

Началото е намирането на тоналността, или по-точно, началния тон от която започва избраната мелодия. Двете понятия най-често съвпадат. Познаването на гами, скали и т.н., тук е нужно – те често ще ви помогнат за да намерите останалата част от мелодията, а така и смените на тоналността, ако има такива.

Нататък в процеса на вадене на тоновете е познаването на звученето на интервалите с които се сблъскваме, т.е. да знаем как звучи секундата, терцата, квартата, квинтата, секстата, септимата...и октавата, и всичките им разновидности. Най – добрия начин това да стане е да свирите точно тези интервали от приозволна позиция(слято или арпежирано, редуването би било ефективно) не просто докато научите, а докато чувствате как звучат те(съзвучията, а не точния тон!). Може би е много времеемко и отегчително, но си отплаща в последствие. Когато това стане, имате необходимо знание – когато усетите какви е отношението между два тона, като намерите единия, намирате и другия. Този подход е ефективен за всяко съзвучие(за акорди логиката е същата – просто научавате как звучи определена форма на акорд). По този начин като чуете една прогресия, ще знаете каква е „формата" й, или по-точно интервалите на които е базирана тя. След като сте открили стартовата точка(първия тон), спрямо нея конструирате вече научената мелодия. И след като знаете вече тези неща, можете да си изберете най-удобния на Вас начин за свирене на пасажа – тук вече влизат познанията Ви по грифа.

 

След като извадим всички части на една песен е важно да се усетят малките трикове – слап, поп, слайд, флажолет(ако има :godbless:wink.gif ) и д.р. Всеки един от тях естествено, си има характерно звучене, което също трябва да се научи. Динамичното свирене също е важно. Трябва да се вслушваме в силата на инструмента по време на изпълнението на конкретния пасаж. Дребните детайли правят „картината" по-красива и забележима. Мислете за свиренето като за творчество, бъдете интуитивни и експресивни.

 

Не знам дали ваденето на песни по слух е лесна работа. Много хора мислят че е нужно да имаш добро ухо, което да прихваща разликите в интонацията. Честно казано не мисля че това е съвсем така – за пример мой приятел, съфорумеца zaiphenndan смята че няма слух (не че е глух, смаяташе че няма вродено ухо за музика), но след упорити опити постепенно започна да усеща по прецизно разликите в интонацията и така намира верния акорд, или ако не, то често поне основния му тон. Градацията от лесно към трудно, упоритите проби, и научаването на точното звучене на интервалите, положението им на грифа(и съответно алтернативните им местоположения, в случай на сложен пасаж) е в основата на ваденето на песни по слух.

И 99% свирене.

 

Смятам за полезно в началото да се свири рок, независимо дали го харесвате или не – тези песни са концентрирани повече върху общо настроение, не е често срещано да се позват откачени прогресив и джаз акорди и хармонии. Т.нар. Hair Metal групи имат много подобни парчета – в един момент ще видите че нещо вече ви е познато или направо го знаете. Многото опити и проби над различни песни ще са практика; ако нещо ви затруднява, върнете се назад, може дори да смените парчето което учите за известно време, после да се върнете на първото – ще видите, че неусетно подобрение е имало...

Ако искате да вадите джаз парчета....и на себе си не мога да помогна. А и написаното е повече за начинаещи, отколкото напреднали. wink.gif

 

Знам че този подход на учене на песни не е нищо ново, а е и против всички нормални такива – най-малкото написаното е непълно, може би дори грешно. Поне за мен е най-добрия метод. За начинаещите – не подценявайте солфежа и свиренето по ноти. Ако можете това, а и да вадите по слух..... :godbless::godbless: . Далеч съм от мисълта, че написаното от мен, е есенцията на слухарството. Надявам се написаното да не е поджвеждащо, да навреди, вместо да помогне. Дано помогне.smile.gif

 

Както и преди, моля да бъда допълнен - ако има по-добър начин, или коригиран - ако смятате, или по-скоро сте убедени че е грешно.

Благодаря ви.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
Ако някой намира за полезно предното ми мнение, да ми пише на ЛС. Защото като помоля някой мод да разчисти темата, не искам да е само багаж, т.е никой не намира файда от него.

Постът ти е много полезен и въобще браво че поде инициативата за цялата тема! B)

така че кво триене, кви 5 лева?! :D

Редактирано от Burton
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да и аз съм много радостен, че някой отделя толкова време за тази тема. Аз лично имам от скоро бас и ми е интересно да преглеждам тази тема.

 

;);)<_<

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 months later...

Тази тема е страхотна, но защо изведнъж сте спрели да я попълвате? Ако проблема е в липсата на интерес , аз имам сериозен такъв темата да се продължи, моля ви! Как се настройва 4-струнен бас - като класическата ми-си-сол-ре-ла-ми?, но без 1-ва и 2-ра

 

 

 

P.S. То се е видяло че няма да мога да продам басчето си ами дай поне да се науча как се свири - хаха

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Настройва се

Да - Ми-ла-ре-сол - от басовите струни към високите(написал си обратното, което също е вярно, но повечето от нас са свикнали от басовите към високите струни).

Строевете са еднакви, просто са на октава разстояние.

Не я попълваме, защото нещата които са останали са още в зароиш, напоследък времето отива за други неща, но и те ще дойдат(последните неща де;) ).

Липса на интерес, мисля, че няма, все пак хитовете се увеличават със всеки изминал ден.

Ще дойде не се притеснявай! Междувременно се възползвай от останалото инфо, което е изложено тук.

Редактирано от MDFk
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...
. Има едно уредче, което се ползва от катерачи за стягане на мускулатурата на пръстите. То изглежда като една ръкохватка с 4 позиции с пружини за всеки пръст. Не знам в БГ откъде може да се купи такова нещо, но ако има желаещ ще разпитам. Това е полезно за всеки начинаещ хванал се с каквато и да е китара въобще. Доста заздравява пръстите и дава пъргавина на движението и което е много добре и координация, защото уреда е с индивидуални дробинки за всеки пръст. Аз лично нямам такова нещо, но на Килър му донесе един приятел и е много добро, тествал съм го лично.

 

Има такова уредче в Техномаркет, следователно и в Динакорд. Специално за музиканти с афинитет към струнните инструменти. Лично моето мнение е, че такова нещо може да навреди, понеже целта е ръката, китката и пръстите да са максимално отпуснати. Всяко излишно напрежение води до забавяне на темпото на свирене, умора, схващане и понижаване на качеството на изпълнението. Мисля, че има достатъчно упражнения, чрез които пръстите се развиват, докато се разхождат по самия гриф. Имам едно, където се прави баре на трета и четвърта струна на четири струнен бас с кутре. Доста полезно е и трудно ако се прави бързо. Има такива с диагонални барета, които също са много хубави. Надявам се да имам време да ги напиша в електронен вид и да ги пусна, понеже са на нотна тетрадка. В момента са в Мефистофел, ако иска може да помогне B) . Поздрави на всички!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 months later...

здравейте!весела коледа!

не разбирам от бас китари,но прочетох написаното,за да се пообразовам.харесва ми как сте го написали.много лесно е да усмислиш написаното,но имам едно питане:Как се настройва бас китарата?като при класическите 6струнни орфейки или има по-специален начин?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравей и на теб, както и благодаря за пожеланията, отнесени към целия форум!

 

Няма специфичен начин за настройване на Орфеите. Всичко е (съдейки по броя струни - 6, следователно е китара, а не бас) същото като при всички други.

Вече при твоя инстримент може да има и дефекти, които да възпрепятстват нормалната насторйка, като изметнат гриф(крив, огънат напред или назад), стари струни(които са най-чето срещаните според мен) и други.

 

Настройването на баса става също като при всички китари. Те са:

1. флажолети - или по слух, или с камертон(или вярна друга китара, пиано, какъвто и да е верен източник) настройваш 3та струна(ла), с флажолети на 7 прагче на нея и на 5то на 4та(ми). Дърпайки струната точно над позицията(над самия праг) и на 2те едновременно, ако си имаш или си развил ухото за това, усещаш разликите във вярността на тона който излиза, и настройваш струната която фалшивее. Същия успех ще имаш ако направиш флажолет на 12то на която е да е струна - примерно пак ла, и пак флажолет на ре(2ра струна).

2. Акорди - свириш акорда, и където усещаш че звучи фалшиво, настройваш. Това връща към т.1, защото ако нещо е фалшиво тук, е фалшиво и там. :headbang:

3. Тунер. :lol:

 

Сигурно има и други, но аз за тези се сещам.

 

Корекции и допълнения са препоръчителни!

Следващият! :headbang:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...

Здравейте! Ето един линк към онлайн тунер. http://www.tunemybass.com/

А в него има и интересна информация, как да се настрои по слух http://www.tunemybass.com/tuning/bass_guitar_tuning_faq.html

Даже има и записано аудио как звучи ако е разстроен и как звучи, като е настроен. На мен много ми помогна.

Разгледайте сайта, има и различни описания за видовете китари - ц - гриф, д-гриф и т.н. Има и гайд как да си купиш китара и т.н. Обяснение за различните видове струни, за почистване, настройки и други работи. Дано ви е полезен с нещо.

Поздрави - мкгх212

 

 

http://www.tunemybass.com

Редактирано от mkgh212
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Аз мога ли да помоля някой да обясни слап техники като за на4ало,с какво трябва да се запо4не и да даде някой линк с уроци(ако има).Аз търсих в youtube.com и там има уроци,но пове4ето не е обяснено много като за не4инаещи.Поне аз неможах да 4атна много самата техника.Въпреки това намерих 1полезен линк и ще го споделя.Който има други нека ги даде.Ето го урока : http://youtube.com/watch?v=yXSB0yDlS54

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

''Slap It!'' Funk Studies for the electric Bass by D.Oppenheim - много добра школа, именно по темата. ако потърсиш достотъчно задълбочено, напълно е възможно до я откриеш нейде из мрежата :cheers2: ....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...
Аз мога ли да помоля някой да обясни слап техники като за на4ало,с какво трябва да се запо4не и да даде някой линк с уроци(ако има).Аз търсих в youtube.com и там има уроци,но пове4ето не е обяснено много като за не4инаещи.Поне аз неможах да 4атна много самата техника.Въпреки това намерих 1полезен линк и ще го споделя.Който има други нека ги даде.Ето го урока : http://youtube.com/watch?v=yXSB0yDlS54

 

 

Това дето го гледаш, е "double thumb" и още ти е рано за него. Почни с нормалния слап:

http://youtube.com/watch?v=nCoHgfCVbYE&amp...ted&search=

това е едно добро начало.

 

В началото на филмчето пича дърпа 2-3 струни едновременно, което ти отговаря и на въпроса за Мейдън (макар че слушах въпросното парче и никакъв бас не чух)...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.