Jump to content
Българският форум за музиканти

ciriljhonson

Първата ми електрическа китара

Recommended Posts

Следващите редове имат за цел да помогнат на хората,които за първи път се сблъскват с въпроси от типа:"Каква китара да си взема?".

 

Тук няма да става дума за марки китари а за техните особенности,като видове дървесина,адаптери,устройство и предназначение.

 

Много важно е ,когато един ден решиш да си купиш първата китара,да си наясно точно от какво имаш нужда и какво ще ти свърши най-добра работа.

Има ли универсална китара ?

На практика на всяка китара може да се свири всякакъв стил музика,въпросът е как ще звучи.Не един път е ставало дума за това,че различната дървесина,различните като тип адаптери,различните типове тремоло и тн. влиаят до голяма степен на звукът на инструмента.

Например китарите със единични адаптери имат звънлив и отчетлив тон,който е характерен за стилове,като рок,блус,кънтри и др. Китарите с хъмбъкери пък имат по-плътен и дълбок звук,както и по-висок аутпут които позволява да се свири по-тежка музика,но това не изключва и факта,че много блус и джаз музиканти използват именно китари с такъв тип адаптери. Сами виждате,че изборът е труден,но не и невъзможен.

Много млади момчета и момичета,когато за първи път решат да се занимават с китара,за тях е определяща формата и цветът.Всеки от нас е искал да изглежда готин,като своите идоли,но повярвайте ми,това няма да ви направи добри китаристи.Хубаво е първата китара да е удобна,за да можете да придобиете правилна постановка и звукоизвличане.Пък човек като надобрее нещата от самосебеси ще си дойдат на мястото.Там разните "Стрели","Звезди","Брадви" и др. подобни няма да ви направят по-добри.

Да не забравяме,че говорим за първата ел.китара,тя никога не е последна.Поне за хората в които продължава да има желание да свирят и усъвършенстват себеси и това желание не е било само мимолетен порив на младостта.

 

Така....

Идва най-щастливия ден в който сте събрали пари и вече се оглеждате за първата си китара.Тук е моментът да спомена,че няма нищо срамно човек да се огледа за някоя бюджетна такава.Разбира се не е задължително китарата да е евтина,но скъпите инструменти се отценяват от позицията на годините и опитът на един музикант.Имам предвид,че един млад китарист в първите си стъпки трудно може да оцени качествата на скъпия и класен инструмент.

За всичко си има време...

Обиколете магазините във вашият град,разгледайте различните модели и марки и най-важното НЕ ХОДЕТЕ В МАГАЗИНА САМИ.Вземете някой приятел,който вече е извървял трънливият път и има представа от инструменти,Така може да сте сигурни,че няма да сбъркате в изборът си.

 

А ето и по важните неща които трябва да знаете относно устройството и видове китари:

 

032%20Electric%20guitar.jpg

1.Типове китари(тела)

Solid body-това са китари,които нямат или почти нямат акустични свойства.Тялото е от плътна дървесина.На практика всеки от съвременните стилове музика,могат да се изпълняват на този тип китари.

allparts_strat_body_sbf-sb.jpg

Hollow body-това на практика са акустично-еликтрически китари,които са съчетали в себе си акустичният звук с електрониката.Любими китари на повечето джаз и блуз китаристи,заради дълбокият и плътен звук.

10712_md.jpg

Semi hollow body-китари които са полуакустични т.е. тялото не е дебело както при акустичните,но е кухо по периферията и плътно в средата.Подходящи за блус и рок.

routing.jpg

2.Адаптери:

Тук ще си позволя да ползвам подробното описание на съфоромникът Evtim Djerekarov,защото не мисля,че мога да го обясня по-добре от него...;

Единичните(single coil) адаптери представляват една бобина, навита около магнитчета, или магнитопроводи, под които е поставен един магнит. Единичните адаптери превръщат във звук не само вибрациите на металните струни, а и всички външни смущаващи електромагнитни влияния от ел. мрежа, предаватели, домакински уреди и т.н. По правило, единичните адаптери звучат най-естествено и ясно, със "блясък" и "въздух" във високите честоти. При свирене с повече дисторшън, брума става прекалено много, поради което свирещите по-тежка музика китаристи предпочитат хъмбъкерите.

Ето снимка на единичен адаптер:

Fender-Hot-Noiseless-Strat-Single-Coil-Pickup-Set.jpg

Двойните адаптери(humbuckers) обикновено представляват две бобини една до друга, навити около 2 реда магнитопроводи, които са 2-та полюса на един постоянен магнит, който се намира под тях:

Те са така измислени от откривателя си Seth Lover, че полезния звук от струните става двойно по-силен, докато смущенията от околните източници почти изчезват. Това e възможно за сметка на загубата на някои високи честоти, които се гасят взаимно в двете бобини и в резултат на това, хъмбъкера има по-малко "въздух" и "блясък", Звучи по-"тъмно", "дебело" и "басово". Този звук НЕ е особено популярен, например, при кънтри изпълнителите, които предпочитат звънкия и ясен звук на единичните адаптери. Този звук е по-характерен при метъла и много от хард рока, както и при много блус китаристи, които обичат по-мекия, плътен и не чак толкова ясен и звънлив тон.

Най-често под хъмбъкери се има предвид това, което всъщност е large size humbucker.

5961_1.jpg

Точно този тип хъмбъкери се използват най-много в тежката музика, и когато се каже хъмбъкер, много хора разбират именно това. При този тип хъмбъкер именно е най-характерен звука, който описвам по-горе, понеже при него двете бобини са на най-голямо разстояние.

Има и други типове хъмбъкери като мини-хъмбъкерите, които са по-малки:

mini_humbucker.jpg

Те имат звук, който е близък до големия хъмбъкер, но обикновено звучат малко по-ясно и стегнато.

Има и други модели хъмбъкери, като тези в размер на единичен адаптер:

p469b-3b4e91addc937045f4b2a12b441c3123.jpg

Те не звучат нито като големия хъмбъкер, нито като единичния адаптер, поради което повечето фенове на хъмбъкера предпочитат да свирят с големи хъмбъкери, докато повечето заклети фенове на единичните адаптери предпочитат да свирят с единични, въпреки брума. Има някои модели хъмбъкери с размер на единични, които се стремят да се доближат до звука на големия хъмбъкер, но те са по-скоро изключения от правилото. Много от тези адаптери не се водят хъмбъкери, ами "noiseless" адаптери, и използват различни технологии, но много китаристи са единодушни, че тези адаптери нямат характерния звук на единичен адаптер. Те са по същество хъмбъкери, от технологична гледна точка.

Има някои иновативни решения, като адаптерите на kinman.com, които са по същество хъмбъкери, но имат звука на единичен адаптер, който е любим на толкова много хора

hxpickup.jpg

(ЗАБЕЛЕЖЕТЕ, че 6-те "шиша" на снимката не са 6 железа, които са никелирани, както при повечето адаптери(при които магнитът се намира отдолу - на дъното на адаптера и се допира до железата), а са матови, като алуминий -> това са 6 кръгли алнико магнитчета. Често такива магнитчета се срещат при алнико единичните адаптери.

Адаптерите, за които говорих до сега, са ПАСИВНИ.

Има фирми, които предпагат АКТИВНИ адаптери. Активен адаптер ще рече адаптер, който се захранва от батерия и има в себе си ПРЕДУСИЛВАТЕЛ, което е електронно устройство, което усилва или буферира звука. Обикновено тези адаптери успяват да снижат нивото на шума осезаемо под пасивните адаптери, както и да звучат по-ясно от тях.

Много китаристи обаче смятат, че активните адаптери звучат по-електронно, стерилно и синтетично, поради което не можем да заключим, че те са по-добри от пасивните, само заради по-малкото им шум.

Един от най-известните производители на активни адаптери е EMG:

EMG85.jpg

Звука на адаптера зависи и от магните. Срещат се главно адаптери с керамични магнити(черните магнити, които сме виждали) и такива с АЛНИКО-2, АЛНИКО-3 или АЛНИКО-5 магнити. Алнико е сплав от алуминии, никел и кобалт и е светла, сивкава и матова, прилича на алуминии - не блести, както блести никелирания метал. Много от китаристите, свирещи тежка музика предпочитат хъмбъкери с керамични магнити. От друга страна, китаристите, които свирят по-чиста китара често имат предпочитания към адаптерите с алнико магнити, които според тях имат по-красив и богат звук с повече нюанси.

Съществуват много различни производители. Както при всичко останало, когато говорим за звука на конкретен адаптер, всичко опира до ВКУС.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3.Гриф:

Bolt on-завинтен към тялото посредством три или четири винта.Позволява комбинация м/у различни видове дървесина при конструирането на китарата,както и улеснява подмяната му при поереда.

Недостатъци:по-малък резонанс и по-бързо отзвучаване на тона.

450px-Bolt_on_neck.jpg

Set neck-залепен вграден в тялото гриф.Широко използван при китарите Gibson.Предава вибрациите на струните към тялото,по-дълъг тон и дълбочина благодарение на връзката.Труден за подмяна и ремонт.

N_lpstudiofeat3.jpg

Neck through-това е гриф който минава по цялата дължина на китарата т.е. китарата и грифът са изработени от едно цяло парче дърво,а отстрани са залепени парчетата на тялото.Дълъг и бавно отзвучаващ тон.

JS_DW_BodyandNeckCore_01s.JPG

4.Bribges

Tune o matic-конструиран през 1950 год. от Gibson.Позволява индивидуалната интонация на всяка от струните

N_LPfeat6.jpg

Six point tremolo/Two point tremolo-класическито Фендер тремоло

tremolo_vintage.jpg2prt.jpg

Locking vibrato-това е тремоло конструирано от Floyd Rose и е предпочитано от доста рок музиканти.То позволява здрава интервенция след настройката и заключването му,без да се растройва китарата.Трудно се свиква с настройките и смяната на струните,но това е до време и рутина.

shaller_floyd_rose_trem.jpg

Stop bar-това е мост фиксиран към тялото без възможност за каквито и да е по-сериозни настройки.За сметка на това при него се постига максимален резонанс.

369583.jpg

String through body-тук струните минават през цялата дебелина на тялото.По този начин се постига доста добър резонанс.

string_through_150x150.jpg

 

Относно видовете дървесина използвани при китарите ще пусна ето този линк.Там доста добре е обяснено,какъв звук изкарва определеният вид дърво.

 

Дано с горе написаното съм ви улеснил в изборът на инструмент с който ще станете толкова добри,колкото и вашите идоли.

Надявам се и други колеги да допълнят и доразвият темата.И не забравяйте освен китара трябва и човек който да и опъва струните.Това сте вие дерзайте...

Edited by ciriljhonson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Бях написал подобна статия (макар и не толкова подробно :thumbup:) в един сайт.

Можете да я видите тук.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Това е хубаво да се бодне при важните теми. Щото аман вече от теми ''Каква китара да си купя"и подобни.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Подкрепям. :thumbup: Наистина ще е много хубаво, ако темата се пинне най-отгоре, вместо след време да се изгуби сред навалицата от всевъзможни теми, повечето от които не толкова полезни.

Поздравления за хубавата тема, ciriljhonson! И аз научих някои интересни и полезни неща, които не съм знаела преди.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Мисля, че още много има да се каже, преди да си помислим да слагаме темата там.

 

Във форума има много,написано по различни въпроси, което трябва да се потърси и сортира.

След това трябва да се сложи на публична дискусия, допълване, коригиране.

Чак тогава, когато се получи прилична по обем и достатъчно безпристрастна информация, тогава има смисъл да се "бодва".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Напълно подкрепям,но това е къртовски труд и незнам дали някой би се наел.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Постепенно ще се натрупа информация, стига да се пише в тази тема.

 

Мога да споменя малко за дърветата.

По поринцип в лютиерството има вековни традиции, що се отнася до използваната дървесина.

Всепризнатите, използвани в най-голяма степен дървета са махагон(mahogany), явор/клен(maple), смърч(spruce), абанос(ebony), може би и палисандър(rosewood). Ползвали са се и други дървета, като кедър, например.

 

Смърчът(spruce) и до ден днешен се използва за направа на предния капак на цигулки, акустични китари и други акустични инструменти. Той не е особено здрав материал, но за сметка на това е много лек и има може би най-доброто сред дърветата съотношение между теглото и механичната здравина и еластичност. Това го прави много добро дърво за предните капаци на акустичните инструменти, понеже те трябва да са леки за да се разтрептят добре, но трявба да са здрави и еластични. Употребата му при електрическите китари е доста ограничена.

 

Махагонът(mahogany) e материал, който се използва за направата на грифове , заден капак и царги на акустични китари, както и за тела и грифове на електрически китари. Той е характерен с умерената си здравина и средно тегло.

Махагонът не е от най-леките дърветам но не е и толкова тежък, колкото явора/клена. При удари, махагонът може да бъде доста чуплив, както свидетелстват множеството счупени от изпускане грифове на Gibson-и. Характерен за това дърво е неговия доста плътен и "дървесен" тон, който звучи по-меко и е много приятен за ухото. Китарите Gibson най-често са с махагонови грифове, а телата им най-често са или изцяло махагонови или комбинация от махагон и явор/клен.

Като здравина, махагона е достатъчно добър за грифове, обаче далеч не е толкова корав и жилав, колкото явора.

Може би това е била и една от причините Gibson да правят китари с мензура не 648мм, а малко по-къса - 628мм - така струните имат малко по-малък опън.

 

Явор/клен(maple) - това е може би най-здравото дърво, като е и може би най-тежкото. Ползва се най-вече за направа на грифове, макар че има и тела от него. Като звук, това дърво придава много високи честоти и изобщо звучи много ярко и звънливо. За сметка на това, няма дълбочината и топлината на махагона. Гибсън правят телата на някои от китарите си от махагон, но слагат отгоре плочка клен, дебела около 1.5-2см, за да избистри звука.

 

Палисандър(rosewood) е дървото, което много често се избира за направа на фингърборди(дъсчицата, върху която са поставени прагчетата). То е прилично твърдо и издържливо, като се цапа трудно(може да стои нелакирано, както ие на повечето фингърборди и се мие). За фингърборд е по-нетрайно от абаноса, който гние много по-трудно и предава звука по-добре, но за сметка на това е значително по-евтино. Има и електрически китари с тела от палисандър, но те са рядкост. Тела за електрически китари се правят и от обикновен ясен(ash). За грифове на китари някои фирми използват дъб(oak), но той не е много популярен материал за това.

 

Абанос(ebony) е дърво, което най-често се ползва за направата на фингърборди. Използва се от векове, като при цигулките, дъската под струните(не знам как се казва там)може би винаги е направена от абанос. Това дърво е доста скъпо и луксозно, но при добра грижа за инструмента е почти вечно и не гние, дори нелакирано.

 

С годините и стремежа да се понижи цената на музикалните инструменти, в производството навлизат и други дървесини.

Най-ясен пример за това са елшата(alder) и блатния ясен(swamp ash), въведени през 50-те от Лео Фендер с цел понижаване на цената на инструментите, а по-късно, през 70-те и 80-те Ibanez стават популярни с техните серии метъл-китари, направени от липа(basswood). Тела за китара се правят също така и от топола(poplar).

 

Елшата(alder) е много популярна с телата на повечето Fender Stratocaster и Fender Telecaster.

Тя е подобна по тегло с махагона. Има тон, който не е чак толкова топъл колкото махагона, но не е и толкова ярък и звънък, колкото ясена и явора. Като цяло тя има леко топъл и не твърде звънък по-средночестотен и "гласов" тон.

 

Явора(ash) е тежичко и ставнително здраво дърво, което има звук, който е ярък.

 

Липата(basswood) е много популярна при телата на много от метълските китари. Типичен пример за това са толкова популярните шред-серии на Ibanez като JEM и RG. Tя има звук, който много пасва на китаристите, свирещи бърза и тежка музика. В контраст с тях, китаристите, свирещи с по-малко дисторшън доста я недолюбват и смятат, че за по-чиста музика тя няма приятния плътен и красив тон на дървета като махагон, елша, ясен и др. Макар, че тя е много популярно дърво, използването и се ограничава в немалка степен със телата на някои метъл-китари. Според много лютиери и китаристи, мястото и не е при така наречените "tonewoods", или дървета, подходящи за музикални инструменти. Има изключения, разбира се - има някои липови инструменти от селектирана липа, които звучат страхотно, но това не променя нагласите на китаристите по въпроса.

 

Топола - нямам наблюдения над тополата, ще се радвам някой да се включи.

 

В последните десет-двадесет години, в стремеж да се направят още по-евтини инструменти за масовия потребител, както и заради известното поскъпване на хубавите дървесини, много фирми започнаха да използват материали като агатис(agathis), бреза и дори материали като шперплат и MDF(laminated hardwood, blockwood, magicwood и други чудати наиненования, обикновено ако видите "hardwood", това значи шперплат с по-търговски привкус). Също така, масово фирми започнаха да правят китари, които са известни с телата си от елша, махагон и др. от липа и по този начин промениха тона, който купувача очаква да чуе от дадена китара.

 

Агатисът(agathis) е азиатско дърво, което е меко и от гледна точка на тона(според моите прослушвания) е евтина имитация на нещо средно между махагон, елша и липа - има малко по-плоския тон на липата, но пък за сметка на това е малко по-незвънлив като махагона и елшата - не е върха на трагедията, но не мисля, че може да се сравнява с обичаните дървета.

 

Шперплата и MDF-а са материали, по-използвани в строителството и мебелната индустрия.

Тонът им е в общи линии трагичен.

 

Не е нужно да казвам, че икономията е майка на мизерията и подобни експерименти снижиха цените на китарите така, че стана възможно да се продават доста добре изглеждащи китари дори в ниския клас. Това, обаче доста влошава тона на китарата.

 

Като цяло, когато купувате китара, аз бих ви посъветвал да се придържате към първата група "класически" дървета, както и към по-популярните от втората, въведена през 50-те. Ако сте заклет метъл или шредър, липата също не е лош избор, но тя едва ли е идеалния избор за лека музика.

 

След известни коментари/промени, мога да добавя и снимки по горното.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Незнам дали тука е мястото и дали има друга тема ,но според мен би било полезно да се вмъкне и малко информация за самото звучене на адаптерите.Имам в предвид разликата между нек и бридж и т.н ,видове позиции и всякакви други благинки . Както и да се обясни за treble,mid,bass по-подробно.Какъв стил долу горе какви с какви настройки се характеризира.Защото повечето начинаещи китаристи(като мен напр.) знаят ,че това са да речем високи,средни и ниски тонове и нищо повече :hysterical: и си ги човъркаме докато не ни допадне тона.Незнам дали някой ме разбра ,но ако има някой по компетентен и му се занимава да напише някакво инфо и ми делнете поста за да няма спам по темата.Доста полезно ми беше на мене написаното до тук.Благодаря ,че сте се постарали.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aми те са си това - високи, ниски и средни тонове.

Ако някой е глух, какво да му обясняваш?

А търсенето на тон става с развитието на китариста.

В началото всеки се радва и на ужасни звучи. Дали ще започне да чува или ще си остане с тапи на ущите си зависи само от него.

Share this post


Link to post
Share on other sites

С риск да бъда нашокан по репата - що не я "боднете" тая тема? :surprise:

Убих се да да ровя с тая търсачка... :metalist:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ТВЪРДОСТ НА ДЪРВОТО ПО СКАЛАТА НА БРИНЕЛ

БУК - 3.8

ДЪБ - 3.7

ЯСЕН - 4

ЯВОР/КЛЕН - 3

БРЕЗА - 2.6

ЧЕРЕША - 3

БАДИ - 5.4

ТАЛИ - 6.2

ЖАТОБА - 4.7

ПАДУК - 5.4

МЕРБАУ - 5.1

МУТЕНЯ - 4.8

ОРЕХ - 5.2

ГАБЪР - 3.9

АКАЦИЯ - 3.7

ВЕНГЕ - 4

ИРОКО - 3.2

САПЕЛА - 3.4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.