Jump to content
Българският форум за музиканти

Колко клавиша (61, 76, 88), лека или тежка клавиатура?


niki123bg

Recommended Posts

От известно време ме влече идеята да си взема малко по-сериозна клавиатура и съм в голяма дилема. Освен, че не мога да преценя дали си заслужава да си купувам синтезатор или да си взема миди клавиатура и да я ползвам с VSTi, не мога да реша колко клавиша да бъде и дали да търся тежка клавиатура.

 

В момента имам две играчки - Yamaha PSR79 (49 клавиша, без touch response, няма pitch/mod wheel, иначе е доста прилична на пипане като за такъв евтин синт), Korg microKORG (37 клавиша, клавиатурата е бетер от детска играчка, но пък има pitch/mod wheels :greenangel: ).

 

Ще ми се да си взема нещо с повече клавиши и да е прилично на пипане. Порових се доста из нета, пребродих всички магазини във Варна и пробвах наред малкото налични инструменти (вкл. и втора употреба боклуците).

 

За сега съм решил да не разсъждавам по темата дали нещото да свири (много ми е трудно да се ориентирам дали искам Yamaha Motif XS, Korg M3 или някоя от по-евтините им свирки - Yamaha ММ, Yamaha МО, Korg TR, Korg M50) или да е проста миди клавиатура (CME, M-Audio или нещо от сорта). Мисля, че първо трябва да си изясня колко клавиша да има животното и дали да симулира пианистична клавиатура.

 

Проблемът е, че имам твърде бегли и повърхностни познания на тема клавишни инструменти. Ето какво научих до момента, както и какви въпроси ми се въртят в главата.

 

Първо по въпроса с тежеста на клавишите - до колкото разбирам има доста варианти, но като цяло основните са:

  • обикновенна - лека клавиатура. В днешно време май всички се предлагат с touch response (velocity sensitive), тук таме има и after touch
  • semi-weighted - полутежка клавиатура - това ясно е нещо средно между тежка и обикновенна, но не мога да си го представя - не съм пипал такава, а и да съм не съм разбрал че така се води
  • balanced hammer - тежка клавиатура, с еднакво тежки клавиши - т.е. всичките са еднакви на пипане :cheers:
  • graded hammer - тежка клавиатура, с намаляваща тежест - клавишите в горните регистри са по-леки - този тип май е най-близко до реалното пиано

Въпросът на който не мога да си отговоря е, дали ми трябва/искам тежка клавиатура. Какви са предимствата и недостатъците на тежката клавиатура?

 

От пробите из магазините забелязах, че тежката клавиатура ми е доста неудобна - първо изисква повече усилие за натискане на клавишите, второ клавишите не се връщат веднага, което хем ми е странно, хем имам чувството че трудно може да се натиска бързо един и същи клавиш. От друга страна, ако "трябва" да се свири на тежка клавиатура - еми ще се привиква някак си.

 

До колкото разбрах от четене из нета, тежките и леките клавиатури си имат предимства при различните стилове. По принцип не ме влече особено класическата музика, но имам желание да понауча някои по-популярни пиеси като На Елиза и т.н. Основно обаче бих искал да свиря прогресив рок и май тежката клавиатура не е много подходяща или поне не е наложителна - тук май има доста хора, които свирят такава музика - много бих се зарадвал на мнения по въпроса.

 

Вторият основен въпрос, който стои пред мен е с колко клавиша да е нещото. До колкото разбирам 61 клавиша е популярната големина на клавиатура за орган, докато 88 клавиша е стандарт за пиано след незнам си коя си година, макар че има пиана и с повече/по-малко клавиши. Другият вариант - 76 клавиша така и не разбрах от къде произлиза.

 

Въпросът който ме мъчи е - 61 клавиша достатъчни ли са, ако искам да понауча някакви класически произведения за пиано и въобще - колко клавиша е препоръчително да е клавиатурата. Разбира се, ако клавиатурата е препоръчително да е тежка - то е ясно, ще трябва да взема 88 клавиша.

 

Започвам да си мисля, че вероятно тук въпросът не би трябвало да е лека "или" тежка, а по-скоро не би трябвало да има въпрос и да си взема и двете - една 61 или 76 нормална (пак остава въпроса колко клавиша) и една 88 тежка пианистична клавиатура.

 

Та това са нещицата които ме тормозят от няколко дни, много бих се радвал да понауча повече по въпроса и да получа някакви съвети от хора, които разбират.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Задаваш твърде много въпроси, на които на този етап е трудно да ти се отговори, защото ти самият не си наясно във себе си какво точно искаш и какво точно смяташ да правиш с предстоящата ти покупка.

Затова смятам да напиша някои най-общи неща, които вероятно вече си срещал, докато си търсил информация по темата, но тъй като ще са насочени конкретно към теб, може да има нещо, което не го знаеш.

 

Като изключим детските играчки, които имаш, сред леките 5 октавни клавиатури има доста разлики, дори и в моделите на един и същ производител. Има доста трудни за управление & лоши "на пипане" клавиатури, а и ако софтуерното управление на динамиката им не е на ниво - нещата стават ужасни. Има и такива с доста прилични клавиши. Ако се спреш на такъв тип - непременно трябва да я пробваш достатъчно време, за да прецениш имат ли достатъчно бърза и адекватна реакция клавишите при различните ситуации. Може би за теб ще е проблем, тъй като виждам, че май не си пианист и в случая като че ли е по-добре да си заведеш един такъв (твой приятел напр.), който да посвири гами, бързи произведения, трилери, арпежи.....а също така и музика в пианисимо, фортисимо и т.н., за да се види реагира ли адекватно клавиатурата като бързина и интерпретация на динамичните нива. А дали ще е със саунд модул или без - изборът си е твой...предполагам че ще се спреш на такава "със". Достатъчни ли са 61 клавиша за да си сложиш комфортно 2-те ръце? Ами и да, и не...За работа по заведения, лесни пиески с ограничен тонов диапазон и акомпанимент - 61 клавиша обикновено стигат. За всичко по-сложно от това - в един момент ще започнат да ти липсват я 3-4 клавиша, я цяла октава или повече.

Тук вече стигаме до 76-клавишните, които обикновено са с псевдо-тежка клавиатура (но не винаги). И тук отново ще забележиш (при проби на различни модели) доста разлики в реакцията - интересното е, че съм срещал леки 5-октавни клавиатури, които са били с класа над друга полу-тежка 6-октавна такава. Както виждаш...без проба няма да се разминеш ако искаш впоследствие да си доволен от покупката си.

Пълните 88 клавиша като правило са с хамър, било той градиран или не. Нямам представа какви модели точно си пробвал, но наистина има доста тежички и ако не си свикнал от малък да "чегърташ" да всякакви акустични клавиатури, по някое време такава може да ти дойде доста неудобна и трудна за управление, а също и бързо да се изморяваш. И пак същата история - и при хамърите разликите са доста: като се абстрахираме от саунда и се съсредоточим единствено на клавиатурата, напр. старите RD-та на Роланд (имам един такъв) са с неприятна за мен и тежичка за някои клавиатура. Оставям настрана, че разликата в пипането, ако и клавишите да са тежки и с дълбок ход...е доста далече от това на реално пиано или роял (по-новите клавиатури на Роланд, доколкото знам са малко по-добри). Имам и една евтина Привиа 310, на която клавиатурата й е 2 пъти по-добра от тази на Роланд-а ми (RD600)...ако й бяха сложили и саундите от Роланда вътре...работата щеше да заспи. :yes: При първата го няма типичния хамър момент - момента, когато натискаш клавиша...да "усетиш как чукчето се придвижва", как клавишът прищраква леко и връща с лек откат.....все неща, които ги има в клавиатурата на Привиа-та. Преди време пък свирих на един Техникс (забравих точно кой модел...външно беше оформен като истинско дървено пиано) - така му бяха докарали клавиатурата, без никакви екстри за настройка, но просто бяха ударили в десятката...няколко дена свирих по няколко часа и не ми се ставаше от кеф.

 

Общо взето това мога да споделя - ти остава да уточниш в себе си какво искаш. Имай предвид, че няма да намериш универсална клавиатура за всичко. Не може да свириш чалга (далеч съм от мисълта, че това е твоят стил...давам го като пример :) ) с тежка клавиатура, както и да свириш Бетовен на лека. Всъщност не, че не може...може, но какъв е смисълът от тази глупост.

 

Според мен щом не си пианист, може би за теб ще е най-подходяща една 76-клавишна полу-тежка клавиатура, която хем ще ти е достатъчна като брой клавиши, хем няма да е няк'ва камуфлажна като реакция и с нея до голяма степен ще може да "прехвърчаш" през различните стилове. Със саунд или не - ти си решаваш, но без проба - по никакъв начин! Ако нямат в наличност и само доставят - разпитвай кой наоколо може да има такава същата и ходи да я опиташ. Успех с покупката! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много благодаря за информацията, определено ми е полезна.

 

За съжаление не познавам сериозно занимаващ се клавирист и ще трябва сам да се ориентирам някак си. Моята лична преценка определено не може да бъде адекватна, тъй като съм свирил само няколко години и то на акордеон като сравнително мъничък (почнах на 7 годинки с акордеона). От там разбира се ми е "повредена" преценката на тема клавиатури - дори леките синтезаторни клавиатури ми се струват странни с този сериозен ход на клавиша, какво да говорим за тежка пианистична клавиатура :yes: Но това разбира се няма значение - искам да се науча да свиря на синт/пиано и ще си пренастроя усещанията и ще се опитам да развия каквито са необходими умения. Поради тази причина и питам дали "трябва" да се учи човек на тежка пианистична клавиатура.

 

Вторият проблем определено е във възможността да се пробват тези животни - Yamaha XS във Варна мисля че мога да видя само на картинка, така че варианта да се пробва е доста "невероятен" :). Така или иначе ще ми се наложи да се разходя до София да си платя данъка на колата, така че със сигурност ще се замъкна до Динакорд с надеждата там да имат някоя бройка.

 

Другият вариант към който клоня, но сякаш в по-малка степен е Korg M3 - четох някъде че има доста прилична клавиатура, а с новите ъпдейти на семплите може и да са докарали някакво прилично на звучене пиано. Май Икономов са представители, но дали имат нещо в наличност - божа работа - ще трябва и тях да ги преслушам, а и до колкото си спомням те се намираха в Благоевград.

 

Така като гледам май най-добре да си направя една разходка до братска Германия на "музикален" туризъм.

 

Другият вариант е просто да се спра на една Yamaha XS7 - предполагам няма да сбъркам, ще ми е напълно достатъчна и клавиатурата не би трябвало да е твърде зле. От друга страна, двамата ми любимци - Jordan Rudess и Derek Sherinian свирят основно с Korg (Oasys, M3 и други подобни). Oasys-a съм го отхвърлил на този етап - стара свирка е (2005-та година) и ми се струва доста overpriced.

 

Та така - ясно ми е, че нищо не ми е ясно, но все от някъде трябва да почна :)

 

Като гледам с какъв поглед жена ми слуша излиянията ми на тема какъв клавир искам да си взема, просто виждам нотката "ще му се радваш 1 - 2 дни и после само ще му бърша праха" и е твърде вероятно да е права, но кво да се прави - краста :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Щом си свирил на акордеон - вземи си с лека клавиатура.

Твърдите клавиши само излишно ще те затруднят.

Щом нямаш намерение да свириш класика, jazz, или други стилове, които изискват чист пиано звук - няма сми от твърда клавиатура.

Аз например на мека не мога да свиря /а и не искам/ защото съм свирила на пиано 14 години преди да мина на синт.

Беше ми абсурдно усещането с меките клавиши, а и след една репетицийка с такъв синт - след това ми беше безумно трудно пък свиренето на пиано.

Затова, според мен, по - добре да се придържаш към меката клавиатура.

А това кой на какъв инструмент свири няма никакво значение - важното е на теб да ти е удобен и затова по-добре не се хвърляй на нещо много скъпо, преди да си се ориентирал какво точно искаш.

Така или иначе - 100& съм сигурна, че скоро ще го смениш :yes:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси за информацията, май започвам все по ясно да осъзнавам, че е въпрос на стилови предпочитания и реално в огромният процент от случаите леката или полу-тежка клавиатура е по-добрият избор за мен. Остава само да си изясня въпроса за това дали да си взема с 5 или 6 октави - освен да последвам Мечо пух и да подходя към въпроса с "колкото повече - толкова повече".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Jordan Rudess свири най-често с Kurzweil а Derek с Korg triton extreme на корга клавиатурата му е тежка до колкото знам а къртсвел не сам и виждал.Смятам че за прогресив е по-добра (поне на мен)тежката..............

Редактирано от TRIC
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По конкретно това "беше" Kurzweil K2600X - (88 клавиша, тежка клавиатура), но от известно време (тоест 2005 - 2006) ползва Korg Oasys (пак 88 клавиша, тежка клавиатура). Само че, човекът е пианист и предполагам тежката клавиатура не му представлява никакаква спънка за по-бързите пасажи и вероятно си я предпочита.

 

При мен има и втори проблем - пръстите ми са доста късички и с по-широки клавиши предполагам ще ми е още по-трудно да хващам нещо повече от октава с едната ръка, но това си е природна не"даденост", която съм приел :)

 

Така или иначе стигнах до извода, че ще е добре да имам и двата варианта. Мисля, обаче да почна с тежката клавиатура и ако изпитам сериозна нужда от по-лека, тогава ще си взема и такава. И тъй като все още не знам какво/дали/как - просто ще си взема една миди клавиатура с тежки 88 клавиша до като разбера трябва ли ми или не :P Като попрочетох по-стари теми из този подфорум разбрах, че ако не държа на pitch/mod wheel може би е по-добре да си взема някое електронно пиано - примерно тези на Casio, макар че честно казано Yamaha повече ме привличат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Попаднах на едно интересно видео с Rudess, може би е бил на гости на някой приятел или нещо от сорта и пробва един Kurzweil SP76 (76 клавиша, полутежки):

 

 

Някъде в началото на видеото споменава нещо от сорта - "твърде е лека, странно ми е, не съм свикнал с такава" (в същност е нещо като "the action is too light, it is funny to me, I'm not used to it" ама не се сещам за по-добър превод).

 

Както и да е, просто ми се ще като си взема нова клавиатура да не я псувам още в самото начало, защото не съм взел в предвид фундаментални нужди като леки/тежки клавиши и колко да са на брой.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всъщност Rudess в соловите си проекти използва и Korg Triton Extreme 88. Иначе ако търсиш малко по-бюджетно решение МО-8 също е вариант :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Въпросът е най-вече каква клавиатура да си взема, защото която и марка да избера пак ще трябва да реша с колко клавиша да бъде и дали да е тежка клавиатурата.

 

Иначе така като гледам, в момента за ултрабюджетен вариант май е Yamaha MM/Korg X50, следващото ниво е Yamaha MO/Korg M50 и сравнително най-високото е Yamaha XS/Korg M3.

 

Korg Oasys не влиза никъде в тези категории - той е от друга планета (макар, че до колкото забелязвам от шоуто на Слави, основната роля на едно от тези извънземни е да събира прах докато маестрото бичи на органа) :girl_witch:

 

Yamaha MM съм я отписал принципно, защото pitch wheel-а няма възможност за никакви настройки (т.е. примерно 2 полутона нагоре, но надолу 12 полутона) или поне не видях такива в user manual-а. Yamaha MO има възможност за такива настройки, но до колкото разбирам е доста зле от към полифония - 32. Korg M50 пък няма after touch (не че си имам представа дали ми трябва), което е странно решение на фона на цената на тази екстра и цената на синта.

 

С други думи не ме привличат особено въпросните и по-скоро клоня към Yamaha XS/Korg M3.

 

Ямахата (XS) има доста по-добри акустични звуци от това което съм чувал като сравнения - имаше едно сравнение на MIDI с акустична китара прекарано през XS/M3 и корга звучи като детска играчка в сравнение с ямахата. За пианата всички се изказват по-ласкаво за XS-а, аз лично не мога да преценя тъй като не разбирам толкова от пиано звук, но пробвах един Korg PA800 - не го знам колко висок клас е, ама не е особено евтин май - пианото поне на мен лично никак не ми хареса - моята Yamaha PSR вади сякаш по-приятен звук въпреки че е детска играчка. От друга страна за електронна музика Yamaha-та я плюят навсякъде - не че не можело да се постигне необходимият звук, но трябвало доста труд и разбиране. Мен разбира се акустичните инструменти хич не ме вълнуват, защото като ми трябва китара или бас ще седна и ще си ги изсвиря на истинските инструменти, по-скоро ме вълнуват синтезаторните звуци и пианото. Принципно най-добрият вариант е човек да има и двете, но ми се струва излишно да държа два сравнително скъпи инструмента за свирене в къщи. Реално в къщи би трябвало и една глупава миди клавиатура да ми е достатъчна, но ми се струва че ще съм много по-мотивиран ако мога просто да седна и да свиря без да пускам компютър/аудио софтуер/да зареждам плъгини и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси за поправката - явно съм чел някъде за ММ, а съм останал с впечатлението че става въпрос за МО.

 

А какво ти е мнението по отношение на твърда/лека клавиатура?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По мое скромно мнение, този избор зависи още от финансовите възможности и нивото, на което желае да се занимава човек, нуждите. МИДИ клавиатурата дава гъвкавост - излиза по-евтино, можеш да използваш всякакви виртуални инструменти с нея. Синтезаторът го виждам подходящ по-скоро за музикант, който ще свири в група, наживо и т.н. За домашна продукция на музика МИДИ клавиатурата е повече от достатъчна, според мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Принципно MIDI клавиатурата май е най-разумният вариант за вкъщи, но ми се струва че няма да съм особено мотивиран да я ползвам. Друго си е само да натиснеш копчето на захранването и да седнеш да свириш без 5 - 10 минути да зареждаш и настройваш софтуер.

 

Но това пак казвам е друга тема - дали ще е миди клавиатура, някоя евтина свирка или нещо по-скъпо е нещо което ще си реша самостоятелно на базата на финансовото си настроение и разположение на звездите.

 

Въпросът е - тежка или лека клавиатура и колко клавиша да бъде. Тежката клавиатура май си е физическо ограничение на конструкцията на пианото - т.е. това не някаква екстра, която специално я проектират - просто механиката на това животно (пиано, роял и т.н.) изисква натиск с определена сила. Това да се симулира същата тежест в клавиатура, която не изисква механично да е толкова трудна за натискане си е малко странно.

 

Така и никой не обясни каква е ползата от тежката клавиатура - основната която виждам е, че ако случайно реша да свиря на истинско пиано ще имам необходимата подготовка да натискам достатъчно силно клавишите. Другата теза е, че като са по-тежки клавишите човек има повече контрол - но това май е доста относително, тъй като контролът не би трябвало да зависи от силата, а от умението да се контролират мускулите. Разбира се човек свикнал да натиска силно клавишите на тежка клавиатура като използва лека вероятно изпитва чувство на липса на контрол, защото и най-лекото натискане води до много силен звук, но това е по-скоро въпрос на пренастройка.

 

Днес реших да си купя някаква тежка миди клавиатура с 88 клавиша (видях едно CME UF80 по-миналата седмица, май беше под 1000 лв) за да се опитам да разбера дали искам такава, но за съжаление последният е-мейл за деня ми отне твърде много време и като стигнах до магазина вече беше затворено. Сега се чудя дали това не е знак да изчакам и да разбера още по темата или пък дали да не си взема направо някоя от двете свирки (XS или M3) с 88 клавиша като тегля чоп коя от двете да е ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси на всички за съветите.

 

В крайна сметка реших да си взема тежка клавиатура 88 клавиша за да не се ядосвам че тук там не ми достигат клавиши, а и в момента имам леки клавиатури вкъщи, така че ще мога да сравнявам и да си направя изводите.

 

Поръчах си едно сравнително евтино клавирче, за да пробвам дали ще ми е удобно и приятно с такава клавиатура - Korg M50 - 88 keys, (RH3 - Real Hammer 3- graded hammer, май е същата като тази в 88 клавишните варианти на M3 и Oasys). След като Rudess ползва такава клавиатура (на Oasys-а), значи може да се свири прогресив рок с тежка клавиатура. Другата което ми допадна е, че животното поддържа half damper педал, което веротно също ще е полезно за свирене на пиано.

 

Та така, ако случайно истински се запаля по свиренето на клавишни инструменти ще обмисля Yamaha XS или Korg M3, като се надавам че след като се поборя с тежката клавиатура на М50 ще съм по-наясно с това каква клавиатура да търся.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.