Jump to content
Българският форум за музиканти

Бавния процес на напредване


Recommended Posts

^ Много умно.Това ще ги откаже всички начинаещи да слушат Кърк и Металика и какво трябва да слушат, че да станат добри?И кой е най-великия китарист?

здравейте,

мисля, че колегата имаше предвид съвсем различно нещо. според мен искаше да каже, че има хиляди добри китаристи и никога не може да се твърди, че някой е най...

Когато човек започне да се вслушва във всяка една китара, да разделя китарата от останалите звуци и да осъзнае колко много уникални музиканти има - това е крачката напред за която говореше :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 124
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Има желаещи!!! Аз горе - долу съм наясно с нивото си: имам слух, но не перфектен и има да се работи по въпроса... Най - лесно ми е като гледам и слушам какво се свири, примерно за разположението на някое соло на грифа, в смисъл къде е най - лесно да се изсвири... С китара се занимавам сериозно вече от 2 години и според мен не съм напреднала много (въпреки че са ми казвали, че схващам бързо) Ходих на уроци 7 месеца, но както и да е. Аз уча разни неща, които са ми интересни, а не, както е модерно, разни песни, които всички учат и са от 4 акорда или няколко тона... Искам да науча нови неща, рифове, сола, техники, обаче нещо по интернет не мога да намеря, освен това компа ми е изключително бавен и е мноого зле... и свободното ми време е много малко. Искам да се занимавам с музика и затова много ми се иска да напредна! Харесват ми и барабаните и синтезатора, но нямам възможност да се занимавам с тях. Разполагам само с класическа китара. Гледам, че тази тема е доста стара и предполагам, че сте направили тема за упражнения и рифове... Може ли някой да ми даде линк към нея?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 months later...

Моите благодарности на Евтим Джерекаров!

За темата, а и за много от мненията му във форума, които имах удоволствието да прочета.

За мен са полезно и градивно четиво.

 

Накратко:

Не съм музикант, а прост програмист и дърводелец, който някога подрънкваше по някой акорд на старата си Кремона.

Сега, години по-късно не мисля да се превръщам в гениален музикант, но също както и едно време с удоволствие хващам китарата.

И днес, както и преди, все още не мога да свиря, но дори когато го правя, се старая да търся чисто тоноизвличане, добра ритмика и верен звук.

 

Поздрави,

Димитров

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много хубава тема. Само някои неща не ми допадат - за мен перфектната среда е да се свири на класическа китара по ноти тоест по школа за китара - с учител или без, паралелно с това да се свири на електрическа китара за кеф, с други хора. По ноти се свирят етюди, пиеси и прочее парчета за изграждане на техника и музикалност, но рок музиката и като цяло музиката за електрическа китара, като се абстрахираме от джаза(може би) не мисля, че се учи по ноти, защото именно в това се изразява свободата и бунтарският дух на рок музиката. Нали се сещате, че е смешно ютюб да е пълен с уроци с ликовете на Хендрикс при положение, че той ги е изсвирил абсолютно свободно.. има един момент на робството, а и никой не нотира рок музика за китара, това е смешно и е против природата на електрическата китара-смея да твърдя, че съм компетентен като става дума за творчеството на Хендрикс, та той свири Hey Joe по 5000 различни начина на каквито и да било лайвове.. никъде и никога не съм чувал в блус културата тази музика да се е учила по ноти, естествено, че хората, които свирят имат музикална грамотност.

Та идеята ми беше нещата да се балансират.

 

Поздрави, Николай.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^ Всъщност голяма част от рок музиката е нотирана и то перфектно точно, като за основа се ползва официалният студиен вариант на парчето, защото разбира се, че на концерт почти никой не свири парчетата си по един и същи начин всеки път.

Аз имам доста ноти на популярни парчета на мега световни групи и съм ги сравнявал с официалният студиен оригинал. Нотите са перфектно точни и това ме улеснява да разучавам парчетата по-лесно. Ако искам мога и да си ги променям по мой вкус. Обикновено се стремя първо да разуча дадено парче или соло колкото се може по-точно, т.е. по-близо до оригинала/албума/сингъла, и така го свиря докато ми хрумне някаква моя вариация, която да ми хареса повече от "оригинала"!

Та ноти за рок-китара има в изобилие вкл. и на Джими Хендрикс и те са доста полезни според мен!

Редактирано от Лими
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пичага, нещата, които изброи ги има сега... какви ти ноти за рок или блус в тъмния соц например? Или мислиш, че Ерик Клептън е учил ликовете на старите блусари нотирано? Рок музиката е толкова свързана със слуха, неразривно, колкото класиката с нотите. Не можеш да ме убедиш, че от 30 години насам всички учат любимите си рок песни по ноти. Просто не е това начинът...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нотите ми не са на линкове, а у нас, копирани на ксерокс хартия от скъпи книжни школи, купени от Америка!

За пример ще напиша едно от издателствата, публикувало нотите(пред очите ми на масата) на Nothing Else Matters - Creeping Death Music (ASCAP) 1991

Редактирано от Лими
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пичага psychedelic1994, преди трийсет и повече години и аз съм учил музика по слух и колко касетофони или грамофони съм потрошил за да "вадя" любимите си парчета. Сега с компютъра и плейърите ми е по-лесно, та и до ден днешен продължавам да вадя и да разучавам парчета по слух, но ако имам ноти те ми помагат. Няма нищо чудно и лошо в нотирането и разучаването на рок музика по ноти. И в нищо не искам да те убеждавам, защото сме на едно и също мнение с теб, но ти не си ме разбрал!

Редактирано от Лими
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напредването е много бавен процес. За младите китаристи особено важно е да се наблюдават и анализират това,което ''днес'' са постигнали.Лично Аз напреднах много бързо за около 1година и 6 месеца в казармата преди това много свирене на вятъра.Та, много е важно какво точно се свири,какъв материал,се учи и как се практикува.Не е необходимо да се упражняваме до припадък достатъчно е ,да се свирят точно определени неща подходящи за нивото ни. Напредъка е комплекс от няколко основни неща и е хубаво тези неща да вървят успоредно за целта без учител и ноти няма как да стане.

 

Поздрави!

Б.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В нета има огромно количество самоучители и видеоуроци, комбинация от видео, мр3 и pdf. Повечето ноти са придружени с коректни табулатури за тези, които не са си направили труда да научат нотите. Сега се сещам и за полезната програма Guitar Pro, която е безплатна и е придружена с десетки хиляди файлове на известни банди, парче по парче. Също така използвам конвертиране на midi файлове в ноти през Sibelius, но тава изисква по-специални умения за работа с тая програма. Това спестява много време и усилия, белите хора са го измъдрили отдавна. Чуй е научи това, което някой е измислил и после ако е по силите ти го изсвири по свой начин. Както е речено: "Питай и ще ти се каже".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е обидно да четеш ноти, това не ограничава свободата, не прави никого тъп, неприятен или ограничен.

Нотите създават прекрасната възможност музиката да бъде записана точно, за да бъде прочетена, съответно после изсвирена от други музиканти. Да, може и по слух, но всъщност е по-трудно, по-бавно и не винаги толкова точно. Не нотите са проблема, очевидно ... те не саф проблем, а възможност ... като буквите - някой има какво да каже, казва го(свири го), но го и записва(или друг го записва), за да може и други муз да го прочетат ... и изсвирят.

Музикалната теория, солфежа, не ограничават, а обогатяват .... и то много. Почваш да разбираш какво се случва и защо, получаваш основа за импровизация и за развитие. Получаваш още едно оръжие, което много много може да помогне да направиш това, което искаш и за което (евент) имаш талант.   

Ако си наясно (в различни степени, но колкото повече, толкова повече :-)) с ноти и солфеж, т.е. с музикална теория, това не те прави автоматично голям музикант, дори малък муз не те прави, ако нямаш талант - но ако имаш талант и си вътре в муз теория, ще имаш много повече възможности да направиш нещо читаво - просто ще си много по-добре въоръжен да направиш това, което ще ти дойде от таланта и свободния дух - независимо дали става въпрос рок, метъл, блус или симфонична музика.

Така, че една дискусия "за" или "против" нотите и муз теория е малко неуместна поначало  .... звучи ми като нещо в стил: "да си взимаме ли пушката като отиваме в гората за мечки или не"

Очевидно може и да не я взимаме, но ако я вземем, ще е май по-добре.... 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Наистина много добра тема.... Толкова под-въпроси за дискусия, че не знаеш за какво по-напред да пишеш.

Първо по по-маловажния въпрос - относно нотите... Моето мнение е малко крайно по този въпрос. Ако не четеш ноти, значи те мързи. Нотите дават много по-голяма широта на мисленето. Табулатурата е ограничена от 6-те струни и пръстовката. Ами мене друга пръстовка може да ми харесва (въпреки че е малко вероятно да направя по-добра от този дето е писал нещата...но поне имам избор). Освен това нотите са валидни за всички инструменти...ако някой свири в група може да му се наложи да прочете нещо написано и за друг инструмент, даже и за барабани, с тяхното нотиране :). Една нота значи много повече от това къде къде да си сложиш пръста на струната. Ако ми хареса една мелодия, мога да я изсвиря и на дудук :)...пак ще стане.

Самата тема започва с разсъждения по супер важни неща - (1)динамика, (2)ритмичност и (3)"вяло" свирене.

Е, не е задължително всеки начинаещ да може да свири динамично. Но това е посоката - към това трябва да се стреми всеки. И да упорства!!! След като научи технически един пасаж, идва стремежа да се изсвити динамично, а не да се каже "аз съм готов с това"...

Динамика се оформя най-добре наистина на акустична китара. По-благороден инструмент е, сам ще ти подскаже. Дори и да не е ултра скъпа кухарка.

А при електрическата...

Аз свиря за удоволствие. Възраст - +50. Като малък съм ходил 6 години на уроци. Влачели са ме и по детски концерти, имаше един педагог-китарист Никола Ников, казваше че свиря не лошо за дете. Прекъснах за много дълго време... подрънквайки само на кухарка (много хубава). За кеф като студент изкарах трета кръчмарска професионална категория при Борис Карадимчев. На 50 започнах пак - на електрическа...

Защо пиша това - защото преминавайки на електрическа китара 2 години не си зададох въпроса за динамиката Докато не се записах.

Сега, като си върнах донякъде техниката, съм обсебен от тези 3 думи на Евтим - динамика, ритъм, живот в свиренето.

На електрическа китара е различно. Особено на хай-гейн. Разбирам ги другите начинаещи, които пропускат динамиката. Първоначалната идея на всеки е да получи звук. И се започват приказките каква ми е китарата, какъв ми е ампа, какви са ми ефектите.... а времето си тече. Затова има толкова много теми за китари, а толкова малко като тази...

Но и китарата е от значение...След като си казах, че динамиката е главния въпрос за момента взех да се заслушвам, а не само аз...
Дойде един съфорумник да ми продава кубе (хубаво беше, купих го). Пробвам го аз на двете ми китари. Telecaster (made in USA), а при хъмбъкърите - по евтина - LAG Imperator 200 (въпреки, че е ъпгрейдната сериозно - скъп бридж ABM - месинг, скъп stop tail - Schaller, скъпи потенциометри Gibson (до един)). Само че адаптери EMG HZ от корейските. Харесва ми звука на тая китара и само си давам парите по нея, сега и адаптерите ще й сменя... с цел - динамика...

Та свиря си нещо и той ми казва, абе защо не си свириш на Телекастъра, на тоя ЛАГ всичко дето свириш все едно и също ми звучи...Аз побеснявам, защото ЛАГ-а по-ми харесва като тон, ама си мълча. Същото и с жена ми, която си е завършен пианист - често за майтап се допитвам до нея на коя китара й звучи по-добре дадено парче... Все ми казва, че на ЛАГ-а нямало динамика :):), а Телекастъра го изпявал...

Така че и китарата е от значение, има добре звучащи китари с проблем в динамиката, май при хъмбъкърите 90% са такива, при синглите се постига по-лесно, звука е по-непосредствен. Е на Лес Пол Стандарт стана, ама го оставям за друг живот май.

Често чета репликата - абе ако можеш да свириш и на дъска ще свириш. Като лаик в електрическата китара, засега си отговарям малко песимистично... това е вярно, но донякъде. Особено ако говорим за динамика и за "живо (не вяло) свирене". За скорост и ритъм - става :)



 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Не се заричай за Лес Пол-а. Може и да не е в друг живот, като те слушам. А и с жена музикант....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.