Jump to content
Българският форум за музиканти

Recommended Posts

Не мисля, че Рийпъра идва с инструменти ! Има само ефекти - компресори, EQ-та, дилей - такива неща. За барабани - вземи си EZdrummer, като най-лесно и най- евтино добро решение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 350
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

^

Аз съм свалил free vst съвсем за база, ама неще да ги подкара на Linux. Ще разгледам настройки и вероятно папката от която да ги сканира е от изключителна важност?! Благодаря за съвета!

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямам Рийпър пред мен в момента, за да съм точен, но от Properties -> VST виж дали са ти правилни пътищата, и виж там има бутон за Clean Re-Scan.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
On 11/19/2018 at 11:22 AM, gerganoff said:

Здравейте. От скоро работя с Reaper. Инсталирах я на Linux mint, но не с wine.  Не мога да намери vst инструменти. Има стандартно инсталирани vst плъгини за обработка на звук, но не мога да извикам другите - бас, барабани, синтезатори и т.н. Някой има ли информация по темата?

Здравей, аз също използвам линукс за музика. До колкото разбирам  си с рипър нейтив за линукс, - до  скоро се налагаше да се тегли отделно през отделни репозиторий, но от последните две версий мисля го има като опция за директно дърпане от сайта на рипър. Нещо което мен много ме радва. Остава сега да направят рипър за линукс да работи с lv2, dssi и ladspa плъгини и ще е супер, но не го вярвам...

Сега на въпроса. Без wine  няма да можеш да ползваш уиндоус  плъгини, освен по малко по-завъртян начин, но след като си с линукс се надявам  да не е това целта ти. Вече много фирми си пускат плъгините портнати и за линукс и това ще става тенденция. Освен това и ма много свободни плъгини, синтезаторите са яки но ефектите  са според мен по-добри. В настройките на рипър трябва да влезеш в категория vst и там трябва да се посочат три пътища - единия към usr - lib - lsvst , usr - lib - vst и един към твоя собствена папка в твойта си директория, в която можеш да разархивираш директно изтеглени плъгини. След като рипър се стартира отново, той ще "подуши" всички плъгини и ще  можеш да ги ползваш.

Това всичкото се отнася за специални линукс дистрибуций създадени за работа с аудио, или пък с обикновена дистрибуция обаче с инсталирани аудио пакети. То е ясно че като инсталираш рипър на линукс минт няма да има никакви плъгини освен неговите собствени - които са прекрасни впрочем.

Влизаш тук https://kxstudio.linuxaudio.org/Repositories

а може и направо да копираш това което ще ти пейстна тук, имам предвид да го копираш и да го пейстнеш ред по ред в терминала, като след всеки ред натискаш ентер и чакаш да се зареди. Като ти иска парола си въвеждаш паролата, и така нататък, аз обяснявам така подробно за всеки случай, надявам се  тези неща да са ясни. Ето ги редовете за въвеждане в терминала:

sudo apt-get install apt-transport-https software-properties-common wget
wget https://launchpad.net/~kxstudio-debian/+archive/kxstudio/+files/kxstudio-repos_9.5.1~kxstudio3_all.deb
sudo dpkg -i kxstudio-repos_9.5.1~kxstudio3_all.deb
sudo apt-get install libglibmm-2.4-1v5
wget https://launchpad.net/~kxstudio-debian/+archive/kxstudio/+files/kxstudio-repos-gcc5_9.5.1~kxstudio3_all.deb
sudo dpkg -i kxstudio-repos-gcc5_9.5.1~kxstudio3_all.deb

 

След това влизаш в синаптик, обновяваш, и търсиш kxstudio-meta и инсталираш всичко свързано с аудио и плъгини дето видиш : ))

 

ааа, и не на последно място, след като всичко това приключи трябва да си качиш ядро с ниска латенция, казвам след това а не преди, защото ако не успееш с номера с репозиторийте, няма смисъл да качваш ядро. Споко, никак не е трудно.

В терминала се пише sudo-apt get linux-lowlatency  и си въвеждаш паролата и ти качва ядрото. После рестартираш лаптопа и веднага като му светне екрана и се появят биос глупостите че за буут трябва да натиснещ еди кво си, та веднага в тоя момент, задържаш шифт бутон на клавиатурата, за да ти излезат допълнителните опций на линукс. От втората опция  която ще ти излезе, избери lowlatency ядрото. Може и да няма нужда от това, но за всеки случай.

Ядрот което е заредено в момента, може да се провери лесно, като се напише в терминала uname -a . Излиза ясно инфо.

След това трябва да добавиш твоя профил в група аудио. Пишеш в терминала sudo adduser твоетоиме audio и въвеждаш паролата и вече си готов. твоетоиме значи ника който си въвел когато си инсталирал лунукса. Бах, много баламски неща ти обяснявам, извинявам се, но рядко влизам тук и гледам да напиша максимално нещата че ако има допълнителни въпроси не знам кога пак ще съм тук да отговоря.

След това стартираш cadence и му човъркаш из опцийте за да си го настроиш да използва не вградената звукова карта на компа ти, а външния ти аудио интерфейс, ако имаш такъв.

Стартираш  cadence и вече можеш да пуснеш и рипър. От опцийте на рипър му задай да работи с jack  а не с  alsa и му дай да запомни настройките.

После пускаш carla и в нея можеш да заредиш инструменти, ефекти, но най-вече да свържеш входове и изходи на рипър, с твоя аудио интерфейс. Като гледам в сайта повечето хора са предимно по китарки, така че ако и ти свириш на китара или външен синтезатор свързан със звуковата карта, не ти трябват никакви линукски синтезатори. Директно записваш в рипър.

Аз мога да напиша още много по въпроса но мисля че е по-добре да прочетеш малко по чуждите форуми, има много клипове в ютюб за линукс аудио и линукс рипър нейтив. Това е от мен, успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 years later...

Да се похваля - успях да портна цял Reaper проект от Windows 7 на 11, ползвайки Scarlett 2i2 Gen за интерфейс, абсолютно чудо е, че всички плъгини тръгнаха:D Версията е 5.70 - x64.

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е за вярване, но след всички тези години Reaper си остана с недоносен интерфейс. Скоро го нагледах под macOS и останах меко казано разочарован. Добре че има Bitwig, който считам за практически единствения читав избор под Linux, където няма Cubase. Естетически, функционално, интуитивно издържан компактен DAW, който бих сравнил по тези пунктове само с рожбата на Steinberg.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За мен това не е такава голяма болка, има хиляди скинове, все някой от тях ще се докосне до нечие сърце. Харесват ми техничарските функции - CPU meter на използваните ефекти, колко RAM краде, колко краде от HDD/SSD да чете, това че UI-я не е "офис издържан", не е болка за умиране, научил съм му функциите и съм си го tweak-нал да ми хареса на мене. Все пак, всеки един от нас си е конкретен човек и би му харесал различен DAW, въпроса е да сме щастливи и да не забравяме, че все пак това са инструменти, не са цели. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Инструменти са, и като такива е важно да бъдат максимално удобни за обработващия с тях материала. На всичкото отгоре очите ми не са в добро състояние. Хардуерни метрики, макар и третичен фактор, е хубаво да има. Cubase примерно по този пункт дава audio performance панел. Но най-голямото достойнство на Reaper в моята книга, поради микротоналните ми интереси, е възможността за къстъм piano roll. Друг DAW не знам да я предлага. Харесваше ми Reaper идеята, когато се появи, ала не се разви както ми се иска.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Уважавам гореописаното. Трябва да разгледам какви са модерните feature-и на Cubase, защото последната версия, с която съм боравил е SX 3, в далечната 2005 … А каква е мотивацията за избор на Linux като операционна система за audio production? Последния път, когато правих анализ за подбор беше преди 6-7 години и нещата бяха далеч от розови ... Можеш ли да дадеш status update какво е положението през 2022, по отношение на DAW-ове, VSTs, общност и прочие? 

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За музициране и всякакви аудио и видео задачи разчитам на Мак. Не следя плътно какво се случва при Линукс, но с едно око наглеждам положението, а работата ми почти ежедневно е свързана и с тази ОС. Затова ще опитам да нахвърля малко щрихи.

Мотивацията за избор на Линукс за музикална продукция e преобладаващо финансова и философска на този етап — безплатен софтуер с отворен код или евтин, идеологически изцяло просторна ОС. Чудесна, ала що се отнася чисто до аудио частта, изборът на виртуални инструменти и ефекти не е толкова богат, но ги има. Много са безплатни, но малко са добри. И между двете има връзка. Все повече сериозни разработчици обаче портват плъгините си към Linux, така че броят на качествените ефекти и инструменти расте — има Modartt, u-he, Harrison AVA, Audio Damage, Togu Audio Line, Zyn-Fusion, Surge и др... Откъм DAW, на първо място Bitwig и Reaper, защо не и Ardour... Може да се направи доста. И все пак е относително тясно, изборът е оскъден без доказали качествата си продукти като примерно на iZotope, FabFilter, Waves, D16, Native Instruments, Steinberg, Arturia, Applied Acoustics Systems и т.н. Да ползваш пък Wine, за да заредиш примерно Kontakt семпли, си е алабалистична кръпка. По-лошото е, че звуковите карти нямат оригинален софтуер и работещ панел, а третостранните решения не обслужват пълноценно всички (и обикновено е по-гърчаво). Лично аз не искам да ми е тясно, нито да се занимавам с глупости. Незанимаване с глупости значи, че всичко трябва да тръгва и да върви гладко под пръстите ми, вкл. след ъпгрейд, без въпроси, чесане по главата, четене на ръководства, редактиране на конфигурационни файлове, скриптване, смяна/компилиране на ядро в краен случай и пр. Подобни дейности ми стигат работно, не ги желая и през останалото време, когато искам да съм просто потребител. Всичко това сумарно е причината все още да не разчитам на Линукс за аудио-визуални приложения.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Linux си е супер, но точно за аудио/видео е голяма мъка и то вече години и години (15-20) е все така. Дано се промени ситуацията, че Уиндоуса все по-кретенски го правят (не че докосвам такъв в къщи)... :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

И преди съм забелязвал, но вчера установих със сигурност, че като записвам, имам латенция.

(китара, хардуерен преамп , щайнберг саунд карта, рийпър)

Ритъма идва от редени барабани и изсвирен бас. Започвам да записвам соло китара, като свиря не усещам латенция.

После като си преслушвам изсвирването, си казвам, ама толкова ли съм зле. Давам нъдж на трака в дясно една стъпка ( 100 мсек) и нещата си идват на място.

Нормално ли е след това, да си донагласям (примерно траковете с китарата) посредством функция nudge.

То щом я има, би трябвало да е нормално.

Записвам на i5 pc, reaper software. Ползвам плъгини, на вече записани по миди барабани, изсвирен бас (за плъгините казвам, с цел дали те не товарят допълнително проца).

До преди пандемията, записвах основно на цифров мултитракер, там такова нещо няма.

Напоследък (последната една година) съм записвал малко и на комп -  няколко трака (3) за Зомби бар и един за Уран ( групите с които свиря). Спомням си , че поне на един от записите съм нъджвал, но на други не.

Разликата е, че сега се пробвам да запиша китарен инструментал. Като китарен инструментал, в който се опитвам да шредвам, а не просто, като инструментал за песен. 

По мои съждения, щом трябва да местя надясно, значи записаният материал изпреварва първо време на грида.

Сега, самата функция нъдж има възможност за финна настройка. Нея как я правите, примерно на око - гледате да наместите сигнала по грида или по някакви формули изчислявате (може би спрямо саундкарта, настройки в рипър) или на ухо?

По добре да питам, вместо да се ръчкам и да се опитвам сам да откривам топлата вода...смятам да използвам следващите празнични дни  и за записи.

Редактирано от TONY
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какъв е тоя нъдж, не сме 1997-ма година и да трябва да подравняваш всичко ръчно... :slap:

Трябва да се прегледат драйвера и настройките на интерфейса + тези на Рийпър. И да се провери латенцията. 100ms е ужасно голяма латенция.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, тоя nudge е знак, че настройките не са както трябва, още преди 15 години като взех първия евтин интерфейс на M-Audio в живота си свирих с 10 ms латенция. Виж си драйверите и как са настроени. 100ms са безумно много. Аз бих направил следния тест:

1. Махам абсолютно всички плъгини от китарата
2. Правя запис докато слушам барабаните и баса
3. Преслушвам. Ако няма закъснения, пускам плъгините. Ако има закъснение, значи някой плъгин ти "бави" китарата и трябва да го видиш как е настроен.

Някой са си недъгави по природа и единствения начин да си решиш проблема е просто да спреш да ги ползваш и да ги замениш с някаква алтернатива. Проблеми съм изпитвал под Windows с тия VST3 плъгини, които ужким се гасяли от самосебе си, да ти разтоварват CPU-то. Хубава идея, ама не всички са написани като хората - някои забиват, пращят, контролите им не работят. Ако толкова много искам да го пестя това CPU правя ръчна автоматизация да се гаси плъгина след като свърши партията на канала или пък примерно freeze-вам целия трак да имам обратимост. Много са дразнещи тия работи ... :)

Редактирано от Koobenot
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интерфейса е Steinberg UR12. Като звук е ок.

Илевън рак, също е ок.

Проблем може да е, че не съм с обособен комп само за записи, този който ползвам е наблъскан с какво ли не.

Плъгини, за барабани, за Уран ползвам платен ( да изкара по бритиш тип звук), за инструментала, този безплатния

М2 ли беше, базисен но звучи добре. Отгоре обаче съм хакнал още един плъгин, който да ми дава, като мастериран звук на тупаните. Най- вероятно той прави проблема.

За баса- някакъв платен Ампег амп.

Почвам да се усещам, че сте прави  за това, че проблема идва от плъгините. ( поне 2 мога да изключа)

За Зомби, като записвам, Бисер ми дава записани акустични барабани, няма плъгини, записвам китара и му пращам трак да смесва. Няма латенции.

Весели празници и благодаря за помощта!

ПС - ще има да се забавлявам.  Китарен инструментал съм записвал последно преди 2000-та година, тогава имах 4 канален касетен Таскам портастудио, с прехвърляне на траковете се стигаше до 7 макс. Спомням си, че цяла година (99-та) си играх, много варианти правих. Накрая имах някаква версия, смесена на касета. Един приятел Станката, като чу инструментала, ме свърза с Иван Цанов, направихме група Аквилон ( 2000-2002-ра), две години концерти тук там, един запис Жива вода, на цифров мултитракер Корг.

Освен да се забавлявам, имам предизвикателства - да си изсвиря възможно най - чисто нещата. Да реша с какъв звук - дирти амп VS клийн амп с ефекти ще ползвам. Искам да видя и докъде съм стигнал със записите, предполагам, че съм надобрял, но трябва да го докажа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.