Jump to content
Българският форум за музиканти

Що е то озвучител и има ли то почва у нас.


Pif

Recommended Posts

Що е то озвучител и има ли то почва у нас.

 

Прочетох доста интересни мнения за озвучителите в този форум у реших да напиша моето мнение по въпроса. Аз имах щастието да

 

се уча от големи имена както в студийната такаи в живата работа. Тук ще цитирам техни думи както и думи на техните преподаватели.

 

Преди много години се е появила нуждата да бъде предаван звук на разстояние. Тогава се е появила и нуждата от озвучител.

 

Неговата работа е да "вземе" звука от едно място и да го пренесе на друго като "озвучи" мястото на слушане.

Тогава взимаме един техник - който е много наясно с всичките жици, токове и други бръмбъзъчки и му даваме тежката задача да

 

закара до хората в съседната махала какво пее Баба Пена. Човеко (технико) взема един микрофон, сага го пред Баба Пена, разпъва

 

кабела до другата махала (през 3 къщи) и там слага един говорител. И тъй като човеко си е техник и ги разбира тея ми ти работи -

 

слага и един усилвател, че видиш ли трябвало. Баба Пена и Баба Гина (дето я слуша) не знаели кво е тва ама много хубаво, че

 

можело да я слушат и у тяхната махала без да развалят седянката и да ходят да се молят на другата махала да сядат на тяхната

 

седянка която и без това била малка.

От тук изниква и определението за озвучител - човек който озвучава дадено място със звук от даден източник. Колкото по

 

възпроизведеният звук е подобен на оригиналният - толкова по добре човека си е свършил работата.

Сега да дадем дефиниция на музикант. Ами музиканта е този който използвайки гласът си или някакъв инструмент (наричан

 

музикален) издава последователност от звуци формиращи мелодия. Колкото по добър е дин музикант - толкова по добра мелодия и

 

по добър звук ще изкара и хората ще слушат и ще му се радват. Добрият музикант познава своят музикален инструмент и може да

 

извади какъвто поиска звук от него (според възможностите на инструмента) за да достави удоволствие на слушателя. Добър музикант

 

- добър звук. Лош музикант - лош звук.

 

До тук е просто. Взимаме един музикант (Баба Пена) и един микрофон и озвучителят си е свършил работата. Ако викнем и Баба Гина

 

да пее - имаме 2-ма музиканти и един микрофон - ефекта е същият. Озвучителят си е свършил работата. И двете баби се чуват в

 

другата махала. Коя ще се чува по силно - ами тая дето пее по силно (или е по близо до микрофона но този случай не го разглеждаме)

Озвучителят обаче купува още един микрофон и сега всяка баба си има свой микрофон. Така пак по силно ще се чува тая баба която

 

пее по силно и другата няма право да и се сърди. Айде Баба Гина има по тихо гласче - озвучителят ще и сложи по близко микрофона

 

(още не е имал смесителен пулт) и двете баби ще се чуват еднакво силно.

Ама изведнъж Баба Гина както креснала на една от песните, та нали е била по близо до микрофона - и заглушила Баба Пена и в

 

другата махала не се чувало и помен от Баба Пена. Кой е виновен ??? Озвучителя или бабите дето се надвиквали. Ама видиш ли

 

дошли и бабите от другото село да пеят и станала една ... Озвучителя кво да прави човечеца сложил един микрофон и каквото пеели

 

бабите - това е. Ама дошъл диригента и креснал: АААА, така не може! У другото село си имат 5 микрофона и пулт. И която баба пее соло

 

- тя да се чува най силно. И така седнали двамата един до друг и диригента вика: Сега, тука шаа пее Цонка - дай да се чува повече.

 

Тука ша е Жечка - нека тя да е по отчетлива. И така се появила длъжността Тонрежисьор. Той е режисирал звука - кой как и колко да

 

се чува. А човечеца озвучител му е било все тая коя баба колко пеела щото той мразел народни песни и слушал само хеви метъл.

Така до тук се появиха 3 длъжности - 1. Изпълнител 2. Озвучител 3. Диригент на звука (Тонрежисьор)

Изпълнителят е ясно - той трябва да изпълнява песента. С хубав глас, ясно .. да достави удоволствие на слушателя.

Озвучителя трябва това пеене да го направи достояние на слушателите. Колкото по добре си върши работата - толкова е по

 

незабележим

Диригента трябва да направи така, че цялостната картина от пеенето да е красива. Той е шефа на хора. Вместо да кара озвучителя

 

може да каже на другите баби да пеят по тихо и пак да се мине с един микрофон което е перфектният вариянт, но има случаи в които

 

това не може да стане. Тогава се появява необходимостта от този човек - диригента на звука. Това е човека който РЕШАВА какво ще

 

слушат бабите в съседната махала. Той е част от групата. Групата е инструмент в неговите ръце. Ако вземете един африкански певец и

 

го накарате да пее с руски музиканти - няма да стане нищо защото той не знае техните песни нито те неговите.

Същото е и с тонрежисьора. Ако вземем руски певци и руски музиканти които не знаят едни и същи песни - пак ще се получи нещо

 

макар и не кой знае колко добро. Ако и певеца и музикантите са много добри професионалисти - тогава ще стане. Пример е джаз

 

музиката.

 

Та да дойдем в сегашни дни. Групичката на Гошко и Пешко които свирят .. (и те не знаят какво) и решават да правят концерт.

Викат дядо озвучител (който междувременно е остарял, все пак от 30-та година озвучава баби) и той идва с едно микрофонче и една

 

колонка и Гошко и Пешко ревват. ААА, ама искам и микрофон за касата, искам за барабанчето, 3 за томове, 1 фус, 2 оверхеда, кубето

 

на баса да е с 2 микрофона... Искам и 3 кръга монитори, като за барабаниста 2 монитора, за баса 2, за вокала 4 щото нали ще ходи по

 

сцената. С тъжен поглед бай Озвучител (с главно О щото е вече ветеран) изпълнява безумните изисквания на Пешко и Гошко (нали

 

внучето иска нов Коде Дуо и 22" ЕлСиДи) и започва мъчителният саунд чек. Басиста иска повече високи, китариста иска повече ниски,

 

барабаниста се жалва, че касата му звучала като кутия от сирене (ами да си беше купил барабани а не да свири на стари тенекии от

 

сирене). Барабаниста започва да иска касата му да е по дълбока, чинелите по високи, фуса по мек а солото по остро. Вокала се

 

изцепва, че иска по розово звучене а клавириста искал да се чува като на еди си кой концет на Уембли като ... (той свири на детско

 

касио за 50 лева, ама това друга тема)

И в крайна сметка човека който отива да ОЗВУЧИ събитието е намесен в производството на този звук. От него се иска да го "взвеме"

 

от звукоизточниците, да го коригира (защото е гаден) и чак тогава да го предостави на публиката за слушане.

С кански усилия Бай Озвучител изпълнява дори розовите мечти на вокалиста и звука е перфектен. Започва концетра и в залата ужас.

 

Китарите силни, баса слаб, вокала не глух, от барабаните само солото и фуса... И с всяко следващо парче по зле.

Свършва концерта и Гошко и Пешко бесни отиват да пребият Бай Озвучител дето им е оплескал звука. Той е виновен за всичкото им

 

гадно звучене по време на концерта. А бай озвучител освен да включи апаратурата преди началото и да я изключи друго не е правил

 

- ама видиш ли - изяде си боя човека. Добре пак, че му платиха да зарадва внучето с новия Коре Дуо. Колко по добре му беше като

 

озвучаваше 2-те баби пък и целия селски хор с 5 микрофона. Дори досадният диригент не беше нищо пред групичката на Гошко и

 

Пешко.

 

Тук опираме до дефиниця кой за какво е отговорен. Както и за видовете състави.

Музиканта е отговорен за хубав звук който да е в хармония с останалите музиканти - както по мелодия така и по сила.

Диригента е отговорен кой музикант какво свири - кой силно, кой слабо.

Така наречените вътрешно балансирани състави. Те са състави които могат да се изявяват без нужда от озвучаване. Такива са

 

хоровете, дуети, вокални групи, симфонични и камерни оркестри. Когато в симфоничният оркестър нещо е тихо - диригента слага още.

 

Когато е соловата партия на флейтата - тромпетите не надуват а свирят леко. Затова се нарича и вътрешно балансиран. Защото

 

музикантите свирят балансирано един спрямо друг.

При рок бандите - те не спадат към този клас, най малкото защото електрическата китара не е акустичен инструмент. Но тогава пак

 

важат правилата за баланс. Не може солокитарата да свири ниско, баса високо, барабаниста да бъхти по барабанчето все едно има

 

манифестация на пионерчета а вокала да се дере опитвайки се да прекара поне 1-2 думички през уредбата.

Тогава се намесва диригента и раздава правосъдие. Когато се гони обаче различно звучене за всяко парче идва мястото на още един

 

член на групата. Тонрежисьора. Той командва какво ще се чува от кой иструмент. Той е най главният в групата по време на свирене.

 

Той дава възможност на всеки да се изяви, да достигне до слушателите по най подходящият начин. Той е човекът който гарантира

 

ЗВУЧЕНЕТО на цялата група. Кой да е силен, кой слаб, кой с повече високи.. В кое парче трябва да са само вокали и бас а китарата и

 

барабаните .. едвам в далечината (нищо, че барабаниста не е на това мнение и бъхти всичка сила по барабаните от злоба)

И накрая е озвучителя който има за цел да направи достояние на слушателите ПРОДУКТЪТ произведен от групата заедно с

 

тонрежисьора.

От къде идва заблудата на всички групи, че озвучителят трябва да се прави на тонрежисьор, че трябва да коригира в движение

 

всички грешки на изпълнителите и в крайна сметка той да е виновен за отвратителното звучене на групата.

Нали затова всеки музикант е такъв - защото може от един инструмент да вади определени звуци а сумата от тези звуци заедно с

 

другите музиканти - прави музиката. Затов си има монитори на сцената. Не са за окрашение.

 

Това естественно не значи, че няма некадърни озвучители. Ще дам пример от миналата година.

На "Сцената" свирят: Аирто Морейра, Вики Алмазидоу, Милчо Левиве и Венци Благоев.

По време на саунд чека се нареждат няколко микрофона (3 за Милчо, 1 за Вики, 1 за Венци и 4 за Аирто - Вокал, Каса и 2 Оувърхеда)

Озвучителя пита: имате ли нужда от саундчек - те се споглеждат и продължават да се разсвирват при което озвучителя казва: Те са

 

световни звезди, не им трябва саунд чек. Изгледах го но реших, че човека си знае работата и не ми е място да се меся и си затраях.

 

Като започна концерта .. аууу, ужас. Като писна една микрофония и .. Милчо подивя. Той не си пада по непрофесионално отношение...

 

и 20 минути чакахме ОЗВУЧИТЕЛЯ с главно О да се пребори с микрофонията ... Дори след тази случка силно се съмнявам, че си е взел

 

поука и че е разбрал, че саунд чека е за озвучителя а не за изпълнителите.

 

И още един интересен случай от младините ми: Латинопартизани ще правят концерт някъде и те ще носят всичко. От нас искат само Х

 

киловата и Х монитора. (май само 1 или 2 на един кръг). При което концерта е от 19:30 а ние в 12:00 сме готови, приготвили всичко,

 

тествано настроено и .. с един малак пулт и един плейър. В 15:30 пристигат барабаниста и басиста и казват, че технят пулт няма да

 

дойде, да им намерим. Ок, намираме, вързваме и правим звук на бас и барабани. В 19:05 пристигат другите другари обяснявайки, че

 

тонрежисьора им ... го няма ... и микрофони няма ... и ... се отече. Искрен хукна да се къпе щото целия бил в масло нещо от колата а ние

 

пред публиката започваме да разпъваме кабели за китари, синтезатори, перкусии ... и как да правиш саундчек пред влизащата

 

публика... И така концерта започва в 19:30 както е уговорено за околу 30 секунди всички звучаха добре като до средата на първото

 

парче всичко беше изравнено. След което до края на концерта не пипнах нито един регулатор. Нито микрофон, нито инструмент.

 

Концерта звучеше прекрасно. Моята тонтехническа работа беше свършена перфектно - кабелите пъхнати по местата, нивата в

 

номиналните граници, апаратурата работеше добре... Музикантите ми дадоха добър звук и аз добре озвучих залата. Колко е проста

 

озвучителската работа когато се работи с професионалисти.

И като заключение - Не можеш да снимаш жаба а на снимката да има принцеса. Дай нещо качественно на микрофона за да получиш

 

нещо качественно в говорителя.

 

Да е живо и здраво внучето и добре, че няма да става озвучител.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 295
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Добро :) Иначе това с Латино партизаните не знам как е постигнато.. Аз мразя да работя под напрежение, но от друга страна се елиминира фактора празна зала - демек поне знаеш, че това, което направиш като звук няма да е различно след като започне нашествието на хуните.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 weeks later...
...И като заключение - Не можеш да снимаш жаба а на снимката да има принцеса...

Абе...с Фотошопа може. Но не знам дали затова доста музиканти смятат, че и на концерт може да стане тоя трик... ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...И като заключение - Не можеш да снимаш жаба а на снимката да има принцеса...

Абе...с Фотошопа може. Но не знам дали затова доста музиканти смятат, че и на концерт може да стане тоя трик... :hysterical:

 

Боби отдавна съм те признал за талант - естествено , че и на концерт става, като използва звукошопа. :punk_guitar:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе.. на мен ми се струва че правилото "Shit in - shit out" винаги е актуално. Кофти е като Озвучителя с главно О направи схемата "music in - shit out" :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Добре казано, браво!

 

...

Ще се възползвам от темата, щото гледам, пишат хора, които имат какво да кажат и ще си задам въпросчето, пък ако модовете ми изтрият или преместят поста като отделна тема няма да се сърдя, сигурно може и да се извиня.

От друга страна, въпросът ми, отговорът му и крайният резултат ще са и отговор на темата, в крайна сметка.

Та:

 

Кой в България може да озвучи оркестър, класически от 75 души и рок група, трио, плюс певица, плюс четири хористки на открито, без да ощети никой?

Редактирано от ...taka li e? - a taka.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз не го говоря това, че да се намирам на приказка, а защото следва такъв концерт и питам конкретно, общият отговор го зная много добре - и за моженето на всеки, и за плащането, и т.н. :(

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С противоречиви чувства предлагам да ползваш услугите на БНР. Все пак те работят ежедневно с големи състави (оркестри). Проблемите свързани с тяхната работа са ясни, но има решение за всичко.

 

 

Поздрави,

 

 

Петър

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След вчерашната полюция на БНР в Борисовата градина мога да кажа само едно. Бягай от БН (те) и (ре). За пореден път ТКЗС-то беше турбо зле.

Работят с големи състави, но по-зле от т'ва няма как да се работи, майна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.