Jump to content
Българският форум за музиканти

Как се прави мастеринг ?


Boyan

Recommended Posts

Разбира се има някаква разлика при Моцарт и Металика :) Колкото до напомпвването ,..то винаги е необходимо..естествено спрямо всички неща които ти нагледно си изтъкнал.Мисля това на всеки е ясно.Друг е въпроса и по-точно разликата между теорията и практиката.Всеки от нас тук е изчел доста неща за процеса и пак сме на светлинни години от реалността.Както се казва ..Къде сме ние . къде са нашите! Да вземем за пример един "стар" албум на Тото и ...ей така на прима виста една "по-нова" продукция на Сигнал..при цялото ми уважение към последните ( говоря за звученето единствено). Но комент.! Излиза че на теория на много хора са им ясни много неща относно тази материя ,а накрая нищо не се получава.Имам приятелка от Швеция.Не е музикант..изпращал съм и БГ песни който не са чак толкова лоши..не ме питайте за коментарите.Когато я попитах защо те са толкова напред в музиката ..и като музиканти и като работа в студиото ми отговори че там всеки свири на някакъв инструмент от 6 годишен.Тръгва на даскало и паралелно с това трябва да си избере инструмент на който ще свири.Това мисля до някъде дава отговор на някой въпроси.Във връзка с постигането на добри резултати при микс и мастеринг при нас има липсващо звено , и то май не едно.Все едно да си имал 3 по математика до осми клас и после да започнеш да учиш висша математика.Ще я гледаш като голям объл камък.Много части от пъзела просто липсват.Сега ще дам личен пример за да не се засегне някой лично..аз ще засегна себе си.

През 2003 г. записвах някой неща.Първоначално с човек който е много "наясно с теорията".Резултатът....но комент.Вземах си нещата и продължих сам.По мое мнение ,а и на други хора нещата прозвучаха по-добре.Не се хваля.Подчертавам по-добре...не супер :thumbup: Август 2003 чрез мойта позната шведка се свързахме с Finnvox Studio в Финландия http://www.finnvox.fi/ .Почти цялата скандинавска и огромна част от европейската продукция се прави там.Изпратих им въпросните песни ..по точно на човека които мастерира.Той се казва Mika Jussila..някой от вас са чували предполагам това име.Ето личния му сайт http://www.mikajussila.fi/ Помолих го да ми каже честно какво мисли.Годината е 2003, август. Ето отговора:

 

 

Hi

 

 

I have listened the cdr you sent me. To be honest... and you asked me to be... it sounds demo, not very professional sound but synthetic and weak. There is few instruments just put into stereo but somehow the whole mix is missing. If you compare for ex. Nightwish records you will hear the difference.

 

I'm sorry to tell you all this straigt, but in finland we have the greatest metal scene in whole world and that's why I'm used to hear high quality mixes and music from bands in here.

 

 

Mika

 

 

За съжаление това засяга всички нас.А къде е липсващото звено ,всеки сам да си отговори.Незнам теорията колко % е от целия процес ,но фактите сочат че е много малък.Надявам се да съм бил полезен поне малко

Поздрави и от мен и не се давайте без бой ! ;)

 

Ем.Владев

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@Neven: извинявам се, че напоследък само спорaдично поглеждам в отделни раздели а нямам време да чета целия форум. Чак сега забелязах въпроса: за книгата изобщо не бях упълномощен да споменавам, само мога да добавя, че е рано за книжарниците - в печат е, а това у нас е разтегливо понятие. Все пак, преди края на годината може да се очаква - и тук ще се чуе, като е готово.

 

@abstract iv : Подкрепям всичко казано за 'напомпването'. Просто няма нищо общо с мастеринга или въобще с добрия звук. Оптимизация на нивата е необходима, за всеки носител и канал на разпространение/употреба - но бясната злоупотреба която доведе до злополуки като албума на Металика вече всички разбраха, че доникъде не води. (Всички ли вече разбраха, всъщност?)

 

@Em.Vladev: Липсващото звено май не е ранното музикално образование. И у нас повечето музиканти започват с инструмент в предучилищна или ранна училищна възраст. И от тях излизат нелоши инструменталисти, дори някои международни виртуози. (М/у другото, в споменатия от тебе Сигнал знам че основните членове също са започнали като деца :) ). Измежду инструменталистите (а има и надарени вокалисти) се обособяват и нелоши композитори - някои дори много талантливи. От тези, които са продължили с образованието - и отлични оркестратори (аранжори). И какво? Крайният продукт все още не се сравнява благоприятно с най-добрите световни образци.

 

Да кажем, че няма техника - няма да е вярно; някои студиа са инвестирали в чудеса. Че няма откъде да се учим - също не е вярно, защото (aко е спорно нивото на учебните заведения) - винаги има книги от световните майстори (споменаха се по-горе някои имена). Но ние винаги всичко си знаем, и го знаем по-добре от ония дето са писали книгите - в това ми се струва, че е част от проблема. Дори в този форум, на всеки полезен съвет или споделен опит ще се намерят или отрицатели, или по-големи професори с "да, обаче... ". И като си знаем всичко по-добре от другите, си седим където сме. И финландците (една нация по-малобройна от нас и също толкова бедна - нямат си нито златни залежи, нито нефт - да не говорим за плажове за туризъм) - ще ни се присмиват ехидно от позицията на 'възрастни'.

 

Друг социо-психологически фактор е явлението "Кво толко?!" . Тая реплика изказана в смисъл "Какво толкова (му намираш кусури)? И така си е добре, хайде карай!" е по-заразна от свинския грип и епидемията е отдавна всенародна. Когато потребителят не намира кусури и охотно маха с ръка и приема боклуци, защо ще се хабят създателите?

 

Хайде стига :) че ми е болно в тая посока. Дано измежду тук питащите (и отговарящите) да се зароди съпротива на тая напаст и нещата да тръгнат в желана посока. А дотогава (да се върнем на темата) - пращайте си нещата за мастериране от професиналисти. Ако трябва и във Финландия. Или на споменатия авто- сайт.

 

:cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бицев@ аз изрично подчертах че става въпрос не за инстументалните или композиторски умения на споменатата БГ група ,а за звученето на студиен албум ако щеш го наречи по-просто! Това е уважавана от мен група.Мисля че се изразих достатъчно ясно.А за свиренето казвам че е само час от пъзела а не разковничето.Аз също свиря от 6 годишен.Говоря че това е нещо масово там.Нарича се мазикална култура...и пак казвам че е само част от пъзела.Другите неща ги казах по-горе.Дано този път някой да ме е разбрал

 

А иначе за бирата няма сезон :cheers2::)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някои видеа по темата за които нямат излишно време да ровичкат :greenangel::

 

Loudness War:

http://www.youtube.com/watch?v=NQEJh3kqZN0...feature=related

 

CDSoundMaster tutorial 1:

CDSoundMaster tutorial 2:

CDSoundMaster tutorial 3:

CDSoundMaster tutorial 4:

CDSoundMaster tutorial 5:

CDSoundMaster tutorial 6:

 

Bob Katz – Bass Surgery tutorial:

http://www.youtube.com/watch?v=evJo5_qt6mY&feature=fvw

 

Mastering at Abbey Road Studios:

http://www.youtube.com/watch?v=68YeYXoS5us...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RJQhVZEUX-c...feature=related

 

Vinyl mastering:

 

General tips:

 

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това показва резултата от прекомерното "напомпване".То е като прекомерното ядене,пиене,пушене.Става въпрос за контролираното такова според стила.Сега си пуснете нещo на Линкин Парк например ...или Пейнкилър на Джудас ако щете :) "Напомпано" ли е ?! Как щеше да звучи ако не беше? Като Yesterday?! :drummer:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Bass Surgery на Катц ме уби :thx: "Ми намирате коя нота ви залепва, слагате еди-кво-си и намалявате честотата й. И готово, айде да издаваме!" :godbless:

 

PS: Тъй де, не честотата, височината - пак всичко разбрах B)

Редактирано от dr3amer
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Здравей Бицев :girl_witch: Искам да те попитам дали е излязла вече книгата за мастеринг на български ?

Поздрави Росен !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За неграмотните - пак:

Уикипедия, цитат (че ме мързи да преписвам определения от старите си учебници):

Сила

Силата на тона е в пряка зависимост от големината на амплитудата, която се получава при трептенето. Колкото тя е по-висока, толкова по-силен бива тонът.

Характеристика на тона и обертонове

Въпреки че теоретично е възможно, в природата не съществува прост тон. Всеки тон е съчетание от други, които имат по-голяма височина от него и се наричат обертонове (хармонични тонове). Техният брой е неограничен (практически са доказани до 40, като първите 16 от тях могат да бъдат нотирани на петолиние) и са резултат на явлението, че освен с основната част от масата си, различните части от звуковъзпроизвеждащото тяло трептят със собствени честоти. Тонът, който звучи най-силно, се възприема от ухото като единствен. Редът, в който се нареждат обертоновете, се нарича натурален звукоред. Тоновете от него могат да бъдат чути примерно при флажолет при струнните инструменти.

Височина

Височината на тона се определя от честотата на звука. С увеличаването на броя на трептенията за единица време се увеличава височината на тона. Човешкото ухо може да възприеме тонове, чиято честота е между 16 и 20 000 Hz (херца). (С възрастта горната граница на чуване се намалява.) Тонове над 4000 Hz рядко се употребяват в музиката. Тоновете, чиято честота на трептене излиза извън рамките на споменатия диапазон, практически са недоловими за човешкия слух. Тонове с честота на трептене под 16 херца се наричат инфразвуци, а над 20 000 херца – ултразвуци

реципрочен - съотносителен (Тълковен речник на българския език)

Редактирано от presly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Ех,мили мои ... това българина няма да се научи никога как да постъпва тактично в ситуации .. как да си мери приказките,как да гледа да е в полза на обществото.

В случая... вижте заглавието на темата - "Как (подяволите) се прави мастеринг...", какво ще рече,това,че аз отделих от ценното си време някъде в порядъка на 1 час и нещо за да прочета куп постове,като средностатистически на всеки трети четвърти пост присъства скептицизъм от сорта на "в България мастеринг няма,никой не може да... (ако продължа ще забия на Азис..) както и още безполезни напрактика информации.Да се обобщи ... почти всеки потърсил помощ тук не се нуждае от дефакто "мастеринг" а от подобряване качеството на звука на крайния продукт.Значи за мастеринг тук вече не говорим като за самата технология а като за нарицателно на някакъв вид подобрения.Добреем...

Ами хайде...споделете вашият опит.. кажете.. дайте пример.. ползвам тази и тази програма,след това от еди къде си бутвам това.. първо слагам (КАК?!) този плъгин ..след това в зависимост какво ти трябва слагам еди кое си... Е по този начин да бъде обяснен един начин за "мастериране".Пределно ми е ясно,че най-главна роля играе слуха на човека и всичко е според зависи,но все пак ако е ясен алгоритъма на работа всичко става по-лесно.Да речем сега в цялата тема видях само няколко предложения за лимитери примерно или там максимайзъри .. (все още обаче не ми е много наясно кое за какво е),така,че опишете..ползвам ПРИМЕРНО този и този максимайзър .. този лимитър .. този експандър...Като пак повтарям .. нека да проследим процеса на някой,имащ достатъчно свободно време да го сподели с нас.Да обясни какво се случва с неговия проект след Миксирането (за което също не съм прегледал има ли точна тема...) и да опише стъпките които той прави Като пожелание накрая качи готовия микс , и отделно завършения мастериран трак!

 

Дайте да се хвърли малко светлина по темата,ТА нали точно това искаме всички които я следим!

 

Някой пожелание? :hysterical:

 

 

ПС: А още по-добре би било да се направи една темичка от А до Я демек от Микса до Мастеринга и всичко да е на 100! Така че темата няма да бъде реклама на цигари ММ100 ами просто съкращението ще е такова :)

Не на професионално ниво... по добре на basic ниво,а оттам всеки да си надгражда уменията сам.. та нали така се раждат велики личности,които са всеки от всеки различни на базата на собствения си опит!

Успех! Следя с интерес.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Голям проблем е, че повечето хора не са наясно кое нещо кога се случва с една песен. Доста хора приписват плюсове и/или минуси на мастеринга, когато всъщност става дума за микса, записа или дори композицията. Често групи ме питат за мастъринг, когато всъщност имат предвид смесване. Мисля, че полезно би било да чуете една и съща песен в различните и етапи.

 

Микс без мастеринг: http://dl.dropbox.com/u/1891957/Offroad/07...mastered%29.mp3

Микс без мастеринг, но с maximizer: http://dl.dropbox.com/u/1891957/Offroad/Of...aximizer%29.mp3

Мастериран микс: http://dl.dropbox.com/u/1891957/Offroad/07...mastered%29.mp3

 

Мастеринга е дело на това студио:

image1.jpg

 

Като питах главния мастъринг инженер дали всичко е ок и дали да променям нещо преди да му пратя целите песни ми каза:

"Your mixes sounded great. Lots of balls in the guitars and I loved the openess of the acoustic tracks. They provide such a good contrast with the harder material. What's your mixing space like out of curiosity?"

...

"As far as preparation, the samples you had posted were spot on. As long as there's little or no peak limiting on the 2 buss and peaks are coming in anywhere from -3dBFS to -10dBFS you should be fine. Just keep doing what you're doing. "

 

 

Ако представлява интерес ще пусна подобно сравнение, когато е готов следващия албум който ще им пращам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да!,разбира се правилно е отговорил човека, всъщност мастеринга е като заливката на дадено ястие и подправка за същото такова.Това има за цел да дооправи това което липсва или е премного в самия микс,и ако микса е направен като хората... то мастеринга не е толкова важна част за всеки трак поотделно .. а най-вече за да звучат песните "еднородно" както го казаха по напред в темата.Сега свалям да чуя тези нещица ...Що се отнася до картинката... ПРЕКАЛЕНО съм наясно,че софтуера не може да се мери с хардуера.. но целта беше друга..целта беше най-вече как да постигнеш този "еднороден" ефект у примерно две парчета.Сигурен съм,че все ще се намери някой,който да пообясни лекичко,защото макар и да съм наясно какво не му достига на моя микс,аз не знам какви плъгини да използвам за да подобря и постигна целта си.

Благодаря.

 

ПС: Леко стана парламентарен контрол тук .. но дано е за добро :hysterical: (Днес ги гледах и ги слушах... пълна лудница обясняват се...до безкрай)

 

ПС2: Супер... този стил музика ме кефи !!! Евала.

 

В този случай между мастеринга и микс+максимайзера няма голяма разлика,което означава,че микса е добре направен!!

 

Конкретно какво е свършил мастеринга тук .. сподпомогнал е разграничаването на отделните инструменти и гласа,в случая басите му бяха леко много и имаше "боботене" (сливане) което се оправя с ниския спектър (доколкото знам а то не е много).Като цяло и моите записчета стават леко такива .. но си ги коригирам криво ляво .. *лошото е че не знам какво правя.. но важното е че след това има някакви резултати! хаха

 

Само да попитам,за информация, значи когато се прави микса задължително ли се смъква loadness RMS-то на инструментала, или след миксирането се смъква на целия микс,защото забелязвам,че графиката е умерено тиха при горния даден микс.

Редактирано от sw1tched
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Поначало трябва да миксираш, така че при смесване на пистите да не се стига до пикове над 0 дб, като по-добре е да оставиш още някои друг децибел за всеки случай (например ако промениш силата на някой инструмент или ако даден удар на соло барабанчето е много по-силен). Ако си стигнал червеното после колкото и да намаляваш не възвръщаш загубената информация.

 

Що се отнася до еднородния ефект, стандратния подход е да анализираш какво е различието между песните и да компенсираш там, където можеш да си го позволиш без да страда песента от това. Дали става дума за нива, за честотни или динамични разлики зависи от самите песни. След като си наясно какъв е проблема, решениета са доста стандартни - eq (стандартно или mid/side), компресия и в някои случаи съвсем малки количества reverb. Цялата магия се крие в това, че добрите мастъринг инженери могат с по-голяма точност да чуят какви са проблемите и да преценят кои от тях е належащо да се оправят и мога да се оправят без това да навреди на други аспекти на песента и неиния звук. Другата част от пъзела, е че разполагат с опита, слуха, средата и оборудването да постигнат целите си. Тоест, рядко става дума за някаква окултна обработка, а по-скоро за безупречно свършена работа и задълбочено слушане.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.