Jump to content
Българският форум за музиканти

Nicolas Slonimsky


Recommended Posts

Доколкото си спомням, indy проявяваше такъв интерес, възможно е да си го е купил - нека сподели, ако е така и има време.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Николас Слонимски - 1894-1995

Изключително интересна личност.

Ето книгата на Амазон, може да се разгледа съдържанието и една две страници от текста.

TUK

Книгата не съм си я купил, но ще стане. Тезауруса по принцип е една много интересна и адски крива концепция. На базата на додекафонията Слонимски прави някакви загадъчни за мен конструкции, които дават възможност да се свири атонално, по определени правила. Т.е. нещо подобно на Ръсел-концепцията, но по друга логика.

По-запознат съм само с квадритоналните арпежи, защото съм ги опитвал помалко. Това са "мелодични прогресии създадени от 4 взаимно изключващи се тризвучия, напр. C major, D minor, F# major и G#minor" .

Примерно:

1) C, Dm, E, F# (тоновете са: C-Eb-G---D-F-A---E-G#-B---F#-A#-C#)

2) C+, Dm, Eb+, F# (тоновете са: C-E-G#---D-F-A---Eb-G-B---F#-A#-C#)

Всяка такава група от 4 тризвучия съдържа в себе си всички 12 тона от октавата, без да се повтаря нито един.

 

След като се получат тези звукореди, следващият адски въпрос е върху какви акорди /прогресии/следва да бъдат свирени.

Тъй като става въпрос за додекафония, всички 12 тона се приемат за равнозначни, следователно всякакъв акорд да може да ги понесе. На практика, разбира се , това не бива да се прави :(

Тъй като по форумите всички се питат точно това, оформили са се някои практически съвети:

1. Започва се с "обичайно" импровизиране, след което се излиза от тоналния център с помощта на тази техника и накрая отново фразата се разрешава по някакъв общоприет начин.

2. Тези неща звучат добре върху alt7 акорди

напр. C7(#5, #9), C7(b9,b5), C7(#9,b5), C7(b9,#5) и т.н.

3. Според собствените вкусове и усещания /и според възможностите на публиката да понесе всичко това, освен, ако не сте Френк Запа/

 

Третият проблем е чисто технически: на китара е неудобно да се свирят пасажи над 2 - 21/2 октави, а трябва ;).

 

Що се отнася до полулярност, Тезауруса на Слонимски се ползва от Колтрейн, Майлз, Майк Стърн, Скофилд, Вай, Бъкетхед и Запа (който кани Слонимски да свирят заедно - тук има радиозапис на интервюто, в което Слонимски обяснява, че няма да стане ;)

ТУК

+++++++++++++++++

За тези, които искат да експериментират, ето списък

на квадритоналните арпежи:

 

2 major and 2 minor:

Cm,Dm,E,F#

Cm,D,E,Bbm

C,D,G#m,Bbm

C,F#m,G#m,Bb

C,Dm,F#,G#m

Cm,E,F#m,Bb

 

2 Aug, 1 major, 1 minor:

C+,Dm,Eb+,F#

Cm,Db+,D+,E

C+,Db+,Eb,Bm

C,Db+,D+,G#m

 

1 Aug, 1major, 1 minor, 1 Dim:

C+,Eb,F#m,Bdim

C,Db+,Ebm,G#dim

Cm,D+,Fdim,A

Cdim,Db+,E,Gm

 

2 Dim, 1 major, 1 minor:

Cdim,Fdim,Gm,A

Cdim,Dm,E,Gdim

Cm,E,Fdim,Bbdim

C,D#dim,G#dim,Bbm

 

4 Aug:

C+,Db+,D+,Eb+

C+,D+,Eb+,F+

C+,Eb+,F+,A+

 

Ако някой има още информация или разсъждения по въпроса, би било чудесно да се включи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 9 months later...
Николас Слонимски - 1894-1995

....

....

 

Що се отнася до полулярност, Тезауруса на Слонимски се ползва от Колтрейн, Майлз, Майк Стърн, Скофилд, Вай, Бъкетхед и Запа (който кани Слонимски да свирят заедно - тук има радиозапис на интервюто, в което Слонимски обяснява, че няма да стане :wacko:

ТУК

 

 

Ако някой има още информация или разсъждения по въпроса, би било чудесно да се включи.

 

Само да поправя, че всъщност Слонимски свири със Запа на 11.12.1981 - Santa Monica - /Early Show/ - парчето е Pound for a brown

 

подробности тук: http://www.arf.ru/Notes/Ship/tpros.html

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Качих тук един кратък обзор на Тезауруса на Слонимски, pdf файл. Надявам се да го оцените благоприятно :)

 

http://www.mediafire.com/?sharekey=67d6126...04e75f6e8ebb871

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:thumbs_up::metalist::godbless:

 

Едно голямо ЕВАЛА за труда!

 

Има неща, които абсолютно могат да се приложат от средностатистическия музикант. Но додекафоничните нещо не са за мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Радвам се, че ти харесва. От доста от примерите стават чудесни ликове, стига да не прекалява човек. Холдсуърт например, колкото и да скромничи в двете си книжки, използва точно този материал и то как!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Слонимски е много голяма работа. имам книгата му със скалите, макар че още не съм работил по нея. чел съм му автобиографията, много е интересна и забавна. Имаше и една книга с музикални игри и шеги, също много забавна... имах някъде сигурно 6-7 часа с интервюта с него.. е там е вече истинска лудница, защото не само е ужасно грамотен и интелигентен и т.н., но като почне да дава примери на пианото за разни неща... съвременната музика дължи изключително много на него.

 

много се радвам че има хора в България, които дълбаят на такова място...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

indy, благодаря много за споделения материал, струва ми се, че книгата носи силен заряд. Това, което Слонимски прави, е доста елегантно, а и терминологията е подбрана с вкус и не е нелогична.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 year later...

Понеже не се чува добре, ето какво казва: "He's just a brilliant mind. And a very warm-hearted spirit. And these are qualities not often found linked together in human beings. And... I just liked him. One of the things I really liked about him was his wardrobe. I always was impressed with his wardrobe from the first time he came over, because he had that look. He had the look of a real guy from that era, you know what I mean? The right kind of shoes, the right kind of tweed, rumple, worn for a thousand years. Kinda... sport coat, pants too short. He was wonderful. He was a fully developed character."

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 11 months later...
yl.jpg Имам книгата на Слонимски, както и тази на Юсеф Латееф, на първа страница има графика, рисувана от Колтрейн и подарена на Латееф. Но мързелът е голям. :wallbash:
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Здравейте!

В look inside на Амазон липсва стр.i, която е INTRODUCTION, както и стр.vii и viii: EXPLANATION OF TERMS. Но се добива представа за книгата.

Много по-интересното следва:

Първа глава Tritone Progression.Представлява делене на октавата на 2 равни части, т.е. на 2 тритонуса. Нотите са до, фа#, октава горе до. Интерполация от 1 до 4 ноти. Симетрична интерполация от 1 до 3 ноти. Несиметрична интерполация. И тук в ex.50 се получава нещо страхотно!

Scriabin: Prometheus Scale, която е: до, ре, ми, фа#, ла, сиb.

Каква свежест! Само с махането на 1 нота (сол) от Сол Мелодичен минор или в случая До Lydian b7. Но това е първото ми впечатление и по-правилно е, мисля да се каже, че нотата сол не участва по начало. Не се базираме на Мелодичен минор, а той се е получил, прилагайки тези техники! Забележете, че скалата е 6 степенна и някак си тази симетрия дава по-голяма свобода в разработването на ритмиката. И се усеща някаква "характерност" като при пентатониката. Следва Ултраполация, Инфраполация, Инфра-Интерполация, Инфра-Ултраполация, Интер-Ултраполация, Инфра-Интер-Ултраполация. Много ценен материал за модерна композиция и Холсуърд звучене...

Втора глава Ditone Progression, т.е. делене на октавата на 3 части от по 2 тона (по-популярно е 3 големи терци) Отново Интерполация от 1 и 2 ноти. Ултраполация от 1 до 3 ноти. Инфраполация от 1 до 3 ноти. Още в първия пример ex.231 виждаме

Schoenberg: Ode to Napoleon - до, си, ми, миb, лаb, сол, до, сол, лаb, миb, ми, си Драматизъм, получен от разработване на тези техники само върху 3 ноти.

Това е на 34стр. от 250. Стига се до Sesquiquinquetone Progression или Equal Division of Eleven Octaves into Twelve Parts. Това е по средата на книгата. Ето, indy минимални впечатления. Весели празници на всички! :cheers2:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.