Jump to content
Българският форум за музиканти

Total_Overdrive

Китарни кабинети – Избор и Особености

Recommended Posts

Реших да отворя нова тема поради интереса който предизвика темата на съфорумеца : One_Voice – „Китарни кабинети” – Избор и Особености.

 

Китарните кабинети по Броя на говорителите биват :

1. – кабинет с един високоговорител 1Х…

2. – кабинет с два високоговорителя 2Х…

3. – кабинет с четири високоговорителя 4Х…

И много рядко кабинет с осем високоговорителя. 8Х…

 

Най-разпространени са 10 и 12 инчовите говорители – т.е. 1Х10 ; 1Х12 ; 2Х10 ; 2Х12 ; 4Х10 ; 4Х12.

Китарните кабинети по вид на средата в която работят високоговорителите биват:

 

1 – кабинети със затворен обем ( closed back ) – за пример :

MESA BOOGIE Dual Rectifier – 4X12 Cabinet

 

 

 

2 – кабинети със отворен обем ( open back ) – за пример :

MESA BOOGIE Road King – 4X12 Cabinet

 

 

Естествено двата вида кабинети – отворен и затворен обем важат за всички разновидности – 1Х… 2Х… 4Х…

 

Китарните кабинети са вид озвучителни тела(О.Т.) – тоест , свойствата им са като на другите видове О.Т. – О.Т. за общо ползване , за озвучаване , инструментални О.Т. , Hi – Fi , и т.н. Това което отличава китарните кабинети от другите О.Т. са ВИСОКОГОВОРИТЕЛИТЕ. Ето една сравнитена характеристика за Hi – Fi и китарни кабинети и Hi – Fi и китарни говорители в графичен вид:

 

 

 

1- Честотна характеристика :

 

 

2 – Мощностна характеристика :

 

 

.

 

 

 

За всички О.Т. респективно китарните кабинети е Задължително акустичната кутия де е изработена от материали които НЕ Вибрират , и фирмите производители на китарни кабинети (на по-евтините ) са принудени да спазват това условие задължително.За качествените кабинети то се знае че там компромис няма.Това е гаранция че МАТЕРИАЛА от който са изработени кабинетите при 99% от случаите влия на звука на кабинета не повече от 2-5%.

 

Друг обаче е въпроса с ОБЕМА на кабинета!От него зависи доста от това какво чуваме!

Другата голяма въпросителна е – КОЛКО високоговорителя има в този обем!

 

По въпроса за ОБЕМА : колкото по-голям е обема - толкова резонансната честота на О.Т. ( не на говорителя! ) е по-ниска , и обратното колкото обема е по-МАЛЪК – резонансната честота се вдига .Това е много важно защото от това зависи какво чуваме.

За това два кабинети с РАЗЛИЧЕН ОБЕМ и ЕДНАКВИ говорители ще звучат различно, и второ – два кабинета с ЕДНАКЪВ ОБЕМ и ЕДНАКВИ ГОВОРИТЕЛИ но от РАЗЛИЧЕН материал ще звучат еднакво , или почти еднакво!

 

Като ВАЖНО може да се каже следното : ОБЕМА е МНОГО ПО-ВАЖЕН от МАТЕРИАЛА при използване на ЕДНАКВИ говорители!!!

 

По въпроса за БРОЯ на говорителите в кабинета : ИЗВЕСТНО е ЧЕ: ЕДНАКВИ говорители , работещи в ЕДИН И СЪЩ ОБЕМ , взаимно си подобряват параметрите:

За принер – ако говорителя има долна гранична честота 50 Hz ( като при повечето Селешчъни напринер ) , при работа на 2 или 4 говоритела заедно тази честота пада под 50 Hz. Същото важи и за горната гранична честота ,динамиката на звука се увеличава

и т. н. тоест когато работят повече от 1 еднакви говорители в един обем те си подобряват взаимно параметрите. Тогава се променяЗВУКЪТ и ХАРМОНИЦИТЕ на кабинета.

Това вече е РАЗЛИКА В ЗВУКА!

 

ВАЖНО : Четири кабинета 1Х.12 НЕ СА РАВНИ на 4Х12

 

Два кабинета 2Х12 НЕ СА РАВНИ на 4Х12 !

 

 

Като допълнение мога да кажа че за тежка и мощна китара се използват също и Mixed Mode кабинети – тоест например:

 

4Х12 - 2 говоритела Vintage 30 + 2 говоритела G12T-75.

Редактирано от Total_Overdrive

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И къде е графиката ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
2 – кабинети със отворен обем ( open back ) – за пример :

MESA BOOGIE Road King – 4X12 Cabinet

 

... 1/3 open back, 1/2 open back ...

 

Това също е много важно - колко от бека е отворен, а не само дали е отворен ...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко, обяснено по-горе е вярно, но не е обосновано технически, което в случая едва ли има голямо значение.

Кабинентите, освен размер, имат мощност, както и чувствителност.

Осен това, нека не забравяме, че имат и тегло(от практическа гледна точка, това не е хич маловажно :punk_guitar: ).

 

Ще направя една вметка, която не е много по темата, но не е лошо да се спомене, когато говорим за кабинети.

 

Има още неща, което трябва да се обяснят от чисто практически съображения:

Къде кой кабинет е лесно приложим(понеже едва ли има смисъл да купуваме голяма и скъпа техника, с която да не постигаме желания резултат).

 

Всички знаем, че кабинета 4х12 е хубаво нещо. Но къде е добре да използваме 4х12 кабинети с мощни усилватели, и къде, това е по-скоро неподходящо решение?

 

Всички знаем, че ламповия усилвател трябва да се поусили, за да зазвучи по характерния начин, който харесваме.

Е, ако вземем един 100W усилвател, и 4х12 кабинет, и го усилим в едно акустично нетретирано помещение 5 на 7 метра(например наш рок-клуб), какво става? Нещо подобно на какафония, като че ли.

 

Разбира се, тук не е излишно да се спомене, че това не се отнася само до китарния усилвател, а също така и до това, колко силно свири барабаниста, и т.н., Но в общи линии, силни звукови нива, съчетани със неподходящи, тесни, и нетретирани помещения, определено не дава звуковата картина, която ни се иска. Варианта с големи кабинети, поставени в малки помещения, почти със сигурност довежда до шумотевица, в която е трудно да разберем китарата какво точно свири(с дисторшън), бе да си запушим ушите. Друг момент е този, че колкото и да намаляваме корекциите за високи честоти на нашия усилвател, най-често, при движението си, говорителите съзвават изкривявания, чиито хармониции пак се намират във високочестотния спектър, и "замъгляват" звуковата картина.

В тясно помещение, големия кабинет звучи толкова силно, че рядко могат да се нямерят ефективни методи за неговото озвучаване през централното на клуба/минимизиране на директния звук от усилвателя.

 

Затова, мисля, за подобни случаи, може би е по-подходящо да използваме по-малки кабинети/по-малки мощности, и да свирим по-тихо.

 

Като цяло, аз мисля, че в общия случай на китарист, който репетира/свири по клубове/вкъщи, няма кой знае колко място, налага се да разнася апаратура, и т.н., 1х12, или 2х10 комбо е едно нелошо решение.

 

Във форума има хора, могат доста добре да обяснят всички подобни проблеми, ако им се занимава.

Редактирано от Evtim Djerekarov

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
...Всички знаем, че ламповия усилвател трябва да се поусили, за да зазвучи по характерния начин, който харесваме...

Това не е абсолютно винаги валидно, защото има доста (вярно по-малко от общия случай) усилватели, които звучат доста добре и не чак толкова напържени. Т.е. в такива, при които основната част от звука идва от предусилвателя и крайното стъпало е доста чисто (Diezel ми идват веднага наум).

Освен това каквото и да правиш и както и да го гърчиш 1 х 12" е различно от 2 х 12", а и двете са различни от 4 х 12" като тон и като звук :punk_guitar:

 

Като цяло и в общия случай съм абсолютно съгласен с това, което написа.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
И къде е графиката ?

Извинявам се за пропуска, ето линкове :

 

1 – кабинети със затворен обем ( closed back ) – за пример :

 

MESA BOOGIE Dual Rectifier – 4X12 Cabinet

тук

 

 

 

2 – кабинети със отворен обем ( open back ) – за пример :

 

MESA BOOGIE Road King – 4X12 Cabinet

 

http://www.snimka.bg/album.php?album_id=211075&photo=2тук

 

 

 

1- Честотна характеристика :

 

тук

 

2 – Мощностна характеристика :

 

тук

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
2 – кабинети със отворен обем ( open back ) – за пример :

MESA BOOGIE Road King – 4X12 Cabinet

 

... 1/3 open back, 1/2 open back ...

 

Това също е много важно - колко от бека е отворен, а не само дали е отворен ...

 

 

visiondann - това което казваш е абсолютно вярно.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

4x12 Road King на Mesa Boogie не е типичния open back кабинет. По скоро е комбиниран - вертикално колоната е разделена на два отделни обема, единя от които е closed back, а другия е open back. В затворения обем ползват говорители V30, а в отворения обем С90. Интересно решение за 4х12, които по принцип са изцяло затворени.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Проста това ми попадна и реших да го постна, но не съм знаел че вертикалната колона е разделена на две и съдържа closed back . Благодарря за инфото. :rolleyes:

Редактирано от Chrysalid
Нарушение на правилото за цитиране на предходен коментар!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Малко съм разочарован... Мислех че ще има повече допълнения , въпроси ,  мнения ...

Пишете бе хора... :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като допълнение, съществуват и няколко варианта при монтажа на говорителите:

 

- Т.нар. front loaded или rear loaded - т.е. предно монтирани или монтирани отзад на предния панел говорители. Графично можем да ги представим съответно ето така - |C & C|. При предно монитораните, образно казано, вкарваме говорителя в определената дупка на предния панел отпред и го монтираме, а при задно се монтира от задната страна на предния панел. Разликата в звука е, че при предно монтирани говорители звука е по-фокусиран (повече In your face както е модерно да се казва) с по-стегнати ниски и по- изразени високи честоти, което го прави доста подходящ за съвременните тежки стилове.

 

- съществуват и различни варианти за комбиниране на говорители в кабинети, като X crossed (т.е. в каб 4х12 например по Х схема се монтират два по два еднакви говорителя), и всякакви други разбира се като се търси определено допълване между звука на отделните говорители. Тъй като броя на възможните комбинации е значителен както в разположение, както и в марките и характеристиките на говорителите - трудно могат да се опишат звука без да се чуят - та затова няма и да се захващам :)

 

Успех.Айде некой друг път повече :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пин! Пин!

 

Още можете, много е полезно :punk_guitar::punk_guitar:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

евала за информацията.................аз свиря от почти три години и тея неща изобщо не ги знаех.........мерси

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разликата между прав и налконен 4х12?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Разликата между прав и налконен 4х12?

 

Наклонения се поставя върху правия (когато са два). От естетически причини...

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.