Jump to content
Българският форум за музиканти

Квинтов и Квартов кръг на тоналностите


Recommended Posts

като става въпрос за тоналности, ще ми се да ви питам нещо, да видим дали добре съм разбрал... да кажем че имаме песен в A мажор.

A B C# D E F# G# . това означава, че в тази песен може да се използват само акордите ла, си, до диез... и тн, съставени само от тези тонове (аз съм басист, ръйш), т.е. ла мажор, си и до диез минор, ре и ми мажор, фа диез минор и сол диез дим (с двете малки терци) ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Еми всъщност не, могат да се използват още много други акорди. Като изключим по сложните варианти ( а те са страшно много и най различни ) и говорим само за най базисна хармония, все пак остават възможности като например - Fmaj G7 Bbmaj B полуумален, Dmin 6 D7 Esus E alt F7 и тн. Изброих тези, но има още много и то в рамките на най обикновената, тривиална хармония. Ако наистина се интересуваш от такива неща е добре да се позанимаваш с хармония, за предпочитане с учител

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

xopxe, както kolio_k е написал, има много, много варианти. В най-общи линии, ако творбата ще е изцяло диатонична, при което се придържаш само към акорди, построени от принадлежащите към лада тонове, написаното от теб е вярно, като можеш да имаш и разширени акорди (със септими, нони и т.н.). Това, че си в дадена тоналност, не означава, че не може да се използват други, "заети" акорди. Възможностите са неограничени и ако музиката е силно хроматична, основното "правило" е, че всеки акорд може да се яви във всяка тоналност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

имаме песен в A мажор - това означава, че в тази песен може да се използват само акорди, съставени само от тези тонове

В музиката няма само, осван ако не се придьржаш кьм дадена стилистика. Диатоничните са по-естествени от останалите акорди, но и по-изтьркани в дадени отношения...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...
  • 10 months later...

В нета съм срещал методи за построяване на акордни прогресии с тези кръгове, аз от чужди сайтове съм си научил по-голямата част от теорията, но това така и не можах да го схвана, не че съм го чел подробно де. Бих се радвал ако някой ми разкаже накратко как става това нещо :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

^Методи за построяване на прогресии чрез кръг на тоналностите? Хм. Можеш ли да дадеш пример или линк тук :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Готино, шаренко-определено ако се принтира и се налепи на стената ще спомогне по-лесно запаметяване. Ако не луднеш от над 50 графики/таблици на едно и също, де :)

Може би е добра идея да поясниш смисъла на взаимовръзките, които си изобразила на 42, 52 и 53 thumbs_up.gif

На мен лично ми стана интересно приложението на таблицата-часовник (номер 33), ако може и него да разяснишnotworthy.gif.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

О супер, благодаря за линка!thumbs_up.gif

Аз лично за методиката на Иван Пеев само бях чувала да се носят легенди, ей сега го захапвам.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето още един лесен начин за запомняне на квинтовaта прогресия. Написвате числата 1 - 2 - 3 - 4 отзад-напред, оставяйки място между всяко число:

4 ... 3 ... 2 ... 1

 

След това запълнете празните места със следните числа 5 - 6 - 7, също наобратно:

 

4 7 3 6 2 5 1

 

Накрая по желание се пишат и римските цифри под всяко число и сте в играта. ;)

 

4 - 7 - 3 - 6 - 2 - 5 - 1

 

IV > viio > iii > vi > ii > V > I

 

 

:music336:

Редактирано от trendkiller
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма нужда от сложни графики и схеми. Просто се наизустява реда на диезите: ФА ДО СОЛ РЕ ЛА МИ СИ и реда на бемолите: СИ МИ ЛА РЕ СОЛ ДО ФАт.е. наобратно.Бързо, като скоропоговорка и от тук идват редът и на диезните и бемолни тоналности. Това е всичко, което е необходимо и върши работа при всички случаи. :)

Редактирано от travelcaster2
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дам, ред на диезите и бемолите трябва да се знае така или иначе. НО, въпреки това, понякога е по-лесно и бързо да се мисли в степени на гамата. Например, при композиция на няколко партии едновременно, на мен ми е по-лесно да напиша прогресията първо, а след тва избирам тоналност, според инструментите и т.н.

Редактирано от trendkiller
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.