Jump to content
Българският форум за музиканти

ХАРМОНИЯ


Recommended Posts

УДВОЯВАНЕ ПРИ ЧЕТИРИГЛАСНИЯ СТРОЕЖ

НА КВИНТАКОРДИТЕ И СЕКСТАКОРДИТЕ НА T, D, и S.

 

При четиригласния строеж на квинтакордите на T,S,и D

се удвоява основният тон.При по-редки случаи може да се удвои

квинтовият тон, но само ако с това се спестяват излишни скокове

на някои от вътрешните гласове или се избягват някои нежелателни

хармонични последования.

 

На секстакордите на T,S и D може да се удвои еднакво добре

или основният, или квинтовият тон. Предпочита се този, който

в дадения случай дава възможност за по-плавно и правилно

гласоводене.

 

Удвояването на терцовия тон на квинтакордите и секстакордите

на T и S се среща сравнително рядко и се допуска само

в противоположно или странично движение, и то ако е добре

обосновано!

 

Терцовият тон на D, като чувствителен, не следва да бъде

удвояван!!!

 

Понякога квинтакордите [по-рядко секстакордите] могат да

се явят непълни, т.е. с изпуснат квинтов тон.

Така например при свързване на D5 с T5 за задоволяване

естествения стремеж на терцовият тон на T, T5 се явява непълен

[обикновено в заключителните каденци].

 

Квинтовият тон може да бъде изпуснат и за по-плавно гласоводене!

 

*******

Ето ви сега и един блестящ пример в подкрепа на всичко казано

до ТУК :

 

БРАЗИЛЛЛИЯ.Я.Я...

 

Ха-ха.а...Поздрав от "Министерство на ИНФОРМАЦИЯТА"!

 

 

Следва продължение.

 

 

myself.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Основния принцип при строеното на хармонията е минималното движение на гласовете. Следвайки тоя принцип, хармонизирането на дадена мелодия става МНОГО ЛЕСНО и проблемите с удвояването на тоновете и т.н. се разрешават сами. Ако някой се интересува, да каже - ще му дам пример.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Принципно си прав!,

Но!

Акордовото последование F,G с фа и сол в мелодията, по принципа на минимално движение на гласовете води до... паралелни квинти и октави:

 

фа, до, ла, фа; сол, ре, си, сол.

 

Целта ми не е да оборя това, каквото си казал, а да предупредя, че трябва да се внимава! :huh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

не знам защо като слушам демото на бразилия имам смътното чувство, че слушам няколко парчета едновременно :blink:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

не знам защо като слушам демото на бразилия имам смътното чувство, че слушам няколко парчета едновременно  :beer:

:blink: Да, тоя пример наистина е малко странен, не разбрах ква е точно идеята... :think:

Се едно слушам Хоризонт на дълги вълни и прихваща от няква друга станция отвреме - навреме. Липсва само бибитката за кръгъл час :wall:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...
Принципно си прав!,

Но!

Акордовото последование F,G с фа и сол в мелодията, по принципа на минимално движение на гласовете води до... паралелни квинти и октави:

 

фа, до, ла, фа; сол, ре, си, сол.

 

Целта ми не е да оборя това, каквото си казал, а да предупредя, че трябва да се внимава! :P

О, да, мосю :D Поумнях малко от последния пост насам :D Прав си напълно, а според мене точно такива ситуации са най-интересни, зашото те принуждават да направиш интересни ходове :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.