Jump to content
Българският форум за музиканти

Имаме инструментал,ами вокалите?


Recommended Posts

Измисляме си една мелодия, само инструментал на китара например (А защо не на пиано?).

1ви вариант: слагаме отгоре мелодията с текст да съвпада с вече измислената.

2ри вариант: измисляме различна от инструменталната мелодия.

 

Работим по 2ри вариант:

Как да изберем мелодия за вокалите, така че да се връзва с инструментала и да бъде различна? Има ли правила или разчитаме на провидението да ни помогне да ни хрумне точното нещо в точния момент?

 

Не знам дали обясних добре, но дано ме разберете какво питам :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разбрахме те. Пробвай следния подход (използван от доста хора):

свирите си инструментала и там където ще се пее вокала влиза с "на-на-на" или нещо от сорта. Така не е обременен с текст и може много по свободно да изпее мелодиите, които парчето му "навява". Като ви хареса някоя мелодия я запомняте или записвате и после пишете текст по мелодията.

;) и да пратите после песента :godbless:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами аз правя така:

 

Вкарвам си мелодията и хармонията от инструментала в някоя програма за нотиране (аз лично използвам Sibelius).

После измисляш още една мелодия заедно с тия които вече вървят. Трябва да се съобразяваш с хармонията - да вкарваш акордни тонове там, където има смяна на акордите. През другото време движенията на мелодията трябва да не изпадат в нежелателни дисонанси (интервали от огляма или малка секунда) с мелодията в инструментала, ако имаш такава (забележи, че желани и нежелани дисонанси са нещо различно).

 

Ако искаш, мога да ти пратя пример.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересно!...

За да не остана криво разбран и да не се обижда някой, не давам никакъв коментар. Всеки е свободен да прави каквото си ще (основен принцип в демокрацията). Съдник ще му бъде публиката и историята.

 

Но...

 

Въпросът мелодия, хармония не е като дилемата за яйцето и кокошката. Тук не става дума за кой е пръв защото е ясно. Първо е мелодията. Тя съдържа в себе си хармония и ритъм. Баса е основа. Той поставя яснота (името на акорда ако щете). Ритъма и останалите инструменти ....

Прекъсвам тук защото това е тема за друг разговор. Тук темата е за втория глас.

Той не може да бъде различен от хармонията. Значи не може и не трябва да се чудим какво да бъде а просто да си погледнем акордите и да го изпишем по правилото на най-гладко гласоводене. Това са законите на хармонията. Естествено има и други правила: за паралелни квинти и октави, кръстосване на гласове, засади, но това е много дълга тема. Освен това с преследването на някаква художествена цел, много от тези правила се изключват.

Въпреки всичко, препоръчвам да се прочетат и научат.

Накрая, но не на последно място трябва да отбележа, че зависи и от етноса в който се намира нашата мелодия и стила на песента. Дали е американско кънтри, английска, ирландска, италианска, европейска (централна Европа), сръбска, българска и т.н.

За да съм по-ясен ще дам примери:

- За американско кънтри е характерно честата смяна на съотношението между 1-ви и втори глас от терца на секста.

- За сръбска - така наречената сръбска или бръснарска терца

- За българска е присъствие на остинатен (лежащ върху един тон - тоника) глас

Това което съм написал до тук е едно малко зрънце от материала, който обхваща тази тема. Тя е интересна и ще се радвам да се развие.

Успехи :bravo::):P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
Разбрахме те. Пробвай следния подход (използван от доста хора):

свирите си инструментала и там където ще се пее вокала влиза с "на-на-на" или нещо от сорта. Така не е обременен с текст и може много по свободно да изпее мелодиите, които парчето му "навява". Като ви хареса някоя мелодия я запомняте или записвате и после пишете текст по мелодията.

;) и да пратите после песента :)

Практично разрешение!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Недей да хвърчиш да слагаш вокала да пее терци(камо ли пък квинти) над мелодията,че това не винаги завършва с успех,а и на места си трябват малки,на други-големи терци и ако седнеш да ги пишеш предварително си е е*ало мамата...Опитайте с импровизация-както когато правите солото на китарата,само че с глас-отначало по-"обща" идея,после малко по малко я развивайте и "накъдряйте" и ще стане.Успех!!!

 

Може и да пробвате да я измислите върху по-изчистена основна тема на баса,или ритъм китарата,без "чужда намеса" от страна на друг солиращ инструмент,а когато е готова в общи линии да я чуете заедно с всичко останало и да дооправяте,където и ако се налага!!!

 

:) Дайте я после да я чуем въпросната песен!!! ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може и да пробвате да я измислите върху по-изчистена основна тема на баса,или ритъм китарата,без "чужда намеса" от страна на друг солиращ инструмент,а когато е готова в общи линии да я чуете заедно с всичко останало и да дооправяте,където и ако се налага!!!

Това имах предвид, но съм още заспал и не мисля/пиша адекватно... :ph34

Повтарящият се основен мотив с глас и инструмент е доста шлагерна комбинация - не просто комерсиална (за тези, които не харесват тази думичка), а запомняща се фраза, която превръща парчето във възможен хит. А за хита си имаше май друга тема...

 

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.