Jump to content
Българският форум за музиканти

metalhammer

Еволюция на китарните лампови усилватели от 60 години до днес

Recommended Posts

С този пост искам веднъж за винаги да изясним еволюцията на китарните лампови усилватели от зараждането на рок музиката до днес.

 

За отправна точка приемам Фендер Басман

Модела басман датира от 1952 година

(не целя да бъда енциклопедично точен и ако има дребни хронологични грешки моля да ме извините).

 

Като схемотехника нас ни интересува модела Bassman Tweed 5F6-A произвеждан 1955-1960 година.

bassman_narrow_60f.jpg

5F6-A.gif

 

Какво имаме налично тук.

 

2 входа с по един триод всеки - единия нормален другият Bright

двата входа се смесват с 2 volum-a

Следва още два триода последния от които е катоден повторител

Следва пасивен тонкоректор, 2 триода за драйвери , 2 крайни лампи 6L6 (5881)

 

Тук искам да вметна една скоба и да спомена че китаристите като изключително консервативна прослойка са запазили всички основни черти на този амп.

Всички настоящи ампове дори и най модерните имат краен усилвател като този с някой минорни подобрения, също и пасивен тонкоректор като този !

 

Да отбележим важни неща от схемата тва е преднапрежението или биаса което се взима от отделна секция от захранващият трасфорамтор и се изправя с диод (за момента е фиксирано по стойност но не за дълго)

и другото важно нещо е обратната връзка - взима се сигнал от изхода на говорителя и през едно съпротивление в случая 27 килоома се връща в катода на драйверната лампа.

Характерно за този амп е че анодното напрежение се изправя с изправителна лампа (кенотрон) GZ 34 .

Навремето високоволтовите диоди са били кът дет се вика и хората са ползвали кенотрони.

 

Защо толкова много ни интересува този амп?

Ами 1962 година господин Джим Маршал който е барабанист притежава музикален магазин в Англия и клиентите постоянно питали за китарни усилвтели.

Като предприемчив човек той започва да копира Bassman Tweed 5F6-A в гаража си като само променя козметично външния му вид.

Ражда се Marshall JTM45, 45W head - едно към едно с Bassman Tweed 5F6-A .

 

423580.jpg

 

Тези усилватели нямат мастер волюм за да звучат добре е трябвало да се напънат на макс.

 

1966 година в Англия е все потрудно и почти невъзможно да се внасат от USA 6L6 лампи и затова Маршал решава да комплектова усилвателите си с EL34 - Лампи английско производство.

Кенотрона е изместен от диодите.

Междувременно още преди тва биаса е направен с тример(променливо съпротивление) за да се напасва в широки граници.Също презенса (потенциометър с който се регулират високите в обратната връзка) е изнесен на паралелен потенциометър и не представлява катодно съпротивление на драйверната лампа.

Ражда се JTM50.

Успоредно с тва излиза и модела JTM100 който е с 4 крайни лампи и е 100 вата !

 

1975 година Маршал за първи път променя сериозно схемата като прибавя мастер волюм.

това е потенциометър който с епоставя веднага след тонкоректора и служи за регулиране на сигнала от преампа към крайния амп.

 

През цялото време са правени експериметни като са включвани двата канала успоерно за повече гейн а също и ползването на бустери за същата цел.

С въвеждане на мастер волюма вече е можело да свириш и на по тихи нива с напърчен предусилвател.

 

Нека формулираме схемата:

 

Вход-триод 1 -мастер (по късно преименуван на гейн) -триод 2 - триод 3(катоден повторител ) - тонкоректор - мастер волюм

 

1981 година мистър Маршал представя на публиката новия JCM 800 - Лично за мене най великия и последен успешен модел Marshall

 

Новото при него е следното :

jcm800preamp.jpg

 

Вместо да се включват успоредно двата входа с външен кабел - двата триода с евклюват последователно.

какво имаме :

Вход-триод 1- гейн-триод 2 триод 3 триод 4(катоден повторител) - тонкорекции - мастер

 

Сигнала минава през един триод повече и имаме доста повече гейн.

JCM 800 и до днес е стандарт в rock i metal саунда

до ден днешен утвърдени имена свирят с него .

 

Виждаме как за периода 1955 година - 1981 година имаме "страхотна еволюция"

Промените които са направени са мод който бих направил за 30 минути с поялника в ръце.

Първо слагаме ел 34 , слагаме треимер за да напасваме биаса и да напомпаме горките крайни ламби, отделяме презенса слагаме един потенциометър за мастер волюм и връзване входните триоди един след друг.

 

Гениалните неща не са ли простички?

 

Понеже времето напредна ще спра до тук за днес.

 

Статията си е лично моя и е въз основа на блуждаещите ми търсения на инфо в нета и проби грешки с поялника и откриване на топлата вода лично за мене и тв апоследните няколко години.

Колкото и да е нескопосана би помолил ако се ползва някъде да бъда поне уведомен.

 

очаквайте продължение.....

Дими

 

п.с.

Ако има правописни грешки ще бъда благодарен ако има начин да се коригират утре.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Шапка ти свалям за фенщината, труда, маниащината в добрия смисъл и за благородната образователна дейност, заради хора като теб и няколко други колеги си заслужава да бъде човек във този форум!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

много мерси за интересното четиво! въпреки че хич ме няма по техническата част още от сега се радвам да чета продължението. :punk_guitar:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страхотен пост .....

The Tubes rulezzzzzzzz .........

 

 

PS: Ламповия ти амп звучи убийствено

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много информативно и полезно,благодаря ти за усилията да споделиш с нас знанията си :thumbs_up: .Очаквам още с нетърпение

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за суперлативите :thumbs_up:

 

Днес реших да оставим маршал до където сме стигнали и да разгледаме какво се случва успоредно в USA.

 

1969 година Randall Smith модва сериозно един Fender Princeton който оригинално е 12 вата и е с 10 инчов говорител.

Рандал сглобява в комбото класически басман , разпилва кутията и монтира 12 инчов JBL.

 

Някой хора са родени под щастлива звезда - Рандал решава да пробва моднатото комбо в залата на един магазин.

Точно в този момент там влиза Карлос Сантана и изумен от саунда на малкото комбо решава да го пробва.Свири с часове на него - в магазина се събира огромна тълпа слушатели.

 

Рандал модва такова комбо за Сантана а също и на други известни музиканти, той запазвал външния им вид.

Но при него започвали да идват хора и да питат как

така принстъна на Сантана звучал толкова добре а техните оригинални не!

Тогава Рандал изработил табелки и забочнал да ги поставя на моднатите от него принстъни.

На табелката пишело "Boogie"

 

1973 година Рандал успява да организира пройзводството на собствена линия усилватели .

Името което дава на фирмата е : "Mesa Engineering".

 

Рандал взима Fender усилвателите за отправна точка и започва да ги развива в посока повече гейн.

Първите негови усилватели са с трансформатори купени от Fender като риплейсмънт.

В един момент той закупувал такова голямо количество че Fender му спират кранчето , но Mesa изплуват на

 

хоризонта и Рандал има вече възможност да си поръчва свои трансформатори.

 

Първия сериозен усилвател е добре моднат фендер -

 

нарича се Mark I Boogie !

markI.jpg

 

Mark I има 2 входа:

единия класически фендър чист

крънч канал - запазената марка на Рандал Смит

 

 

Схематично преампа е такъв:

Вход > триод 1 >гейн 1>триод 2 >еквалайзер > гейн 2 > триод 3>триод 4 > мастер волюм

 

Характерното тук е наличието на 2 гейна в преампа .

 

Развитието на там е:

Mesa Boogie Mark 2

Mesa Boogie Mark 2B

Mesa Boogie Mark 2C+

Mesa Boogie Mark 2C+ B

Mesa Boogie Mark 3

Mesa Boogie Mark 3B

Mesa Boogie Mark 4

И всякакви разновидности.

Няма да навлизаме в подробности само ще отбележим важни характерни черти на линияta Mark

След марк 1 схемата вече е :

Вход > триод 1 >>еквалайзер>гейн и нататък

Другото характерно нещо е солидстейт графичния еквалайзер .

При марк 4 броя на триодите в преампа стига до 5 !

Характерно за Меса усилвателиет е наличието на луупове множество превключватели за различни настройки и опции.

 

Този пост беше с идеята да не бъдем коне с капаци и да хвърлим бегъл поглед какво с еслучва оттатък океана.

Мисля да спрем до тук защото Меса са обширна тема а идеята на тази тема първоначално е друга.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Трябва д аотворим една скоба и да направим паралела:

USA sound и British sound

 

След като маршал заменя 6L6 с el34 усилвателиет маршал променят драстично саунда си.

Еl34 позволяват да бъдат напънати с по ниско преднапрежение (преднапрежеие или биас по ниско - по напънат краен амп , по високо - по студен и линеен краен амп).

Следствие на което освен че самите лампи звучат с подчертани китарни среди el34 започват да кривят и внасят характерен саунд.

 

Звученето на маршал е комбинация от умерено напънати преамп и краен амп.

Крънча идва и от преампа и от крайния амп.

 

 

В Америка подхода е друг.

6L6 лампите са много линейни следствие на което имаме дълбоки ниски и хубави китарно чисти високи.

Американските услватели се биасват студено - крайния им амп е доста линеен.

За да се получи добър крънч от тях се работи в друго направление - здраво напънат преамп!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Трябва д аотворим една скоба и да направим паралела:

USA sound и British sound

 

След като маршал заменя 6L6 с el34 усилвателиет маршал променят драстично саунда си.

Еl34 позволяват да бъдат напънати с по ниско преднапрежение (преднапрежеие или биас по ниско - по напънат краен амп , по високо - по студен и линеен краен амп).

Следствие на което освен че самите лампи звучат с подчертани китарни среди el34 започват да кривят и внасят характерен саунд.

 

Звученето на маршал е комбинация от умерено напънати преамп и краен амп.

Крънча идва и от преампа и от крайния амп.

 

 

В Америка подхода е друг.

6L6 лампите са много линейни следствие на което имаме дълбоки ниски и хубави китарно чисти високи.

Американските услватели се биасват студено - крайния им амп е доста линеен.

За да се получи добър крънч от тях се работи в друго направление - здраво напънат преамп!

 

;) - изключително полезно!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не че разбирам ;) , ама темата е полезна и е поднесена много подходящо. Keep on!!!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бъкел си нямам от лампови усилватели, но е написано готино и User friendly, бих казал. Щом позагрявам за какво иде реч. Хвълъ хвълъ!!! ;)

Редактирано от Icarus

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Страхотно написано! Айде давай нататък - чете ми се още:hysterical:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И докато чакаме продълцението ето едно сайтче на което е обърнато специално внимание на еволюцията на Marshall.На страницата можете да намерите схемите на почти всички по-известни модели на маршал както и информация и тук там снимки на моделите.

 

Иначе браво за хубавата тема!Това си е направо "история на изкуството". :hysterical:

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.