Jump to content
Българският форум за музиканти

Активен pickup blend, бас


Recommended Posts

Имай предвид, че адаптерите на баса могат да имат амплитуда, по-голяма от няколко волта. Ако ползваш JFET със малко Vp (J201) без преднапрежение, отрицателната ти полувълна ще се отреже доста грубо.

В тази схема не мога да разбера, какъв е смисълът от цялото упражнение:

BB.png

Хем има входен буфер (без преднапрежение), който освен естествената си сорсова ООВ няма някаква специална такава. След това има стъпало, обхванато от честотнозависима ООВ, и за капак накрая имаме емитерен повторител, който също няма кой-знае колко дълбока ООВ. За какво е цялата галимация?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 82
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Нещо такова няма ли да ти свърши достатъчно добра работа за бленда? После можеш да сложиш и буфeрирана тонсекция, ако искаш.

 

emo2.png

 

В крайно положение на blend потенциометъра, звукът он "нежелания" адаптер се подтиска с 38dB, което не знам, дали не е в крайна сметка достатъчно.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Буферите преди смесителя са готови и инсталирани (J201, 33k сорсов резистор). 
Мисля че си звучи ок, (и то с някаква 6,6v) батерия. И на симулация не показва клип (жълтата синусоидка).

Но втората част, бас буустера клипва, при товар на изхода 50 к и входен сигнал 2,5v p-p. Сигнал 50 хз

0.2mA-50hz_2.5v peak-50k load-all2.JPG

Това е по опростената схема за бас бууста само:
 

BassBoost.png

Само че доста съм увеличил резисторите - вижда се на симулацията. Не съм сигурен възможно ли е да работят транзисторите при такъв малък ток (0.1-2 мА на транзистор).
Дори и да добавя изходен буфер - като в по голямата схема, която коментира, пак клипва с 50к товар на изхода.

С 500 к не клипва, но не знам входното и изходното съпротивление на активното EQ, към което ще свързвам тези неща:
- адаптери > буустери (j201) > смесител > бас буустер > волюм > активно EQ > изход
или:
- адаптери > буустери (j201) > смесител > волюм > бас буустер > активно EQ (ако има към 500к входен импеданс, няма да клипва на горната симулация) > изход
Та евентуално да оставя бас буустера, както е на симулацията.
Друг вариант е постепенно да вдигам тока на транзисторите, схемата с два транзистора на бас бустера, докато спре да клипва с 50к товар.

В момента е:
-  адаптери > буустери (j201) > смесител > волюм > активно EQ
Звучи ми ок, с 33к сорсови резистори
Оригинално си беше:
- адаптери > смесител > волюм > активно EQ > изход
 

п.п. сега ми дойде и вариант, да сложа бас буустера най накрая... Така ще разчитам че входа на бас ампа (high) би трябвало да е поне 500к входен импеданс. Ама кабела може да оказва влияние..
п.п. последно ще пробвам да измеря, колко ток тегли електрониката сега, да имам някакво число.
И да не се мъча на симулации, да спестя 0.5 мА :D :D 

Редактирано от emosms
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Toва е активното EQ. Звучи ми напълно ок, но баса малко тънее още от адаптерите - пробвал съм ги и директно включени.
Схемата му не съм я изровил в нета засега.

Xinqi XQ-2 3BAND EQ (T.M.B)pg.jpg

Корекцията ми звучи напълно ок, но искам да повдигна баса (да речем с 6 дб).
В момента мога да усиля и от комбото и от активното EQ докрай. На слушалки от комбото звучи екстра - всичкото бас на макс, или над средата.
Всякакви настройки под flat (12 часа) са безмислени.
С бууста мисля да вкарам корекцията на баса в ползваеми нива.

Редактирано от emosms
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

През цялото време, не мога да разбера защо държиш да вкараш целия топлинен шум от двата паралелни 2.2М резистора на гейта на полевия транзистор. И защо ти е изобщо bias резистор в схема, в която адаптерите са директно свързани (не се превключват). Защо направо не филтрираш BIAS напрежението с голям кондензатор към земя (че да угасиш шума на bias резисторите) и не свържеш адаптера между този кондензатор и гейта на транзистора?

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Охх, Емо, стегни се малко. Прочети малко, вместо да си губиш времето да рисуваш изначално грешни схеми.

Къде ти е преднапрежението на JFET транзистора?


Нещо такова имам предвид:

emo3.png

R5, R7 може да са тримери, с които си настройваш 4.5V на емитерите.
C4, C3 може да са 10-47uF, каквито имаш.
C5, C6 може да са 1-2uF, не е критично, стига да не товариш изхода със нещо, имащо входен импеданс под 30-40килоома.

За какво са ти в твоите схеми тия 20-40 uF кондензатори, които "хранят" импеданси от сорта на 25-50К?

0.1Hz ли ще усилваш?
 

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще го пробвам нататък, на нова платка.
Но за фоновия шум, не мисля че схемата с 2М2 има повече, отколкото шума на EQ-то и на самото комбо.

Искам да добавя бас бустера, да видя какво ще стане, после евентуално ще дооправям. 

С консумация 0.4-0.5 мА:

Усилването ок. 7 дб, входен сигнал 3.2 v p-p, 50 hz. Мисля че е достатъчен хедруум, ама ще се види.
На по-високите честоти, които нямат нужда от бууст, ще приеме и по-голям входен сигнал.

0.4mA-3.2v_p-p.PNG

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всяко следващо стъпало усилва шума на предходното, което е особено важно в случая, в който имаш статичен bass boost. Затова е необходимо, първото стъпало да е малошумящо.

И там идва следващият въпрос - не ти достига общо ниво ли, че искаш, да имаш Bass Boost вместо treble cut?

Вземи запиши този бас, и виж какви корекции звучат добре, преди да проектираш изобщо каквото и да било.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Усилването за средите и високите е 0 в горната схема. Чуваемия шум е във високите. 

Защо да свалям общото ниво на сигнала, каква е ползата?

Един транзистор по-малко?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Корекциите са повдигане на баса. Не е нормално две последователни EQ-та да са на макс, за да стане 'таман', в средно положение да е като намален, а настройките под среда да са безмислени. Коляното на шелвинг филтъра дали да е 100 или 200 хз (C15), ще се доуточни.

Така като гледам схемата, Q5 e буфер, Q6 усилващо звено. През RC веригата C15 и (не съм сигурен кой/ коя група резистори), усилването от Q6 пада до нивото на Q5 и получаваме шелвинг филтър.

Не може ли Q5 да 'усилва' 0,7 (-3db), а Q6 да е +3 до +6?

И не толкова за шума (сега високите са на 0 db), а за да има повече хедруум с 9v захранване. Особено при Q5 и Q6 с минимален ток на консумация

Редактирано от emosms
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ползата от това, да се ползва някакъв lowpass филтър е, че ниските честоти ще запазят амплитудата си, а високите могат да се "заглушат" пасивно, което ще намали и шума им. Ако басът си има достатъчно висока амплитуда, допълнителното усилване, особено на ниските честоти, където амплитудите са най-значителни, ще доведе само до повече clipping, предвид 9-волтовото захранване. Буферната схема, която предложих, се държи добре до амплитуда около 4 волта, което е около максималното при 9-волтово захранване, без ползване на разни bootstrap-нати решения.

Ако в изхода й се сложи още един буфер, който захранва пасивен lowpass филтър от 1-ви или 2-ри ред (може и регулируем) се получава нещо много близко до това, което искаш.

 

Колкото до схемите ти - уморително ми е, да ги гледам, в този нахвърлян вид. Начертаи ги разбираемо и ще е по-лесно да се обсъждат.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Може да се мисли в такава посока също: буфери и бленд, след което повторител, lowpass филтър и след него още един повторител, като накрая има потенциометър, с който може да се избира от линеен сигнал в единия край, до сигнал от филтъра в другия край, и така може да се настройва колко да е дълбок treble cut-a.

 

emo4.png
 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)

Последната схема - Защо е тази допълнителна верига около смесителя? Биас на следващите звена? И асиметрично поставяне на 1М към земя.

Но виж колко по-малко части има това решение за филтъра (оригиналната схема, която се опитвам да оптимизирам откъм консумация). Изглежда е комплементарна двойка (sziklai pair), която обаче има усилване ~1, за честотите под коляното на филтъра. Ако се регулира това усилване да пада надолу (по-скоро тример за ниво на входа и), ще стане по най-лесния начин - добавям схемата след досега монтираните неща.

С буфера пак бих се занимавал, по-скоро за да идентифицирам един шумов артефакт - само на 5-та свободна. Може с някои примитивни тестове да елиминирам причини, преди да правя нови буфери, или да разпоявам/запоявам други елементи по стария. Свързване на адаптери директно, настройка на друг тон и др. Всичките китарни 'направи сам' одисеи трябваше да съм ги приключил преди месец два :D, и да хващам друго..

BassBoost.png

Редактирано от emosms
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.