Jump to content
Българският форум за музиканти

Мастериране с еквилайзер


Recommended Posts

Ако просто разгледаш оригинали на популярни записи със спектрален анализатор, ще видиш, че при по-старите неща, от определена средна честота нагоре, енергията на записа спада с 5-6 dB/oct, докато при някои по-съвременни, особено pop записи, спада с около 3 dB/oct. Ето това е един прост пример как се променят някои неща във времето, ако можем да говорим за някакви стандарти в индустрията. Този rolloff във високите честоти при по-акустичните записи не непременно прецизно търсен с еквилайзери, а до голяма степен отразява това, как повечето инструменти нямат кой-знае колко много енергия във високочестотната област, а също и отразява това, кое звучи естествено на хората (в първите си смесвания, които бяха далеч от идеални,  бях улучил доста точно този спад, без да знам за него, само защото сравнявам с други записи).

Също така, има инструменти, които ти показват колко headroom имаш в записа, защото при мастеринга, често се гони максимално ниво, за да звучи записа ОЩЕ МАЛКО по-силно от конкуренцията. Това е тъй нареченият Loudness War, който в крайна сметка води до записи, които звучат много яко усилени, и много вяло, когато ги слушаш тихо, с твърде смачкана динамика (почти никакъв контраст тихо-силно). За щастие, напоследък индустрията започна да се поосъзнава малко в това направление (най-смачканите записи, които съм слушал, бяха като чели от периода 2000-2010 г.). Но човек трябва да има някаква представа, колко динамика иска да има в записа, в зависимост от стила, аранжимента, общата фактура, а и търсения естетически ефект. Запис тип Wall of Sound вероятно ще има по-малко динамика от запис на акустичен джаз.

Редактирано от Evtim Djerekarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 64
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Колкото и да е субективна работата с еквилайзер  при мастерирането, си има  някакви универсални средни стойности за ниските, средните и високите честоти. 

 

"Ако звучи тъпо"...., "ако звучи мътно".... "ако звучи боботещо"... "ако звучи остро".... При всяка ситуация се дават някакви решения в херцове и децибели... 

 

Не случайно звуковият инженер пита клиента как предпочита записа. Има различни варианти... 

 

Близко до акъла е, че използването на еквилайзер при мастериране зависи от мощността, честотните характеристики и компресията на отделните инструменти при смесването. Ако мастерирането не води до удовлетворителни резултати, ревизираме микса. Но все пак има някои общи правила.  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 14 часа, Panzergrenadier написа:

Не случайно звуковият инженер пита клиента как предпочита записа. Има различни варианти... 

...използването на еквилайзер при мастериране зависи от мощността, ...

Така е, клиентът винаги има право, дори и да има идиотски изисквания. ;)

А за каква "мощност" става дума в примера?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 28 минути, yamaha написа:

Така е, клиентът винаги има право, дори и да има идиотски изисквания. ;)

А за каква "мощност" става дума в примера?

Децибѐл  за измерване  най-често  на мощност. Логично, работата с еквилайзера при мастерирането ще е различна, ако даден трак от песента е записан с различна мощност. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Определението от уикипедията го знам, но попитах, понеже обикновено музикантите не се изразяваме с този термин като казваме за дадено аудио колко е "мощно".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 5 часа, Panzergrenadier написа:

Децибѐл  за измерване  най-често  на мощност. Логично, работата с еквилайзера при мастерирането ще е различна, ако даден трак от песента е записан с различна мощност. 

Примерно има има разлика между dBv и dBu- разлика във волтажа.

А има и още при акустиката dB SPL, dB SIL, dBA, dBB, and dBC и т.н.

Формулата за мощност е работата извършена за единица време. А работта е произведение от силата на тока по напрежението и времето.

А в звукозаписа все пак си има някакви стандарти и за аналогов запис и за цифров.

Също така има разлика в нивото на сигнала за домашна техника и професионална, за микрофон- линия-инструмент и всичко това както по-горе посочих е свързано и с мощността, ако разбием формулите. 

И тук идва ползата от компресорите- Фил Спектър е записвал с пет китари и в сутерена с микрофони и говорители, за да добие необходимия му халл за Wall Of Sound. Сега умелото използване на компресори, но отделно за всеки инструмент, а не толкова за мастера, може да даде желания звук.

Редактирано от wiseppman
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

 

Понеже стана дума за прилагане на High pass filter при мастеринг, ето една дискусия от западен форум. 

https://www.gearslutz.com/board/rap-hip-hop-engineering-and-production/227292-hi-pass-filter-master.html

Разбирачите прилагат 12db hi pass filter на  32 до 35 Hz;

                                         или пък  6 или 12 dB  на  30 или 25 hz     

 

разни хора, разни варианти..... 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 19.03.2021 г. at 22:34, Panzergrenadier написа:

Какъв еквилайзер прилагате при мастерирането? 

Аз режа тътена - rumble cut - (под 100 Hz); премахвам ниските среди (150-200 Нz); вдигам средите (500 Hz); вдигам високите среди и презънса (3-5 kHz); за яснота 1-20 kHz.

 

eq.jpg

Здравейте!

Струва ми се, че това мастериране е правено сякаш напук на всички правила, съдейки по еквилайзъра. :) Не зная какъв точно е материалът, но като гледам еквилайзера, имам съмнение, че резултатът ще е добър. Имам няколко бързи препоръки (но това е мое лично мнение и не ангажирам никого с него):

1. Лоу-кът да е 25-35 Hz (съвсем образно)

2. В зоната на 60-90 Hz е зоната, където трябва да преобладава "шутът" на касата и да бъде орязана бас китарата на ниво микс още.

3. Тягата на целия микс е около 110 Hz - липсва.

4. Около 220-230 Hz е зоната на "маса" на китарите. Орязана е. Реже се често, но внимателно около 375 Hz, особено когато тази продукция ще се пуска по радио и ТВ.

5. Напук на всички "правила" - зоната на "боксинес" (обикновено 500 или 750-800 Hz) е бустната ... :)

6. Високите е хубаво да се бустват около 4000 Hz, а презънсът на 8000 Hz и нагоре. За да звучи по добре и "музикално", "бел" кривата трябва да е широка в тези зони, а не така на "хълмчета".

7. "Въздухът" 10-12 кHz - със shelf

Все пак, това е чисто визуално, без да съм слушат материала. Но опитът ми показва, че каквото и да е аудиото - с такова EQ едва ли ще ми допадне много :) Мога само да предположа, че този мастер ще тънее и ще му липсва маса и плътност.

Много неща се съобразяват още на ниво запис. Качественият и правилен запис спестява 75% от работата на ниво микс, защото инструментите се "саморазполагат" в честотните си ленти и няма "бой" помежду им.

Постни линк с материала, и ако имам време, мога да опитам да го пипна, а после - ще ги сравним :)

Поздрави!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз понеже нямам самочувствието на колегата да говоря изобщо за мастериране, само бих казал, че честотни и динамични корекции се правят с ушите, а не с очите. Когато минеш в крайност да гледаш само графики, да четеш за готови схеми и да ги употребяваш навсякъде без слухов контрол, резултатът няма да е това, дето се очаква че ще работи върху всякакъв материал. Анализаторите са по-скоро помощни инструменти, когато искаш да свериш дали това дето го чуваш е така и да видиш какво още са изпуснали ушите ти. Да изрежеш на даден етап областта около 25-40 херца е често срещана операция, но да изрежеш всичко под 100 херца - това вече се среща доста по-рядко, а с такава стойност на финален микс...аз поне го видях за пръв път тук. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко е музика - някоя, по-различна от друга, всяка със собствените си особености и изисквания при обработката. Аз също още като студент съм си задавал същия въпрос за някои додекафонични творби, но вече бях осъзнал, че това все пак е някакво течение, макар и нехаресвано от мен, но почитано от други, дето по го разбират. :)

 

А на горния линк не съм цъкал - доверих се на твърдението на колегата, че там са 'разбирачи.' B)

Редактирано от yamaha
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е въпрос дали на някой му харесва или не. Просто в рапа нито някой пее, нито някой свири. Тей че няма как да е музика.

Колкото шаха или дартса са спорт. :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговорено (Редактирано)
Преди 7 часа, Jordan_J написа:

Постни линк с материала, и ако имам време, мога да опитам да го пипна, а после - ще ги сравним :)

Поздрави!

Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db.

https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered

Тук обаче само се слуша.... 

Редактирано от Panzergrenadier
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 1 час, Baby Thomas написа:

 Просто в рапа нито някой пее, нито някой свири. Тей че няма как да е музика.

Пеят, пеят, че и женски беквокали за припевите даже си водят. :)

Off/ От много години не съм записвал рапъри, но преди 15-20 години записвах доста хип-хоп групи и солови изпълнители, та имам някакви впечатления. За съжаление в момента съм в друг град далече от архивите ми, но мога да ти дам линк към едни стари (записвал съм ги някъде към 2002-2003 г.) хип-хоп парчета на един прохождащ тогава пловдивски дует, които все още стоят в един сайт, където освен говоренето ще чуеш и малко пеене (Цецо даже е завършил музикално училище и дори посвирваше малко на пиано) . Иначе покрай тия рапъри беше голям майтап, понеже винаги идваха на големи компании, ефектите към инструменталите често ги записвахме директно в студиото - сипваха от шепа в шепа дребни стотинки или пък зареждаха пред микрофона газови пистолети за автентичност...голяма веселба беше. :greenball:

(някой да ми каже как се слага текст в спойлер, че още не съм открил бутона)

-----------------

Преди 1 час, Panzergrenadier написа:

Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db.

https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered

Тук обаче само се слуша.... 

Вероятно искаш да кажеш 100 херца. :)

@Panzergrenadier, гласа няма да го коментирам, но относно инструментала - ти ли си го свирил? Не мога да му чуя ниските, защото съм с лаптоп и едни миниатюрни колонки, но като цяло ми хареса - има тяга и настроение, панорамата ляво-дясно "ала Бийтълс" ми е малко необичайна, но пък е ефектна и вероятно се ползва в по-твърдите стилове с жици, които на мен са ми малко далечни. :headbang:

Редактирано от yamaha
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 17 часа, Panzergrenadier написа:

Без претенции съм, но на този запис съм орязал тътена под 100 db.

https://soundcloud.com/the-blade-master/madman-lives-again-mastered

Тук обаче само се слуша.... 

Ако под 100 херца има тътен, то той се е появил на етап запис или при неправилно миксиране поради "билд-ъп" (примерно) от няколко инструента в тази зона.

Премахване на тътен не е операция за мастеринг фаза, това се оправя на етап запис/микс още.

Ако можеш - пусни файла ти да може да се тегли, за да може да бъде пипнат. Така и да го слушаме, няма как да помогнем.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Отговорете в темата...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Предишното ви съдържание бе възстановено.   Свободно редактиране

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Създай нов...

Важна информация!

Поставихме "бисквитки" на вашето устройство, за да направим този сайт по-добър. Можете да коригирате настройките си за "бисквитките" , в противен случай ще предположим, че сте съгласни с тяхното използване.